Bruiloft fotograferen, prijs?

04-07-2011 12:49 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames (en heren),

Yess!!! Ik had een advertentie-tje geplaatst omdat ik op zoek ben naar fotoshoots/opdrachten en er is een reactie van een stel wat eind september gaat trouwen.

Ik fotografeer graag, zowel hobby als TFP(tijd voor foto's, bijv. met beginnende modellen) en af en toe een betaald opdrachtje.

Ik heb een spiegelreflex (Nikon) met 18-55mm lens en een 50mm prime 1.4, ook heb ik een statief en externe flitser. Nog wat andere dingetjes ook zoals softboxje, afstandsbediening, triggers, etc. Maar geen lampen of andere professionele apparatuur.

Voor de hobby en om ervaring op te doen heb ik dus die advertentie geplaatst en ik ben allang blij dat ze me willen inhuren. De bruid schrijft dat het low-budget moet zijn (waar ik dus zelf ook mee geadverteerd heb omdat ik een beginner ben met bruidsshoots en reportages). Ze geeft ook aan al meerdere fotografen te hebben benaderd maar dat hun prijs allemaal veel te hoog voor ze lag.

Ze wil graag van mij weten wat ik vraag voor een hele dag fotograferen en/of wat een shoot op lokatie kost.

Ja pfff....ik heb laatst een opdracht gedaan met 3 modellen. Heb 150 euro p.p gevraagd; 2,5 uur. Achteraf hoorde ik van een kennis dat ik te weinig heb gevraagd, maar ik was er wel blij mee. Ik wil niet te gretig worden en bovendien moet ik nog steeds veel leren.

Ik ga natuurlijk geen duizenden euro's vragen, want ik ben geen professional. Zij stellen geen torenhoge eisen, maar ze willen wel leuke foto's. Het is hard werken, maar ik wil me goed voorbereiden en ga binnenkort dan ook eerst met ze om tafel.

Kan iemand me op weg helpen met een prijsopgave?
Ja Elninjoo, ik weet het, van de twee body's. Die heb ik voorlopig niet. Het plan is om op een gegeven moment wel fullframe te gaan of een DX uit een hoger segment. Maar daarom vraag ik ook niet veel, tenslotte heb ik maar één camera...

70-200 vind ik zelf niet zo'n topper, heb ik ook wel eens geleend, maar ik denk dat ik toch voor de 70-300 zou gaan als ik een zoomlensje zou kopen. Gewoon echt de beste voor die prijs-kwaliteit. Althans, dat zeggen Nikonians.

De 17-55 2.8 lijkt me een fijne lens, maar je betaalt wel flink voor de lichtsterkte. Ik heb de 50mm 1.4 al en zou misschien eerder de 35mm 1.8 (of was die DX ook 1.4..dat weet ik even niet meer) erbij aanschaffen. Maar dan moet je wel echt bewegings-vrijheid hebben en die heb je op een bruiloft waarschijnlijk weer minder.

Ik maak zelf wel eens een vakantie-album, maar dat is zo smaakbepaald...Ik wou er idd liever niet aan beginnen.
Argh...de bruid in kwestie geeft geen antwoord op mijn vraag (die ik nu 2 x verdekt en 1 x zeer duidelijk) gesteld heb: "Wat voor budget heb je in gedachten / wat wil je er voor uitgeven".

Ze vraagt ook of ik de hele dag wil doen of alleen een bruids-shoot met het stel.

Ik kan op safe spelen en alleen de shoot doen. Ik moet even uitvinden hoe of wat voor de bruiloft zelf...Want dat lijkt me het meest tricky (oa ceremonie en zo).

Binnenkort afspraak.
quote:dreamlogic schreef op 04 juli 2011 @ 14:10:

Ja Elninjoo, ik weet het, van de twee body's. Die heb ik voorlopig niet. Het plan is om op een gegeven moment wel fullframe te gaan of een DX uit een hoger segment. Maar daarom vraag ik ook niet veel, tenslotte heb ik maar één camera...

Zou zelf niet zo snel voor fullframe gaan. Je hebt dan minder bereik dus hebt nog duurdere objectieven nodig.

Kun je geen 2e body lenen op die dag om risico's van 'n falende camera te vermijden?

quote:70-200 vind ik zelf niet zo'n topper, heb ik ook wel eens geleend, maar ik denk dat ik toch voor de 70-300 zou gaan als ik een zoomlensje zou kopen. Gewoon echt de beste voor die prijs-kwaliteit. Althans, dat zeggen Nikonians.

Ik heb de 70-300 VR én de 70-200 2.8 VR en dat is 'n wereld van verschil in kwaliteit. Vind 't mijn fijnste lens.

quote:De 17-55 2.8 lijkt me een fijne lens, maar je betaalt wel flink voor de lichtsterkte. Ik heb de 50mm 1.4 al en zou misschien eerder de 35mm 1.8 (of was die DX ook 1.4..dat weet ik even niet meer) erbij aanschaffen. Maar dan moet je wel echt bewegings-vrijheid hebben en die heb je op een bruiloft waarschijnlijk weer minder.

Een vast bereik vind ik niet prettig fotograferen in situaties zoals 'n bruiloft. Je moet dan te vaak switchen tussen dichtbij en iets verder af.

Voor lichtsterke lenzen betaal je idd veel. Was voor mij ook even slikken met die 2 die ik heb, maar ze zijn 't dubbel en dwars waard. Je ziet veel verschil in scherpte als je de foto's op 100% op je scherm bekijkt en minder fringing (blauwe randjes). En voor stockfotografie wat ik doe is dat gewoon noodzaak omdat ze daar foto's op 't minste oneffenheidje afkeuren.
quote:dreamlogic schreef op 04 juli 2011 @ 14:22:

Argh...de bruid in kwestie geeft geen antwoord op mijn vraag (die ik nu 2 x verdekt en 1 x zeer duidelijk) gesteld heb: "Wat voor budget heb je in gedachten / wat wil je er voor uitgeven".

Ze vraagt ook of ik de hele dag wil doen of alleen een bruids-shoot met het stel.

Ik kan op safe spelen en alleen de shoot doen. Ik moet even uitvinden hoe of wat voor de bruiloft zelf...Want dat lijkt me het meest tricky (oa ceremonie en zo).

Binnenkort afspraak.Volgens mij moet je er maar niet teveel van voorstellen. Lijkt me dat ze voor 'n dubbeltje op de eerste rang willen zitten en anders bedenken dat Tante Truus toch zulke mooie foto's met haar iPhone maakt dat die 't wel voor hen doet.
Ik ben ook een poosje terug begonnen met stockfotografie dus ik ken t. De grootste uitdaging wordt Shutterstock haha.

Oh, die 70-200 is een 2.8? Vast duur??
OT, elninjoo zijn jouw foto's ergens te zien?
quote:dreamlogic schreef op 04 juli 2011 @ 14:31:

Ik ben ook een poosje terug begonnen met stockfotografie dus ik ken t. De grootste uitdaging wordt Shutterstock haha.

Oh, die 70-200 is een 2.8? Vast duur??

Yep, maar ik heb 'm in Hongkong gekocht, dus goedkoper dan hier.

Shutter is mijn best verkopende site. Leuk dat je ook stock doet! Welke sites doe je allemaal? Ik heb nog dreamstime, fotolia, istock, bigstockphoto en alamy

Is het bruidspaar 'n beetje fotogeniek? In dat geval, laat ze 'n modelrelease tekenen, dan kun je ze nog verkopen op SS!
quote:perfectpicture schreef op 04 juli 2011 @ 13:35:

Dit is dus je allererste bruiloft? Je hebt dit nog nooit gedaan, ook niet als assistent?

In dat geval zou ik eerder niets vragen. Want jij krijgt meer dan het koppel, jij doet ervaring op, terwijl zij een enorm risico lopen.

Als vakfotograaf heb ik al genoeg amateurs gezien, die de foto's verprutsten, ook al hadden ze wat studio-ervaring.

Als je je fotografie serieus neemt, dan kan je het niet maken om zonder revaring of opleiding geld te vragen.

Bruidsfotografie is tricky. En je mag NIETS missen. Je kunt ook eigenlijk helemaal met één camera werken. Ga je op het hoogtepunt je objectief wisselen? Voor een echt mooie bruidsreportage pak je ook de details: de traan van de moeder van de bruid tijdens de ceremonie, een detail van de handen met de ringen etc. etc. Dat red je niet met een standaardlensje erop.

Wat ook lastig kan zijn: een witte bruid en zwarte bruidegom. Enorme contrasten. Je moet zelf echt nabewerken. Iemand die hier roept 'maar' 100 foto's gekregen te hebben (en ik neem dan aan goede), weet niet waar het over gaat. En zo zijn de meeste mensen. Ze denken dat goed fotograferen niet meer is dan domweg afdrukken. En als het even niet naar hun zin is, roepen ze inderdaad dat tante Truus het voor niets beter had gedaan met de klikklak. Juist door echt professioneel werk te leveren laat je zien dat je je prijs waard bent en kun je een klantenkring opbouwen.
quote:elninjoo schreef op 04 juli 2011 @ 14:35:

[...]

Yep, maar ik heb 'm in Hongkong gekocht, dus goedkoper dan hier.

Shutter is mijn best verkopende site. Leuk dat je ook stock doet! Welke sites doe je allemaal? Ik heb nog dreamstime, fotolia, istock, bigstockphoto en alamy

Is het bruidspaar 'n beetje fotogeniek? In dat geval, laat ze 'n modelrelease tekenen, dan kun je ze nog verkopen op SS!

Goed plan!! Maar ik weet niet of ze fotogeniek zijn...Dat zullen we binnenkort zien.

Ik sta nu met foto's op Dreamstime, Fotolia en Bigstock. Istock ben ik met 1 foto afgewezen en 2 goedgekeurd, dus nu mag ik het nog een keertje proberen. Shutterstock ben ik nu voor aan het samenstellen, maar ik wil nog wat mensenfoto's maken. Mét modelrelease natuurlijk

Bestel wel eens wat via Ebay, maar ik heb nog geen bedrijf gevonden wat objectieven voor echt veel minder verkoopt dan de reguliere prijzen. Dan moet ik misschien toch echt naar Hongkong toe?
Oh dank je, Melpomene, voor je reactie. Weer stof om over na te denken.

Ik wil het ook wel echt grondig aanpakken en goed beslagen ten ijs komen! Daarom misschien toch een objectief met meer bereik erbij huren én sowieso de standaard kitlens vervangen.

(Tamron 17-50 2.8 schijnt ook een superlensje te zijn).
Sowieso afspraken maken over het opnemen van de foto's in je portfolio.

En ik zou voorstellen een keer proef te draaien met het maken van foto's van de rapportage, gewoon om te kijken hoe je ze aan kunt sturen etc.

Verder zou je er ook aan kunnen denken om de rapportage voor een redelijk bedrag te doen (als je daar al echt ervaring mee hebt) en aan te bieden dat je mee gaat naar de ceremonie en receptie en dat jij daar de kans krijgt te oefenen en dat je die foto's digitaal voor ze aanlevert om naar eigen inzicht te gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven