Beste vuilniszakken die niet lekken?
vrijdag 29 augustus 2025 om 11:54
Zoals de titel al zegt. Mijn vuilniszakken lekken altijd. Ook met twee over elkaar heen. Ik probeer wel zo weinig mogelijk ‘nat’ voedsel in de vuilniszak te gooien maar soms moet het gewoon. Heb ook al twee vuilniszakken over elkaar heen geprobeerd maar toch vaak een natte bodem en dan sta ik weer een vuilnisbak uit te spoelen.
Iemand tips voor een goed merk vuilniszak? Het liefst met treksluiting.
Iemand tips voor een goed merk vuilniszak? Het liefst met treksluiting.
vrijdag 29 augustus 2025 om 13:48
vrijdag 29 augustus 2025 om 13:56
En toch is het echt niet overal hetzelfde geregeld hoor. In mijn gemeente (een van de grootste vier in het land) betaal je niet voor je afvalzak in de ondergrondse container, bijvoorbeeld. En hoe minder je kunt scheiden, hoe meer lekkans er nu eenmaal is. Glas en PMD-bakken, staan hier op 600m lopen bijvoorbeeld. Ik zeg niet dat het ver is, maar je loopt niet de deur uit om het direct kwijt te zijn. Bovendien is die PMD-bak eigenlijk altijd vol. Een groene bak is er überhaupt niet, dus dat gooit iedereen in de ondergrondse container.
Wij hebben overigens een wormencompostbak in huis, daar gooien we alle groentenresten in. Scheelt gelek.
Wij hebben overigens een wormencompostbak in huis, daar gooien we alle groentenresten in. Scheelt gelek.

vrijdag 29 augustus 2025 om 13:59
.Er zijn steden waar ze wel een groene bak en een aparte pmd hebben,
Ik heb geen tip, ik heb allemaal verschillende bakken en ik woon in een stad.
vrijdag 29 augustus 2025 om 14:13
Hier ook zo. De hele wijk heeft hier de ondergrondse voor rest en gft om de hoek. Voor plastic, papier en glas moeten de meeste huishoudens veel verder. En de papierbakken zit vaak overvol.meisje85 schreef: ↑29-08-2025 13:56En toch is het echt niet overal hetzelfde geregeld hoor. In mijn gemeente (een van de grootste vier in het land) betaal je niet voor je afvalzak in de ondergrondse container, bijvoorbeeld. En hoe minder je kunt scheiden, hoe meer lekkans er nu eenmaal is. Glas en PMD-bakken, staan hier op 600m lopen bijvoorbeeld. Ik zeg niet dat het ver is, maar je loopt niet de deur uit om het direct kwijt te zijn. Bovendien is die PMD-bak eigenlijk altijd vol. Een groene bak is er überhaupt niet, dus dat gooit iedereen in de ondergrondse container.
Wij hebben overigens een wormencompostbak in huis, daar gooien we alle groentenresten in. Scheelt gelek.![]()
Tegenwoordig rijd ik voor papier meestal naar de grote afvalverwerking in de gemeente. Daar kan ik dozen enzo ook gewoon in de pers donderen en hoef ik niet alles eerst plat te stampen en door een klep te wurmen. Hoef ik ook niet bang te zijn dat die klep mijn hand verbrijzelt.
vrijdag 29 augustus 2025 om 14:23
Ik woon ook nog heel ouderwets in de binnenstad Amsterdam, met gewoon een vuilnisbak met zak in huis en tot zeer recent nog echt vuilophaal en zakken buiten zetten in mijn stadsdeel. Nu inmiddels wel restafval onder de grond. Dan kun je er tenminste vanaf wanneer je wil. Maar dus geen gft scheiden hier.
Ik heb trouwens echt nooit last van lekkende zakken.
Maar heel gek, mijn ouders hadden altijd drie (4 als papier meerekent), maar de pmd-bak is nu samengegaan met restafval. Er schijnt een nieuwe scheidingsmethode te zijn, dus nu hebben ze alleen gft en rest (en papier) en dat is het. Was weer even schakelen in het begin.
Maar heel gek, mijn ouders hadden altijd drie (4 als papier meerekent), maar de pmd-bak is nu samengegaan met restafval. Er schijnt een nieuwe scheidingsmethode te zijn, dus nu hebben ze alleen gft en rest (en papier) en dat is het. Was weer even schakelen in het begin.
vrijdag 29 augustus 2025 om 14:31
Ik heb begrepen dat het afhangt van het type machine dat de afvalverwerker in die gemeente gebruikt, of je pmd en rest bij elkaar mag gooien.pina schreef: ↑29-08-2025 14:23Ik woon ook nog heel ouderwets in de binnenstad Amsterdam, met gewoon een vuilnisbak met zak in huis en tot zeer recent nog echt vuilophaal en zakken buiten zetten in mijn stadsdeel. Nu inmiddels wel restafval onder de grond. Dan kun je er tenminste vanaf wanneer je wil. Maar dus geen gft scheiden hier.
Het zou wel een hoop gedoe schelen als het allemaal bij elkaar mag maar ik zie het in mijn gemeente niet gebeuren. Ze zijn hier ook al jaren aan het discussieren over betaling per restafvalzak.
vrijdag 29 augustus 2025 om 15:00
Oh mijn ouders dachten: zie je wel, het was al die jaren onzin, haha!Loren schreef: ↑29-08-2025 14:31Ik heb begrepen dat het afhangt van het type machine dat de afvalverwerker in die gemeente gebruikt, of je pmd en rest bij elkaar mag gooien.
Het zou wel een hoop gedoe schelen als het allemaal bij elkaar mag maar ik zie het in mijn gemeente niet gebeuren. Ze zijn hier ook al jaren aan het discussieren over betaling per restafvalzak.
vrijdag 29 augustus 2025 om 15:06
Ik betaal niet meer of minder als mijn grijze bak meer of minder geleegd wordt.Minik schreef: ↑29-08-2025 13:30
En voedselresten mogen in die groenbak voor tuinafval, wat bij ons ook gratis wordt opgehaald. Dat scheelt echt enorm in je restafval dus in kosten. Onze grijze container gaat maar 4 keer per jaar aan de weg. Nou snap ik dat niet iedereen een container heeft maar anders betaal je toch ook per zak in de ondergrondse container? Dus dan wil je er ook zo min mogelijk in doen.
Ook als ik extra zakken in een ondergrondse container zou weggooien, betaal ik daar niet extra voor. (Doe ik overigens nooit, want ik kom gewoon uit met de bak.)
Edit: even opgezocht, wij betalen gewoon een vast bedrag aan afvalheffing gebaseerd op de grootte van het huishouden.
quincy2 wijzigde dit bericht op 29-08-2025 15:12
7.87% gewijzigd
vrijdag 29 augustus 2025 om 15:56
Een paar jaar geleden werd ik random geselecteerd voor een soort miniburgerberaad over afval en bij een bijeenkomst daarvoor leerde ik dat. En ook dat niet alle gemeentes diezelfde machine hebben vanwege capaciteitsgebtek hoger in de keten.
Ik heb ook familie die ervan overtuigd is dat alles toch weer bij elkaar gegooid wordt dus die scheiden niks, ook geen glas. Maar ja, ook klant van het jaar bij Shein, dus er zal wel een verband zijn

Dat ik dan zeg, hoe dan, dat je denkt dat de gemeente al die moeite doet om afvalscheiding te organiseren om het vervolgens weer op een hoop te kwakken, helpt niet

vrijdag 29 augustus 2025 om 16:25
Nee, mijn ouders waren er heel braaf in! En zelfs discussies over wat waar hoorde, en dan de sticker weer bekijken. Of een drankkarton of een blikje nou bij rest moest of niet, haha!Loren schreef: ↑29-08-2025 15:56Een paar jaar geleden werd ik random geselecteerd voor een soort miniburgerberaad over afval en bij een bijeenkomst daarvoor leerde ik dat. En ook dat niet alle gemeentes diezelfde machine hebben vanwege capaciteitsgebtek hoger in de keten.
Ik heb ook familie die ervan overtuigd is dat alles toch weer bij elkaar gegooid wordt dus die scheiden niks, ook geen glas. Maar ja, ook klant van het jaar bij Shein, dus er zal wel een verband zijn.
Dat ik dan zeg, hoe dan, dat je denkt dat de gemeente al die moeite doet om afvalscheiding te organiseren om het vervolgens weer op een hoop te kwakken, helpt niet.
Op een bepaald moment zei de sticker op de container wat anders dan de folder die ze hadden ontvangen. Nou, toen werd het wel heel ingewikkeld hoor.
En je kon daar niet in huis lopen met een stukje plastic en mijn moeder riep dat het buiten in die blauwe moest.
vrijdag 29 augustus 2025 om 17:12
Is hier ook zo. Ik scheid wel plastic, glas en papier maar voor de kosten hoef ik het zeker niet te doen.Quincy2 schreef: ↑29-08-2025 15:06Ik betaal niet meer of minder als mijn grijze bak meer of minder geleegd wordt.
Ook als ik extra zakken in een ondergrondse container zou weggooien, betaal ik daar niet extra voor. (Doe ik overigens nooit, want ik kom gewoon uit met de bak.)
Edit: even opgezocht, wij betalen gewoon een vast bedrag aan afvalheffing gebaseerd op de grootte van het huishouden.
vrijdag 29 augustus 2025 om 17:31
Het is inmiddels gebleken dat machines (nascheiding) effectiever scheiden dan mensen (voorscheiding). Dus veel afvalverwerkingsbedrijven (dat zijn vaak andere bedrijven dan die het vuil ophalen) gaan over op nieuwe machines die kunnen nascheiden.Loren schreef: ↑29-08-2025 15:56Een paar jaar geleden werd ik random geselecteerd voor een soort miniburgerberaad over afval en bij een bijeenkomst daarvoor leerde ik dat. En ook dat niet alle gemeentes diezelfde machine hebben vanwege capaciteitsgebtek hoger in de keten.
Ik heb ook familie die ervan overtuigd is dat alles toch weer bij elkaar gegooid wordt dus die scheiden niks, ook geen glas. Maar ja, ook klant van het jaar bij Shein, dus er zal wel een verband zijn.
Dat ik dan zeg, hoe dan, dat je denkt dat de gemeente al die moeite doet om afvalscheiding te organiseren om het vervolgens weer op een hoop te kwakken, helpt niet.
Het voelt wellicht onlogisch, maar er zit dus echt een goede reden achter als je plastic en restafval weer samen in een zak/bak/container mag gooien.
vrijdag 29 augustus 2025 om 17:32
Ja tuurlijk, maar niet eerst scheiden en vervolgens weer op één hoop. Dat zou echt heel onlogisch en zonde van de moeite zijn.Zarah schreef: ↑29-08-2025 17:31Het is inmiddels gebleken dat machines (nascheiding) effectiever scheiden dan mensen (voorscheiding). Dus veel afvalverwerkingsbedrijven (dat zijn vaak andere bedrijven dan die het vuil ophalen) gaan over op nieuwe machines die kunnen nascheiden.
Het voelt wellicht onlogisch, maar er zit dus echt een goede reden achter als je plastic en restafval weer samen in een zak/bak/container mag gooien.
vrijdag 29 augustus 2025 om 17:39
Dat, en het wordt binnen no time een enorme zooi met ratten enzo want mensen gooien die zak dan naast de container.
vrijdag 29 augustus 2025 om 18:48
Ik probeerde dat altijd zoveel mogelijk in bakjes, pakjes, zakjes van verpakkingen te doen.ZuurSnoepje schreef: ↑29-08-2025 12:16Ik denk dat bepaald eten op een gegeven moment wat gaat lekken!
Pak melk openknippen, dan heb je 2 helften waar etensresten in kunnen. Beetje keukenpapier op de bodem en dan etensresten erin en dan rechtop in de prullenbak.
Gewoon _melon met login problemen
vrijdag 29 augustus 2025 om 18:51
Amsterdam heeft momenteel sowieso al een rattenplaag. Het is verschrikkelijk in de binnenstad.tortelduif schreef: ↑29-08-2025 17:39Dat, en het wordt binnen no time een enorme zooi met ratten enzo want mensen gooien die zak dan naast de container.
vrijdag 29 augustus 2025 om 19:56
Nee hoor. En ook geen aparte bak voor groen oid.Minik schreef: ↑29-08-2025 13:30Glas moet je volgens mij overal zelf brengen maar ik snap niet waarom je dat niet zou doen. Het scheelt je namelijk ook gewoon geld, want glas weggooien is gratis, restafval niet.
En voedselresten mogen in die groenbak voor tuinafval, wat bij ons ook gratis wordt opgehaald. Dat scheelt echt enorm in je restafval dus in kosten. Onze grijze container gaat maar 4 keer per jaar aan de weg. Nou snap ik dat niet iedereen een container heeft maar anders betaal je toch ook per zak in de ondergrondse container? Dus dan wil je er ook zo min mogelijk in doen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 29 augustus 2025 om 19:56
vrijdag 29 augustus 2025 om 20:10
Haha, je ouders nemen het bijzonder serieus dus. En ja, de discussie over de twijfelgevallen herken ik. Piepschuim bijvoorbeeld, is rest. Of het netje van de mandarijnen.pina schreef: ↑29-08-2025 16:25Nee, mijn ouders waren er heel braaf in! En zelfs discussies over wat waar hoorde, en dan de sticker weer bekijken. Of een drankkarton of een blikje nou bij rest moest of niet, haha!
Op een bepaald moment zei de sticker op de container wat anders dan de folder die ze hadden ontvangen. Nou, toen werd het wel heel ingewikkeld hoor.
En je kon daar niet in huis lopen met een stukje plastic en mijn moeder riep dat het buiten in die blauwe moest.
vrijdag 29 augustus 2025 om 23:31
Nu is het weer makkelijk; GFT (en daar staan bij hen op de plaatjes ook uitdrukkelijk etensresten op, zoals kippenbouten en visgraten) en verder kan alles in rest. En dan is er natuurlijk nog de oud papier container. En het kratje voor statiegeld-dingen en glas, maar mijn moeder kan het recycle-tekentje nooit vinden en twijfelt dan weer of een lege fles ketchup er ook bij moet, bij wijze van spreken. —Nee, mama, die gaat bij Rest.
zaterdag 30 augustus 2025 om 09:25
Maar dan heb je een melkpak wat eigenlijk bij pmd moet, met zooi die bij het restafval hoort.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in