Boerderij kopen. Mensen met ervaring?

10-08-2013 20:13 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jippie wij hebben ons huis verkocht ! Tijd voor een volgende stap. We overwegen de aankoop van een boerderij. Uiteraard volgt eerst een bouwkundig rapport en taxatie, maar we zijn alvast aan het dromen geslagen en het huis in gedachte aan het inrichten. Nu zijn er aan een zijde van de woning een aantal kleine raampjes. De eigenaar heeft hier niks voor, maar dat zouden wij wel graag willen. Zijn er mensen met ideeën hiervoor? Had ook al even gegoogled maar nog niks gevonden.

Alle ervaringen van het wonen in een boerderij(rieten kap) zijn welkom.
Let wel even op de bestemming van de boerderij. Op het moment dat het pand een agrarische bestemming heeft mag je er officieel niet wonen als je geen agrarisch bedrijf hebt. Tenzij de gemeente mee wil werken middels de regeling plattelandswoningen, maar dan moet er een procedure worden gevolgd.
Thans Nlie. Ik denk dat dit wel goed zit. Er woont nu ook iemand die geen boeren bedrijf heeft.
Dat zegt niet alles.Ik raad je toch echt aan de bestemming te checken. Er wordt momenteel heel veel gewoond in boerderijen die nog een agrarische bestemming hebben. Heel vaak gedoogd de gemeente dat, maar zodra je een vergunning nodig hebt voor bijv. een verbouwing dan weigert de gemeente dat. Een woonbestemming is ook veel waardevaster dan een agrarische bestemming.
Kijk heel goed naar isolatie! Anders verstook je gemakkelijk 250e in de maand op z'n minst.

Septictank? Riool? Is er wel kabel mogelijk?

Wij zijn er ook mee bezig geweest, maar een vervallen boerderij opknappen kost tonnen.
hoi ja ervaring 7 jaar geleden van de randstad verhuisd naar een boerderij in drenthe. Zat nog een agrarische bestemming op maar hadden op papier staan dat de gemeente na het volgen van een procedure dit zou veranderen in een woonbestemming ( gelukkig op papier ze begonnen daarna moeilijk te doen) inmiddels schijnt dat anders te zijn, zijn natuurlijk veel minder boeren en ze willen toch echt wel bewoners op het platteland. Qua verbouwen, moet je mazzel hebben wij moesten onze plannen laten zien aan een commissie, prima..commissie bestond uit 1 (!) persoon een eikel van een man, die sommige plannen niet wilde goedkeuren paste niet bij de boerderij, vinden wij later foto's van onze boerderij uit 1900 precies hoe wij het wilde hebben, grrrr. maar ja inmiddels natuurlijk helemaal verbouwd, en wonen prachtig hoop ruimte ( 2 hectare tuin inmiddels ipv bouwgrond)is het een monument??? dan zijn er ook weer andere regels.. en het feit dat er gewoon iemand woont wil niet zeggen dat de boerderij geen agrarische bestemming heeft, bij ons woonde gewoon ook iemand maar wel agrarische bestemming, heeft in sommige gevallen wel weer voordelen.

Succes! als je nog vragen hebt hoor ik het wel!
Bedenk van te voren goed wat je budget is voor de verbouwing. Vaak is een boerderij (maar ook de tuin)groot en denk je dat je met bv 50000 heel ver komt. Echter, als overal een nieuwe vloer moet, er nieuwe gordijnen moeten komen en de keuken vernieuwd, is je budget er snel door heen. Klinkt beetje simpel maar met 100m2 vloer kom je er niet En een bak violen maakt je tuin niet gezellig.

Bij een boerderij moet je met alles groots denken. Groot woonoppervlak, grote/veel meubels, grote keuken....

Maar ook groot woongenot! Leuk hoor! Heel veel plezier en geluk

Kunnen we hier je ideeen en vorderingen volgen?
Ik zou ook de schone grond verklaring willen zien. Boerenbedrijven waren nog niet zo lang geleden een verzamelplaats van vervuilers (denk bijv aan gierputten, olietanks, etc).
Oh wat ben ik blij met al deze tips. Ben gelijk maar een notitieblok gaan pakken en schrijf alles op.

Ik ga hier zeker m'n reis van nieuwbouw huis naar oude boerderij delen met jullie.

Alvast wat praktische cijfers over ons (wellicht) toekomstige huis.

Bouwjaar 1830

Verbouwd naar woonboerderij 1965

Woonopp 245 m²

Perceel 4900 m²

Schuur 100 m²

We komen dus uit nieuwbouw. Dat is ook direct de grootste angst. Alles is bij dit huis anders, maar zo aansprekend ook weer. M'n angst zijn de ingezakte balken en de scheuren in het huis.

Budget is ca 150/max 200.000 euro. Daar moet alles voor gedaan worden behalve de tuin. Die is af. Maar vloeren, keuken, badkamer, wc, wanden, verlichting ed
Twee dingen die bij mij meteen in gedachten komen:

- informeer al eens vantevoren naar de kosten van een brandverzekering, in verband met het rieten dak. Volgens mij kost zoiets kapitalen...

- een boerderij klinkt gaaf, maar wees je vantevoren ervan bewust dat als je op het platteland gaat wonen, dat daar een plattelandsleven bijhoort. Dus gierlucht op z'n tijd, gemaai of geoogst wat op een goed moment door de nacht doorgaat, omdat dat i.v.m. het weer zo loopt, etc. Geregeld komen er bij de Rijdende Rechter en zelfs hier op het forum dingen voorbij, waarbij mensen logischerwijze vantevoren hadden kunnen weten dat dat bij het boerenleven hoort. Als jij daar als stads/dorpsmens tussen gaat wonen, dan moet jij je daaraan aanpassen, en niet die boeren zich aan jou.
Zijn de buren wel boeren?

En hoe is de fundering?

150k is haalbaar, maar het ligt aan de renovatiedingen die je moet uitvoeren....
Een aantal weken geleden mijn boerderij woning verkocht, mijn tips zijn...besef dat zo'n woning heel veel onderhoudt en werk kost. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een boerderij met veel grond niet meer wil, ben je in huis op orde, staat buiten weer enorm veel werk te wachten! Woon nu weer in super leuk klein vrij staand huis, leuk tuintje...1 dag en alles is aan de kant...

Maar natuurlijk super leuk dat jullie deze plannen hebben! Zorg dat je alles goed voor bereid en veel geluk voor jullie!
Wij hebben een boerderij uit 18-zoveel en verbouwen alles in fases. In één keer was geen doen, dus hebben we een deel bewoonbaar gemaakt en vanuit daar verbouwen we de rest zodra we het geld/tijd ervoor hebben. We doen heel veel zelf, want voor alles mannetjes te laten komen, verdienen we nooit terug. Met bouwmaterialen hebben we tot nu toe geluk gehad, allemaal via sloop van andere huizen/boerderijen etc. Het volgende project is het dak, hiephoi.

Verder hebben we heel veel plezier/werk van onze moestuin en boomgaard, nog meer dan van de tuin.

Hou er rekening mee dat je nooit klaar bent, er is altijd wel werk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Als je van een nieuwbouwhuis komt is de overgang waarschijnlijk groot, geen ervaring met een boerderij wel ervaring met een huis van 125 jaar oud. Wij grappen altijd natuurlijke isolatie oftewel slecht echt tochtgaten, oftewel geïsoleerd?. Hoe is de beglazing? Ga er vanuit dat alle muren scheef zijn, inclusief de vloeren, rol maar een knikker over de grond, meet een muur op aan de ene kant van het pand en dan aan de andere kant, hoe is de fundering? beton of nog hout, de verdiepingsvloer is die van hout en is die nog goed? Je dak zijn daar lekkages zichtbaar? Hoe ziet het dak er aan de buitenkant uit, hoe is het met de draagbalken? Aangesloten op de riolering? Kabel?

Heel veel succes mooi en leuk project!
Vraagje. Jullie schrijven over "nooit klaar met zo'n oud huis".

Aan welke onderhoudszaken moet ik dan denken? We willen voor het geld een mooi fris huis maken. Welk onderhoud moet er dan zijn? Schilderwerk waarschijnlijk.
Vaak groot onpraktisch huis, veel grond wat veel onderhoudt vraagt, geloof me... Je bent altijd bezig in en om een boerderij, en dan het onderhoudt nog daar gelaten. Hou je daarvan dan is het prima, maar wil je graag veel tijd overhouden voor andere hobby's dan moet je keuzes maken, mits je gemakkelijk bent en ook dingen kunt laten liggen, mijn ervaring is vooral dat je achter de feiten aan loopt.... Noooooit klaar, moet nu soms echt wennen dat het aan de kant is, echt klaar? Ja alles is gedaan... Huh? Heerlijk gevoel, ik had altijd een onrust gevoel, terwijl ik totaal geen poetser of streber ben...
Enorm hoge energiekosten, zeker in vergeljking met nieuwbouw.honderden euro's per maand. Familielid betaald 800 euro pe maand. Boerderij is geisoleerd, net verbouwd, maar het bljft een boerderij.

Werk? Wat dacht je van grasmaaien, onkruid wieden, snoeien, tuin aanplanten... Dat alleen al! Maar misschien ook: ongedierte bestrijding: ratten, muizen, vossen

Ligt de boerderij afgelegen? Houd dan ook rekening met alle autokilometers...
Wij zijn ook bezig (hoewel het in de verste verte niet op een boerderij lijkt haha). Wij zijnid geworden van stichting Eigenhuis. Voor nog geen driehonderd euro hebben we een mooi, compleet en begrijpelijk bouwkundig rapport ontvangen en zéér veel tips! Dit vind ik echt een aanrader. Verder is het zo dat je de verkopend makelaar kunt vragen naar het energieverbruik van de huidige bewoners, evenals papieren over de bestemming van de woning en een schone-grond verklaring
http://www.kadasterdata.n ... J2HtpHR9LgCFcNb3godO1wA2A
Ik sluit me aan bij Framboosje, Vereniging Eigen Huis is een uitkomst bij dit soort aankopen.

Wij hebben een boerderijhuis laten bouwen met ze, nieuw dus, en zijn door hun hulp binnen ons budget gebleven.

De moeite waard om ze bij je aankoop en plannen te betrekken.
mijn boerderij is 20 x 13 meter, 1e verdieping 20 x 9 meter en zolder 20 x 5 dus je kan je voorstellen dat ik behoorlijk wat geld kwijt ben aan stookkosten , electra , ik kwam ook uit een gewoon huis maar ik vind het juist lekker dat je nooit echt klaar bent, mijn boerderij wel in een keer laten verbouwen ( zou overigens nu niet met 1 aannemer in zee gaan maar alles zelf regelen is over het algemeen een stuk goedkoper) in eerste instantie 200.000 besteed aan de verbouwing daar is in de loop van de afgelopen jaren wel weer wat bijgekomen maar vooral dingen in de tuin, (zwembad, jacuzzi, overkapping om onder te zitten, enz.) moet er wel bijzeggen dat ik denk dat ik zodra ik wat ouder ben dat ik wel kleiner zal gaan wonen, wij waren al aan het denken om dit volgend jaar als de kids gaan studeren kleiner te gaan wonen en een klein huisje met grote tuin te kopen en een huisje in buitenland, maar ben nu onverwacht zwanger dus nog maar op langere termijn geschoven.. kamer erbij gemaakt.. overigens hebben wij alles gesloopt in de boerderij was behalve de gebinten niks ouds meer aan ( gebinten bleven natuurlijk staan) en heb allemaal oude deuren, bedstede's enz. gekocht en ziet er nu weer uit als een boerderij maar is niet authentiek. er zijn heel veel boeken verkrijgbaar over boerderijen daar heb ik mijn inspiratie vandaan, wel van boerderijen uit drenthe die zijn nl weer anders dan friesland, brabant enz.
De tip van vereniging eigen huis vind ik een goede. Daar ga ik mij eens in verdiepen. Ze kunnen je dus helpen met het kostenaspect van verbouwen, een bouwkundig rapport kan ik ook via hen aanvragen?

Andere vraag nog voor de mensen met een boerderij. De boerderij die wij op het oog hebben is redelijk laag op het zicht. Als je binnen bent merk je daar niks meer van maar bijvoorbeeld de voordeur is best laag. Nu hebben wij iets gelezen over het dak gedeeltelijk liften. Zijn er mensen met ervaringen hiermee?

Voor de mensen die de boerderij verbouwd hebben. Hebben jullie een aannemer gezocht met specifieke ervaring in deze hoek

Zou dat een pre zijn?
@Marion, heb jij nog tips van mooie boeken die de moeite van het kopen waard zijn?
quote:zomersevlaflip1, 8 uur geleden

Vraagje. Jullie schrijven over "nooit klaar met zo'n oud huis".

Aan welke onderhoudszaken moet ik dan denken? We willen voor het geld een mooi fris huis maken. Welk onderhoud moet er dan zijn? Schilderwerk waarschijnlijk.

Schilderwerk inderdaad. Onderschat dat niet, een boerderij heeft echt veel meer hout dan een doorzonwoning. Als je binnen houtkachels hebt, kan je daar ook je lol op met poetsen en schilderen als je het mooi fris wil houden.

Verder moet je de tuin niet onderschatten, zeker met warm weer ben je tot 's avonds laat bezig met sproeien etc. Omheiningen moeten met regelmaat gecontroleerd worden en soms gerepareerd worden. Hagen snoeien, meestal twee keer per jaar. Als je een moestuin en boomgaard hebt, maak dan je borst maar nat, onkruid wieden, oogsten, invriezen, inmaken, jam/appelmoes maken, etc. Dieren zorgen ook voor een hoop werk en binnen blijf je poetsen. Zwembad en jacuzzi, heel fijn om die te hebben, maar ook weer onderhoud.

Maar het is geen kommer en kwel hoor.

In de winter lekker bij de houtkachel zitten. Als in het voorjaar de jasmijn bloeit, ruikt het heerlijk in de tuin. In de zomer de tuin in lopen om te kijken wat er geplukt kan worden voor het eten, in het najaar noten rapen en appels plukken en lekkere appeltaart maken. Verse eitjes voor ontbijt van de kippen. Buiten kunnen zitten zonder burengerucht. Ruimte genoeg in en om het huis om zomaar een eigen plek te maken voor wat dan ook.
Dak liften voor de voordeur? De voordeur gebruik je amper op het platteland. Hier gaat ie echt sporadisch open, bezoek en pakketjes worden achterom bezorgd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven