Bedwantsen groeiend probleem

30-08-2013 19:22 65 berichten
De bedwants is bezig met een opmars in ons land. Verdelgingsbedrijven hebben het steeds drukker met het bestrijden van de parasieten, die Nederlanders vaak meenemen van vakantie.

Jan Willem van der Hoeven, klantadviseur van de bestrijdingsbedrijf Lagerwey zegt dat het de laatste vier a vijf maanden stormloopt wat betreft bedwantsmeldingen. “We zijn de beestjes momenteel continu aan het bestrijden. Ik kom regelmatig thuis bij huilende klanten die niet meer weten wat ze moeten doen.”

Hoewel de bestrijding van de parasieten erg kostbaar is, vinden de mensen ze zo vreselijk dat ze geen probleem hebben met het bedrag. “Bij ander ongedierte moet ik soms onderhandelen over een behandeling die 500 euro kost. Dit is veel duurder, maar mensen roepen meteen: ‘doe maar’.

Volgens Jan kunnen mensen wel iets doen om te voorkomen dat ze bedwantsen in huis krijgen: “na de vakantie koffers niet mee naar binnen nemen. Was buiten in vuilniszakken doen. Meteen in de wasmachine en zoveel mogelijk ook in de droger. Koffer inspuiten met ongediertespray en zo lang mogelijk in de zon laten staan.”

Steef Swart uit Deventer en zijn gezin hebben al sinds begin dit jaar last van de parasieten en ze zijn niet de enigen. Een bestrijdingsbedrijf is ingezet om de strijd aan te gaan tegen bloedzuigende insecten en het gezin Swarts hoopt er vrijdag voor eens en altijd vanaf te komen.

Het bestrijden heeft heel wat voeten in de aarde. Het huis van het gezin moet namelijk 2,5 dag verwarmd worden tot zo’n 55-57°C. Om dit te bewerkstelligen is de woning van het gezin in zijn geheel ingepakt.

Ik word hier echt helemaal onpasselijk van. Al een jaar of twee geleden hoorde ik al dat het een groot probleem in Amerika aan het worden was, omdat veel soldaten ze meenemen uit Irak en Afghanistan, maar ze verspreiden zich nu echt overal.

Ik krab mij achter de oren en meer plaatsen op mijn lijf beginnen om aandacht te vragen.

Er is blijkbaar nog geen spuitbus tegen die beesten te koop.
Alle reacties Link kopieren
(Ik vind je zaterdagochtend-topics een stuk prettiger om te lezen. Brr!)
Oh je hebt ook neg gekeken naar Hart van Nederland daar was een familie die met de caravan rond had getrokken door Frankrijk.

En nu thuis met de bedwantsen zaten waar een bestrijdingsbedrijf werd ingeschakeld. Vreselijk.
quote:FullHouse schreef op 30 augustus 2013 @ 19:29:

(Ik vind je zaterdagochtend-topics een stuk prettiger om te lezen. Brr!)Dank je, maar ik denk dat dit toch belangrijk is om te weten.
quote:Superhuisvrouw schreef op 30 augustus 2013 @ 19:33:

Oh je hebt ook neg gekeken naar Hart van Nederland daar was een familie die met de caravan rond had getrokken door Frankrijk.

En nu thuis met de bedwantsen zaten waar een bestrijdingsbedrijf werd ingeschakeld. Vreselijk.Nee, ik las het op teletekst, maar inderdaad wel van het Hart.
Gatver!
Dit had ik niet moeten lezen...
Bij zo'n mooi topic hoort wel een plaatje;

quote:lemoos2 schreef op 30 augustus 2013 @ 19:38:

Dit had ik niet moeten lezen... Ik zit ook overal te kriebelen.
quote:Diztel schreef op 30 augustus 2013 @ 19:38:

Bij zo'n mooi topic hoort wel een plaatje;

[afbeelding]

Getver Diztel, wat een creep.
In onder andere Bulgarije en Servië werden bladeren van de kidneyboon-plant rond het bed gelegd. Deze bladeren hebben kleine stekeltjes, waardoor bedwantsen die naar hun prooi toe wilden vast kwamen te zitten. Vervolgens werden de bladeren verbrand om de wantsen te doden.

http://www.ad.nl/ad/nl/45 ... en-tegen-bedwantsen.dhtml
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
http://www.eenvandaag.nl/ ... wantsen_wat_doe_je_eraan_
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Cateautje schreef op 30 augustus 2013 @ 19:39:

[...]

Ik zit ook overal te kriebelen.

Echt, de jeuk breekt uit...

Weet nu wel waarom mijn hulp altijd de boxsprings tot diep in de naden te lijf gaat met de stoomreiniger.
Bedankt Enn.

Een team van wetenschappers van UC Irvine en de University of Kentucky hebben een oude Balkanmethode nagedaan om bedwantsen te lijf te gaan. Stof met puntige microhaartjes zorgt ervoor dat de wantsen vast komen te zitten.

Bedwantsen zijn kleine insectjes die vaak zich vaak in bedden ophouden. Ze zijn een ware epidemie aan het worden in de VS en komen ook in Europa steeds vaker voor. Hun beten veroorzaken jeuk en rode plekjes. Een groot probleem van de beesten is dat ze moeilijk te bestrijden zijn; ze kunnen wel 35 dagen zonder voedsel en kruipen weg ik elk mogelijk kiertje dat ze kunnen vinden.

Insecticiden

Om bedwantsen effectief te verwijderen worden vaak insecticiden gebruikt. Die kosten veel en zijn soms ook schadelijk voor mensen, waardoor een alternatief voor dit soort middelen handig zou zijn. De onderzoekers werden geïnspireerd door een oude Oost-europese methode.

In onder andere Bulgarije en Servië werden bladeren van de kidneyboon-plant rond het bed gelegd. Deze bladeren hebben kleine stekeltjes, waardoor bedwantsen die naar hun prooi toe wilden vast kwamen te zitten. Vervolgens werden de bladeren verbrand om de wantsen te doden.

Het idee achter deze bladeren is nu gekopieerd in het nieuwe materiaal. Het heeft als voordeel dat het herbruikbaar is en dat het niet alleen op de vloer, maar ook tegen de muur of bedpoten geplaatst kan worden.

Niet perfect

Aan de andere kant is het de onderzoekers niet gelukt om de natuur perfect na te bootsen; de bladeren houden bedwantsen nog steeds beter tegen. Dat betekent dan ook dat de ontwikkeling van het nieuwe product nog lang niet klaar is. Hun bevindingen verschijnen in het vakblad Royal Society Interface.
Waarom heb ik dit topic aangeklikt? Ik zou haast willen zeggen dat ik blij ben dat ik (bijna) nooit op vakantie ga.

Bedwants beten (nog een 'soft' plaatje )
quote:lemoos2 schreef op 30 augustus 2013 @ 19:43:

[...]

Echt, de jeuk breekt uit...

Weet nu wel waarom mijn hulp altijd de boxsprings tot diep in de naden te lijf gaat met de stoomreiniger. Stoom reiniger is inderdaad een goed plan, want die bestrijders laten het huis opwarmen tot 55 graden.
quote:lemoos2 schreef op 30 augustus 2013 @ 19:44:

[afbeelding]

Bedwants beten (nog een 'soft' plaatje )
Een fijne boxspring op hotelkamer:

Gadverdamme, en ik begin al iedere vakantie met alles te poetsen...
Poetsen werkt in dit geval niet Lemoos.
quote:Cateautje schreef op 30 augustus 2013 @ 19:47:

Poetsen werkt in dit geval niet Lemoos.Ja daarom! Moet ik verdorie die stoomreiniger ook gaan meezeulen!
Daarom nemen wij onze eigen slaapzakken mee op onze rondreis door Florida...

brrrrr...
Een vliegenstrip rondom en aan je bed leggen werkt misschien ook wel

He gatver, 'k hoop toch wel dat ze binnenkort iets effectiefs uitvinden tegen bedwantsen, ze onvruchtbaar maken of iets in die richting.
In Amerika willen ze weer aan de DDT hoor ik net in die link van 2 vandaag, van Enn.
Ah, ik ben ervaringsdeskundige - helaas.

Ik kon een paar jaar geleden na eindeloos op wachtlijsten te hebben gestaan een heerlijk ruime studentenkamer betrekken. Toen ik daar een maand woonde hoorde ik terloops van één van mijn huisgenoten dat ze twee achtereenvolgende zomers een bedwantsenplaag hadden gehad en dat mijn voorganger ze had meegebracht van een backpackreisje. Maar dat ze nu toch echt tweemaal bestreden waren en dat dit toch wel echt over moest zijn. Niet dus.

Toen de lente aanbrak zag ik opeens een zwart beest over mijn muur kruipen dat verdomd veel op een pissenbed leek. Ik heb het ding doodgemaakt en meteen gefotografeerd, want ik voelde wel aan m'n water dat dit geen doorsnee insect was.... en inderdaad, via de gemeentelijke ongediertedienst bevestigd gekregen dat dit een bedwants was. Nou, ik kon gelijk niet meer genieten van mijn nieuwe kamer. Slapen kon ik niet goed meer, ik dacht van alles te voelen. Een tijdlang heb ik met alle lichten aan geslapen, want bedwantsen zijn lichtschuw. Gelukkig was de woningcorporatie waarvan ik huurde wel zo aardig om de bestrijding te vergoeden. Dus ik heb drie keer (!) alles wat er te wassen valt op 60 graden gewassen, en alle meubels van de wanden moeten halen en in het midden van de kamer moeten zetten zodat de bestrijder er zijn ding kon doen. Na de derde ronde zou alles dood moeten zijn. Ik heb nog een hele tijd met de lichten aan geslapen, maar mettertijd is gelukkig het vertrouwen gegroeid dat ze nu echt definitief dood waren. Ik ben al een paar jaar bedwantsvrij, en woon inmiddels in een nieuwe woning waarnaar ik ze gelukkig ook niet toe genomen heb.

Wat ik wel doe op vakantie: altijd even naar het matras kijken of er rare vlekjes inzitten (vaak uitwerpselen of schilfers van die beestjes), en bij thuiskomst meteen de inhoud van mijn koffer in de wasmachine gooien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven