boek 16 jarige

09-12-2010 19:18 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn zoon leest nu: de moeder van David S van Yvonne Keuls. Hij is vandaag begonnen en is al op de helft! Hij kan er niet mee stoppen zo boeiend vind hij het. Hij leest het voor zijn eindexamen.

Hij heeft een paar jaar geleden het boek: morgen mag ik uit de kast, gelezen. Vrij heftig allemaal. Nu wil hij voor kerst een soortgelijk boek. Van een Nederlandse auteur. Ik dacht zelf aan het verotte leven van Floortje Bloem.

wie heeft leuke boekentips die aansluiten / lijken op wat hij nu al leest? Niet te kinderachtig (echte mannen eten geen kaas vind hij bijvoorbeeld niets aan)
bieb is tot 16 jaar gratis en daarna moet je gaan betalen bij onze bieb. En dan nog......het is een stuk goedkoper dan boeken zelf kopen
Ik heb geen middelvinger nodig, ik kan dat met mijn ogen !
quote:erne schreef op 09 december 2010 @ 19:58:

'Echte mannen eten geen kaas' van Maria Mosterd.

Maar dat zal niet mogen voor de lijst.Het verrotte leven van Floortje Bloem is ook mooi inderdaad.

Het gouden ei van Tim Krabbe?Hoezo niet?
quote:Zanne schreef op 09 december 2010 @ 22:26:

[...]

Hoezo niet?

inderdaad waarom niet?

Het is toch fictie?
annie berber en het verdriet van een tedere crimineel

is ook van yvonne keuls
Ik heb geen middelvinger nodig, ik kan dat met mijn ogen !
Blauwe maandagen, heb ik op die leeftijd ook gelezen en vond ik ook nog eens spannend omdat het over prostitutie ging enzo.
quote:Zanne schreef op 09 december 2010 @ 22:26:

[...]

Hoezo niet?

Pff.. Omdat dat echt heel slecht geschreven is... Dat accepteert een docent Nederlands echt niet. Echt zwaar onder niveau voor je eindlijst.

Joe Speedboot van Tommy Wieringa vind ik een aanrader. Heel bijzonder geschreven.
Joe Speedboot vond ik ook super. Enorm stoer en vertederend. Ook Giphart scoort hoog maar of dat wat voor jongens is...

Rene Appel? Misdaad

Kijk anders ook hier eens: http://www.scholieren.com ... serie=23&type=havo&vak=nl
hij vind spannend ook leuk en waar gebeurt.

lief dat jullie zoveel suggesties hebben!
quote:sosofie schreef op 09 december 2010 @ 19:50:

Oh wat heerlijk... een zestienjarige jongen die aan het lezen is!

Als je googelt op 'leeslijst op thema' of 'lezen voor de lijst'

kun je boekenlijsten vinden die op thema gerangschikt zijn. De docent Nederlands van je zoon kan hem daar ook aan helpen.

Je schrijft dat het van een Nederlandse auteur moet zijn. Is dat omdat hij voor zijn lijst leest? (en dus in havo 4/vwo 5 zit)

Want dan zijn er nog meer eisen dan alleen de afkomst van de auteur.

Welke thema's vindt hij nog meer interessant? Dan kan ik even meedenken. (1x raden wat mijn beroep is...)leuk! Hij doet TL+ (komt van het VWO af) gaat daarna havo doen en wil dus havo boeken lezen voor examen.
Wolkers, Campert, Mulisch, Palmen.
quote:mimootje schreef op 10 december 2010 @ 09:57:

hij vind spannend ook leuk en waar gebeurt.

lief dat jullie zoveel suggesties hebben!

Wat havoboeken zijn verschilt echt per school. De eisen kan hij navragen bij zijn docent. Is vmbo+ een stroom waarin hij de garantie heeft om in te stromen in havo4? Ik heb er nog nooit van gehoord, nl..

Spannend en waargebeurd dus. Misschien vindt hij de boeken van Thomas Ross iets? Nlse auteur die factie schrijft. Factie= fictie (verzonnen) met facts. Hij heeft bv een boek geschreven over de aanslag op Ayaan Hirschi Ali, waarin hij uitgebreid beschrijft hoe de terreurgroep in elkaar steekt en je leest ook over het leven van Ayaan. Alles is in romanvorm geschreven, dus niet als een documentaire, maar als een film, zeg maar. Ik vind dat altijd fijne vakantieboeken.

Verder heeft schrijfster Floortje Zwigtman een geweldige trilogie geschreven, Groene Bloemserie (schijnbewegingen, spiegljongen en nog 1...). Het gaat over een jongen (17, zoon van een kroegbaas met een alcoholprobleem die zich later bekeert tot het leger des Heils) die erachter komt dat hij homo is in de tijd van Oscar Wilde, in London. In dit boek komen heel veel bekende figuren uit die tijd voor. Ik vond het geweldig, maar het kan voor een jongen een beetje teveel over gevoelens/andere tijd gaan. Ik kan me voorstellen dat het iets teveel een vervanzijnbedshow is, maar dat kun je zelf bedenken door wat info op internet te zoeken.

Ben je lid van de bieb? Daar kun je ook zoeken op waargebeurd. Misschien vind hij een autobiografie ook interessant, bv van Lance Armstrong ofzo. (maar mag niet op zijn lijst)
quote:sosofie schreef op 09 december 2010 @ 20:34:

en dat abonnement op de bieb is nog gratis ook...

!

Gratis? Hier 14 euro per jaar voor tieners.

Daar kan je nog geen boek voor kopen hoor, daar niet van, maar niet alle bibliotheken zijn gratis.
met TL+ heeft hij gegarandeerde instroom naar havo 4. Hij doet nl in 2 extra vakken examen.

De moeder van David S stond op zijn lijst. Als ze zelf een boek hebben gevonden mogen ze goedkeuring vragen voor dat boek.

verder ga ik naar de groene bloem serie kijken! Zoon houd wel van gevoel boeken. Hij doet ook examen in geschiedenis en vind andere tijden echt leuk!
quote:sosofie schreef op 09 december 2010 @ 20:34:

en dat abonnement op de bieb is nog gratis ook...

Jullie noemen wel veel boeken die op mijn school niet op de lijst mogen... (en die ik gruwelijk slecht vind, zoals Carry Slee... brrr) maar we weten natuurlijk helemaal niet of TO's zoon voor zijn lijst moet lezen...

Mimootje, kom maar op met de info!Carry Slee vind ik een ongelooflijk overgewaardeerde schrijfster.
Boeken die ik zelf wel leuk vind:

-De Kroongetuige van Maarten 't Hart

-Het bittere kruid van Marga Minco (dun boekje maar wel aangrijpend)

-Het gouden ei van Tim Krabbe

-Waargebeurde verhalen (al mogen die vaak niet voor de boekenlijst)

-Boeken van Rene Appel (spannend)

-De Eetclub van Saskia Noort (zelf nog niet gelezen maar schijnt spannend te zijn)

Verder lees is vooral boeken van Engelstalige auteurs (spreekt me meer aan), dus het is een kort lijstje.

Op onze lijst voor t VWO stonden helaas alleen boeken die ik echt niet leuk vond, zodat ik na mijn eindexamen jarenlang geen boek meer heb aangeraakt. Voorbeelden van boeken die mij (en mijn klasgenoten) de lust tot lezen hebben ontnomen (al is dat persoonlijk natuurlijk)

-De zwarte met 't witte hart van Arthur Japin

-Twee vrouwen van Harry Mulisch

-Tomaatsj en het Jongensmeisje van Joost Zwagerman

Dat zijn dus geen aanraders wat mij betreft.
Misschien heeft iemand het al genoemd, maar heb geen reacties gelezen.

Helen Vreeswijk schrijft hele interessante boeken over alles waar jongeren mee te maken krijgen. Loverboys, drugs, chatten... heel erg leerzaam, maar ook spannend. Ik heb ze zelf haast allemaal gelezen.

Ik weet wel zeker dat je zoon dat ook mooie boeken vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven