Bonte was stinkt

06-07-2020 19:53 29 berichten
Mede forummers, ik sta voor een raadsel. Google heeft me nog niet verder geholpen. Ik hoop dat jullie tips of op z'n minst herkenning hebben.
Het euvel wil als volgt. Mijn bonte was ruikt nooit fris. Jeans stinken zelfs. Ook bonte was in de vorm van handdoeken en beddengoed op 60gr of 90gr komt niet fris uit de machine. Witte was (30 of 60gr) ruikt àltijd heerlijk fris.
Ik begrijp er geen snars van. Van alles geprobeerd. Verschillende soorten wasmiddel: poeder, vloeibaar, merken. Niks helpt. Wit ruikt heerlijk, bont meurt of ruikt op z'n gunstigst nergens naar. Wasmachine wordt regelmatig schoongemaakt door vriend, draai eens per week een kookwas zonder wasmiddel en kleding. Maar het helpt niet. Ik snap niet waar het verschil in zit. Wie helpt?
Alle reacties Link kopieren
Jeans staan erom bekend dat ze geverfd kunnen zijn met verf dit stinkt als het nat wordt.
Zet alle bonte was eens een nachtje in azijn, waarna je het nogmaals wast op de juiste temperatuur.

Azijn neutraliseert geurtjes.
Hopelijk kun je iets met deze tip!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook t probleem bonte veertig graden was stinkt onwijs.

Ik heb zelfs een nieuwe wasmachine gekocht en helpt niks stinkt nog net zo.
Ook alleen de 40 graden. Witte was, 60 graden handdoeken allemaal fris en fruitig. Heb azijn toevoegen geprobeerd helpt ook niks
where ever you go, go with your heart
Heb ik ook wel. Gebruik nu bij bont en zwart de lenor unstoppable Pearls, ruikt heerlijk
Alle reacties Link kopieren
Is hier ook zo. Wat helpt: eens in de zoveel tijd wassen met een flinke schep hg voor stinkende sportkleren. Dan ruikt t weer fris.
Ik denk ook dat t door de verf komt.
Dank voor de reacties so far. Ik las ook online dat het mogelijk komt doordat machines van tegenwoordig minder water gebruiken? Dus extra spoelen functie aan zetten? Ik weet 't ook niet hoor. Ik ben radeloos. Zelfs m'n handdoeken 60gr bont zijn niet meer lekker fris :cry:
Alle reacties Link kopieren
Een programma draaien met voorwas en biotex doet hier wonderen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens in de gebruiksaanwijzing van je wasmachine (op te zoeken via internet). Elk merk heeft eigen wasmachinereinigers. Als het een oudje is kun je ook natuurazijn of soda proberen. De meningen zijn daar wel over verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn we sinds komst van baby gestopt met wasverzachter, en sindsdien heeft de was nooit meer gestonken.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook gehad en eens in de zoveel jaar komt het terug.
Mijn oplossing:
een periode lang álle was voorbewerken met azijn. Een paar rondes lang. En uiteraard de wasmachine zelf schoonmaken, maar dat heb je zo te horen al gedaan.
Mijn truc met azijn doe ik als volgt:
- schoonmaakazijn kopen
- wasprogramma klaarzetten; azijn in hoofdbakje kieperen (flink wat)
- was starten; laten draaien tot alles nat is en azijn dus is verspreid (5-10 minuten dus)
- dan: wasmachine uit en programmeren (ik heb timer) dat deze na een uur ofzo begint, zo heeft azijn tijd om zijn werk te doen
- poeder in het hoofdbakje voor ik wegloop

Is weinig werk maar vraagt even aandacht.
Dat herhaal ik een paar wassen lang net zolang tot ik weet dat alles kleding/handdoeken etc. vaker aan de beurt zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het ook altijd, met alleen zwart. Die voortaan op 60 graden wassen, bleek hier de truc.
Maar ja, jij geeft al aan dat dat het niet is, omdat je 60 graden handdoekenwas ook niet fris ruikt.... Hmmm..... Aan mij heb je dus niks.... Maar ik lees graag mee voor tips!!
Een flinke scheut ossegalzeep toevoegen aan je wasmiddel in het bakje en dan ben je er gelijk van af. Bij de Aldi te koop, maar er zullen wel meerdere winkels zijn die het vloeibaar verkopen.


Als je een relatief nieuwe machine hebt gebruik dan nooit azijn, want daar breekt het trommelkruis van, dat is tegenwoordig gemaakt van aluminium.
Alle reacties Link kopieren
Geen black velvet gebruiken
Een schep oxipoeder kleur (ik gebruik huismerk AH)
En geen wasverzachter heeft het hier opgelost. Het is idd de verf die stinkt.
Het enige dat bij mij helpt is Dettol Toevoeging voor de was.
Alle reacties Link kopieren
Meestal zit er dan te veel was in de machine waardoor het niet lekker rondslingert.
Ik heb sowieso een oude rot wasmachine die aan vervanging toe is, maar dit helpt bij mij tot nu toe.
Ook heb ik dettol speciaal voor bij de was gekocht.
Tuinbank schreef:
06-07-2020 21:21
Meestal zit er dan te veel was in de machine waardoor het niet lekker rondslingert.
Ik heb sowieso een oude rot wasmachine die aan vervanging toe is, maar dit helpt bij mij tot nu toe.
Ook heb ik dettol speciaal voor bij de was gekocht.

Bij mij nauwelijks half vol en stinkend
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
06-07-2020 20:15
Heb ik ook wel. Gebruik nu bij bont en zwart de lenor unstoppable Pearls, ruikt heerlijk
Nee!
Er is iemand in de sportschool die haar kleren hier duidelijk mee wast. Gat-ver-dam-me!
...
Rooss4.0 schreef:
06-07-2020 21:28
Nee!
Er is iemand in de sportschool die haar kleren hier duidelijk mee wast. Gat-ver-dam-me!
Smaken verschillen...
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
06-07-2020 21:26
Bij mij nauwelijks half vol en stinkend
Haal je het wel gelijk eruit dan als het klaar is?
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat altijd met mijn zwarte was. Ook geen idee waar het aan lag.
Inmiddels gebruik ik van die geurkorrels van Lenor en nu ruikt het weer fris.
Tuinbank schreef:
06-07-2020 21:37
Haal je het wel gelijk eruit dan als het klaar is?
Ja hoor
piepp schreef:
06-07-2020 21:42
Ik had dat altijd met mijn zwarte was. Ook geen idee waar het aan lag.
Inmiddels gebruik ik van die geurkorrels van Lenor en nu ruikt het weer fris.
Ik ook. Ik lees hieronder ergens dat iemand zegt ‘geen Black Velvet’ gebruiken. Komt vaker voor blijkbaar?
Thnx voor de tips.
Heb een redelijk nieuwe machine (5j oud) dus de azijn kan naar beneden ;)

Ossegal zeep en oxi poeder gaan op de boodschappen lijst.

Side notes:
Ik laat was er niet te lang in zitten
Ook als ik een jeans was (verder lege trommel) stinkt het.
Overigens niet alle spijkerbroeken stinken, maar fris ruikt m'n was niet.

Zou het nog wat zijn om m'n jeans apart te wassen van de rest en dan dus op een programma met extra spoelen oid?
Op hoeveel graden doen jullie je spijker broeken (ivm krimpen?)
Spijkjerbroeken 40 graden. Ik was ze altijd apart.


Ik was nu al 40 jaar en heb nog nooit een stinkende was gehad. Ossegalzeep is goddelijk.
Cateautje schreef:
06-07-2020 21:49
Spijkjerbroeken 40 graden. Ik was ze altijd apart.


Ik was nu al 40 jaar en heb nog nooit een stinkende was gehad. Ossegalzeep is goddelijk.
Gebruik je alleen dat als wasmiddel of doe je het extra erbij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven