Bovenwoning met veel trappen

01-03-2013 17:57 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een huis. Nu staan er in de wijk waar ik zoek heel veel prachtige jaren dertig appartementen te koop.

Nadeel van deze woningen zijn alleen de trappen.

Eerst een trap een hoog in open portiek, dan daarna een deur met gezamenlijke smalle trap naar de woonverdieping op tweede en/of derde etage en in het appartement zelf nog eens een twee verdieping hoge (eigen) trap naar slaapverdieping met dakterras (zo'n trap waar als je omhoog kijkt geen einde aan lijkt te komen).

Nu ben ik een klein beetje verliefd op het huis maar mijn familie en vrienden waarschuwen voor de trappen.

"Die trappen ga je haten uit de grond van je hart", hoor ik.

Wat denken jullie?
Woon ook boven en binnenshuis ook nog trappen, geen enkel probleem. Het is een beetje onhandig met verbouwen en verhuizen en piano's en wasmachines kopen, maar dagelijks leven is prima te doen hoor. En inderdaad goed voor je conditie (alhoewel ik daar nooit bij stil sta)
Ik heb een bovenwoning zoals jij beschrijft, en het bevalt prima. Vind het vooral een heel veilig idee, zo hoog en droog. En van traplopen blijf je fit en je traint je buttocks
quote:hiltje schreef op 01 maart 2013 @ 18:13:

Mensen die er nu wonen krijgen idd een kind en naast dat er maar 1 slaapkamer is, zijn de trappen ook vast de reden dat ze weg willen.

Huis is verder spik en span, super leuke authentieke details en splinternieuwe design badkamer.

Leuke prijs ook nog.

(Maar goed, er staan zeker nog 12 soortgelijke huizen te koop, sommige ook met woonkamer op 1 e en slaapgedeelte op 3 e verdieping).

Had ik al gezegd dat het leuk is om nu koper te zijn? Super veel aanbod, dus je kunt een bodembod doen en als verkopers niet accepteren stap je naar het volgende appartement!Weet je zeker dat eentje genoeg is? Waar laat je de rommel? Of dingen die je wel nodig hebt maar niet in de huis of slaapkamer wil hebben?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:hiltje schreef op 01 maart 2013 @ 18:07:

Oja...koop idd.

Geen kinderwens.

Ben alleen (en denk dat te blijven: dus kan ook niemand anders met die vuilniszak naar beneden sturen).

Ik ben niet zo'n sportief type....zeg maar...Dan is zo'n appartement natuurlijk wel fantastisch voor je conditie
quote:paprikaatje schreef op 01 maart 2013 @ 18:52:

Ik heb een bovenwoning zoals jij beschrijft, en het bevalt prima. Vind het vooral een heel veilig idee, zo hoog en droog. En van traplopen blijf je fit en je traint je buttocks

Tsja veilig. Niet bij brand denk ik dan weer.

Bij mijn vorige woning vervloekte ik de vier brandtrappen die ik moest nemen. Vooral met boodschappen en vuilnis, vooral die zakken met zwaar kattengrit. Denk wel dat het uitmaakt of je een beetje normaal die trappen kan nemen met een leuning en gewone treden en niet van die treden die je wel eens hebt bij een trapje naar een zolder.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Tickel schreef op 01 maart 2013 @ 18:52:

[...]

Weet je zeker dat eentje genoeg is? Waar laat je de rommel? Of dingen die je wel nodig hebt maar niet in de huis of slaapkamer wil hebben?

Ten eerste ga ik al mijn rommel weggooien als ik ga verhuizen en neem ik voor om nooit meer rommel te verzamelen.....

Maar omdat dat toch niet werkt: de woonkamer heeft 2 heel diepe kasten waarvan in 1 makkelijk een vriezer past en de andere is onder de trap en loopt ver door. Daar had die mevrouw oa haar schoenen in en dat leek me wel prima voor mijn 40 paar schoenen.

Boven is 1 slaapkamer waar een flinke kledingkast in past. Ook een diepe kast op de overloop waar 2 rijen kleding achter elkaar in kan hangen (je winter of zomerkleding gewoon achteraan hangen, hoef je er niet bij).

En er is ook nog een studeerkamer alias bergkamer: dat is dus een hok met ramen, waar wasmachine en droger en ketel staan en dan kan er nog een diepe stellingkast in voor rotzooi, of een kledingrek van anderhalve meter.

Heb ik alleen geen studeerkamer voor mijn administratie maar dat heb ik nu ook niet en in de woonkamer (die is wel 12 meter diep) kan dan wel een leuk antiek bureautje komen met veel laden voor al mijn rekeningen.
Kijk ook even naar de brandveiligheid, Hiltje. Zijn er vluchtroutes en kun je boven wegkomen als er iets gebeurt?

Mosterd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:gwenni schreef op 01 maart 2013 @ 18:11:

Denk ook aan het verhuizen: krijg je alle meubels op de gewenste etage? Of zitten er meubels bij die je moet wegdoen omdat je ze niet uit elkaar kunt halen en ze te groot zijn (of te zwaar) om de trap op te krijgen?

Ik ga zeker weten een verhuisbedrijf inhuren en die nemen waarschijnlijk zo'n ladder met liftje mee. Nou ja...ze zien maar hoe ze het doen.

Mensen nu hebben een megabank en tafel op 2 hoog en een waanzinnig grote boxspring op 4 hoog.

Dus op de een of andere manier is dat ook gelukt.
quote:merano schreef op 01 maart 2013 @ 20:01:

Kijk ook even naar de brandveiligheid, Hiltje. Zijn er vluchtroutes en kun je boven wegkomen als er iets gebeurt?

Goede tip. Bij andere soortgelijke woningen zag ik op een foto wel een ladder hangen van terras naar dak. Dus op 4 hoog kun je het dak op en die blokken zijn heel groot/lang.

2 hoog heeft een balkonnetje dus daar moet ook wel iets te fiksen zijn.

Die smalle binnentrappen kom je idd nooit meer levend af, als er brand komt.

Goede rookmelders ook maar nemen, dan.
Ik woon ook in een appartement op de derde verdieping. Ook geen lift aanwezig. Maar de trappen storen met niet. Natuurlijk is het wel eens irritant met boodschappen (en met verhuizen), maar verder stoort het me echt niet. Het appartement zelf is wel 1 verdieping, dus geen trap in huis zeg maar, dat scheelt denk ik ook wel iets.

Hier hebben we wel naast de gewone deur nog een nooduitgang, met een ladder naar beneden.
Heb jarenlang in een appartement op de 3e verdieping gehad met heel steile trap en geen daglicht. En je krijgt er een geweldige conditie van. Ik was er heel snel aan gewend. Het was alleen lastig met mijn koffer op vakantie. En met de kerstboom naar beneden.

Voordeel: De stookkosten zijn veel lager. Het burengerucht is veel minder als je op de bovenste verdieping woont (zeker in een jaren '30 woning). En over brandgevaar: Zoek de routes en ik heb zo'n brandtrapje gekocht en dat onder het keukenraam gehangen.

Heel veel plezier met je zoektocht.
quote:isadoro schreef op 01 maart 2013 @ 21:20:

En met de kerstboom naar beneden.

Die gaat hier keurig aan een touw uit het raam naar buiten. Scheelt ook weer maanden lang naalden tegenkomen op de trap.
Boodschappen kun je door de Appie laten bezorgen (of andere supers), ze dragen het tot in de keuken, heel fijn. Toen ik nog in een bovenwoning woonde liet ik ze één keer per maand komen, voor de zware dingen (zoals flessen) en megaverpakkingen (zoals wc-papier). Voordeel is ook dat ze leeg goed retour nemen. Groente, vlees en eventuele andere verse benodigdheden haalde ik zelf bij de dichtstbijzijnde super.
Oh ja, Hiltje, de reden dat ik nooit meer een jaren dertig huis wil is vanwege de geluidsoverlast die ik heb ervaren. Bij mij waren de plafonds, vloeren en trappen van hout en omdat je tussenin woont hoor je altijd overal wel wat. Het deed echt afbreuk aan mijn woongenot.
Als je zo'n appartement koopt met het idee dat je er heeeeeel lang wilt blijven wonen, zou ik de trappen bemeten of er trapliften te installeren zijn. Zodat als je wat gebeurt waardoor je minder goed ter been wordt, je je huis kan laten aanpassen en niet acuut hoeft te verhuizen.
quote:patchouli_ schreef op 01 maart 2013 @ 22:50:

Als je zo'n appartement koopt met het idee dat je er heeeeeel lang wilt blijven wonen, zou ik de trappen bemeten of er trapliften te installeren zijn. Zodat als je wat gebeurt waardoor je minder goed ter been wordt, je je huis kan laten aanpassen en niet acuut hoeft te verhuizen.

Hee Patchoul!!! Alles goed? Volgens mij wel he?

Trapliften zie ik niet gebeuren op die trappen die ik heb gezien. Alleen al in het open portiek gaat dat nooit gebeuren.

Slecht ter been betekent echt verkopen.

Nu moet ik zeggen dat ik daar niet zo bang voor ben. Als ik het huis helemaal afbetaald heb ben ik bijna 70 en al de 70-jarigen in mijn omgeving zijn vief en kwik. Grootouders mankeerden tegen hun 85 e van alles, maar waren nog wel goed ter been.

En ik wil vooral de zekerheid van lage maandlasten (en stel dat ik mijn favo huis voor 120.000 kan krijgen....wat een zalige maandlasten heb je dan wel niet ?, zeker in vgl met mijn huur van 800,-). En daarom is de lange termijn voor mij belangrijk. Ik zoek een huis dat ik ook in slechte tijden kan betalen en ik wil wat meer financiele ruimte hebben en moet ook aan pensioen denken.

Dus ik roep wel 20 of 30 jaar, maar het is natuurlijk niet uitgesloten dat ik over 10 of 15 jaar, weer verhuis, als de situatie dat toelaat.

Ik heb nu een zalig huurhuis, en als ik mijn huidige huis zou kunnen kopen zou ik aan hypotheek alleen al 1500 per maand kwijt zijn (die tuin van mij is gouden grond, dus katsjing....ook gezien half vrijstaand in de beste wijk van de stad). Maar ook dat huis ben ik nu na 12 jaar best zat. En ruil ik van harte in voor een etage die helemaal van mij wordt.
quote:nonactiefje schreef op 01 maart 2013 @ 22:30:

Oh ja, Hiltje, de reden dat ik nooit meer een jaren dertig huis wil is vanwege de geluidsoverlast die ik heb ervaren. Bij mij waren de plafonds, vloeren en trappen van hout en omdat je tussenin woont hoor je altijd overal wel wat. Het deed echt afbreuk aan mijn woongenot.Ja, dat is idd een groot punt van jaren 30. En met wat ik op het oog heb, heb ik boven en beneden en linker en rechter buren ). Er zit in mijn funda selecta ook wel een enkellaags topappartement op een hoek (wat betekent dat je op de hoogste verdieping woont en dus niet een makelaarsterm is van TOP!!!). Maar dat is drie trappen op en ik denk dat ik dat voor mijn bezoek te gortig ga vinden. (Zelf vertrouw ik na jullie berichten op een ijzeren conditie na korte tijd). Maar goed.....eerst ook maar eens daar kijken...pas dan kun je echt wat zeggen!
quote:nonactiefje schreef op 01 maart 2013 @ 22:21:

Boodschappen kun je door de Appie laten bezorgen (of andere supers), ze dragen het tot in de keuken, heel fijn. Toen ik nog in een bovenwoning woonde liet ik ze één keer per maand komen, voor de zware dingen (zoals flessen) en megaverpakkingen (zoals wc-papier). Voordeel is ook dat ze leeg goed retour nemen. Groente, vlees en eventuele andere verse benodigdheden haalde ik zelf bij de dichtstbijzijnde super.

Ja, daar had ik ook al gedacht

Doosjes wijn en kratten fris bestellen.

Ik heb in ieder geval een bergkast om het op te slaan.
Goed voor de beweging hihi dat zeg ik altijd en als je het van een andere kant bekijkt; een lift kan ook vallen onder overbodige luxe. En wat maakt t uit wat je vrienden zeggen, jij hebt het op het oog, jij bent er verlieft op, jij wilt er (misschien) wonen, hun hoeven er toch niet te wonen
Ik vond zelf de trappen nooit een probleem, maar voor bezoek is het wel lastig. Sommige oudere familieleden konden bij mij niet op bezoek komen en dat vond ik altijd erg jammer.

Over de geluidsoverlast zou ik me wel zorgen maken: zoals iemand ook al zei, met houten vloeren hoor je echt altijd wat.Vooral lopen en kraken kan super irritant zijn.

En wat ik ook lastig vond: als je wat groots koopt (wasmachine, kast, bijzettafeltje) je altijd iemand moet vragen om mee te helpen sjouwen. Zelf krijg je het gewoon niet omhoog en heel veel bedrijven leveren slechts af tot de voordeur.
Jaaaaa, gaat heel goed hier. Ik kom zolangzamerhand weer uit mijn babybubble en zie wat meer van de rest van de wereld Ik hoor dat het mooie weer er aan komt dus dan gaan we weer eens lekker terrassen!

Als ik het zo lees wil je deze woning gewoon. Lekker doen dan! Die trappen daar kom je wel overheen, moeilijk ter been zijnde familieleden bezoek je gewoon zelf of neem je mee uit lunchen oid. Ik heb een huis gehad waar het toilet boven was. Ik kreeg toen ook commentaar dat bepaalde mensen niet meer op bezoek zouden kunnen komen. Nou, die mensen liepen toch al de deur niet bij me plat, dus om daar nu een fijne woning voor te laten lopen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven