Bod boven vraagprijs...

14-02-2021 05:55 329 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar weekjes terug vertelde ik hier dat we een huis gingen bezichtigen. Inmiddels gaan we morgen alweer naar huis nr 4.

Huis 1: zelf afgehaakt
Huis 2 & 3: Overboden... :-(

Morgen dus poging 4. Hoeveel zat je boven de vraagprijs qua percentage of bedrag? En welke stad/provincie?

Doen jullie nog iets anders behalve een bod? Zodat je misschien die persoonlijke gunfactor krijgt? Ben benieuwd naar jullie verhalen!
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt heel erg aan de locatie. In Utrecht (binnenstad) gaan de huizen flink boven de vraagprijs weg. 50.000 tot zelfs 100.000 Euro overbieden is daar niet vreemd. Maar in een klein Gronings dorpje zal dat weer heel anders zijn natuurlijk. Vraag en aanbod, locatie, daar hangt veel vanaf.
Maar weet de aankoopmakelaar dit niet? Neem aan dat die ook weet hoeveel jullie zijn overboden bij de andere huizen.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 14-02-2021 06:43
3.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in het midden van het land werd er overbodig met 20.000 euro. Wij vonden het belangrijk dat er een aankoopmakelaar bij was betrokken. Onze makelaar zei dat het dan wel duidelijk was dat de kopers de hypotheek kunnen dragen.
Alle reacties Link kopieren
De markt is zwaar overspannen. Ik maak mee dat binnen een halve dag alle bezichtigingen vol zitten en je alleen op de reservelijst kan. Bieden binnen 2-3 dagen, schriftelijk en kan de verkoper onderhandelen met de koper die het beste biedt.

4 huizen zien is niets.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-02-2021 06:43

4 huizen zien is niets.

Nee dat weet ik maar hoop dat het wel een keer zal lukken... of het nou huis 4 is of huis 24.....
Alle reacties Link kopieren
Groningen Stad, 35k overboden en huis wat we achterlieten werd 25k op overboden. Aankoopmakelaar inschakelt na 1 bezichtiging. Ca 6 huizen bekeken. Zoek iig ruim onder je max zodat je ruim kan overbieden. Inmiddels zijn hier de prijzen nog 11% gestegen in een jaar tijd maar ik zie wel dat je hier desondanks meer huis krijgt voor je geld dan in de randstad.
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen 41K overbod, huis in een plattelandsdorp, iets duurder segment.
Het hangt maar net af van wie er komen kijken, of in jullie geval: wie de andere geïnteresseerden zijn.
Ik denk dat de markt vanzelf wel rustiger wordt over een tijdje. Maar daar heb je nu niets aan natuurlijk.
Hebben jullie een termijn waarin je wil kopen? Of maakt het niet uit, en kijk je alvast rond?
Idrisindra schreef:
14-02-2021 07:08
Wij kregen 41K overbod, huis in een plattelandsdorp, iets duurder segment.
Het hangt maar net af van wie er komen kijken, of in jullie geval: wie de andere geïnteresseerden zijn.
Ik denk dat de markt vanzelf wel rustiger wordt over een tijdje. Maar daar heb je nu niets aan natuurlijk.
Hebben jullie een termijn waarin je wil kopen? Of maakt het niet uit, en kijk je alvast rond?
Waarom denk je dat?

Er word echt alleen nog maar nijpender als er niet iemand wat gaat doen aan de woningmarkt, huur en koop. En vooral middensegment gaat bijbouwen en ouderenwoningen, zodat die door kunnen schuiven.
Mamaatje2 schreef:
14-02-2021 05:55
Doen jullie nog iets anders behalve een bod? Zodat je misschien die persoonlijke gunfactor krijgt?

Persoonlijke gunfactor klinkt leuk, maar heb je alleen iets aan als er identieke biedingen zijn. Ik zou er als verkoper geen beter bod voor opzijzetten (tenzij het echt maar iets van €1,000 scheelt en de andere biedende partij een huisjesmelker is of zo).

De gemiddelde verkoper maak je blijer met een aankoopmakelaar (teken dat je serieus op zoek bent) en zonder voorbehouden (financiering / bouwkundige keuring) zodat de verkopende partij snel zekerheid heeft.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
Ons huis is vorig jaar februari verkocht voor 65k boven de vraagprijs. Wij wonen in een buitenwijk van Utrecht. Sinds dat wij ons huis hebben verkocht zijn de huizen prijzen nog wel gestegen natuurlijk.

Het is puur een kwestie van vraag en aanbod en vooralsnog lijkt de woning markt niet te verbeteren. Zolang er niks wordt gedaan wordt het ook alleen maar slechter en blijven de prijzen stijgen. Als je wil wachten tot het beter wordt kan je nog wel lang wachten volgens mij.
O, ja die persoonlijke gunfactor, schrijf een orerende brief over het huis met smeekbede. Blijkbaar heb je mensen die zo sneu zijn en dat leuk vinden en dan je het huis meer gunnen.

Ik zelf zou daar onwijs jeuk van krijgen, denk dat ik mijn makelaar dat van te voren wel ga melden. Dat mensen daar niet aan hoeven te beginnen. :-D :-D

Maar je kan het vragen aan de verkoopmakelaar bij een huis dat je echt graag zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Rotterdam, dec 2020: 66k boven vraagprijs.
Dorp in Zuid-Holland, oktober 2020: 7,5k overboden (was wel een Bieden Vanaf prijs)
Gemiddeld moet je in Rotterdam wel minimaal 30/40k overbieden, al zitten er natuurlijk altijd huizen tussen waarbij de vraagprijs al hoger is dan gemiddeld en dan kan het meevallen.

Bij de verkoop van ons huis zijn we uiteindelijk gegaan voor een bod zonder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring. Als je dat risico niet wilt lopen kan je een verklaring op laten stellen door een hypotheekadviseur waarin hij aangeeft tot welk bedrag hij een financiering verantwoord acht.
En sowieso zou ik je voorbehoud van financiering lager houden dan het aankoopbedrag. Dit geeft de verkoper zekerheid dat ook met een lager uitvallende taxatie de verkoop door kan gaan.

Succes met de zoektocht!
Alle reacties Link kopieren
Hier gekocht in mei, 5% boven vraagprijs geboden in een grote stad in Zuid-Holland (kleine 20.000 was dat in ons geval). Vriendelijk briefje erbij, en een financieringsvoorbehoud onder de vraagprijs.

Er was iemand met een iets hoger bod, maar wij kregen het vanwege flexibiliteit in opleverdatum. We hadden trouwens een aankoopmakelaar die ons dit bod had aangeraden.

Succes TO, ik hoop voor je dat het lukt!
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
14-02-2021 07:29
O, ja die persoonlijke gunfactor, schrijf een orerende brief over het huis met smeekbede. Blijkbaar heb je mensen die zo sneu zijn en dat leuk vinden en dan je het huis meer gunnen.

Ik zelf zou daar onwijs jeuk van krijgen, denk dat ik mijn makelaar dat van te voren wel ga melden. Dat mensen daar niet aan hoeven te beginnen. :-D :-D

Maar je kan het vragen aan de verkoopmakelaar bij een huis dat je echt graag zou willen.
Ik krijg bij de meeste gewoon een standaard biedingsformulier, misschien wel om die brieven te voorkomen :hihi:

Overbieden is niets over te zeggen, hier word soms een huis onder de vraagprijs verkocht, soms iets er boven en ook soms 20,30 of 50k boven de vraagprijs. Dat is nog dezelfde regio. Zonder de regio en de categorie huizen waarin je zoekt te weten kun je hier niets van zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een aankoopmakelaar?
Ondanks dat makelaars onder elkaar het niet mogen hebben over wat je moet bieden om een huis te krijgen wordt dat volgens mij soms wel gedaan. Bij onze makelaar was dat tenminste zo. Ze kennen elkaar allemaal en bellen dan 5min voor de sluiting van de biedingen nog even op.
Alle reacties Link kopieren
Gunfactor zou mij als verkoper ook niks interesseren. Ik wil geld zien en de beste voorwaarden.

In ons dorp (randstad) word ca 10% overboden. Een van de dorpen in Limburg waar we heen willen moet je ook ca. 10% extra neerleggen. Terwijl je een dorp verderop daar nog prima voor de vraagprijs kan kopen.
modji schreef:
14-02-2021 07:39
Heb je een aankoopmakelaar?
Ondanks dat makelaars onder elkaar het niet mogen hebben over wat je moet bieden om een huis te krijgen wordt dat volgens mij soms wel gedaan. Bij onze makelaar was dat tenminste zo. Ze kennen elkaar allemaal en bellen dan 5min voor de sluiting van de biedingen nog even op.
Wordt zeker gedaan, vorig jaar aankoopmakelaar ingeschakeld, huis wilden we wel hebben, maar niet belachelijk veel boven de vraagprijs, we wilden niet 30k overbieden bijvoorbeeld, dat vonden we het huis niet waard.
10 minuten later werden we teruggebeld, 15k boven vraagprijs bieden, dan worden de volgende bezichtigingen (17 stuks!) afgezegd en hebben jullie het huis. Mochten er nog wel een nachtje over slapen :-)
We wonen nu 2 maanden met plezier in het betreffende huis :-)
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook meerdere keren overboden. Het frustreert op den duur heel erg dus ik snap je vraag. Uiteindelijk met bijna 30k overboden en het huis kunnen krijgen. Ook heel naar dat je in die omgeving waar wij keken (plaats in Noord Holland) maar 1 keer een half uur mag bezichtigen, je zelf informatie uit gedesinteresseerde makelaars moest trekken en uiterlijk morgen je bod binnen moest zijn, want verkocht wordt het toch wel.

Ik denk trouwens dat de reden dat we het huis met deze overbieding hebben kunnen krijgen was omdat we ook niet vies waren van een verbouwing. De huizen die meer ‘af’ waren werden erger overboden dan degene waar nog dingen aan moesten gebeuren.
little_bird wijzigde dit bericht op 14-02-2021 07:56
22.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mintel88 schreef:
14-02-2021 06:39
Bij ons in het midden van het land werd er overbodig met 20.000 euro. Wij vonden het belangrijk dat er een aankoopmakelaar bij was betrokken. Onze makelaar zei dat het dan wel duidelijk was dat de kopers de hypotheek kunnen dragen.

Dat is echt kolder van jullie makelaar, een makelaar is namelijk geen hypotheker/financieel adviseur (uitzonderingen daargelaten).
Daarnaast moet ik de eerste makelaar nog tegenkomen die al mijn bouwtechnische vragen kan beantwoorden.

Als mensen een makelaar hebben betekent dat maar 1 ding: ze dekken zichzelf in omdat ze onzeker zijn of niet genoeg kennis hebben van het huizenkoopproces, en zo de financiële risico's willen beperken.
Fruity-Pebbles schreef:
14-02-2021 07:48
Wordt zeker gedaan, vorig jaar aankoopmakelaar ingeschakeld, huis wilden we wel hebben, maar niet belachelijk veel boven de vraagprijs, we wilden niet 30k overbieden bijvoorbeeld, dat vonden we het huis niet waard.
10 minuten later werden we teruggebeld, 15k boven vraagprijs bieden, dan worden de volgende bezichtigingen (17 stuks!) afgezegd en hebben jullie het huis.)

Klinkt niet alsof er sprak was van verkoop bij inschrijving? Dan is er niets mis mee dat de verkopend makelaar communiceert welk bod de verkoper wil hebben (na dit met de verkoper te hebben afgestemd natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Fruity-Pebbles schreef:
14-02-2021 07:48
...15k boven vraagprijs bieden, dan worden de volgende bezichtigingen (17 stuks!) afgezegd en hebben jullie het huis. Mochten er nog wel een nachtje over slapen :-)
We wonen nu 2 maanden met plezier in het betreffende huis :-)

Wow! Wel super dat je er nu woont! :yes:
Moondream schreef:
14-02-2021 07:54
Dat is echt kolder van jullie makelaar, een makelaar is namelijk geen hypotheker/financieel adviseur (uitzonderingen daargelaten).
Daarnaast moet ik de eerste makelaar nog tegenkomen die al mijn bouwtechnische vragen kan beantwoorden.

De makelaar zal ook niet zelf hypotheekadvies geven, maar kan wel vragen naar de informatie van je oriënterend gesprek met een adviseur. Er is zoveel vraag, dan werkt een aankoopmakelaar ook liefst met de meest kansrijke aspirant-kopers.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet alleen over hoe veel je biedt, mar ook wat je voorwaarden zijn en hoe goed jij je financien al geregeld hebt. Soms is een snelle verkoop zonder veel onzekerheid belangrijker dan mogelijk een paar duizend euro meer.

Je weet ook niet tegen wie je biedt. Ik ken iemand die haar huis in Amsterdam meet veel overwaarden had verkocht. Huizen in de provincie waren dus erg goedkoop in haar ogen, en zij kon makkelijk fors overbieden.

Dus, hoeveel heb je te besteden, en wat voor huis kan je daarvoor krijgen? En laat je niet gek maken over wat andere doen. Jij bepaalt ook gewoon hoeveel je voor een specifiek huis wilt betalen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Zelfde dorp, paar straten uit elkaar:

€ 8.000 boven vraagprijs geboden en het geworden. Vrijstaande woning. We waren iets overboden maar geworden vanwege gunfactor. Totaal niet verwacht omdat wij in eerste instantie al niet eens meer konden bezichtigen vanwege teveel bezichtigingen. Geboden wat het ons waard is en niet wat andere mensen het waard vinden.

Ons huis voor € 49.000 boven vraagprijs verkocht. Rijtjeswoning. Gegaan voor hoogste bod.

Zo zie je maar dat het niets zegt!
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Wij keken laatst bij een vrijstaand jaren 80 huis met veel tuin waar zelfs de makelaar aangaf dat het waarschijnlijk niet eens voor de vraagprijs verkocht zou worden en dat we dus niet bang moesten zijn om onder de vraagprijs te bieden, dat hoor je echt nooit eigenlijk. Huis staat nog steeds te koop na ruim 2 maanden.

Maar een week later keken we bij een vrij nieuw 2 onder 1 kap huis met kleine tuin, maar had voor ons net de charme niet. En dat is voor 75k boven de vraagprijs verkocht! Zelfde dorp, 8500 inwoners, Noord Holland noord. Vraagprijs van beide huizen lag 20k uit elkaar.
bessss wijzigde dit bericht op 14-02-2021 09:47
5.94% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven