Blijven twijfelen na tweede bezichtiging woning

04-01-2020 20:30 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Afgelopen week voor de tweede keer een woning bezichtigd en ondanks dat we heel veel potentie zien blijft de twijfel. We zoeken al ruim 1,5 jaar naar een woning en er komt vrijwel niks op ons pad. De vorige bezichtigingen kregen na 1 keer kijken een dikke nee. Nu hebben we een woning gevonden in een dorp verderop (eerste keuze zou wel zijn in huidig dorp, maar het scheelt maar 2 km. Dorp heeft alleen geen voorzieningen). Vrijstaand en charmant, maar heeft wat aandacht nodig. Buitenwerk moet gedaan worden en ook keuken en badkamer moeten aangepakt worden. Financieel moet het allemaal lukken, maar we zijn beiden totaal niet handig.

Bij de aankoop van mijn vorige huis wist ik het meteen. Alles voelde goed en dezelfde dag bracht ik toen een bod uit. Dat huis was echter klaar om direct in te trekken en was ook 3x zo goedkoop als dit huis. Misschien dat ik daarom nu zo twijfel... omdat ik het wat moeilijk in te denken vindt, het om niet zomaar een aankoop gaat en er dus veel moet gebeuren. En ik zie wel echt de charme en potentie van de woning en zie het ook wel zitten dit avontuur aan te gaan. Een prachtige tuin, vrijstaand en flink wat ruimte. Maar ergens ben ik ook wel weer bang dat de keuze te overhaast genomen wordt... ik heb namelijk diverse astmatische en allergische klachten die lijken te verergeren in het huidige huis. En zo zijn er nog wat factoren waardoor we eigenlijk wel heel graag weg willen en niet pas over 3 jaar... maar wat als we dit kopen en er komt wel een fantastisch huis in eigen dorp vrij? Met dit soort vragen kan ik mij momenteel dus echt gek maken...

Heeft iemand tips om tot keuzes te komen? En ik ben ook heel benieuwd of jullie wel eens heel erg getwijfeld hebben bij de aankoop van een huis, of wist je direct dat het huis wel/niet jouw huis zou worden? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben veel huizen bekeken voor we ons huidige huis kochten.
Van ons twee ben ik de snelle beslisser en manlief kan dingen 100.000 keer bekijken en er lang over nadenken.
Wij hebben op een gegeven moment de voors en tegens van ons vorige huis en het te kopen huis naast elkaar gezet evenals het financiële plaatje voor verbouwing en verhuizing.
We hebben nu een heel fijn huis, waar we heel blij mee zijn terwijl we in eerste instantie niet gelijk het "dit is het - huis" gevoel hadden.
De twijfel verdween door het maken van een overzicht van de voors en tegens.

Ik wens jullie wijsheid toe bij het maken van een keuze.
Alle reacties Link kopieren
Als er al twee jaar niks geschikts voorbij is gekomen lijkt mij de kans dat er iets beters, instapklaar en perfect naar jullie smaak voorbij komt denk ik vrij klein. Als je de woning laat verbouwen heb je natuurlijk het voordeel dat je precies zelf alles naar smaak uit kan zoeken. Dat maakt het al snel eigen in mijn ogen. Wij hebben zelf afgelopen zomer een wat gedateerd huis gekocht van een stel van in de 80. Met een nieuwe vloer, glad gestucte muren en plafonds en nieuwe toiletten/badkamer is het een heel ander huis geworden. Succes samen met keuzes maken!
Alle reacties Link kopieren
Nog nieuws Sansi? Benieuwd hoe jullie verder zij gegaan (of niet).
Ik ben ook benieuwd.
Bij twijfel niet doen gaat denk ik niet altijd op. Bij de aankoop van het huis waar we nu wonen had ik ook twijfel. Maar dat was echt koud watervrees. Er moest echt heel veel gebeuren aan het huis en dat vond ik eerst lastig te overzien/in te schatten. Het huis wat we daarvoor hadden en waar we 10 jaar met veel plezier hebben gewoond had alleen een schilderbeurt van binnen nodig.

Inmiddels wonen we er 4 jaar en hebben we 2 jaar lang verbouwd (laten doen), en ik vond dat zo ontzettend leuk om te doen. Het was echt een leuk avontuur. En de plek waar ons huis staat is gewoon helemaal fantastisch. Dus ontzettend blij en gelukkig dat we het gedaan hebben.
Het stond voor een flinke prijs te koop, maar inmiddels is het zeker het dubbele waard door de prijsstijging en de verbouwing. Onze kinderen zijn hier ook helemaal op hun plek en kunnen veel buiten spelen. Er zijn nu alleen maar voordelen.

Kortom, ik zou goed nagaan waar de twijfel in zit. Er zijn dingen die misschien meer angst voor het onbekende zijn.
Bij twijfel over “kunnen we dit wel betalen” en “is dit wel de goede lokatie”, of “eigenlijk is het huis te klein/in een te slechte staat oid”, dan zou ik het niet doen en mijn twijfel serieus nemen.
Alle reacties Link kopieren
Bij twijfel niet doen is het uiteindelijk geworden. Hoewel we potentie zagen was het gevoel niet goed genoeg.

We kregen te horen dat een bepaald huis mogelijk in de verkoop zou komen. In eigen dorp, precies ons type woning maar wel ook met wat werk nog te doen. Hier waren we meteen enthousiast over. Dezelfde dag belde de makelaar om aan te geven dat verkoper van het andere pand nog behoorlijk in prijs wilde zakken. Maar eerlijk? We werden eigenlijk helemaal niet erg blij van dat nieuws. Hierna de knop dan ook doorgehakt om niet verder te gaan met de woning.

De woning die mogelijk in de verkoop zou komen gaat eerst helaas niet in de verkoop komen omdat hun aankoop niets wordt. Jammer, maar het heeft ons wel inzicht gegeven.

Wie weet duurt het nog lang voordat we wat vinden, maar het gevoel was uiteindelijk niet goed genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven