Andijvie: wat veroorzaakt deze vlekken?

21-04-2025 08:39 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een jaar krijgen wij vlekken in onze kleding in de machine. Op de witte foto zie je hoe het er meestal uit ziet, op de roze foto zie je de vlek meer geconcentreerd. Wat is dit?
Het is niet continu, soms opeens komt er een was uit de machine die vlekken heeft opgelopen, en erna weer een poos niet. We zijn 100% zeker dat deze vlekken er niet in zaten toen we de kleding in de was deden. Als de vlekken er eenmaal in zitten krijg ik ze er niet meer uit. Ik heb al Vanish geprobeerd (meerdere varianten), de Pink Stuff, groene zeep, ossengalzeep, eigenlijk alles en de vlekken komen er niet meer uit.

Wat we al gegoogeld en geprobeerd hebben:
- machine reinigen met machinereiniger op 90 graden
- schoonmaakazijn op 90 graden
- alle rubbers schoongemaakt
- alle zeepresten in het zeepbakje verwijderd
- droger heb ik voor zover mogelijk uit elkaar gehaald en gereinigd

We hebben het sterke vermoeden dat het door de wasmachine komt, maar de droger is niet compleet uitgesloten.
We hebben een Siemens IQ500, max 2 jaar oud.

Wie herkent deze vlekken en kan ons helpen? We zijn oprecht al honderden euro's kwijt aan vernielde kleding door de vlekken.

Afbeelding
Afbeelding
Ik had donkere vlekken op de lichte was. Ook wel op donkere was denk ik, maar dat zag je niet. Bleken de lagers van de wasmachine defect en kwam er dus wat vet bij de was. Inderdaad niet elke wasbeurt. Toen maar nieuwe wasmachine gekocht, geen vlekken meer.
Zit er nog garantie op? Als het is wat Phlox zegt, valt het daar mogelijk onder.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ik heb geen idee wat dit voor vlekken zijn, maar soms LIJKT het of je kleren zonder vlekken in de was gooit.

Bijvoorbeeld kleren met bellenblaas. Je gooit ze zonder zichtbare vlekken in de was en ze komen er gevlekt uit. Zo ook met vlekken van raketjes-ijs. Droogt onzichtbaar op, maar na het wassen zie je ineens de vlek.
Die zien er wel anders uit dan deze vlekken, maar ik bedoel dat het dus niet altijd door de wasmachine/drogdr hoeft hoeft te komen.
Bellenblaas.
Krijg je er nooit meer uit. Voorkomen dus...
Google maar eens op afbeeldingen hiervan.

Tip van internet:
Bellenblaasvloeistof kan vlekken in kleding geven, die er na een wasbeurt in de wasmachine niet uit gaan. Deze vlekken ontstaan doordat glycerol met wasmiddel reageert.
Je kunt de kleding voor het wassen laten weken in water. Zo kan glycerol uit de kleding trekken en is de kans kleiner dat de vlekken niet meer uit de kleding gaan.
toulouse_74 wijzigde dit bericht op 21-04-2025 08:56
95.25% gewijzigd
Ik zou ook gokken op vet uit de machine, terug naar de fabrikant

Grote kans dat er ook water in de motor komt, en dat kan kortsluiting geven of zelfs brand
toulouse_74 schreef:
21-04-2025 08:51
Bellenblaas.

Tip van internet:
Bellenblaasvloeistof kan vlekken in kleding geven, die er na een wasbeurt in de wasmachine niet uit gaan. Deze vlekken ontstaan doordat glycerol met wasmiddel reageert.
Je kunt de kleding voor het wassen laten weken in water. Zo kan glycerol uit de kleding trekken en is de kans kleiner dat de vlekken niet meer uit de kleding gaan.
Ik zat ook aan bellenblaas te denken
Voor iedereen een groene tuin
Lijkt op een defect aan iets in de wasmachine, ook weleens gehad. Verkoper contacten!
toulouse_74 schreef:
21-04-2025 08:51
Bellenblaas.

Tip van internet:
Bellenblaas laat geen zwarte, kleine vlekken achter. Dat zijn blauwige/grijze vlekken die in een spetterpatroon zitten meest. Vind dat hier totaal niet op lijken.

Het lijkt inderdaad op iets van smeer uit de machine zelf ja.
Heb je dasty vlekkenspray trouwens al geprobeerd? Die werkt hier goed tegen vlekken. Of anders zo’n flesje van dr. Beckmann ofzo met zo’n plastic borsteltje bovenop. Met deze 2 krijg ik eigenlijk alle vlekken uit kleding.
Het lijkt er op dat er natte was in de wasmand wordt gegooid en wat vervolgens een paar dagen in die wasmand zit voordat het de was in gaat. Dan slaat "het weer" in je kleding. ( geen idee waarom ze dit zo noemen) want het is een schimmel. Op internet zijn allerlei tips te vinden hoe je dit er uit krijgt. Bijvoorbeeld met (schoonmaak)azijn
Het ziet er uit als vetluis (ook wel wasluis genoemd). Dat komt door op lagere temperatuur en met minder heet water wassen. Er is op internet veel over te vinden, onder andere dit artikel:

https://cosmeau.com/blogs/all/vetluis-w ... UElaEl_pfj
Bellenblaas kan het niet zijn.
We dachten inderdaad aan vetluis, maar daar hebben we al alles tegen gedaan en zou vrij simpel op te lossen moeten zijn maar de vlekken blijven.
Ik was bijna dagelijks dus kleding blijft nooit lang in de wasmand, kleding wel altijd lage temp want milieu enzovoorts, handdoeken/ondergoed hoge temp minimaal wekelijks.
Ik zal morgen eens het bedrijf bellen waar we hem gekocht hebben.. en zal eens kijken naar die dasty, tegen vet, zou dat moeten helpen tegen smeervlekken?
zeeschelp wijzigde dit bericht op 21-04-2025 10:52
11.48% gewijzigd
Zeeschelp schreef:
21-04-2025 09:46
Bellenblaas kan het niet zijn.
We dachten inderdaad aan vetluis, maar daar hebben we al alles tegen gedaan en zou vrij simpel op te lossen moeten zijn maar de vlekken blijven.
Ik was bijna dagelijks dus kleding blijft nooit lang in de wasmand, wel altijd lage temp want milieu enzovoorts.
Ik zal morgen eens het bedrijf bellen waar we hem gekocht hebben.. en zal eens kijken naar die dasty, tegen vet, zou dat moeten helpen tegen smeervlekken?
Niet de gewone dasty pakken, maar de vlekverwijderaar.

Afbeelding
Ziet er echt niet uit als vetluis.

De bovenste foto moest ik ook denken aan bellenblaas, of raketijs.

Fruit, kan soms ook lijken dat het schoon is en dan na de was ineens donkerder zijn geworden. Bijvoorbeeld perzik, nectarine, banaan.
Heb je de afvoer en afvoerslang al nagekeken?.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Speculaastaart schreef:
21-04-2025 09:48
Ziet er echt niet uit als vetluis.

Ik heb geen idee hoe ik foto’s kan plaatsen, maar de onderste voorbeeld foto lijkt volgens mij wel vetluis.
Om vetluis en ander ongerief te voorkomen moet je je machine ook wel eens op hoge temperatuur laten draaien. Ik doe eens in de twee weken al mijn schoonmaakdoeken op de kookwas. Twee vliegen in 1 klap.

Maar geen idee of het vetluis is. Ik heb wel eens vlekken die eerst niet zichtbaar zijn en later wel. Ook in de vaatwasser. Bij banaan kan dat. Bellenblaas. Dus ik zou ook even goed in de gaten houden wat er geknoeid wordt maar niet ernstig lijkt.
Hoe vaak reinig je de wasmachine en de rubbers? Je schrijft dat je het sinds een jaar hebt. ik reinig de wasmachine altijd 1 keer per maand, de rubbers nog vaker. Voordat ik het deed had ik het ook maar nu nooit meer. 1 Keer per maand twee vaatwastabletten in de machine op 95. Doekje langs de rubbers de mijne heeft twee richels die je moet schoonmaken eentje waar je moeilijk tussen komt. Doe eens vaker een hogere temperatuur was bijvoorbeeld met handdoeken.
Het rare is wel dat de vlekken er niet meer uit gaan want dat was bij mij niet het geval de volgende keer wassen gingen ze er gewoon uit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven