bejaarde kat uit het asiel ?

07-11-2012 13:57 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
sommige zullen me wel voor gek uitmaken maar zoals de titel al zegt ben ik aan het overwegen om een 15jarige kat uit het asiel te halen.

zo ben ik even de punten aan het nagaan waar ik rekening mee moet houden, en wilde ik vragen of jullie me hier bij wilden helpen.

- binnen een paar maanden tot paar jaar afscheid

- ouderdomskwalen en kosten

- verzekering (kan niet meer bij alle, en is pm duurder)

hij heeft nou nog geen speciale zorg en hij is rustig van karakter. +de leeftijd denk ik dat hij niet zoveel moeite zou hebben met dat ik niet zo groot woon (40m2). hij kan op een afgezet balkon.

wie nog meer tips voor of ervaring met bejaarde kat?

alvast heel erg bedankt.

(p.s ik moet nog gaan kijken maar het asiel is 2uur rijden van hier. en wil van de week nog eerst bellen voor meer informatie qua zijn gezondheid en verdere informatie)
Geen tips, wel super dat je zo'n oud beestje nog een fijne ouwe dag geeft.
Bel het asiel inderdaad even en vraag even waar hij vandaan komt. Is het altijd een binnenkat geweest, dan kan hij prima bij jou in wonen. Maar is het altijd een buitenkat geweest, dan vliegt hij tegen de muren op (ook oude katten houden wel van een beetje beweging). Stel hij komt bij wijze van spreke bij een oud omaatje vandaan die nu niet meer voor hem kan zorgen maar waar hij de hele dag lekker op de verwarming lag, dat is heel wat anders dan wanneer hij z'n hele leven op de boerderij heeft doorgebracht

Je hebt katten die op leeftijd allerlei kwaaltjes krijgen, je hebt er ook die vrijwel niets krijgen, daar valt niet zo veel over te zeggen. Wel krijgen veel katten op een gegeven moment last van hun nieren, maar daar valt vaak met goede voeding veel aan te doen.
super als je het zou doen!

zijn d'r maar weinig die voor de oude katten gaan.

En misschien heeft Dinte wel gelijk hoor, maar in het asiel zit ie ook in een hokje dus als jij hem een groter hok kan geven en veel 1 op 1 liefde top.
geen tips.. Wel !
Ik zou een beestje zoeken die verder niet zoveel heeft met soortgenootjes. En inderdaad binnenshuis leven gewend is...
Leuk,een bejaarde meneer in huis nemen! Ik heb hier een oude meneer, en een jonge. En nog 4 dames...

De oude is nog niet superbejaard, maar aardig op leeftijd.

Hij heeft last gehad van blaasopvulling, zo'n jaar of 2 terug. En nu krijgt hij speciaal voer. Die een stuk goedkoper te verkrijgen is bij een internetwinkel.

Dat komt vaker voor bij meneer-en, omdat de plasbuis een kleine diameter heeft. En kristallen die zich vormen in de plas, klontjes vormen en niet uitgeplast kunnen worden.

Verder is mijn meneer actief met momenten. Maar meestal ligt ie wat te doezelen tussen de dames. Zo lekker op de bank, op het kussen, zodat je, als je er tegenaanleunt, je hele kleren vol met haren hebt... Maar ach...

Who cares!

Kortom, ik kan nog een heel verhaal typen, ik vind eigenlijk dat je het gewoon moet doen!

Gewoon aan ridjen en kijken of er een klik is met meneer!
Het wennen aan het nieuwe huisje heeft tijd nodig. Tip: Misschien kan je een matje/ doekje/ kleedje waar hij in t asiel op lag meekrijgen zodat de vertrouwde geur bij hem blijft.
Heel lief van je, zouden meer mensen moeten doen. Maar helaas willen veel mensen een kitten, terwijl je met een oudere kat net zo goed een band kunt opbouwen. Misschien nog wel meer dan met een kitten.
Houd inderdaad rekening met duurder voer. Met het kwakkelen komen de adviezen om special voer voor dit of voor dat te nemen. Ik was niet altijd overtuigd van de noodzaak maar had die kosten voor die oude sok graag over. Oude katten kunnen minder goed springen maar liggen nog altijd het liefst wat hoger zodat ze alles kunnen overzien. Kun je dat realiseren? Een tip: een plank bekleden met vloerbedekking en die schuin neerzetten (lees deels op de grond en deels op het object waar de kat op wil liggen) maak dat de kat meestal met behulp van nagels nog wel daar komt waar ie wil.
Ik heb geen tips maar ik vind het wel heel lief van je dat je voor zo'n oud beestje wil zorgen Veel mensen hebben alleen maar oog voor de jongere dieren terwijl de iets oudere net zo lief zijn.
O, en houd er rekening mee dat dementie met zich mee brengt dat er wel eens wat naast de kattenbak terecht komt. Geen vloerbedekking/houten vloer dus nemen voorlopig.
Ik heb er 2 van 18. Eentje is altijd een buitenkat geweest, nu niet meer. Dus als het altijd een buitenkat is geweest wil dat niet zeggen dat ie nu ook perse naar buiten wil.

Duurder voer? Misschien. Moet ie wel eerst ziek worden of iets gaan mankeren. Mijn katten krijgen gewoon One 7+. Doen het er prima op.

Ze slapen veel, spelen af en toe nog wat, maken ruzie met elkaar. Gewoon net zo als ze altijd al deden. Springen op bed, op de bank, in bad. (dit om het water op te likken hoor, niet als ik er in zit!)

Win wat informatie in bij het asiel en ga er voor!
Doen! Ik heb een kat van een jaar of 13 uit het asiel gehaald. Het was altijd een binnenkat geweest, ideaal in mijn appartementje van 50 m2. Het was echt een ontzettend leuke kat.

Maar de nadelen zijn er inderdaad ook: hij kreeg op een gegeven moment last van zijn nieren, dus inderdaad een aantal dierenartsrekeningen (had geen verzekering, maar hou sowieso niet zo van verzekeringen voor risico's die ik zelf kan dragen). En toen ik hem een jaar of 2 had is hij helaas overleden.

Maar alles bij elkaar zou ik het toch aanraden, fijn om zo'n beest nog een goede oude dag te kunnen bezorgen.
De meeste dingen weet je al , ik zeg doen , ik vind het echt super van je dat je deze oude katje nog een gezellig warme thuis wil geven , hou alleen rekening mee dat ie niet meer lang te leven heeft en dat je al snel aan zo een beestje hecht en heel erg verdrietig kan worden !
Wat goed van je! ik wil over een aantal maanden ook een oudere kat uit het asiel halen, die oude beestjes verdienen ook een 2e kans!

Mn ouders hebben 4 jaar geleden een oudere kat geadopteerd, niet uit het asiel, maar van iemand over genomen, als hun hem niet hadden genomen was ie in het asiel beland en dat vonden ze zonde, t is zo'n lief beest!

Hoe oud hij is weten ze niet zeker, maar ongeveer een jaar of 15/16, dus een jaar of 11/12 toen ze hem kregen.

Hij heeft pas sinds de laatste tijd last van zn alvleesklier en krijgt speciaal voer.

Voor de rest is hij hartstikke gezond, in het begin was hij nog best speels maar de laatste tijd doet ie alles lekker op t gemakje.

Ze hebben echt ontzettend veel plezier van hem en geen moment spijt gehad dat ze hem hebben geadopteerd.
Ik heb twee jaar geleden een tien jarige kat uit het asiel geadopteerd en die mankeerd nog niks , hij is natuurlijk niet meer zo speels en slaapt bijna de hele dag (het liefst op schoot) in de winter gaat hij niet meer naar buiten en gaat dan op de kattenbak, zomers komt ie tot leven en doet hij zijn behoefte buiten en klimt hij ineens in bomen, maar de enige kosten zijn 1 keer per jaar zijn prik, 2 keer per jaar ontwormen, af en toe antivlooien pipetje en ik heb dan wel senioren brokjes maar die zijn met zo duur als gewone brokjes.
Je doet een goede daad.

Ook al zal het niet gemakkelijk worden, de kat in kwestie krijgt bij jou in een mandje of op de bank een veel fijnere oude dag dan in het drukke asiel.

Complimenten!
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Doen!

Sterven doet ieder levend wezen, dus verdriet zal er zijn. Maar dan vooral bij jou. Het dier kan nu nog een fijn huisje hebben. Wat ervoor zorgt dat jouw verdriet heel 'zacht' is.
quote:alinea schreef op 07 november 2012 @ 14:43:

Ik heb twee jaar geleden een tien jarige kat uit het asiel geadopteerd en die mankeerd nog niks , hij is natuurlijk niet meer zo speels en slaapt bijna de hele dag (het liefst op schoot) in de winter gaat hij niet meer naar buiten en gaat dan op de kattenbak, zomers komt ie tot leven en doet hij zijn behoefte buiten en klimt hij ineens in bomen, maar de enige kosten zijn 1 keer per jaar zijn prik, 2 keer per jaar ontwormen, af en toe antivlooien pipetje en ik heb dan wel senioren brokjes maar die zijn met zo duur als gewone brokjes.Zo mooi dat je dat hebt gedaan! Wat heeft die kat een geluk met jou gehad!
Ja doen!!

Wij hebben paar jaar terug oude uit het asiel gehaald. Toen we kwamen kijken zat hij in zijn bench en trilde de hele tijd, was mager, kaalgeschoren en had een kale staart. Arme beest was als zwerver binnegekomen en geschat op 13. Helaas heeft hij maar een paar maanden bij ons mogen zijn tot hij heel ziek werd. Maar wat een laatste maanden heeft hij gehad. Spelen met onze andere katten, lekker op schoot en eten eten eten. Was niks meer over van die bange kat. Ben erg blij het gedaan te hebben.
Hoi,

ik heb ook een oude kat, weliswaar niet uit het asiel maar via via.

Ze was toen 14 en was een zogenaamde "boerderij kat".

Inmiddels 3 jaar verder en ze is met ons meegeëmigreerd naar een land waar ze zelfs nog een maand in quarantaine moest.

Ze heeft nooit wat, is actief (zover een kat echt actief is, wat een luie donder) eet goed en drinkt goed.

Ik weet dat ze heel gezond is omdat ze allerlei bloedtesten en check ups moest hebben voor ze met ons mee mocht naar het buitenland. En ze is nu dus al 17!
afscheid nemen hoeft niet perse al vlug te zijn, die van ons is 19 ondertussen en sukkelt nog steeds vrolijk rond, wel echt super dat je dit wil doen.
Hoi,

Wat goed om een oude kat te uit het asiel te halen. Ik zelf heb 3 katten waarvan 1 uit het asiel en hij was toen 12.

Ik heb mezelf voorgenomen dat als deze katten er niet meer zijn dat er weer een oudje uit het asiel gehaald wordt. Met of zonder mankementen, je doet zo'n kat nog zoveel plezier!

Goed hoor!!!
ik ken een kat van 27, dus wie weet hoe lang hij of zij nog bij je is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven