Bomen in de tuin

25-04-2021 14:10 76 berichten
Hallo allen,
Ik vraag me af of wij hier nou de eikels zijn...
We zijn hier twee jaar geleden komen wonen. Fijn huis, ruime tuin met achterin 3 prachtige elzen. Alsof je een klein stukje bos in je achtertuin hebt. Buren (verder fijne gezellige mensen) storen zich aan die bomen. Ze zijn hier twee jaar eerder komen wonen, die bomen stonden er toen al een behoorlijke tijd. Ik heb verder geen verstand van bomen maar deze gaan duidelijk al tientallen jaren mee. Ik denk dan, je weet waar je bent gaan wonen. De bomen nemen zonlicht weg na een bepaald tijdstip. Zonder die bomen hadden zij bijna de hele dag zon. Vanaf het eerste contact werd er "gegrapt" over de bomen. Inmiddels zijn er wel echte verzoeken om die bomen toch weg te halen, wij zouden ook zoveel met die ruimte kunnen doen. Maar... we vinden die bomen mooi. Dus nee. Wel hebben we ze flink laten aftoppen door een hovenier. Maakte voor hun licht weinig uit.
Inmiddels krijgen we ook van andere buren (niet in directe buurt wonend van ons, dus zij ervaren geen last, maar ze gaan veel met onze buren om) te horen dat het toch eigenlijk niet kan zulke bomen in je tuin, etc.
Zijn wij nu de eikels hier? Ik wil geen burenruzie over bomen (man denkt daar anders over en piekert er niet over ze weg te halen), maar ik denk ook "je wist dit toch toen je hier kwam wonen?"
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
25-04-2021 14:51
Dan ben ik geen eikel. Maar zij hebben een jonge perenboom vlak tegen onze schutting aan staan die echt wel boven de schutting uitkomt :rofl:
Die ze gewoon mogen laten staan uiteraard. Maar voor wat...
opgelost!

want je hebt niet zoveel aan een hele horde boomknuffelaars op een forum, maar wel aan feiten. Als je geen gezeik met je buren wil :)

Onze buren en wij houden allebei van bomen, we hebben zelfs een afscheiding van bomen en struiken ipv een schutting. Moet er niet aan denken, dat zij ooit gaan verhuizen!
Je zou eventueel de rechten hieromtrent op kunnen zoeken en kijken of je bomen hieronder vallen. Kun je bij de volgende klacht aangeven dat het gewoon mag en ze blijven staan.
Grote kans dat ze met de verhuizing van de vorige bewoners hun kans schoon hebben gezien de bomen van jullie af te weken.
Niet schuldig over voelen, zoals je zei wisten ze dit zelf en daarnaast bepaal je nog altijd zelf wat je op je erf plaatst (binnen wat mag natuurlijk).
Onze toekomstige woning heeft ook een enorme boom in de tuin, verheug me er al op, zo mooi :heart:
Laten staan. Bomen brengen verkoeling en zuurstof. En als de relatie bekoeld, so be it, het zijn niet je vrienden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik heb dit van de andere kant meegemaakt.
De buren hadden een gigantische dennenboom in hun tuin.
Leuk, je plant hem als klein kerstboompje maar na 20 jaar is het echt een reus.

Het enige dat in mijn tuin kon groeien was mos.
Dat is niet leuk.
Een boom wordt alleen maar groter en groter en hoort voor mij niet in de tuin van een rijtjeshuis.

'je weet waar je komt wonen' is echt gelul van de bovenste plank. Je gaat geen huis afwijzen op een boom van de buren - je kunt niet eens inschatten hoe bepalend zo'n ding is.
Je moet geen overlast veroorzaken. Het probleem begint niet bij degene die het meldt. Fijn als je van bomen houdt, maar koop er dan een huis bij waar ze passen.
En zadel niet je buren op met een koude vochtige mos-tuin.

Een boom past niet in een vinex-wijk.

In mijn situatie stonden de buren in hun recht. Lekker. In je Recht staan. Dat kwam omdat de boom er al 20 jaar stond en dan verjaart dat.

Maar ze hebben hem toch weggehaald en dat heb ik echt zeer gewaardeerd.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Je schrijft dat ze voldoende zonlicht krijgen in hun huis dus geen gevaar voor schimmelvorming en/of vocht. In dat geval de bomen mooi laten staan als jullie ervan genieten. Is ook beter voor de bio-diversiteit om niet alles wat groen is weg te kappen.
Het bevriende stel van de anti-bomers kunnen het onderling hebben afgsproken om jou zover te krijgen om de bomen te laten kappen.

Rug recht houden!
Het hangt ook af van de overlast die de bomen geven. Als de bomen al het daglicht wegnemen bijvoorbeeld. Dan is er sprake van onrechtmatige hinder. Dat is in jouw geval niet zo. Ze maken weinig kans als ze naar de rechter gaan. Ik zou ze zelf niet tegemoet komen.
safrat schreef:
25-04-2021 15:47
Het hangt ook af van de overlast die de bomen geven. Als de bomen al het daglicht wegnemen bijvoorbeeld. Dan is er sprake van onrechtmatige hinder. Dat is in jouw geval niet zo. Ze maken weinig kans als ze naar de rechter gaan. Ik zou ze zelf niet tegemoet komen.
het gekke is dus dat mensen wel zonder vergunning een grote overkapping mogen bouwen die zonlicht wegneemt.
wij slapen nooit.
lilalinda schreef:
25-04-2021 14:46
wettelijk is het zo:
bomen binnen de erfgrens die er minder dan 20 jaar staan, en hoger zijn dan de schutting: de buren mogen eisen dat ze omgehakt worden

dus je kunt zelf uitrekenen, of je een eikel bent :)
Welke wet is dat?
KooktMetKnoflook schreef:
25-04-2021 15:39

Dat is niet leuk.
Een boom wordt alleen maar groter en groter en hoort voor mij niet in de tuin van een rijtjeshuis.

'je weet waar je komt wonen' is echt gelul van de bovenste plank. Je gaat geen huis afwijzen op een boom van de buren - je kunt niet eens inschatten hoe bepalend zo'n ding is.
Je moet geen overlast veroorzaken. Het probleem begint niet bij degene die het meldt. Fijn als je van bomen houdt, maar koop er dan een huis bij waar ze passen.

In mijn situatie stonden de buren in hun recht. Lekker. In je Recht staan. Dat kwam omdat de boom er al 20 jaar stond en dan verjaart dat.

Bomen kunnen prima in een Vinexwijk. Ik zou niet weten waarom: er is zoveel keuze aan bomen, die niet al te groot worden.
Overigens lijkt het mij niet meer dan normaal dat je rekening houdt met bestaande bomen en zonlicht wanneer je een huis koopt.
Ik zou ze ook laten staan en als ze er echt vanaf willen bellen ze Mr. Visser maar. Vind het soms nog steeds jammer dat de nieuwe buren de kersenboom van de oude buren meteen hebben weggehaald. Hadden we ineens nier meer ieder jaar heerlijke kersen :(
Dreamer schreef:
25-04-2021 14:26
bij een bepaalde dikte op bepaalde hoogte is een vergunning nodig. Ook als het je eigen boom is.
Kapvergunningen zijn meestal plaatselijk geregeld. Hier in mijn stad is bijvoorbeeld voor het kappen van bomen in kleine tuinen vrijwel nooit een vergunning nodig. Heb ik ooit eens uitgezocht toen mijn buren hun mooie boom, die gezien de plaats direct tegen de schutting, vooral schaduw gaf in mijn tuin om hadden omgehakt. Ik hoopte op een herplant plicht of zo.

Ik zou heel graag naast jou wonen denk ik.
Even er van uitgaande dat je buren niet de hele dag in de schaduw zitten, moeten ze niet juist blij zijn met natuurlijke verkoeling in hun tuin? Er komen alleen maar hetere zomers aan dus misschien kun je ze eens (subtiel) op dat voordeel wijzen.
Als de gemeente niet mag kappen verzinnen ze wel iets. In mijn groene gemeente waren de bomen ineens allemaal 'ziek'. Zo zonde, alles werd gekapt tot en met de houtwal aan toe. Ook dagen die motorzagen moeten aanhoren :|
Je boom vakkundig laten snoeien kan al helpen om de overlast te verminderen.

Niet alleen rondom alles korter knippen want dan wordt het nogal massief. Een goede hovenier knipt ook weg uit het midden waardoor alles er weer wat luchtiger uit gaat zien.

Je boom laten knotten kan misschien ook nog maar vraag advies aan de vakman hiervoor.
Beschuitmetjam schreef:
25-04-2021 16:03
Even er van uitgaande dat je buren niet de hele dag in de schaduw zitten, moeten ze niet juist blij zijn met natuurlijke verkoeling in hun tuin? Er komen alleen maar hetere zomers aan dus misschien kun je ze eens (subtiel) op dat voordeel wijzen.
maar er zijn ook mensen, die wel van zon houden, dat mag natuurlijk ook
lilalinda schreef:
25-04-2021 16:12
maar er zijn ook mensen, die wel van zon houden, dat mag natuurlijk ook
Natuurlijk, het is allemaal heel persoonlijk. Maar tijdens de hittegolven van de afgelopen jaren zochten volgens mij veruit de meeste mensen de schaduw op. Dus daar ben ik maar even van uit gegaan :)
Andersom schreef:
25-04-2021 16:06
Je boom vakkundig laten snoeien kan al helpen om de overlast te verminderen.

Niet alleen rondom alles korter knippen want dan wordt het nogal massief. Een goede hovenier knipt ook weg uit het midden waardoor alles er weer wat luchtiger uit gaat zien.

Je boom laten knotten kan misschien ook nog maar vraag advies aan de vakman hiervoor.
Wij hebben dus vorig jaar de bomen flink in laten korten door een hovenier. Dus dit is al gebeurd.
Wij hebben zowel achter als voor één boom in een woonwijktuintje. Achter een parasol-plataan. Geeft zoveel schaduw als wij willen, alleen in onze tuin.

Voortuinboom eens in de drie/vier jaar onderhoud door de vakman. Plaats zo gekozen dat de meeste schaduw in onze tuin en op ons huis valt. Buurvrouw vindt hem prachtig. Zij kunnen zelf geen boom kiezen want de gemeente heeft hier om het huis een boom geplant. Tuintjes zijn te klein voor nog een boom. Lelijk ding, en die bij de buurvrouw doet het niet heel goed, dus na jaren nog steeds een iel ding.
Beschuitmetjam schreef:
25-04-2021 16:16
Natuurlijk, het is allemaal heel persoonlijk. Maar tijdens de hittegolven van de afgelopen jaren zochten volgens mij veruit de meeste mensen de schaduw op. Dus daar ben ik maar even van uit gegaan :)
ik heb nu volop zon in de tuin (en in huis) en geniet daar heel erg van. Ik kan dit weekend zonder jas in de tuin zitten. heerlijk
En van de zomer zoek ik een ander hoekje van de tuin, en zit in de schaduw.
Ik zou wel balen, als mijn buren me in het voorjaar in de schaduw zouden zetten, als ik dat wil, dan plant ik zelf wel bomen
KooktMetKnoflook schreef:
25-04-2021 15:39

Dat is niet leuk.

Ik woon niet in een vinexwijk. Er staan hier in de wijk meer oudere , hoge bomen in tuinen. Die van ons zijn wel het hoogst. Mijn buren hebben ook geen vochtige mostuin. Ze hebben een prachtig grasveldje, veel planten, paar kleine boompjes. Alleen op de plek waar hun terras is hebben ze na een tijdje geen zon meer.
valentinamaria schreef:
25-04-2021 15:50
het gekke is dus dat mensen wel zonder vergunning een grote overkapping mogen bouwen die zonlicht wegneemt.
Daglicht is wat anders dan zonlicht. Maar ook een overkapping mag niet voor al teveel hinder zorgen. Alleen is de schade en overlast lastiger aan te tonen.
lilalinda schreef:
25-04-2021 16:21
ik heb nu volop zon in de tuin (en in huis) en geniet daar heel erg van. Ik kan dit weekend zonder jas in de tuin zitten. heerlijk
En van de zomer zoek ik een ander hoekje van de tuin, en zit in de schaduw.
Ik zou wel balen, als mijn buren me in het voorjaar in de schaduw zouden zetten, als ik dat wil, dan plant ik zelf wel bomen
TO 'zet' de buren niet in de schaduw. Die bomen waren er al.
Ik zag net dat er een website bestond over bomenrecht.... Google is geweldig. En je rechtsbijstand ook. Misschien daar de vraag stellen hoe je je moet opstellen zonder in een burenruzie te komen.
VGM1980 schreef:
25-04-2021 14:17
Lekker laten staan, ipv jezelf een tegeltuin laten aanmeten omdat anderen dat willen.
Dat is nogal overdreven. Geen boom in je tuin, maakt het niet direct een tegeltuin natuurlijk.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven