Beginnen met naaien

09-02-2020 14:13 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het Favoriete kinderkledingmerk topic waar een aantal forummers aangaf zelf kleding te maken, ben ik geïnspireerd om ook eens een poging te wagen! Ik heb van mijn lieve schoonmoeder (ja die bestaan ook) een naaimachine gekregen. Nu heb ik alleen geen idee waar te beginnen. Ik begin dus maar met de ervaren naaisters hier een aantal vragen te stellen.

1: Wat heb ik buiten naald, draad en stof minimaal nodig om goed van start te gaan?

2: Wat is een makkelijk kinderkledingstuk om als eerste te maken?

3: Leuke (online) adresjes voor mooie stofjes en andere benodigdheden zijn ook welkom!

Ik weet eigenlijk niet of er al een naaitopic is? Althans eentje over naald en draad ;-)

Geslaagde projectjes mogen ook gedeeld worden! Altijd leuk ter inspiratie :-)
Toen ontdekte ik de website van Driessen stoffen. Daar kocht ik allerlei stoffen van 2mtr om te leren werken met verschillende stoffen. Het is daar niet zo duur, dus een project dat niet lukte, vond ik niet zo erg. Ik koop er trouwens nog steeds ook mijn stoffen, naast 1-2x per jaar stoffenspektakel.

Ik heb een abonnement op de LMV (La Maison Victor), omdat ik die patronen wel snapte ;-), zowel de volwassenpatronen als de kinderpatronen.

De Knippie vind ik een gedrocht om uit te werken. Ook de Knip is niet altijd duidelijk in hun beschrijvingen, maar de vernieuwde knip is wel beter. Ik koop daar soms een los blad van. De nieuwste komt dinsdag in de winkel en die wil ik wel graag hebben!
Alle reacties Link kopieren
En om even antwoord te geven op je vragen:
1) patroontekenpapier, een meetlint dat je kunt oprollen (dus een bouwcentimeter is niet zo handig), koop echt naalden die horen bij je stof (dus voor tricot echt tricot naalden, dat is zoveel fijner), een tornmesje, kopspelden, garen, een schaar die je alleen voor stof knippen gebruikt en nooit nooit noooit voor iets anders, een klein schaartje om garen af te knippen, een leesbril (optioneel natuurlijk), elastiek is ook makkelijk om in huis te hebben. Goed licht bij je naaimachine.

2) zoals hierboven al werd gezegd.

3) http://eloleo.blogspot.com/p/gratis-100en-patronen.html

http://www.allesoverhandwerken.nl/naaip ... okjes.html

https://www.dedromenfabriek.com/2015/02 ... rokje.html
helena2 wijzigde dit bericht op 09-02-2020 16:33
5.23% gewijzigd
Tips voor spullen die ik vaak gebruik:
* spelden/speldenkussen
* tornmesje
* pincet (bij de naaimachine/locker)
* stofschaar (Kwantum heeft ze voor €5,00)
* setje gewone scharen + klein schaartje
* kleermakerskrijt
* naaigaren (Gutermann)
* zoommaatje!
* wondertape
* radeerdingetje met carbonpapier
* patroonpapier

Ik zag bij een cursist op naailes dat zij een grote etui (box pouch) gebruikte voor al haar naaispulletjes. Die maakte ik toen ook, want waar laat je anders al die zooi!
Alle reacties Link kopieren
In de film Summer Holiday (1963) van Cliff Richard dragen de jongedames prachtig zwierende jurken.

Ik meen me in de aftiteling te herinneren dat Dior één van de sponsoren van de film was. Tsja...

https://www.alamy.com/stock-image-summe ... d0%26pl%3d
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Zelf geef ik naailes aan jonge moeders en oma's in het buurthuis. Bijv. van een rok een broekje, jurkje naaien. Populair om mee te beginnen is het schort-jurkje.

http://mamaljemaakthet.blogspot.com/2012/09/ Even naar beneden scrollen.
Alles sal reg kom
Ik hou echt helemaal niet van facebookgroepjes, maar toen ik net begon met naaien vond ik het heerlijk om te zien wat anderen maakten, wat voor websites er allemaal zijn met mooie stoffen e.d.

Ik ben nu alleen nog lid van de LMV-groep, de Driessengroep en budgetstoffengroep.
daenerys79 schreef:
09-02-2020 16:17
een rokje, een overhemd of een tas zijn leuke dingen om te oefenen. misschien kun je een burda of een knippie tijdschrift kopen, daar staan vaak ook simpele patronen in ook voor kinderkleding. en een beschrijving per stap.
Een overhemd vind ik juist helemaal niet eenvoudig voor beginners.
Mouwen inzetten, knoopsgaten (!) erin.
Dat is hogere wiskunde.

Oh, waarschijnlijk bedoel je een overgooier.
Alle reacties Link kopieren
Oeps ging wat mis!

Probeer het zo even opnieuw. Dochter heeft honger :steam:
duinpieper wijzigde dit bericht op 09-02-2020 18:07
86.39% gewijzigd
Duinpieper schreef:
09-02-2020 17:55
Whut?
Leer vooral eerst goed je machine kennen en door te krijgen. Dat is een heel belangrijk ding vind ik.

Begin eerst met verschillende soorten stoffen de steken die mogelijk zijn voor die stof te maken op proeflapjes.
Schrijf dan bij elke stof de instellingen op van de machine.

Een machine heeft andere steken en naalden voor jersey of tricot of spijker.

Bovenstaande kan je allemaal vinden op internet.

Leer wat verschillende stoffen zijn. Geweeft of stretcht of jeans.
Elke stof is anders.

Zodra je dit onder de knie hebt. Ga je dan inlezen en leren over oude kleding te vernieuwen of vermaken.

Zo is hoe ik het geleerd heb en heb/ ben hier nu weer mee bezig.( Heb net een 2dehands Husqvarna gekregen) dit voor al mijn machines gedaan.

Singer lockmachine
Husqvarna Viking Emerald 118
Husqvarna optimal 190
En een oudje waar ik even de naam van kwijt ben
Alle reacties Link kopieren
Als je een beetje Engels kunt dan is YouTube ook een hele goeie.

Het kanaal van de Stitch Sisters vind ik echt heel leuk. Zij hebben een serie video's voor beginners

Dit is de eerste https://youtu.be/BtX2zcAPWWo
Alle reacties Link kopieren
Goede nl tutorials zijn van Fifty ways of veritas.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
09-02-2020 17:45
Een overhemd vind ik juist helemaal niet eenvoudig voor beginners.
Mouwen inzetten, knoopsgaten (!) erin.
Dat is hogere wiskunde.

Oh, waarschijnlijk bedoel je een overgooier.
nee joh, een overhemdje of een jasje zonder sluiting dan. De mouw hoef je er dan niet rond in te zetten, die zet je er in en dan stik je de mouw en zijnaad in een keer dicht. Hier begonnen wij mee toen ik ervoor naar school ging. Heb ergens in een grijs verleden voor coupeuse geleerd.

En knoopsgaten zijn met de machine zo gedaan!
Don't cry, buy a bag and move on.
Tenzij je een mega getalenteerde naaister bent zou ik eerst maar eens op les gaan.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-02-2020 20:13
Tenzij je een mega getalenteerde naaister bent zou ik eerst maar eens op les gaan.
Kan, maar met youtube kom je ook al een heel eind!
Ik heb nog nooit les gehad, maar heb al doende toch echt wel eea geleerd! En nee, ik ben geen mega getalenteerde naaister. En ik zal vast veel fout doen volgens de echte coupeuses. Maar dat heeft nog nooit iemand opgemerkt.
Of gezegd, dat kan ook ;-D
Alle reacties Link kopieren
De beste winkel voor stoffen vind ik textielstad.nl

Je krijgt altijd antwoord op je e-mails en ze geven daarin ook raad en daar nemen ze ook echt tijd voor.

Verder een uiterst uitgebreid assortiment. En goede prijzen. Nog nooit iets gekocht wat tegenviel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me makkelijk te maken:
Afbeelding
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Net een knoop aan zoon zijn broek gezet. Dat telt ook?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
10-02-2020 21:42
Net een knoop aan zoon zijn broek gezet. Dat telt ook?
Ja hoor :D
Ik ga mijn naaiskills weer wat opfrissen. Vandaag ga ik een e-readersleeve maken.
Alle reacties Link kopieren
Mooi begin!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Sjips.

Sporttas volgepropt voor een paar daagjes toerist spelen. Is mijn schouderriem onderweg stuk geknapt. Gelukkig nog wel draaghengsels, maar ik moet nu dus naald en draad kopen, want de lopertjes van mijn rits vallen er af...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Dan moet het echt he? Succes met repareren! Mijn e-readerhoes is gelukt! Wel met 2 pogingen. Ik wilde er een zakje in met een rits. Ik had het zakje natuurlijk binnenstebuiten genaaid. 2e keer ging wel goed en nu heb ik echt een supermooi hoesje!
Alle reacties Link kopieren
Leuk!
Ik ben vorig jaar ook begonnen met naaien, met ) ervaring.
Veel youtube filmpjes gekeken en verder proberen, proberen, proberen. Kussenhoes, tas, speldenkussen, vlaggenlijn, etc. Stofjes daarvoor kocht ik bij de Kwantum.
Nu met iets meer ervaring ook rokjes, broekjes, slabbers, mutsjes, haarbandjes.

Vooral in het begin veel gratis patronen van Pinterest gehaald. En heel veel ideetjes.

Af en toe ga ik naar een stoffenspektakel. Maar ik heb het geluk dat er op 10 minuten van mijn huis een grote stoffenwinkel is!

Veel plezier en geduld gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Naaien is geweldig leuk :)

Alle handige dingen zijn inmiddels wel genoemd, dus mijn tip is vooral: maak wat je mooi vindt, ongeacht hoe moeilijk het is, niet wat makkelijk lijkt. Het is veel makkelijker om uit te zoeken hoe iets moet als het eindresultaat je prachtig lijkt, dan wanneer je uit moet zoeken hoe iets moet voor iets waar je eigenlijk geen zin in hebt.

Ik kan Ottobre aanraden als patroontijdschrift. Ze hebben iedere editie een goede mix van basic en bijzonder en ze hanteren alle kindermaten. De werkbeschrijvingen zijn helder; die van de Knip of Burda bevatten soms erg veel onuitgelegd jargon, dan is begrijpen wat er staat al een puzzel. Wees niet bang om te experimenteren, maar het helpt wel als je een of twee keer een patroon precies hebt gevolgd, dan weet je de volgende keer wat essentieel is en waar je mee kunt prutsen. En het belangrijkste: als het misgaat is het geen probleem, daar is het tornmesje voor.

Een strijkijzer kan ik overigens nog wel aanraden: stof is makkelijker (en rechter!) te verwerken als hij glad is, dus veel strijken tussendoor bespaart je een hoop gedoe.

Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven