Blijven twijfelen na tweede bezichtiging woning
zaterdag 4 januari 2020 om 20:30
Hoi allemaal,
Afgelopen week voor de tweede keer een woning bezichtigd en ondanks dat we heel veel potentie zien blijft de twijfel. We zoeken al ruim 1,5 jaar naar een woning en er komt vrijwel niks op ons pad. De vorige bezichtigingen kregen na 1 keer kijken een dikke nee. Nu hebben we een woning gevonden in een dorp verderop (eerste keuze zou wel zijn in huidig dorp, maar het scheelt maar 2 km. Dorp heeft alleen geen voorzieningen). Vrijstaand en charmant, maar heeft wat aandacht nodig. Buitenwerk moet gedaan worden en ook keuken en badkamer moeten aangepakt worden. Financieel moet het allemaal lukken, maar we zijn beiden totaal niet handig.
Bij de aankoop van mijn vorige huis wist ik het meteen. Alles voelde goed en dezelfde dag bracht ik toen een bod uit. Dat huis was echter klaar om direct in te trekken en was ook 3x zo goedkoop als dit huis. Misschien dat ik daarom nu zo twijfel... omdat ik het wat moeilijk in te denken vindt, het om niet zomaar een aankoop gaat en er dus veel moet gebeuren. En ik zie wel echt de charme en potentie van de woning en zie het ook wel zitten dit avontuur aan te gaan. Een prachtige tuin, vrijstaand en flink wat ruimte. Maar ergens ben ik ook wel weer bang dat de keuze te overhaast genomen wordt... ik heb namelijk diverse astmatische en allergische klachten die lijken te verergeren in het huidige huis. En zo zijn er nog wat factoren waardoor we eigenlijk wel heel graag weg willen en niet pas over 3 jaar... maar wat als we dit kopen en er komt wel een fantastisch huis in eigen dorp vrij? Met dit soort vragen kan ik mij momenteel dus echt gek maken...
Heeft iemand tips om tot keuzes te komen? En ik ben ook heel benieuwd of jullie wel eens heel erg getwijfeld hebben bij de aankoop van een huis, of wist je direct dat het huis wel/niet jouw huis zou worden? Alvast bedankt!
Afgelopen week voor de tweede keer een woning bezichtigd en ondanks dat we heel veel potentie zien blijft de twijfel. We zoeken al ruim 1,5 jaar naar een woning en er komt vrijwel niks op ons pad. De vorige bezichtigingen kregen na 1 keer kijken een dikke nee. Nu hebben we een woning gevonden in een dorp verderop (eerste keuze zou wel zijn in huidig dorp, maar het scheelt maar 2 km. Dorp heeft alleen geen voorzieningen). Vrijstaand en charmant, maar heeft wat aandacht nodig. Buitenwerk moet gedaan worden en ook keuken en badkamer moeten aangepakt worden. Financieel moet het allemaal lukken, maar we zijn beiden totaal niet handig.
Bij de aankoop van mijn vorige huis wist ik het meteen. Alles voelde goed en dezelfde dag bracht ik toen een bod uit. Dat huis was echter klaar om direct in te trekken en was ook 3x zo goedkoop als dit huis. Misschien dat ik daarom nu zo twijfel... omdat ik het wat moeilijk in te denken vindt, het om niet zomaar een aankoop gaat en er dus veel moet gebeuren. En ik zie wel echt de charme en potentie van de woning en zie het ook wel zitten dit avontuur aan te gaan. Een prachtige tuin, vrijstaand en flink wat ruimte. Maar ergens ben ik ook wel weer bang dat de keuze te overhaast genomen wordt... ik heb namelijk diverse astmatische en allergische klachten die lijken te verergeren in het huidige huis. En zo zijn er nog wat factoren waardoor we eigenlijk wel heel graag weg willen en niet pas over 3 jaar... maar wat als we dit kopen en er komt wel een fantastisch huis in eigen dorp vrij? Met dit soort vragen kan ik mij momenteel dus echt gek maken...
Heeft iemand tips om tot keuzes te komen? En ik ben ook heel benieuwd of jullie wel eens heel erg getwijfeld hebben bij de aankoop van een huis, of wist je direct dat het huis wel/niet jouw huis zou worden? Alvast bedankt!
zaterdag 4 januari 2020 om 21:13
Wauw, flink project. En mooi dat je er meteen doorheen kon kijken en je droomhuis zag. Ik zie potentie, maar een droomhuis niet direct. En misschien heb ik dan direct ook wel meteen mijn antwoord....Bloemetjefresia schreef: ↑04-01-2020 21:05Wij hebben anderhalf jaar geleden een heel oud huis gekocht. Stond leeg, behalve het dak moest er alles aan gebeuren. Nieuwe elektra, leidingwerk, keuken, badkamer, wc, trap naar zolder, muurtjes doorbreken, vloeren eruit, beton storten, vloerverwarming, plafonds eruit, stuccen, schilderen, dubbelglas in ramen noem maar op. Had ik ooit eerder zo’n project gedaan? Nee. Wist ik waar ik moest beginnen? Nee. Wist ik wat ik mooi vond en hoe ik het graag wilde? Ja! Al vanaf het moment dat ik daar binnen stapte. Ik kon door de oude vieze inrichting heen kijken en zag mijn droomhuis verschijnen. Dit was het gewoon. Toen we hoorden dat het bod geaccepteerd was kreeg ik het wel benauwd hoor, waar waren we aan begonnen? Konden we dit wel? Maar ja verstand op nul en gaan. Slopen zelf gedaan ( hoef je niet handig voor te zijn). Aannemer heeft de rest gedaan en wij hebben zelf laminaat gelegd en het houtwerk geschilderd. Je kunt alles uitbesteden of hulp vragen van mensen om je heen. Je kunt ook veel leren hè. Ik ben nu best een goede klusser omdat ik veel heb afgekeken, heb er ook lol in gekregen.
Is dit de plek waar je je oud ziet worden? Waar je je kids ziet spelen? Met je partner een glaasje wijn op het terras in de tuin ziet drinken?
Dat wijntje op het terras zie ik dan wel weer voor me, de tuin is fantastisch. Met wat hapjes, gemaakt in de grote nieuwe zelf gekozen keuken.Denk ik vervolgens aan kinderen dan denk ik aan de steile trap met hele smalle treden, dingen die vast wennen maar waar ik wel aan denk...
zaterdag 4 januari 2020 om 21:18
Koud watervrees, wie weet...Doctorandus-vijfje schreef: ↑04-01-2020 21:04Daar heb je ergens wel een punt. Het lijkt logisch altijd naar je gevoel te moeten luisteren, maar misschien wordt deze soms ook wel een beetje onterecht gevoed door de verkeerde argumenten. Die vraag kun jij zelf het beste beantwoorden![]()
Last van koudwatervrees soms TO ?![]()
Zoals in voorgaande reactie zie ik het als een huis met potentie, en als ik er over nadenk nu geen droomhuis. Maar misschien kan ik er wel niet goed doorheen kijken. En bij het eerste huis had ik het wel, dat gevoel dat ik die woning moest hebben. Maar die woning was dan ook volledig af en financieel een veel minder grote last ondanks dat deze woning ook prima haalbaar is.
zaterdag 4 januari 2020 om 21:24

zaterdag 4 januari 2020 om 21:53
Tja, aan de andere kant is een huis kopen toch ook een zakelijke, praktische handeling vind ik. Wij kunnen natuurlijk niet voor je afwegen wat nu belangrijker voor jou is en hoe groot de kans is dat je binnenkort wel en yes!-huis gaat vinden weet niemand...
Je dilemma doet me denken aan het programma "kijken zonder kopen" van RTL4, ken je dat? De afleveringen staan op videoland. Daarin koopt het programma een huis voor mensen zonder dat zij het zelf zien. Bijna altijd flinke opknappers, en dat opknappen gaan ze dan ook grotendeels voor de mensen doen. Misschien helpt het je wat om dat te zien, haha. Niet zozeer vanwege het opknappen, dat lijkt daar een eitje van een cent. Maar wel om te zien hoezeer de reacties van de mensen kunnen verschillen voor en na het opknappen, om te zien wat je met een huis kan doen en om te zien hoe de makelaar en architect omgaan met het wensenlijstje van de mensen voor wie ze gaan kopen en verbouwen.
Badkamer, keuken en buitenschilderwerk zie ik trouwens niet persé als grote klussen, omdat dat juist dingen zijn die je vaak sowieso al door anderen laat doen. Als je een tijdje dubbele lasten kan dragen laat je ze doen voor je erin trekt en dan hoef je ook niet eens in de rommel te wonen. Kwestie van uitkiezen en betalen. Persoonlijk vind ik het zelfs fijner als deze dingen in een huis moeten gebeuren, omdat je zo het huis veel meer eigen kan maken en een aantal belangrijke functionele ruimtes helemaal naar eigen wens en smaak kan indelen.
Je dilemma doet me denken aan het programma "kijken zonder kopen" van RTL4, ken je dat? De afleveringen staan op videoland. Daarin koopt het programma een huis voor mensen zonder dat zij het zelf zien. Bijna altijd flinke opknappers, en dat opknappen gaan ze dan ook grotendeels voor de mensen doen. Misschien helpt het je wat om dat te zien, haha. Niet zozeer vanwege het opknappen, dat lijkt daar een eitje van een cent. Maar wel om te zien hoezeer de reacties van de mensen kunnen verschillen voor en na het opknappen, om te zien wat je met een huis kan doen en om te zien hoe de makelaar en architect omgaan met het wensenlijstje van de mensen voor wie ze gaan kopen en verbouwen.
Badkamer, keuken en buitenschilderwerk zie ik trouwens niet persé als grote klussen, omdat dat juist dingen zijn die je vaak sowieso al door anderen laat doen. Als je een tijdje dubbele lasten kan dragen laat je ze doen voor je erin trekt en dan hoef je ook niet eens in de rommel te wonen. Kwestie van uitkiezen en betalen. Persoonlijk vind ik het zelfs fijner als deze dingen in een huis moeten gebeuren, omdat je zo het huis veel meer eigen kan maken en een aantal belangrijke functionele ruimtes helemaal naar eigen wens en smaak kan indelen.
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 04-01-2020 22:06
46.83% gewijzigd

zaterdag 4 januari 2020 om 21:54
Ik sprak vrijdag iemand die op een vrij markante plek in mijn dorp is gaan wonen. We bespraken hoe mooi en karakteristiek het huis is ( dat ik er in gedachten ook al 100 x ingetrokken ben als ik langsloop, al valt het totaal buiten mijn budget).
Dit echtpaar is 4 jaar geleden al gaan bezichtigen, toen het te koop stond. Ze wilden het dolgraag hebben, maar er was ZO veel aan te doen; “Dat zou ons ons huwelijk hebben gekost”. Dus laten gaan.
Het is gekocht door anderen en volledig opgeknapt... En stond een paar weken geleden weer te koop omdat dat stel uit elkaar ging! Dus hun eigen vrees werd bewezen door de eigenaars.
Nu hebben de kijkers van 4 jaar geleden het onderhands gekocht; ze konden er zo in.
Ik vind dat wel een leerzaam verhaal...
Dit echtpaar is 4 jaar geleden al gaan bezichtigen, toen het te koop stond. Ze wilden het dolgraag hebben, maar er was ZO veel aan te doen; “Dat zou ons ons huwelijk hebben gekost”. Dus laten gaan.
Het is gekocht door anderen en volledig opgeknapt... En stond een paar weken geleden weer te koop omdat dat stel uit elkaar ging! Dus hun eigen vrees werd bewezen door de eigenaars.
Nu hebben de kijkers van 4 jaar geleden het onderhands gekocht; ze konden er zo in.
zaterdag 4 januari 2020 om 21:59
Een huis waar je helemaal voor valt en dat 100% voldoet, tsja, het kan en het is makkelijk om te zeggen dat je alleen daarvoor maar moet gaan. Maar er zijn ook zat mensen die op een gegeven moment toch gewoon roeien met de riemen die ze hebben. Het ligt nogal aan je wensen en eisen of je droomhuis mogelijk is en soms moet je die bijstellen. Heel veel mensen wonen gewoon in een huis, niet in hun droomhuis waar ze compleet verliefd op zijn. En heel veel mensen wonen in een huis waar hier en daar een nadeeltje aan kleeft. Als ik mijn droomhuis in mijn hoofd haal dan is het vrijstaand, ziet er zus en zo uit, ruimte Y, tuin Z, binnen een betaalbare prijsklasse, etc. En op locatie X. Maar dat huis bestaat niet, want op die locatie staan dat soort huizen helemaal niet. Dus ik heb concessies gedaan en woon niet in mijn droomhuis, maar wel in een fijn huis.
Ik zou jouw dilemma splitsen in drie verschillende issues:
1. Je wilt eigenlijk instapklaar, maar er moet schilderwerk gebeuren en een nieuwe of opgeknapte badkamer en keuken.
Als je in deze tijd een instapklare woning wilt voor een niet totaal overtrokken prijs dan kun je inderdaad nog héél lang zoeken. Je hebt het geld om het werk te laten doen, dus dat je niet handig bent maakt niet zoveel uit. Wij hebben onze badkamer een tijdje terug laten verbouwen en hebben beiden twee linkerhanden. We hebben daarom alles laten doen, tot het ophangen van de handdoekhaken aan toe. Zie je het regelwerk in principe wel zitten? Dan lijkt het me geen probleem. Bedenk dat in je huidige huis ooit óók een moment komt waarop deze dingen moeten gebeuren. En dan woon je er middenin. Een badkamer of keuken laten verbouwen is juist ideaal als je een nieuw huis betrekt, dan zit je zelf niet in de zooi.
2. Locatie, locatie, locatie.
Je schrijft dat de locatie eigenlijk een B-keuze is en je liever in je huidige dorp zou blijven. Dat zou ik heel zwaar laten wegen, anders krijg je spijt ben ik bang. Er is in de laatste anderhalf jaar niks geschikts vrijgekomen in je huidige dorp, maar wat is het potentieel? Ga eens alle straten langs (fysiek en/of met streetview, zoek info op via planviewer over oppervlakte etc) en kijk wat er überhaupt aan mogelijkheden is. Stel, alles zou te koop staan, zijn er dan huizen die je erg aanspreken en die ook binnen je prijsrange zullen vallen? Als je tot de conclusie komt dat het potentieel in je huidige woonplaats eigenlijk nul is, dan kun je de zoektocht daar opgeven en overstappen naar plan B. En daar dan ook vrede mee hebben, want plan A blijkt dan een niet bestaand huis te zijn. Als je tot de conclusie komt dat er zat huizen/straten zijn waar je graag wilt wonen als het te koop komt, maar dat door toeval of door de stagnerende markt dat de laatste anderhalf jaar niet is gebeurd, dan zou ik zelf in jouw situatie afwachten. Je kunt dan evt al voorbereidingen nemen door bijv in je omgeving te laten vallen dat je bepaalde huizen interessant vindt, briefjes in de brievenbussen te doen dat je geïnteresseerd bent mocht men verkoopplannen hebben (ik ken iemand die zo aan een huis gekomen is in een zeer specifiek straatje waar ze per se wilde wonen), een aankoopmakelaar inschakelen om nét iets eerder op de hoogte te zijn dan de rest of gewoon goed funda / makelaarssites in de gaten houden.
3. Je allergie / astma.
Ik weet niet wat je al allemaal gedaan en uitgezocht hebt, maar ik zou eens goed kijken wat je daar in je huidige huis aan kunt doen. Als er een vochtprobleem is dat het verergert, kan dat aangepakt worden met bijv betere isolatie of ventilatie? (door een externe partij, je hoeft daar niet zelf handig voor te zijn) Dat zal geld kosten, maar misschien is het relatief makkelijk te verhelpen en zorgt het ervoor dat je dan minder gehaaste en dus betere keuzes kunt maken, nu al een betere gezondheid kunt krijgen én het huis wordt er allicht meer van waard, dus als je verkoopt verdien je een deel van je investering denk ik weer terug.
Ik zou jouw dilemma splitsen in drie verschillende issues:
1. Je wilt eigenlijk instapklaar, maar er moet schilderwerk gebeuren en een nieuwe of opgeknapte badkamer en keuken.
Als je in deze tijd een instapklare woning wilt voor een niet totaal overtrokken prijs dan kun je inderdaad nog héél lang zoeken. Je hebt het geld om het werk te laten doen, dus dat je niet handig bent maakt niet zoveel uit. Wij hebben onze badkamer een tijdje terug laten verbouwen en hebben beiden twee linkerhanden. We hebben daarom alles laten doen, tot het ophangen van de handdoekhaken aan toe. Zie je het regelwerk in principe wel zitten? Dan lijkt het me geen probleem. Bedenk dat in je huidige huis ooit óók een moment komt waarop deze dingen moeten gebeuren. En dan woon je er middenin. Een badkamer of keuken laten verbouwen is juist ideaal als je een nieuw huis betrekt, dan zit je zelf niet in de zooi.
2. Locatie, locatie, locatie.
Je schrijft dat de locatie eigenlijk een B-keuze is en je liever in je huidige dorp zou blijven. Dat zou ik heel zwaar laten wegen, anders krijg je spijt ben ik bang. Er is in de laatste anderhalf jaar niks geschikts vrijgekomen in je huidige dorp, maar wat is het potentieel? Ga eens alle straten langs (fysiek en/of met streetview, zoek info op via planviewer over oppervlakte etc) en kijk wat er überhaupt aan mogelijkheden is. Stel, alles zou te koop staan, zijn er dan huizen die je erg aanspreken en die ook binnen je prijsrange zullen vallen? Als je tot de conclusie komt dat het potentieel in je huidige woonplaats eigenlijk nul is, dan kun je de zoektocht daar opgeven en overstappen naar plan B. En daar dan ook vrede mee hebben, want plan A blijkt dan een niet bestaand huis te zijn. Als je tot de conclusie komt dat er zat huizen/straten zijn waar je graag wilt wonen als het te koop komt, maar dat door toeval of door de stagnerende markt dat de laatste anderhalf jaar niet is gebeurd, dan zou ik zelf in jouw situatie afwachten. Je kunt dan evt al voorbereidingen nemen door bijv in je omgeving te laten vallen dat je bepaalde huizen interessant vindt, briefjes in de brievenbussen te doen dat je geïnteresseerd bent mocht men verkoopplannen hebben (ik ken iemand die zo aan een huis gekomen is in een zeer specifiek straatje waar ze per se wilde wonen), een aankoopmakelaar inschakelen om nét iets eerder op de hoogte te zijn dan de rest of gewoon goed funda / makelaarssites in de gaten houden.
3. Je allergie / astma.
Ik weet niet wat je al allemaal gedaan en uitgezocht hebt, maar ik zou eens goed kijken wat je daar in je huidige huis aan kunt doen. Als er een vochtprobleem is dat het verergert, kan dat aangepakt worden met bijv betere isolatie of ventilatie? (door een externe partij, je hoeft daar niet zelf handig voor te zijn) Dat zal geld kosten, maar misschien is het relatief makkelijk te verhelpen en zorgt het ervoor dat je dan minder gehaaste en dus betere keuzes kunt maken, nu al een betere gezondheid kunt krijgen én het huis wordt er allicht meer van waard, dus als je verkoopt verdien je een deel van je investering denk ik weer terug.
nicole123 wijzigde dit bericht op 04-01-2020 22:12
0.11% gewijzigd
zaterdag 4 januari 2020 om 22:04
Het staat of valt denk ik ermee of je alles (of heel veel) zelf gaat doen terwijl je er woont of alles laat doen voordat je er woont. Dat eerste kan inderdaad een enorme wissel trekken op je relatie, het tweede lijkt me niet. TO geeft aan genoeg financiën te hebben, ik neem daarbij aan dat dat genoeg is voor alles laten doen, voor de verhuizing. Verder gaat het bij TO om een keuken, badkamer en schilderwerk, niet om het hele huis strippen. Dat is ook een wereld van verschil. Ik zou nooit een klushuis kopen, maar zou het prima vinden om in een gekocht huis vóór ik er woon een nieuwe badkamer en keuken te laten plaatsen.blijmetmij schreef: ↑04-01-2020 21:54Ik sprak vrijdag iemand die op een vrij markante plek in mijn dorp is gaan wonen. We bespraken hoe mooi en karakteristiek het huis is ( dat ik er in gedachten ook al 100 x ingetrokken ben als ik langsloop, al valt het totaal buiten mijn budget).

zaterdag 4 januari 2020 om 22:11
Even een tip voor de astma; als je verband ziet met de luchtvochtigheid (wat heel goed kan), dan moet je als stap 1 gewoon een stuk of wat hygrometers kopen (van die kleine digitale) om in een aantal ruimtes de temperatuur en de luchtvochtigheid te meten.
Met zo’n apparaatje zie je al veel beter hoeveel zin ventileren heeft en wanneer het wel klaar is en je het raam beter kan sluiten (op regendagen heb je minder effect). Wij zijn hierdoor al veel effectiever gaan luchten.
En als extra steun als je echt veel vocht in huis hebt, kan je een bouwdroger kopen. Ik heb hetzelfde probleem en kocht een apparaat dat na een half uurtje al een flinke laag water in het reservoir heeft staan; je ziet het goed op de meters.
Mijne is van Marktplaats, maar je kan ook een nieuwe overwegen. Ik heb wel een fout gemaakt mrt de aanschaf: deze was slecht 200 euro i.p.v. 400 (nieuwprijs), maar hij bleek tsjokvol bouwstof te zitten, en daarmee vervang je het ene probleem voor het andere als je longklachten hebt. Ik heb het ter plekke niet goed gecontroleerd toen ik hem ophaalde... Dus hij gaat weer terug op MP (nog prima te gebruiken in bouwprojecten) en ik kijk even verder. Het principe vind ik wel goed werken... Ik woon in een huurhuis dus we moeten het er verder mee doen, en ik vind het wel fijn dat ik hiermee toch echt zelf kan ingrijpen.
Met zo’n apparaatje zie je al veel beter hoeveel zin ventileren heeft en wanneer het wel klaar is en je het raam beter kan sluiten (op regendagen heb je minder effect). Wij zijn hierdoor al veel effectiever gaan luchten.
En als extra steun als je echt veel vocht in huis hebt, kan je een bouwdroger kopen. Ik heb hetzelfde probleem en kocht een apparaat dat na een half uurtje al een flinke laag water in het reservoir heeft staan; je ziet het goed op de meters.
Mijne is van Marktplaats, maar je kan ook een nieuwe overwegen. Ik heb wel een fout gemaakt mrt de aanschaf: deze was slecht 200 euro i.p.v. 400 (nieuwprijs), maar hij bleek tsjokvol bouwstof te zitten, en daarmee vervang je het ene probleem voor het andere als je longklachten hebt. Ik heb het ter plekke niet goed gecontroleerd toen ik hem ophaalde... Dus hij gaat weer terug op MP (nog prima te gebruiken in bouwprojecten) en ik kijk even verder. Het principe vind ik wel goed werken... Ik woon in een huurhuis dus we moeten het er verder mee doen, en ik vind het wel fijn dat ik hiermee toch echt zelf kan ingrijpen.
zaterdag 4 januari 2020 om 22:30
Zeker niet strippen en inderdaad de genoemde punten... en in je vorige reactie vroeg je ook of ik het regelwerk zie zitten. Ja, dat absoluut wel.. daarnaast heb ik de keuken al zo ongeveer uitgedacht en dat geldt ook voor de badkamer. Ik denk dat ik het door de punten die nog aangepakt moeten worden ik het dus ook zie als huis met potentie maar nu niet als mijn droomhuis, maar moet ik daarop wachten? Wie weet komt het wel niet.nicole123 schreef: ↑04-01-2020 22:04Het staat of valt denk ik ermee of je alles (of heel veel) zelf gaat doen terwijl je er woont of alles laat doen voordat je er woont. Dat eerste kan inderdaad een enorme wissel trekken op je relatie, het tweede lijkt me niet. TO geeft aan genoeg financiën te hebben, ik neem daarbij aan dat dat genoeg is voor alles laten doen, voor de verhuizing. Verder gaat het bij TO om een keuken, badkamer en schilderwerk, niet om het hele huis strippen. Dat is ook een wereld van verschil. Ik zou nooit een klushuis kopen, maar zou het prima vinden om in een gekocht huis vóór ik er woon een nieuwe badkamer en keuken te laten plaatsen.
En wbt locatie. Wat is 2 kilometer? In een iets groter dorp is het van de ene naar de andere kant fietsen. En zo probeer ik ook wel te denken. Huidig dorp heb ik niet veel, maar ik vind het er wel prettig. Maar ik heb mij daar zo aangepast dus wie weet doe ik dat nu weer net zo makkelijk. In huidig dorp maar 2 huizen te koop en 1 te duur, de ander niet geschikt. En eigenlijk is er geen enkel huis geschikt geweest sinds we zoeken. 2 bekeken en die vielen heel erg tegen helaas.
En wat betreft verbouwing en eigen middelen... nieuwe woning willen we volledig financieren plus deeltje verbouwing, maar we willen zelf niet maximaal op inkomen financieren omdat we niet alleen voor ons huis willen werken. Er is een spaarpotje waaruit de kosten koper, keuken, badkamer en het buitenwerk betaald kunnen worden. Alleen een groot hok (helaas wel met asbest dak) blijft eerst staan en zal pas later aangepakt worden. Wat echt moet doen we eerst. Huidige woning heeft geen hoge hypotheek dus dubbele lasten voor een maand of twee zullen we op de koop toenemen als we daardoor niet in de zooi zitten. Voor mijn gezondheid ook alleen maar beter.
En hoewel we niet handig zijn wil ik best leren. Handige stiefvader en meer familieleden dus die willen wel wat helpen en vast ook wel uitleg geven. En keuken plus badkamer dus laten doen, verfwerk zelf en wat andere dingen als lampen, wc vloer tegelen en parket leggen zal dus met hulp zijn. Ik denk dat het onbekende mij gewoon ook zo laat twijfelen.
zaterdag 4 januari 2020 om 22:38
.. of proefwonen zoals in het programma voor het zelfde geld was ook wel wat geweest haha.ollie-ollie schreef: ↑04-01-2020 21:53Tja, aan de andere kant is een huis kopen toch ook een zakelijke, praktische handeling vind ik. Wij kunnen natuurlijk niet voor je afwegen wat nu belangrijker voor jou is en hoe groot de kans is dat je binnenkort wel en yes!-huis gaat vinden weet niemand...
Maar je hebt helemaal gelijk. In principe zijn het voor ons geen grote klussen omdat het gedaan zal worden. En het uitdenken ervan vind ik wel weer heel leuk. Dan denk ik toch een stukje angst voor het onbekende en twijfel omdat ik. Iet meteen mijn droomhuis zie. En wie weer wel omdat het nieuw is ik het na resultaat nog niet helemaal voor me zie...
zaterdag 4 januari 2020 om 22:51
Ja, als proefwonen toch eens kon...! Misschien wordt dat wel een ding als de markt ooit nog eens totaal inklapt, haha.Sansi schreef: ↑04-01-2020 22:38.. of proefwonen zoals in het programma voor het zelfde geld was ook wel wat geweest haha.
Maar je hebt helemaal gelijk. In principe zijn het voor ons geen grote klussen omdat het gedaan zal worden. En het uitdenken ervan vind ik wel weer heel leuk. Dan denk ik toch een stukje angst voor het onbekende en twijfel omdat ik. Iet meteen mijn droomhuis zie. En wie weer wel omdat het nieuw is ik het na resultaat nog niet helemaal voor me zie...
Hoe staat je partner er trouwens in? Ook niet onbelangrijk natuurlijk!
Is het een gewild huis? Je kan natuurlijk ook overwegen om een laag bod uit te brengen. Een bod waarvan je denkt: "Als we het dáár voor kunnen krijgen zou dat nog eens lekker zijn! En als het daarmee (of na een tegenbod ietsje hoger) niet lukt, dan niet." Ik zou denk ik trouwens sowieso een bod uitbrengen, dan zit je nog nergens aan vast maar kan je wel ervaren hoe het is om een stap verder te zetten in dit proces.
zaterdag 4 januari 2020 om 23:22
Huis is heel veel bekeken, maar staat al 6 maand te koop. Prijs ligt veel te hoog. Na contact na eerste bezichtiging heb ik al gezegd wat ik vond van de prijs en verkoper heeft al gezegd 25.000 te willen zakken. Prijs die veel reëeler ligt, en sindsdien ook binnen budget icm wat er moet gebeuren. Als we een bod doen zal deze wel nog iets lager liggen dan vorige keer genoemd door verkoper. Voor ons alleen maar mooi dat hij nog niet voor deze prijs op Funda staat, ik geloof dat hij dan vast al verkocht was. Nadeel vinden veel dat het dorp geen voorzieningen heeft. Denk dat dat ook uitmaakt.ollie-ollie schreef: ↑04-01-2020 22:51Ja, als proefwonen toch eens kon...! Misschien wordt dat wel een ding als de markt ooit nog eens totaal inklapt, haha.
Hoe staat je partner er trouwens in? Ook niet onbelangrijk natuurlijk!
Is het een gewild huis? Je kan natuurlijk ook overwegen om een laag bod uit te brengen. Een bod waarvan je denkt: "Als we het dáár voor kunnen krijgen zou dat nog eens lekker zijn! En als het daarmee (of na een tegenbod ietsje hoger) niet lukt, dan niet." Ik zou denk ik trouwens sowieso een bod uitbrengen, dan zit je nog nergens aan vast maar kan je wel ervaren hoe het is om een stap verder te zetten in dit proces.
Partner vindt het huis helemaal zijn stijl, moet wennen aan locatie omdat hij uit zijn geboortedorp weggaat maar wil ook wel buitenaf wonen en denkt dat hij hier ook wel kan wonen. Hij is geen knopen door hakker, daar ben ik de betere in. Behalve nu, haha.
zondag 5 januari 2020 om 07:00
Geen idee. Maar TO heeft dus al wel eens dat 'yes'-gevoel gehad, dus het kan best nog eens.Doctorandus-vijfje schreef: ↑04-01-2020 21:16@teh4ofus
Dan heb jij geluk én makkelijk praten![]()
Wat zouden jullie gedaan als je echt nóóit dat ‘yes’ gevoel zou hebben gehad?
Ga je je toch afvragen hoe dat komt, toch ?
Het is natuurlijk ook een kwestie van realistische doelstellingen: markt bestuderen en prijzen kennen, bv, voor je je wensenlijstje opstelt en dan ook naar huizen gaan kijken die binnen je budget liggen. Want met een yes-gevoel in een huis dat dubbel je budget is, ben je ook helemaal niks
zondag 5 januari 2020 om 07:07
Het kopen van een huis is een zakelijke transactie maar 'gevoel' is daar wel heel belangrijk bij. Het klinkt 'Happinez' maar voor mij moet dat laatste ook goed zitten.
Ik weet nog dat ik met mijn ex ons eerste huis ging kopen. We hadden weinig te besteden dus niet heel veel keus en we hadden echt de meest verschrikkelijke huizen gezien. Toen kwam er een huis wat wél netjes was. Ex was meteen helemaal om maar ik 'voelde' em gewoon niet. We woonden in de binnenstad en dit huis stond in een naar mijn gevoel buitenwijk. Ik voelde de druk om toch maar te kopen en dat hebben we ook gedaan maar ik heb daar nooit fijn gewoond. Twee jaar later hebben we het weer verkocht en zijn we terug naar de binnenstad gegaan.
Ik weet nog dat ik met mijn ex ons eerste huis ging kopen. We hadden weinig te besteden dus niet heel veel keus en we hadden echt de meest verschrikkelijke huizen gezien. Toen kwam er een huis wat wél netjes was. Ex was meteen helemaal om maar ik 'voelde' em gewoon niet. We woonden in de binnenstad en dit huis stond in een naar mijn gevoel buitenwijk. Ik voelde de druk om toch maar te kopen en dat hebben we ook gedaan maar ik heb daar nooit fijn gewoond. Twee jaar later hebben we het weer verkocht en zijn we terug naar de binnenstad gegaan.
zondag 5 januari 2020 om 07:54
Het ligt denk ik ook heel erg aan hetgeen je achterlaat. Toen ik van mijn studentenkamer naar een heus rijtjeshuis (in slechte wijk) verhuisde ging ik er voor mijn gevoel honderd stappen op vooruit. Hetzelfde toen ik daarna van mijn rijtjeshuis (in slechte wijk) naar een prachtige jaren 30 2-onder-1-kap in een geweldige wijk verhuisde. Maar daarna werd het wel lastiger voor mij, omdat het verschil tussen onze geweldige 2-onder-1-kapper en ons nieuwe vrijstaande klushuis kleiner is. Bij iedere bezichtiging was ik constant aan het afwegen of het verschil echt wel groot genoeg was om voor te verhuizen. Uiteindelijk is het gelukt om iets te vinden, maar niet in het dorp naar keuze en het is een extreem monstrueus klusproject (met de nodige kosten). Twijfels alom dus. Nu we bijna de sleutel krijgen merk ik dat ik per dag enthousiaster word.
zondag 5 januari 2020 om 08:29
Mijn eerste gedachte zei ook, bij twijfel niet doen.
Maar.. als je al lang op zoek bent, je niet meer lang wil wachten, en lees dat het huis toch wel erg veel boxen aftikt zou ik er wellicht toch voor gaan. 2km van je huidige voorkeursdorp is natuurlijk niks, zou je het wel willen als het aan de rand van het dorp zou liggen?
En het verbouwen kun je laten doen, binnen het budget en terwijl je in de huidige woning woont. Het gaat dan wat eerder genoemd is inderdaad om het regelwerk. Je hebt al in beeld wat je wil, dan rest er alleen nog spullen bestellen en een goede aannemer vinden (onderschat dat echter niet in deze tijd, dus niet te krap plannen).
Juist omdat je nog een kleine twijfel hebt zou ik het proberen te bemachtigen voor een prijs die zelfs nog lager ligt dan je eigenlijk in gedachten hebt. Mocht dan tóch je droomhuis in de toekomst nog voorbij komen kun je alsnog verhuizen. Het hoeft toch niet 100% zeker je voor altijd thuis te worden?
Maar.. als je al lang op zoek bent, je niet meer lang wil wachten, en lees dat het huis toch wel erg veel boxen aftikt zou ik er wellicht toch voor gaan. 2km van je huidige voorkeursdorp is natuurlijk niks, zou je het wel willen als het aan de rand van het dorp zou liggen?
En het verbouwen kun je laten doen, binnen het budget en terwijl je in de huidige woning woont. Het gaat dan wat eerder genoemd is inderdaad om het regelwerk. Je hebt al in beeld wat je wil, dan rest er alleen nog spullen bestellen en een goede aannemer vinden (onderschat dat echter niet in deze tijd, dus niet te krap plannen).
Juist omdat je nog een kleine twijfel hebt zou ik het proberen te bemachtigen voor een prijs die zelfs nog lager ligt dan je eigenlijk in gedachten hebt. Mocht dan tóch je droomhuis in de toekomst nog voorbij komen kun je alsnog verhuizen. Het hoeft toch niet 100% zeker je voor altijd thuis te worden?
zondag 5 januari 2020 om 12:34
Ik denk dat dit ook wel goed weergeeft hoe ik er nu insta. Twijfel is niet doen, maar is wat twijfel niet ongewoon bij een dusdanig grote aankoop wanneer er nog het een en ander moet gebeuren? Kijk ik realistisch dan is er in de afgelopen twee jaar verder niks echt geschikts voorbij gekomen en dit huis tikt toch wel veel hokjes aan. Ik denk dat het toch de stap is, angst voor het onbekende wat we nog nooit geregeld, gedaan en aangepakt hebben.Grrrlstar schreef: ↑05-01-2020 08:29Mijn eerste gedachte zei ook, bij twijfel niet doen.
Zoals eerder en hier genoemd dan misschien maar een bod proberen te doen wat nog een stukje lager ligt dan waar verkoper wel heen wil. Geeft ook weer nog meer mogelijkheid het nog meer ons plekje te maken door misschien wat andere kleine dingen aan te pakken.
En het hoeft niet het huis voor altijd te zijn, maar hopelijk wel voor een lange tijd. Snel weer verhuizen is in elk geval niet het doel.

zondag 5 januari 2020 om 12:37
Om de afstand tot huidig dorp zou ik het niet laten als dat idd maar 2 km is. Dan heb je de voorzieningen van dat eerste dorp toch ook gewoon om de hoek?
En vrijstaand is een groot voordeel natuurlijk, al moet je bij een klushuis rekening houden met het bedrag wat je voor de verbouwingen moet reserveren als je zelf geen klusser bent.
En vrijstaand is een groot voordeel natuurlijk, al moet je bij een klushuis rekening houden met het bedrag wat je voor de verbouwingen moet reserveren als je zelf geen klusser bent.