Blijven twijfelen na tweede bezichtiging woning

04-01-2020 20:30 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Afgelopen week voor de tweede keer een woning bezichtigd en ondanks dat we heel veel potentie zien blijft de twijfel. We zoeken al ruim 1,5 jaar naar een woning en er komt vrijwel niks op ons pad. De vorige bezichtigingen kregen na 1 keer kijken een dikke nee. Nu hebben we een woning gevonden in een dorp verderop (eerste keuze zou wel zijn in huidig dorp, maar het scheelt maar 2 km. Dorp heeft alleen geen voorzieningen). Vrijstaand en charmant, maar heeft wat aandacht nodig. Buitenwerk moet gedaan worden en ook keuken en badkamer moeten aangepakt worden. Financieel moet het allemaal lukken, maar we zijn beiden totaal niet handig.

Bij de aankoop van mijn vorige huis wist ik het meteen. Alles voelde goed en dezelfde dag bracht ik toen een bod uit. Dat huis was echter klaar om direct in te trekken en was ook 3x zo goedkoop als dit huis. Misschien dat ik daarom nu zo twijfel... omdat ik het wat moeilijk in te denken vindt, het om niet zomaar een aankoop gaat en er dus veel moet gebeuren. En ik zie wel echt de charme en potentie van de woning en zie het ook wel zitten dit avontuur aan te gaan. Een prachtige tuin, vrijstaand en flink wat ruimte. Maar ergens ben ik ook wel weer bang dat de keuze te overhaast genomen wordt... ik heb namelijk diverse astmatische en allergische klachten die lijken te verergeren in het huidige huis. En zo zijn er nog wat factoren waardoor we eigenlijk wel heel graag weg willen en niet pas over 3 jaar... maar wat als we dit kopen en er komt wel een fantastisch huis in eigen dorp vrij? Met dit soort vragen kan ik mij momenteel dus echt gek maken...

Heeft iemand tips om tot keuzes te komen? En ik ben ook heel benieuwd of jullie wel eens heel erg getwijfeld hebben bij de aankoop van een huis, of wist je direct dat het huis wel/niet jouw huis zou worden? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Bij twijfel niet doen. Ik heb onlangs ook getwijfeld over een appartement en heb het niet gedaan. Een maand later kwam er eentje op de markt wat meteen een dikke 'JA' was en die heb ik gekocht. Ga niet handelen uit een gevoel van schaarste.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sansi,
Zo te horen ben je niet overdreven enthousiast en dat lijkt mij toch wel een voorwaarde voor zo’n grote aankoop in je leven, toch ? Bij twijfel zeker niet inhalen.
Ik lees echter niet echt welke dringende redenen er zijn - behalve astma ? - om dit door te zetten, dus dat kun je zelf dus het beste inschatten.
Waarom niet rustig wachten ?
Ik sluit me aan bij Lady_Day, bij twijfel niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
04-01-2020 20:34
Bij twijfel niet doen. Ik heb onlangs ook getwijfeld over een appartement en heb het niet gedaan. Een maand later kwam er eentje op de markt wat meteen een dikke 'JA' was en die heb ik gekocht. Ga niet handelen uit een gevoel van schaarste.
Idd, het is geen pak melk wat je koopt. En wanneer je een oud huis koopt, is er altijd wel iets te klussen. Maar jullie geven aan niet handig te zijn, dat is wel iets om rekening mee te houden.

Ik lees dat je astmatisch bent, wat heeft dit met je huidige woning te maken? Te goed of slecht geïsoleerd?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Niet doen.

Wij hebben 7 jaar gezocht voor een nieuw huis. Als het goed voelt, dan kun je er voor gaan. Anders gewoon niet doen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
En wat als je in het nieuwe huis ook allergische klachten hebt?

Ik vind ook: bij twijfel niet doen. Zeker als het gaat om de locatie van het huis.
Dit huis is ‘m niet voor je.
Anders had je het wel geweten.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
04-01-2020 20:44
En wat als je in het nieuwe huis ook allergische klachten hebt?

Ik vind ook: bij twijfel niet doen. Zeker als het gaat om de locatie van het huis.
Ik vraag mij ook af wat ze met astmatische en allergische klachten bedoeld. Schimmels in huis? Of berken bomen bij de buren?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
04-01-2020 20:40
Idd, het is geen pak melk wat je koopt. En wanneer je een oud huis koopt, is er altijd wel iets te klussen. Maar jullie geven aan niet handig te zijn, dat is wel iets om rekening mee te houden.

Ik lees dat je astmatisch bent, wat heeft dit met je huidige woning te maken? Te goed of slecht geïsoleerd?
Huidige woning is heel vochtig, ben veel benauwd. Niet heel fijne met astma, allergie voor huisstofmijt en meer allergieën. Die zich in het
Laatste jaar pas ontwikkeld hebben. Laten aanpakken van het huis zou een optie zijn geweest als het verder op een mooi plekje stond. Helaas missen wij hier een redelijke tuin, oprit en een derde slaapkamer. Klinkt als een luxe probleem maar met maar 4 parkeerplekken in de straat en een buurman die al tweemaal tegen onze auto is gereden is het toch echt een must geworden.

En handig zijn we absoluut niet. Wel veel hulp vanuit handige familie maar zullen ook een heel deel moeten laten doen. Ik ben wel bang dat ik zo twijfel juist omdat het zo’n nieuwe stap is met heel veel onbekends door dat klussen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het gezegde bij twijfel niet doen hier wel opgaat. Het is een enorme aankoop wat veel impact op je leven gaat hebben. Als je er niet zeker van bent zou ik het niet doen. Je moet bij een huisrecht wel een yes gevoel hebben op alle fronten lijkt me.

Wat is je grootste bezwaar voor het nieuwe huis? Het dorp verderop? Het feit dat er nog wat moet gebeuren? Als je dat financieel kunt dragen kun je dat ook uitbesteden, daar hoef je niet handig voor te zijn. Als je liefst in eigen dorp wil blijven dan lijkt het me wel lastig want hoe vaak komt er dan iets voorbij wat jullie helemaal past? De zoekruimte vergroten heb je meer kans.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
04-01-2020 20:44
En wat als je in het nieuwe huis ook allergische klachten hebt?

Ik vind ook: bij twijfel niet doen. Zeker als het gaat om de locatie van het huis.
Dat blijft inderdaad een grote gok, en ik vermoed voornamelijk nu door vocht en schimmelvorming. Lijkt in dat huis niet en is ook wel wat beter geïsoleerd, maar je weet het maar nooit...
Niet doen, een lange verbouwing als je astma hebt? Daarnaast moet een huis goed voelen anders heeft verhuizen geen zin.
Alle reacties Link kopieren
Als dit huis in je eigen dorp stond, zou je dan ook twijfelen? Probeer na te gaan wat je tegenhoud! Als je dit huis in je eigen dorp wel zou kopen en het klussen voor lief zou nemen, dan moet je het niet doen.. je kunt namelijk heel veel aan een huis veranderen, maar de locatie niet!

Ik stond vorig jaar maart in een huis.. het was groot, prima wijk, moest wat aan gedaan worden want exhuur.. ik vond het prijs/huis niet helemaal in verhouding.. maar de prijs kon omlaag volgens makelaar.. Toch niet gedaan.

8 weken later, andere woning bekeken, dit huis was het helemaal! Het gevoel was helemaal anders! En het mooie, het is hetzelfde huis maar dan hemelsbreed 100m verderop. Locatie is zoooo belangrijk! Zelfs op kleine afstand!
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Bij twijfel niet doen was ook mijn eerste reactie, echter ga ik van een nee dit moeten we niet doen net zo snel weer naar een ja, dit kunnen we en gaan we doen omdat het zoveel potentie heeft.

En bij aankoop eerste huis dus geen seconde getwijfeld... dus ik vraag mij dan af of ik nu zo twijfel omdat dit een nog grotere stap is, of dat dit gewoon niks is voor ons...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou jezelf nog wat meer tijd geven.
Alle reacties Link kopieren
Sansi schreef:
04-01-2020 20:48
Dat blijft inderdaad een grote gok, en ik vermoed voornamelijk nu door vocht en schimmelvorming. Lijkt in dat huis niet en is ook wel wat beter geïsoleerd, maar je weet het maar nooit...
Als je huidige huis zoveel vocht heeft (oud huis denk ik?), dan zou ik voor een nieuwere woning kiezen. Oude huizen zijn slechter geïsoleerd dan nieuwere huizen. Tenzij je een oude woning compleet van a tot z aanpakt.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Kan je in 3d laten uittekenen wat het kan worden ? Knap je in het algemeen af op oud interieur? Was huidig huis wel al meer je stijl? Kan me voorstellen dat dat ook veel doet. Tenzij het de locatie is natuurlijk...
Alle reacties Link kopieren
Als het niet als thuis voelt, niet doen.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
Sansi schreef:
04-01-2020 20:51
En bij aankoop eerste huis dus geen seconde getwijfeld... dus ik vraag mij dan af of ik nu zo twijfel omdat dit een nog grotere stap is, of dat dit gewoon niks is voor ons...
Daar heb je ergens wel een punt. Het lijkt logisch altijd naar je gevoel te moeten luisteren, maar misschien wordt deze soms ook wel een beetje onterecht gevoed door de verkeerde argumenten. Die vraag kun jij zelf het beste beantwoorden :)
Last van koudwatervrees soms TO ? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben anderhalf jaar geleden een heel oud huis gekocht. Stond leeg, behalve het dak moest er alles aan gebeuren. Nieuwe elektra, leidingwerk, keuken, badkamer, wc, trap naar zolder, muurtjes doorbreken, vloeren eruit, beton storten, vloerverwarming, plafonds eruit, stuccen, schilderen, dubbelglas in ramen noem maar op. Had ik ooit eerder zo’n project gedaan? Nee. Wist ik waar ik moest beginnen? Nee. Wist ik wat ik mooi vond en hoe ik het graag wilde? Ja! Al vanaf het moment dat ik daar binnen stapte. Ik kon door de oude vieze inrichting heen kijken en zag mijn droomhuis verschijnen. Dit was het gewoon. Toen we hoorden dat het bod geaccepteerd was kreeg ik het wel benauwd hoor, waar waren we aan begonnen? Konden we dit wel? Maar ja verstand op nul en gaan. Slopen zelf gedaan ( hoef je niet handig voor te zijn). Aannemer heeft de rest gedaan en wij hebben zelf laminaat gelegd en het houtwerk geschilderd. Je kunt alles uitbesteden of hulp vragen van mensen om je heen. Je kunt ook veel leren hè. Ik ben nu best een goede klusser omdat ik veel heb afgekeken, heb er ook lol in gekregen.

Is dit de plek waar je je oud ziet worden? Waar je je kids ziet spelen? Met je partner een glaasje wijn op het terras in de tuin ziet drinken?
Alle reacties Link kopieren
Misschien toch eens omdraaien.
Waarom is dit je droomhuis ?
doctorandus-vijfje wijzigde dit bericht op 04-01-2020 21:08
86.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
morgana81 schreef:
04-01-2020 20:50
Als dit huis in je eigen dorp stond, zou je dan ook twijfelen? Probeer na te gaan wat je tegenhoud! Als je dit huis in je eigen dorp wel zou kopen en het klussen voor lief zou nemen, dan moet je het niet doen.. je kunt namelijk heel veel aan een huis veranderen, maar de locatie niet!

Ik stond vorig jaar maart in een huis.. het was groot, prima wijk, moest wat aan gedaan worden want exhuur.. ik vond het prijs/huis niet helemaal in verhouding.. maar de prijs kon omlaag volgens makelaar.. Toch niet gedaan.

8 weken later, andere woning bekeken, dit huis was het helemaal! Het gevoel was helemaal anders! En het mooie, het is hetzelfde huis maar dan hemelsbreed 100m verderop. Locatie is zoooo belangrijk! Zelfs op kleine afstand!
Ik denk dat misschien wel een combi van meerdere punten is... Ik ben voor vriend naar dit dorp verhuisd en zit hier nu 3,5 jaar. Zit in principe niet echt gebonden aan het dorp, maar toch denk ik denk dat als het in eigen dorp had gestaan het een ja was geworden. Dan was het alleen maar de verbouwing. Ik denk dat ik het ergens toch wat spannend vindt.. en weer een hele nieuwe plek en daarnaast ook nog een voor ons aardig project waar we niet echt thuis in zijn maar wat ik opzich wel zou willen aanpakken. Maar misschien had ik bij hetzelfde huis ook wel geen twijfel gehad als het meer af was geweest op dezelfde plek.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 3 huizen gekocht en bij geen een hebben we een seconde getwijfeld. Je weet het gewoon. Voor we huis 1 kochten, hebben we er een heleboel bekeken en soms was het een duidelijke nee, soms twijfelden we, gingen we nog eens terug..... maar bij het huis dat we uiteindelijk kochten, wisten we het meteen. Toen wisten we ook dat het voor ons in de toekomst altijd zo moest zijn en tot nu toe werkt het ook zo.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is de locatie voor ons wel heel cruciaal. Wij gaan zelfs nooit naar een huis kijken als het niet perfect aan onze locatie-eisen voldoet. Daar zijn we heel streng in. Je kan alles veranderen behalve locatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven