Bang alleen naar huis fietsen

19-09-2020 22:35 152 berichten
hi allemaal,

Ik ben een vijfdejaars student aan de uni en elke week ga ik met vriendinnen uit in de stad. Nu vanwege Corona is dit uiteraard niet meer echt mogelijk en gaan we vaak gewoon in een café zitten of op het terras. De meeste vriendinnen wonen in de stad of net over de brug. Ook ik woon dichtbij de café’s, ongeveer 5 minuten fietsen. Het probleem is nu dat ik best angstig ben om het laatste stukje alleen te fietsen. Het is zeg maar een best brede straat met bomen met na ongeveer 30 seconde aan beide kanten huizen. Het laatste stuk is ongeveer 2 minuten, maar toch vind ik het heel vervelend. Heeft iemand tips om minder bang te zijn? Ik kan uiteraard vragen of er een vriendin meefietst maar toch voel ik me dan een beetje bezwaart en ook zij moet dan dat stukje alleen terug. Ik heb overigens al zelfverdediging les gehad maar merk niet dat dit echt iets geholpen heeft. Ik wil ook weer niet als enige om 22:00 uur richting huis keren en en aan deze angst toegeven.
Ik lees dit ook met verbazing. Ik woonde vroeger in onze stad in een flat. Die buurt stond niet heel goed bekend, maar ik liep rustig naar huis vanaf een feestje. Vonden mensen echt vreemd, terwijl ik me nooit onveilig heb gevoeld. Vanaf mijn werk moest ik ook 50 minuten fietsen naar huis, langs het kanaal en door een park enz. Doe ik rustig om een uur of 10 nog. Het lijkt me niet fijn wonen als je in je eigen stad zoveel angst hebt om buiten te komen :( ik voel me in mijn eigen stad (met ruim 20.000 inwoners) echt nooit angstig, terwijl er toch best wel eens wat gebeurt qua mishandelingen ofzo. Laatst nog vanaf een vriendin om 1 uur ‘s nachts naar huis gefietst 10 minuten en helemaal niet aan gedacht dat er iets kan gebeuren. Mijn man lag thuis ook gewoon al te slapen, die app ik ook niet. Ik app alleen even die vriendin dat ik weer thuis ben. Zeker in mijn wijk voel ik me heel veilig, daar ken ik heel veel mensen. Dat scheelt misschien ook wel en heb je in een grote stad toch minder denk ik.
Geen idee wat je kan doen tegen deze angst. En blijkbaar komt het dus veel vaker voor helaas.
Helaas heel herkenbaar. Een slechte ervaring op dit gebied, zal niet in details treden i.v.m. herkenbaarheid.
Ik ga echt niet meer alleen in het donker de straat op.
Ik begrijp je dus helemaal TO.
En wat betreft die taxichauffeur: van mijn dochter die in een grote stad woont heb ik al vaak gehoord dat ze geen taxi neemt als ze alleen is. Haar commentaar: sommige van die chauffeurs zijn zulke griezels dat ik nog liever door de stad fiets dan bij hen in de auto stap.
Fijn zo'n taxibedrijf......

En @ "het groepje": natuurlijk heb je rationeel gezien gelijk, maar angst is geen knop die je in je hoofd zomaar even omzet. En ik kan je vertellen dat als je 1x zo'n ervaring hebt gehad, je nooit meer van die angst afkomt.

Ik vind die alarmknop om je nek die een hoop kabaal maakt nog de beste oplossing.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
20-09-2020 00:24
Dat lijkt me in geval van nood moeilijk (of eigenlijk onmogelijk) om te doen.
Ik zag later toen ik keek dat je 5 keer op de uit-knop moet drukken. Er gaat dan ook een alarm af die aftelt tot je noodnummer gebeld wordt. En dat gaat hard kan ik vertellen.

Als man straks wakker is ga ik hem even testen. Kijken wat er precies gebeurt.

Ik fiets altijd met mijn telefoon in mijn hand. Dus om dan de uit knop 5 keer in te drukken lijkt mij echt wel te doen. Zeker als je hem al goed vast hebt omdat je bang bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik fietste toen ik jong was ook nooit alleen naar huis.

Nu ben ik bijna 40, dus niet op een leeftijd die Interessant is voor verkrachters. Natuurlijk kan ik ook beroofd worden, maar ik ben wel een heel stuk minder bang dan vroeger. Ik fiets dan ook gewoon door het donker jaar huis.

Mijn dochter van 10 mag dit trouwens niet en ik houd mijn hart vast voor als zij straks tiener is. Ze hockeyt en als ik zie hoe geïnteresseerd de meeste kerels hockeymeisjes van 13-16 nakijken..Brrr.
Ik vind het echt geen zeldzaamheid om te worden lastiggevallen ‘s avonds op straat. Is me toch meerdere keren gebeurd al loopt het vaak af met een sisser. Ik had het het vaakst toen ik een jaar of 12 was, wordt nu wel iets minder. Denk dat dat met kwetsbaarheid te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
20-09-2020 09:20
Ik vind het echt geen zeldzaamheid om te worden lastiggevallen ‘s avonds op straat. Is me toch meerdere keren gebeurd al loopt het vaak af met een sisser. Ik had het het vaakst toen ik een jaar of 12 was, wordt nu wel iets minder. Denk dat dat met kwetsbaarheid te maken heeft.
Klopt. Maar als je straks 35+ bent houdt het helemaal op. Ik vond het heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
20-09-2020 08:51

Ik fiets altijd met mijn telefoon in mijn hand.
Dat mag tegenwoordig niet meer. Boete daarvoor is 95 euro.

(Maar goed, als je de kans op een bekeuring afweegt tegen het veiligere gevoel dat het je geeft kun je die gok wel nemen).

Wat is de reden dat je je op dat stuk onveilig voelt? Kun je een andere weg nemen die je een veiliger gevoel geeft? (Ik fiets bijvoorbeeld ook niet door een park in het donker).
Nummer*Zoveel schreef:
20-09-2020 07:34
Elk wapen dat je bij je draagt, kan ook tegen je gebruikt worden. En gemiddeld genomen is een aanvaller altijd net een tikkeltje alerter en sneller door de adrenaline van de voorgenomen aanval, terwijl het jou onverwachts overvalt.
Dat risico moet je dan maar nemen, hè. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Skadí schreef:
19-09-2020 23:21
Ik lees dat de kans statistisch inderdaad klein is. Als ik echter om mij heen vriendinnen hoor (ook wel uit mijn studietijd of collega's) lijkt dit dus helemaal niet zo zeldzaam.

Ik heb nooit aangifte gedaan tegen verkrachting. Net zo min als een vriendin van mij. Al deze cijfers worden niet meegenomen. De realiteit kan gewoon heel anders zijn.
Je bent op straat door een wildvreemde verkracht en daar heb je geen aangifte tegen gedaan?
Alle reacties Link kopieren
seikwief schreef:
20-09-2020 09:10
Ik fietste toen ik jong was ook nooit alleen naar huis.

Nu ben ik bijna 40, dus niet op een leeftijd die Interessant is voor verkrachters. Natuurlijk kan ik ook beroofd worden, maar ik ben wel een heel stuk minder bang dan vroeger. Ik fiets dan ook gewoon door het donker jaar huis.

Mijn dochter van 10 mag dit trouwens niet en ik houd mijn hart vast voor als zij straks tiener is. Ze hockeyt en als ik zie hoe geïnteresseerd de meeste kerels hockeymeisjes van 13-16 nakijken..Brrr.
Dit vind ik geen intelligente opmerking. Verkrachters kijken niet op leeftijd. Het gaat ze zelfs vaak niet om de seks. Het gaat ze om de macht.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
20-09-2020 09:40
Dit vind ik geen intelligente opmerking. Verkrachters kijken niet op leeftijd. Het gaat ze zelfs vaak niet om de seks. Het gaat ze om de macht.
Vrouwen tot 25 jaar worden het vaakst verkracht.

Ze kijken wel op leeftijd. Het gaat inderdaad vaak om macht, maar ook om lust. Zeker Tbs-ers verkrachten vaak om lust blijkt uit onderzoek.
Pingu schreef:
20-09-2020 09:40
Dit vind ik geen intelligente opmerking. Verkrachters kijken niet op leeftijd. Het gaat ze zelfs vaak niet om de seks. Het gaat ze om de macht.

Precies dit! Het heeft niets met leeftijd te maken.
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
20-09-2020 09:40
Dit vind ik geen intelligente opmerking. Verkrachters kijken niet op leeftijd. Het gaat ze zelfs vaak niet om de seks. Het gaat ze om de macht.
Zo zwart-wit is het volgens mij niet.
Bejaarden vrouwen zijn enorm makkelijk te overmeesteren maar worden gelukkig uitzonderlijk weinig verkracht
Alle reacties Link kopieren
seikwief schreef:
20-09-2020 09:43
Vrouwen tot 25 jaar worden het vaakst verkracht.

Ze kijken wel op leeftijd. Het gaat inderdaad vaak om macht, maar ook om lust. Zeker Tbs-ers verkrachten vaak om lust blijkt uit onderzoek.
Maar ik denk niet dat zo’n engerd met onbedwingbare lustgevoelens een 40-jarige laat lopen omdat er misschien ook een 24-jarige langs kan komen.
't Is al met al een heel gedoe
smulrol schreef:
20-09-2020 09:47
Zo zwart-wit is het volgens mij niet.
Bejaarden vrouwen zijn enorm makkelijk te overmeesteren maar worden gelukkig uitzonderlijk weinig verkracht

Die fietsen meestal ook niet in donker over straat.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
20-09-2020 09:47
Zo zwart-wit is het volgens mij niet.
Bejaarden vrouwen zijn enorm makkelijk te overmeesteren maar worden gelukkig uitzonderlijk weinig verkracht
Klopt.

Kijk alleen al naar alle lustmoorden die er zijn gepleegd in de afgelopen pakweg 25 jaar. De meest recente was 25, en dat was echt uitzonderlijk “oud”.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
20-09-2020 09:50
Die fietsen meestal ook niet in donker over straat.
Nee die zitten thuis, waar de meeste verkrachtingen plaats vinden. De enge man die uit de bosjes springt is een zeldzaamheid.
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
20-09-2020 09:47
Maar ik denk niet dat zo’n engerd met onbedwingbare lustgevoelens een 40-jarige laat lopen omdat er misschien ook een 24-jarige langs kan komen.
Indenk van wel. Doorgaans ervaren mannen geen lust bij het zien van zulke oude vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
seikwief schreef:
20-09-2020 09:59
Indenk van wel. Doorgaans ervaren mannen geen lust bij het zien van zulke oude vrouwen.
Dat is ook te zwart wit.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
20-09-2020 09:57
Nee die zitten thuis, waar de meeste verkrachtingen plaats vinden. De enge man die uit de bosjes springt is een zeldzaamheid.
In vergelijking met de verkrachtingen thuis wel, maar het komt nog steeds heel veel voor.

Statistisch gezien niet misschien, maar echt, de politie is wekelijks bezig met verkrachtingszaken door onbekenden.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
20-09-2020 10:02
Dat is ook te zwart wit.
Er was ooit een discussie over een SGP’er die beweerde dat je niet zwanger kon worden van een verkrachting.

Toen bleek uit onderzoek juist dat de kans groter was dan bij gewone seks. Statistisch gezien. Waarom? Vrouwen in hun vruchtbare jaren worden het meest verkracht.

Net als vrouwen met lang haar en blonde vrouwen. Verkrachters selecteren hun slachtoffers onderbewust op dezelfde criteria als een partner. Hoe meer oestrogeen, hoe groter de kans om verkracht te worden.

Toevoeging: ik las ooit een Amerikaans onderzoek waaruit bleek dat vrouwen met meer testosteron minder vaak werden verkracht. Ook vrouwen met een kort kapsel werden vaker laten lopen.

Ik ben in mijn jonge jaren zelf veel lastiggevallen, net als de meeste jonge vrouwen. Toen ik op mijn 23e eens voor een kort kapsel ging was dat in één klap over.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
19-09-2020 23:18
De meeste verkrachtingen vinden plaats door een bekende, dus de kans dat je op straat wordt aangevallen is echt heel klein. Daarnaast dalen de misdaadcijfers al jaren, dus onveiliger wordt het nou ook weer niet. Ik fietst dus 's avonds en 's nachts rustig door de stad, die op de meeste plekken wel goed verlicht is. Ik vind het heel naar om te lezen dat vrouwen vervelende ervaringen hebben gehad en daar wil ik ook echt niets aan af doen, maar de kans is dus heel erg klein. Misschien een cursus zelf verdediging of zoiets? Het lijkt me best vervelend als je je zo beperkt door iets wat mogelijk kan gebeuren.
Dit. Ik ben te rationeel ingesteld om me bang te laten maken als het niet nodig is en dat is het gewoon echt zelden, zeker in de stad. Alert en voorzichtig is prima, maar bang is gewoon niet nodig.

Een paar mensen geven de tip om te bellen, maar dat vind ik dus een heel slecht idee. Tenminste, als daarmee echt bedoeld wordt al kletsend door de stad fietsen. Je bent dan namelijk accuut minder alert en oplettend voor wat er om je heen gebeurd en de kans dat je dan ergens van schrikt (hoeft helemaal niks gevaarlijks te zijn) wordt juist groter. Je zou wel gewoon je telefoon open kunnen zetten met iemand, tot je thuis bent. Op die manier weet je dat als er iets gebeurt en je schreeuwt hard, de ander het meteen hoort.

Maar ik zou echt willen dat veel vrouwen zich niet zo bang laten maken door anderen, ook mannen. En met dat laatste bedoel ik geen mannen die kwaad in de zin hebben, maar mannen die overbeschermend naar hun vrouw toe zijn. Hoe vaak ik niet heb gehoord (van mannen) "Wat?! Ga jij alleen in het bos hardlopen? Om 6u 's ochtends/ 7u 's avonds?"
Eh ja.. Inderdaad. Omdat de kans dat iemand daar op dat moment mij staat op te wachten erg klein, eigenlijk gewoon nul komma nul is. Vooral omdat ik altijd afwissel in routes, tijdstippen en dagen.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
20-09-2020 10:09

Maar ik zou echt willen dat veel vrouwen zich niet zo bang laten maken door anderen, ook mannen. En met dat laatste bedoel ik geen mannen die kwaad in de zin hebben, maar mannen die overbeschermend naar hun vrouw toe zijn. Hoe vaak ik niet heb gehoord (van mannen) "Wat?! Ga jij alleen in het bos hardlopen? Om 6u 's ochtends/ 7u 's avonds?"
Eh ja.. Inderdaad. Omdat de kans dat iemand daar op dat moment mij staat op te wachten erg klein, eigenlijk gewoon nul komma nul is. Vooral omdat ik altijd afwissel in routes, tijdstippen en dagen.
Niet jou per se, maar wel een vrouw in het algemeen. En dan kom jij misschien langslopen.

Het is grappig dat je dit voorbeeld geeft. Mijn vader was voor zijn pensioen politieagent en raad eens door wie de meeste verdachte situaties werden gemeld op dit gebied? Precies, hardloopsters in bossen en parken. Van potloodventers tot echt aanrandingen en erger.
seikwief schreef:
20-09-2020 09:10
Ik fietste toen ik jong was ook nooit alleen naar huis.

Nu ben ik bijna 40, dus niet op een leeftijd die Interessant is voor verkrachters. Natuurlijk kan ik ook beroofd worden, maar ik ben wel een heel stuk minder bang dan vroeger. Ik fiets dan ook gewoon door het donker jaar huis.

Mijn dochter van 10 mag dit trouwens niet en ik houd mijn hart vast voor als zij straks tiener is. Ze hockeyt en als ik zie hoe geïnteresseerd de meeste kerels hockeymeisjes van 13-16 nakijken..Brrr.
Dat laatste. Ik vind dat zo erg.
Ik heb laatst nog een man de huid volgescholden die op de metrohalte een meisje, dat duidelijk zich met zorg had aangekleed en opgewekt erbij stond, zat te bevragen of ze maagd was en zo lekker, dat shirtje dat je net een stukje buik ziet.
Het kind werd ter plekke ongemakkelijk, hele houding veranderde.
Verdomme.
Dat kind staat 's ochtends op, kleedt zich leuk aan, en het eerste wat ze over zich heen krijgt is dit, waardoor je je van zelfverzekerd naar een stuk bezoedeld vlees voelt.
Die kinderen zijn er niet voor jouw gore gedachtes, smeerlap. Ik ben nog boos.
Had hij ook nog het gore lef: mag ik geen compliment meer maken, jij ziet er ook lekker uit...
Ik had echt zin om hem voor de metro te gooien, zinloos figuur.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
20-09-2020 08:21
Ik ben zeker niet bang aangelegd. Ik heb altijd veel gereisd voor werk en kwam regelmatig de avonds laat pas aan in een stad waarna ik nog mijn hotel moest zien te vinden. Toch zijn er situaties geweest waarin mijn intuïtie gelijk aangaf dat er iets niet klopte. Ik herinner me nog dat ik een keer in een Zweedse stad een hotel had geboekt vlak bij het station. Ik kwam het station uit en ik kon het zien liggen, maar ik voelde ook gelijk de dreiging van de vele dakloze en dronken mannen die op de paar 100 meter tussen mij en het hotel in stonden. Ik heb voor ongeveer 250 meter een taxi genomen, en de taxichauffeur bevestigde nog even dat dat een goede beslissing was.

In mijn eigen woonplaats ben ik niet zo snel bang. Ik fiets hier gerust in de nacht naar huis, maar fiets meestal wel om parken en stukjes bos heen. Ik blijf liever wat in de bewoonde wereld. Toch kan ik me je angst wel voorstellen, je wordt met je eigen kwetsbaarheid geconfronteerd.

Dat volgens misdaad cijfers het niet zo vaak voor komt dat er iets gebeurd zegt imho niet zo veel. Veel vrouwen doen geen aangifte (aangifte wordt vaak zelfs ontmoedigd) en uiteindelijk maakt het percentage niet uit als het jou overkomt.
Eigenlijk triest dat je mensen die in een uitzichtloze situatie zitten en gedwongen zijn op straat te leven, om welke reden dan ook, als "bedreiging" ervaart. Veelal doen die mensen geen vlieg kwaad, hooguit zullen ze bedelen om wat kleingeld. Ik maak ze in Canada vaak mee, daar zijn (helaas) ook veel mensen (waaronder veel jongeren) die op straat bivakkeren, want vanuit de overheid is er eigenlijk geen opvang of ondersteuning voor die mensen - eigenlijk alleen liefdadigheidsorganisaties en kerken die zich om hen bekommeren en die kunnen hooguit soms een hapje eten of een wasgelegenheid bieden. Soms vragen ze om een sigaret (als ze zien dat je rookt), soms om wat kleingeld, vaak ook zitten ze alleen in hun hoekje op straat voor zich uit te staren. Ik heb daar vaak door straten gelopen waar je echt om de 20 meter een dakloze zag zitten, of liggen te slapen in een portiek, of in een zelfgebouwd "tentje" (lees: een oude deken vastgemaakt aan een hek en waar ze een afdakje van hadden gemaakt). Ik heb me nooit bedreigd gevoeld.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven