Botte messen

20-05-2019 13:55 21 berichten
Heb altijd botte messen.
Doe iets verkeerd dus.

Wil graag echt scherpe messen waardoor vlees, groente snijden geen ramp is.
'Aaiend' door een ui heengaan wil ik ook.

Heb verschillende en wat messen van solingen.
Ook zo'n messenslijper met handvat met de lengte van een lang mes zeg maar, niet electrisch.

Graag tips!
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 20-05-2019 14:02
7.18% gewijzigd
In ieder geval niet zo’n glazen snijplank gebruiken. Is misschien hygiënisch, maar het is killing voor je messen. Hout of kunstof is het beste.
- houten snijplank
- messen apart afwassen (niet tussen het andere bestek)
- geen harde dingen mee snijden, zoals botten of metaal.
Alle reacties Link kopieren
vaker je messen slijpen, niet wachten tot dat ze bot zijn.

messen alleen gebruiken waarvoor ze dienen. Dus geen vlees messen ook een touwtje door snijden bijvoorbeeld.

Goed messen slijpen is echt lastig. Ik gebruik zeer regelmatig een aanzet staal voor mijn keuken messen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
aanzetstaal in de keukenlade opbergen en deze kopen:

Afbeelding
Bij een ouderwetse slagerij vragen of ze je messen willen slijpen. Doen ze vaak wel, soms tegen een kleine vergoeding.

Daarna bijhouden.

Voor groente enzo heb ik tegenwoordig een mesje met een gebogen snijvlak, die komen niet aan de snijplank en blijven veel langer scherp.

Maar geen enkel mes blijft scherp. Ik heb jarenlang in een slagerij gewerkt, de messen werden alleen op goede planken gebruikt en een deel van de messen waren van de slager zelf, daar kwamen wij in principe niet aan. Evengoed gingen ze allemaal meerdere keren per dag langs het aanzetstaal en elke drie maanden werden ze allemaal geslepen.
Uiteraard iets meer in gebruik dan thuis, dus jij zult er langer plezier van hebben. Maar houd vooral de messen uit elkaar. Dus vleesmessen niet gebruiken voor de tomaten, tomatenmes niet gebruiken voor appels, schilmessen niet gebruiken voor speklappen, broodmes niet gebruiken voor vlees. En ook niet allemaal bij elkaar in de keukenlade, waar ze tegen elkaar kunnen stoten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Snij tot de plank, niet erin. Elke keer dat je mes de plank raakt, wordt het een beetje meer bot.

Voor groente en fruit en Molenmesje van Robbert Herder kopen.

Dat roest (een beetje), en blijft daardoor scherp.
Bedankt voor jullie reacties!

Zie dat ik veel verkeerd doe zoals de messen overal voor gebruiken.

In mijn openings topic bedoelde ik aanzetstaal, wist niet hoe dit voorwerp heette.
Deze werkt niet goed bij mij.

De slijper die hier aanbevolen wordt is ms wel wat voor mij.

Wist niet dat er een hele wereld van het messenslijpen bestond.
De japanse slijpsteen of wet steen net ook ontdekt masr dat is eerder iets voir mijn broers denk ik, zie mezelf al in mijn vingers snijden tijdens gebruik.
Wij hebben titanium messen. Liggen gewoon los in de besteklade en gaan regelmatig de vaatwasser in en na 8 jaar nog steeds vlijmscherp
ouwewijsneus schreef:
20-05-2019 14:29

Afbeelding
Ik heb ook zo een ding in mijn keukenla liggen en gebruik die dagelijks.
Even de messen er doorheen voordat ik ga snijden. Echt perfect.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb zo'n diamantstaaf voor mijn messen.

Vooral handig voor gegolfde messen die bij mij ook het meest gebruikt worden. Omdat ze zo scherp zijn kan je je er lelijk aan opensnijden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk dat je op youtube kan leren hoe hem te gebruiken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ouwewijsneus schreef:
20-05-2019 14:29

Afbeelding
Deze heb ik ook in huis, alleen gebruik ik hem niet goed denk ik. Heb een paar echte dure koksmessen, houten en kunststof planken, was ze met de hand af. Messen zijn nooit echt scherp..

Moet je je mes er steeds langshalen vanaf het handvat tot de punt van het mes of moet je juist een zagende beweging maken?
Ik heb het vast niet goed gedaan.
In de winkel zeiden ze dat het niet uitmaakt hoe je het mes slijpt o_o
Dat geloof ik niet meer maar zou graag willen weten wat dan wel de bedoeling is!
SadButTrue999 schreef:
20-05-2019 18:02
Deze heb ik ook in huis, alleen gebruik ik hem niet goed denk ik. Heb een paar echte dure koksmessen, houten en kunststof planken, was ze met de hand af. Messen zijn nooit echt scherp..

Moet je je mes er steeds langshalen vanaf het handvat tot de punt van het mes of moet je juist een zagende beweging maken?
Dat geloof ik niet meer maar zou graag willen weten wat dan wel de bedoeling is!
Ik haal het hele mes er doorheen, naar me toe. Als je mes echt heel bot is, dan moet je dat minimaal 20 keer doen voordat het effect heeft. Daarna "bijhouden".
Oh, en bij uien snipperen gebruik ik een uienkam. Was altijd in gevecht met het laatste stukje wat weggleed.

Afbeelding
@Tickel: dankjewel voor beide tips!!
Ik deed het dus niet goed weet ik nu :facepalm:
Even proberen ze weer scherp te krijgen, en uitjes snijden heeft me ook heel wat pleisters gekost :D
Ga morgen meteen even kijken voor zo'n kam, ook even langs de slager en vragen of hij mijn messen kan slijpen mocht het niet meer lukken na al dat gekluns van me.

Vroeger zat hier een winkel waar je de messen die je daar kocht kon laten slijpen de rest van je leven, kon niet misgaan dacht ik maar ik heb het winkeltje overleefd :P
Goede scherpe messen schelen echt heel veel tijd en ergernis!
Messen worden op verschillende manieren geslepen. Van voor naar achter of van achter naar voor. Een slijpstaaf werkt prima, maar je moet het wel goed doen. Kom niet met zo'n huisvrouw ding aan mijn messen! Daar worden ze bot van.
https://www.meesterslijpers.nl/slijpen
SadButTrue999 schreef:
20-05-2019 18:02

Ik schreef het al, niet aan mijn messen! Die dingen maken een goed mes juist bot. Een huis tuin en keuken mes zal er wel scherper door worden, een ander snijvlak.
Met een gewoon mes snij je door het naar je toe te halen. Een koksmes duw je van je af zeg maar.
Djeez ik bedenk me met dan mijn messen al ouder zijn dan menig hier op het forum :D Iets meer dan 30 jaar :D
nina1966 schreef:
20-05-2019 19:17
Djeez ik bedenk me met dan mijn messen al ouder zijn dan menig hier op het forum :D Iets meer dan 30 jaar :D
Tnx voor de link over messen slijpen, altijd handig!
Mijn messen zijn bijna jarig bedenk ik me nu: ooit vlak na een verhuizing van mijn vakantiegeld gekocht om nu eindelijk eens échte goeie te hebben; koken is echt een hobby van me.
Ze zijn pas een jaar of 20, jonkies nog zeker voor een 1-pers. huishouden :-D

En gisteren hoorde ik mezelf tegen mijn 26 jarige zoon zeggen: 'man, ik heb truien die ouder zijn dan jou, hou toch op wijsneus'.
'Time flies when you're having fun' zullen we maar zeggen :)
Een aanzetstaal is ook niet bedoeld om messen te slijpen.
Het is ter onderhoud van scherpe messen.

Mocht je het zelf niet kunnen, probeer het eens bij een ijzerwaren winkel, die slijpen soms ook messen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven