Bord-en kaartspellentopic voor iedereen
dinsdag 9 mei 2017 om 19:10
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 30 oktober 2019 om 20:51
woensdag 30 oktober 2019 om 22:07

donderdag 31 oktober 2019 om 17:05
Daar zal nog niet veel ervaring mee zijn, spel is pas uit .
Hoe snel je de verrader vindt zal ook er aan liggen hoe goed die foute aanwijzingen kan geven. Leuk spel als je van Mysterium houdt denk ik

vrijdag 1 november 2019 om 00:29

vrijdag 1 november 2019 om 11:57
Welkom, Hoop dat je veel plezier en inspiratie opdoet hier, Wees niet bang dat de vragen die je stelt vorig jaar al gesteld zijn, het mag allemaal nog een keer (misschien is onze mening en/of kennis in tussentijd veranderdYellowLemonTree schreef: ↑01-11-2019 11:47Tvp, dan kan ik straks wat terug lezen en in de toekomst mee schrijven. Lijkt me een leuk topic en ik kan wel wat inspiratie gebruiken qua (nieuwe) spellen.

vrijdag 1 november 2019 om 12:37
Met lezen doe ik vast al behoorlijk tips op. Mijn ervaring gaat nu vooral terug in mijn jeugd, als kind spellen als valkuil, van onderen, wie is het. Wat ouder (net weer op gekomen) de wraak van toetanchamon, Catan, monopoly en in de pubertijd ook spellen zoals Rolit en Genius. Sinds toen weinig gespeeld meer helaas, geen contact meer met familie (mijn vader speelde graag spellen, van hem dus ook de liefde er voor), vrienden zijn er niet van, mijn vriend ook niet erg en de kinderen nog te jong (1, 2 en 4 jaar).
Als ik beter ben zou ik het ook leuk vinden een spellen groep/club te vinden, maar ik denk dat ik daar op het moment nog te weinig voor kan doen. Ik voel alleen wel steeds meer de zin om weer te spelen en nu met het omslaan van het weer al helemaal.
vrijdag 1 november 2019 om 12:49
Met je kinderen kun je al beginnen met de Haba spellen, die zijn er al vanaf een jaar of 2. Niet de goedkoopste kinderspellen maar kwalitatief goed, en soms vind je ze wel bij kringlopers.YellowLemonTree schreef: ↑01-11-2019 12:37Met lezen doe ik vast al behoorlijk tips op. Mijn ervaring gaat nu vooral terug in mijn jeugd, als kind spellen als valkuil, van onderen, wie is het. Wat ouder (net weer op gekomen) de wraak van toetanchamon, Catan, monopoly en in de pubertijd ook spellen zoals Rolit en Genius. Sinds toen weinig gespeeld meer helaas, geen contact meer met familie (mijn vader speelde graag spellen, van hem dus ook de liefde er voor), vrienden zijn er niet van, mijn vriend ook niet erg en de kinderen nog te jong (1, 2 en 4 jaar).
Als ik beter ben zou ik het ook leuk vinden een spellen groep/club te vinden, maar ik denk dat ik daar op het moment nog te weinig voor kan doen. Ik voel alleen wel steeds meer de zin om weer te spelen en nu met het omslaan van het weer al helemaal.
Op bordspelmania.eu staan veel verenigingen vermeld, op facebook zitten ook nogal wat medespelerzoekers, en als je hier in de buurt woont wil ik best wel eens afspreken

vrijdag 1 november 2019 om 12:50
Hebben jullie ook wel eens dat je nu een filmpje kijkt met spel uitleg van een spel wat je vroeger wel eens speelde en dan denkt: "Zo speelden wij het nooit!". Dat heb ik nu met het spel "De Schat En De Sleutel" Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=eQAjXf2-myk
Ik kan me niet eens herinneren dat je dat bord open kon klappen en dat van die zwarte ridder klinkt ook al niet bekend. Geen idee waar dat spel is gebleven, moet denk ik een keer gaan rommelen op zolder bij m'n ouders en kijken of het nog bij de dozen oud speelgoed zit. Lijkt me wel leuk om weer eens te spelen, als het nog compleet is, maar dan wel met de juiste regels. Volgens mij zijn de regels namelijk aangepast omdat mijn broer en ik nog vrij jong waren toen we het kregen en m'n ouders geen zin hadden in ruzie, mijn broer vond het namelijk leuk om vals te spelen
Ik kan me niet eens herinneren dat je dat bord open kon klappen en dat van die zwarte ridder klinkt ook al niet bekend. Geen idee waar dat spel is gebleven, moet denk ik een keer gaan rommelen op zolder bij m'n ouders en kijken of het nog bij de dozen oud speelgoed zit. Lijkt me wel leuk om weer eens te spelen, als het nog compleet is, maar dan wel met de juiste regels. Volgens mij zijn de regels namelijk aangepast omdat mijn broer en ik nog vrij jong waren toen we het kregen en m'n ouders geen zin hadden in ruzie, mijn broer vond het namelijk leuk om vals te spelen

vrijdag 1 november 2019 om 13:01
wij hadden niet zoveel spellen toen ik kind was, Monopoly was al heel wat,en dat staat nu, ik wilde zeggen onderaan mijn lijst van favorieten, maar hij staat er niet eens op. Er werd vooral gekaart.
Maar aangepaste regels om het spel toegankelijker te maken kan. Kennis van me speelde met 5jarige zoon Carcassonne zonder de weilanden te scoren, werkte goed.
En nu heb ik wel eens als ik een spel een paar keer gespeeld heb en ik lees de spelregels nog eens dat ik bedenk dat ik toch ergens een regel vergeten ben of verkeerd gelezen heb
Maar aangepaste regels om het spel toegankelijker te maken kan. Kennis van me speelde met 5jarige zoon Carcassonne zonder de weilanden te scoren, werkte goed.
En nu heb ik wel eens als ik een spel een paar keer gespeeld heb en ik lees de spelregels nog eens dat ik bedenk dat ik toch ergens een regel vergeten ben of verkeerd gelezen heb

vrijdag 1 november 2019 om 13:12
Hier hadden we ook niet veel spellen. Stuk of 4 naast de basic memory, vissen vangen en dat soort. Mijn nichtjes hadden wel een hele stapel spelletjes. Met kerst en pasen waren spelletjes als monopoly en levensweg vaste prik.
Op kerstavond spelen we vaak nog steeds een potje monopoly na het eten want dat vind iedereen leuk en kent iedereen.
Op kerstavond spelen we vaak nog steeds een potje monopoly na het eten want dat vind iedereen leuk en kent iedereen.

vrijdag 1 november 2019 om 15:08
Ik woon in ××, op die website ga ik eems kijken. Als het echt vrijblijvend is en je per avond kan kijken of het lukt kan het misschien wel, het zou me iig erg leuk lijken.nlies schreef: ↑01-11-2019 12:49Met je kinderen kun je al beginnen met de Haba spellen, die zijn er al vanaf een jaar of 2. Niet de goedkoopste kinderspellen maar kwalitatief goed, en soms vind je ze wel bij kringlopers.
Op bordspelmania.eu staan veel verenigingen vermeld, op facebook zitten ook nogal wat medespelerzoekers, en als je hier in de buurt woont wil ik best wel eens afspreken
Voor de kinderen hebben we memory, lotto, domino, hup kleine pinguïn (haba), mijn eerste spellendoos (haba), boomgaardje (haba), eendjes vangen, visjes vangen en hippo hap komt er ook nog bij. De dobbelsteen kennen ze onderhand prima en de oudste is heel erg bezig met cijfers dus ik denk dat hij de basis van triominos straks ook kan. Monopoly en catan zijn wel echt nog een paar jaar weg denk ik, maar daarom kijk ik nu naar wat spellen uit mijn jeugd. Misschien dat de oudste die wel al kan met een jaartje.
Vrijwel alles komt van koningsdag, de kringloop of marktplaats. Dan kan het als ze er te oud voor zijn en het nog prima is ook via die weg weer het huis uit. (En ja ik heb dus echt een spelletjes tik van mijn vader gekregen denk ik)
Wij hadden heel heel veel spellen in mijn ouderlijk gezin, als het er 100 zouden zijn zou het me niks verbazen. Voor het over grote gedeelte stonden ze in de kelder, in de woonkamer was daar geen plek voor. Ik kan me ze ook lang niet allemaal herinneren, een deel wel en is echt jeugdsentiment.
anoniem_64a46782bc5f2 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 17:05
Reden: Woonplaats weg gehaald
Reden: Woonplaats weg gehaald
3.30% gewijzigd
vrijdag 1 november 2019 om 15:15
Dat is het voordeel van spellenclubs, het maakt niet uit met hoeveel mensen je er bent, er kan altijd gespeeld worden, Er worden gewoon groepjes gemaakt naar gelang het aantal deelnemers. zijn we met 9? dan 3 x 3 of een van 4 en een groepje van 5, Daarna nog een spel, dan rouleren we soms of passen aan omdat er iemand naar huis moet.YellowLemonTree schreef: ↑01-11-2019 15:08Ik woon in (haal ik straks weer weg al denk ik dat ik hier zo herkenbaar ben dat bekende me toch wel herkennen), op die website ga ik eems kijken. Als het echt vrijblijvend is en je per avond kan kijken of het lukt kan het misschien wel, het zou me iig erg leuk lijken.
Wij hadden heel heel veel spellen in mijn ouderlijk gezin, als het er 100 zouden zijn zou het me niks verbazen. Voor het over grote gedeelte stonden ze in de kelder, in de woonkamer was daar geen plek voor. Ik kan me ze ook lang niet allemaal herinneren, een deel wel en is echt jeugdsentiment.
Oja ik heb je woonplaats zovast weggehaald, maar je woont te ver weg van me voor een avondje spelen

vrijdag 1 november 2019 om 17:10
Het lijkt me leuk en er is volgens de website die je eerder noemde in iedergeval een club die 1 keer per maand samen komt hier een minuut of 15 fietsen ongeveer vandaan. Ik ga kijken of ik daar eens langs kannlies schreef: ↑01-11-2019 15:15Dat is het voordeel van spellenclubs, het maakt niet uit met hoeveel mensen je er bent, er kan altijd gespeeld worden, Er worden gewoon groepjes gemaakt naar gelang het aantal deelnemers. zijn we met 9? dan 3 x 3 of een van 4 en een groepje van 5, Daarna nog een spel, dan rouleren we soms of passen aan omdat er iemand naar huis moet.
Oja ik heb je woonplaats zovast weggehaald, maar je woont te ver weg van me voor een avondje spelen

Bedankt!
vrijdag 1 november 2019 om 17:33
succes, kom vertellen hoe het afgelopen isYellowLemonTree schreef: ↑01-11-2019 17:10Het lijkt me leuk en er is volgens de website die je eerder noemde in iedergeval een club die 1 keer per maand samen komt hier een minuut of 15 fietsen ongeveer vandaan. Ik ga kijken of ik daar eens langs kan![]()
Bedankt!
vrijdag 1 november 2019 om 23:42
Wij hebben nu thuis zeker 70 spellen. Een hoop daarvan speel ik al met zoon van 6. Vandaag wilde hij graag een spel van de plank met spellen waar hij nog te klein voor is (was). De meeste spellen daar bleken toch wel vanaf 10/12 jaar, maar we hebben er toch een gevonden: Ballonrace.
Is al een wat ouder spel van 999, voor twee spelers, waar je elkaar aardig dwars kunt zitten. Je moet er wel voor kunnen hoofdrekenen (optellen tot ongeveer 40), dus dat lukt hem nog niet, daar help ik mee. Daarom spelen we het nu ook nog met open kaarten, tot hij wat beter kan rekenen.
Een aardig spelletje, wat we de komende jaren zeker vaker zullen doen. Ik zou het niet zo gauw met een andere volwassene doen denk ik.
Is al een wat ouder spel van 999, voor twee spelers, waar je elkaar aardig dwars kunt zitten. Je moet er wel voor kunnen hoofdrekenen (optellen tot ongeveer 40), dus dat lukt hem nog niet, daar help ik mee. Daarom spelen we het nu ook nog met open kaarten, tot hij wat beter kan rekenen.
Een aardig spelletje, wat we de komende jaren zeker vaker zullen doen. Ik zou het niet zo gauw met een andere volwassene doen denk ik.
zaterdag 2 november 2019 om 00:02
Hij zal de juf of meester op school gaan verbazen dat hij al zo snel tot 40 kan rekenen. Met een beetje inspiratie zijn sommige spellen wel aan te passen, zoals ik al zei Carcassonne en dan alleen wegen en steden waarderen,Pozzebok schreef: ↑01-11-2019 23:42Wij hebben nu thuis zeker 70 spellen. Een hoop daarvan speel ik al met zoon van 6. Vandaag wilde hij graag een spel van de plank met spellen waar hij nog te klein voor is (was). De meeste spellen daar bleken toch wel vanaf 10/12 jaar, maar we hebben er toch een gevonden: Ballonrace.
Als je bij de kringloper Mollenmania tegenkomt, kopen. Is niet meer te koop verder, maar leuk spel, ook voor papa en mama om mee te spelen. Blijft tot het eind spannend want zelfs al heb je nog 1 pion over en de ander 4 kun je nog winnen. Is ook vanaf een jaar of 8 maar met een beetje hulp en de simpelste versie van het spel kunnen jongere kinderen het ook wel