Bonsai boompje verzorgen

24-05-2010 12:33 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft onlangs dit bonsai boompje gekocht en hij weet niet goed hoe hij het moet verzorgen. Het is een ficus microcarpa ginseng. Het is volgens mij geen echte bonsai, de takken met blaadjes lijken op de stam geënt te zijn. Op de handleiding staat dat de boom niet te veel water mag krijgen, maar wel dat hij gedompeld moet worden. Hoe doe je dat precies? En wordt de plant dan niet juist heel nat?

En tot slot: er staat dat de plant gesnoeid moet worden. Moeten we de takken dan snoeien tot op de stam of tot een vertakking op de tak zelf?
Toen ik de topictitel las dacht ik gelijk... dompelen!

Het fijne weet ik er ook niet van (ben zelf een tuinier-disaster) maar vriendlief had ooit een bonsai te logeren en die werd 1 of 2x per jaar ofzo met bak en al in een grotere bak met water gezet.

Maar... deze site bv vind dompelen helemaal niet zo'n goed idee: http://www.omiya.nl/index ... _binnen&pid=3246080323672

Veel succes!
heb zelf ook bosai boompjes en je moet ze niet tot op de stam snoeien maar de vertakkingen ervan.

Dompelen alleen doen als hij uit gedroogd is.

Ze hebben niet zoveel verzorging nodig hoor als de bodem droog aan voelt dan pas weer water geven. Je kan ook even de naam googlen en dan kijken wat jou bonsai aan verzorging nodig heeft

Succes met je boompje
Het gras aan de overkant is niet groen.
Een bakje nemen met daarin een laagje water zodat het boompje naar eigen behoefte water kan opzuigen. Doe ik bij al mijn planten en dat werkt voortreffelijk.
Fiepje!

Ik dacht dat jullie een boomlamp gekocht hadden, maar het is gewoon een bonsai
Peas on earth!
http://www.tuinkrant.com/ ... nseng-een-regelrechte-hit
Peas on earth!
Mijn ex was docent bonsai onderhouden en ik vraag me altijd weer af waarom mensen in godesnaam zulke boompjes kopen.

Ze hebben echt zeer bijzondere zorg nodig, moeten gesnoeid en elke dag water! Zeker nu.

Ze zouden die dingen gewoon niet meer moeten verkopen in normale tuinzaken..
De meeste van die boompjes kunnen ook niet op de vensterbank staan, daar drogen ze uit. In een bakje met een laagje steentjes en wat water is een goed idee.
Later is nu
Toevoeging: afhankelijk van het soort plant voorzie ik in de waterbehoefte, bijvoorbeeld bij papyrusplanten moet er altijd water in staan, bij de meeste overige planten giet ik er 1 keer per week wat water bij.
Bonsai, das een leuke naam voor een hond (denk aan poedel)
Je weet toch!
Ficussen kunnen goed in de schaduw. Ook halfzon willen ze wel. Verder willen ze meestal graag een flinke plens water zodat hun kluit nat is, gevolgd door een poos niks totdat de potgrond weer licht van kleur en gewicht is.

Ze houden niet van lange tijd erg veel nattigheid. Ook niet van een te grote pot. Hoeveelheid mest overeenkomstig de grootte.

Bovenstaande is gebaseerd op persoonlijke ervaring.

De reden is omdat ze uit het oerwoud komen. Ze staan als ze jong zijn aan de voet van grote bomen, waar nooit veel zon komt. Verder wordt dit gebied gekenmerkt door gigantische plensbuien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven