Boomstam gezocht

21-03-2017 09:22 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een boomstam om een staande lamp te maken. Zie plaatje. Enig idee waar ik zoiets kan krijgen?

Zoiets

[img]http://www.looiershuis.com/galleries/bo ... middle.jpg[/img]

of zoiets

[img]https://img1.etsystatic.com/050/1/82694 ... 5_qt4m.jpg[/img]
Ik wilde de plaatjes voor je plakken, maar het lukt niet om de 1 of andere reden..

Ik weet niet waar je aan zo'n stam kan komen
Hier bij ons in het bos liggen nog een paar omgevallen bomen... Geen bos bij jou in de buurt?

Alsjeblieft

Gave lampen trouwens.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Oh my, die leeslamp is geweldig! Thx Kia.
Thanks voor het plaatsen!
Leuk! Kun je t niet gewoon zo kopen?!

Tja ik zou eens in landelijke woonwinkels informeren? Of misschien weten ze bij het tuincentrum wel wat? Anders toch de bossen in
http://link.marktplaats.nl/m1143595149
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oh, bytheway, zulke takken heb ik niet zien liggen. Lijkt wel van een tropische boom of zo. Ook weet ik niet hoe je die takken snel laat drogen, want die in de natuur liggen zijn vers en sowieso niet zo mooi qua structuur. Het hout dat ze voor die lampen gebruikten ziet er ook oud uit, alsof ze van een tropisch strand zijn (aangespoeld).
Vond wel dit https://www.decoratietakken.nl/

Zelden zo eenvoudig iets gevonden op internet... Staat een van die lampen ook bij. Ook veel andere variaties. Wel prijzig voor een stuk hout, lampenfitting, stekkersnoer en kap...
http://wooncentrumwesteinde.nl/product/boom-lamp

Zo ben je in 1 keer klaar toch?
quote:Sosa85 schreef op 21 maart 2017 @ 10:09:

http://wooncentrumwesteinde.nl/product/boom-lamp

Zo ben je in 1 keer klaar toch?Wel duurder dan zelf maken natuurlijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ja dat wel... ik ben nogal van het gemak

Die kant en klare stammen op voet zijn trouwens ook vrij duur vind ik, dus dan moet je het idd echt helemaal zelf gaan maken. Wel tof. Bij mij zou dat mislukken denk ik
Ik woon dichtbij een houtzagerij en daar liggen die dingen gewoon buiten. Je kunt ze daar kopen of bestellen als je Iets specifieks zoekt of bv tropisch hout.
quote:Sosa85 schreef op 21 maart 2017 @ 10:17:

Ja dat wel... ik ben nogal van het gemak

Die kant en klare stammen op voet zijn trouwens ook vrij duur vind ik, dus dan moet je het idd echt helemaal zelf gaan maken. Wel tof. Bij mij zou dat mislukken denk ikBij mij ook, dat wel
Mocht je hout van buiten naar binnen halen, behandel het dan wel even tegen houtworm.

In al het hout van buiten (bomen, boomstronken, takken) zit houtworm. Behandel je het niet en woon je in een wat ouder huis met veel onbehandeld hout, gaan de wormen op den duur daar ook in zitten.

Woon je in een vrij nieuw huis, dan zal dat niet zo snel gebeuren, maar houtwormen zorgen wel continue voor zaagsel/fijnstof.
Ik heb met een oude spoorbiels die minimaal 50 jaar (hij bleek er al te staan toen mijn pa kind was, vandaar) in het bos heeft gestaan/gelegen een lamp gemaakt. Het is héél veel werk. Je moet 'm schoonspuiten, goed laten drogen en dan met verfkrabbers helemaal glad maken.

Bedenk ook even hoe je een gat gaat boren door de lamp om de stroomkabel door heen te laten gaan. Zulke grote boren zijn niet zo 123 te koop, voor een leuke prijs.

Heb ook twee kleinere tafelmodel lampen van dit model. Zelfde lampenkappen en armaturen, alleen kleiner!

Al met al heeft die grote lamp ook minimaal €100,= gekost. Armatuur, voet, lampenkap (laten maken; model/kleur/stof). En dan had ik de voetplaat (6mm geborsteld RvS) voor een prikkie omdat het afval was, maar wel eigen ontwerp mogen maken en door het bedrijf uit laten laseren.

Biels is echt mooi, maar het moet wel een zijn die al verweerd is. Als je een redelijk nieuwe heb zit er geen sfeer aan. Ga eens in de bossen kijken of er niet wat ligt. Ze zijn vaak gebruikt als omheining om er prikkeldraad langs te spannen!
Klinkt tof ducktape! Wat een werk. Heb je een foto?
quote:Sosa85 schreef op 21 maart 2017 @ 10:56:

Klinkt tof ducktape! Wat een werk. Heb je een foto? Klik

Zoals je ziet is het hout echt wel verweerd, normaal is zo'n spoorbiels namelijk redelijk rechthoekig... is weinig van over!
Heeeeel erg gaaf!!! Kan bijna niet geloven dat je dit zelf hebt gemaakt! Ik kan wel wat meer van het crea-gen gebruiken
quote:Sosa85 schreef op 21 maart 2017 @ 11:15:

Heeeeel erg gaaf!!! Kan bijna niet geloven dat je dit zelf hebt gemaakt! Ik kan wel wat meer van het crea-gen gebruiken

Het scheelt dat ik een pa heb die enorm handig (en pietje precies) is.. hij heeft me hier wel mee geholpen. Had er zelf anders het geduld echt niet voor gehad. Het is namelijk écht veel werk als je het goed wilt hebben.

Die lampen in de winkel zijn niet voor niets zo duur (en waarschijnlijk minder netjes afgewerkt als dat je het zelf zou doen..)
Ik kan je deze man van harte aanbevelen: www.vrijinhout.nl/

Hij heeft de meest prachtige soorten hout liggen en ik vind de prijs echt ontzettend meevallen. Er is alleen geen gewone winkel, je kan eens in de maand op een zaterdag langs komen dacht ik.
De stukken hout op de eerste foto's zien er uit als hout dat is uitgebeten door de zee. Dus dan moet je gaan jutten :-).

Als je een dikke tak van een eikenboom wilt ofzo, dan kan je of de plantsoendienst van je gemeente bellen en vragen of zij mee kunnen denken (al zal dat nu in het vogelbroedseizoen niet meteen iets opleveren want ze mogen nu niet snoeien). Hier in de gemeente worden de grote bomen langs de weg eens in de zoveel jaar gecontroleerd en e.v. bijgesnoeid, en dat levert mooi hout op. En verder kan je via de kapvergunningen die de gemeente afgeeft zien welke bomen er op korte termijn weg moeten (ook bij particulieren enzo). Die kan je dan benaderen of je kan helpen met het afvoeren van het hout .

"vers" hout moet wel eerst drogen voor je het kan bewerken; door het drogen krimpt het (en kan het krommer worden); zonde als het barst of niet meer past als je het al bewerkt hebt.
quote:nootboek schreef op 21 maart 2017 @ 10:21:

Ik woon dichtbij een houtzagerij en daar liggen die dingen gewoon buiten. Je kunt ze daar kopen of bestellen als je Iets specifieks zoekt of bv tropisch hout.Waar ?
Bedankt allemaal, er zitten zeker goede tips tussen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven