Bloembollen

01-06-2010 19:30 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen najaar heb ik bolletjes geplant voor tulpen. Deze zijn dit voorjaar mooi uitgekomen en hebben prachtig staan bloeien.

Nu zijn de bloemen echter ' op' en wilde ik ruimte maken in de potten voor andere plantjes.

De bloembollen echter lijken zich te hebbn voortgeplant, er zijn nieuwe bolletjes gekomen.

Helaas ben ik echt een leek in bloembollen: Moet ik ze nu laten zitten en gaan ze dan nog een keer bloeien? Of haal ik ze eruit en moet ik ze drogen, zodat ik ze volgend najaar weer kan planten?

Of heb ik het gewoon mis en kunnen ze de groenbak in?

Kortom: Hoe werken uitgebloeide bloembollen?
Gewoon planten waar je ze wil hebben. Ze komen volgend jaar gewoon weer op.
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
Na de bloei moet je de bloem eraf knippen, voordat die zaad gaat maken (dat kost namelijk kracht). Maarrrr de bladeren laat je zitten, want de bol haalt daar voeding uit voor de volgende bloei. Pas als de bladeren helemaal verdroogd zijn haal je de bol uit de grond en maak je hem schoon (losse vellen en zandresten verwijderen). Vervolgens laat je hem drogen. Daarna op een droge en donkere plek opbergen. Half september plant je hem weer terug.
Ik moet er wel bij zeggen dat tulpen een stuk moeilijker te behouden zijn dan andere bollen.
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
Hier vind je trouwens wat info over de levenscyclus van de tulp.
Ik koop altijd bollen voor verwildering, die kun je zo laten zitten. Ik vergeet ze anders toch uit de grond te halen en weer terug te zetten. Bollen niet voor verwildering blijven trouwens ook staan.

De nieuwe plantjes die ik zet vinden er wel een plekje tussen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Java schreef op 01 juni 2010 @ 19:58:

Na de bloei moet je de bloem eraf knippen, voordat die zaad gaat maken (dat kost namelijk kracht). Maarrrr de bladeren laat je zitten, want de bol haalt daar voeding uit voor de volgende bloei. Pas als de bladeren helemaal verdroogd zijn haal je de bol uit de grond en maak je hem schoon (losse vellen en zandresten verwijderen). Vervolgens laat je hem drogen. Daarna op een droge en donkere plek opbergen. Half september plant je hem weer terug.Tulpen maken alleen zaad als je ze daar bij helpt. Maar goed. Hier de zelfde ervaringen als Musicath.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven