Budget van Puin naar Tuin

18-06-2010 20:35 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze achtertuin is een puinhoop. Ongeveer 1/3 is schots en scheef betegeld, er staat een klein schuurtje in en een boom. De rest is een scheeflopend terrein dat hobbelt, bobbelt, vol wortels, bouwpuin en onkruid staat.

Deze zomer zouden we dit gaan aanpakken, mooie nieuwe bestrating, verhoogde borders, plantjes enz. Maarrrrr, nu hebben we net te horen gekregen dat Kees een nieuwe baan krijgt. Wat betekent dat we gaan verhuizen. Daarom willen we de tuin zo goedkoop mogelijk 'verkoopklaar' maken en er weinig geld aan besteden.

Daarom dit topic, hoe gaan we (liefst zelf en het liefst in een week: namelijk komende week) zo snel en zo gemakkelijk mogelijk een tuin maken van onze puinhoop?

En, aangezien het voor de verkoop is: wat zien jullie graag in een tuin en wat absoluut niet?

Enkele details: Het gaat om een stadstuintje, 50m2 achter een starterswoning, geschikt voor een stel met max. 1 kind.

We hebben geen achterom.

De tuin is wel 2 a 3 keer zo groot als de gemiddelde tuin bij vergelijkbare woningen in de buurt.

Tuin ligt op het Noordoosten.
quote:borderwalk schreef op 18 juni 2010 @ 21:50:

[...]

50 m2 klinkertjes? Duur én lelijk.welnee, investering voor het leven

quote:Mevrouwdekees schreef op 18 juni 2010 @ 21:57:

Bestraten zou fijn zijn hoor (beste optie zelfs) maar zo scheef als het hier is moet er dan afgegraven worden, minstens 20 cm zand in, aantrillen en dan tegels. Niet zo fijn om zelf op je rug door het huis te tillen. Want dat is namelijk de enige optie om dat voor elkaar te krijgen.je kan afgraven maar je kan ook ophogen, je kan ook met niveauverschillen werken, bijv. opgehoogde borders, dat is nog beter zelfs voor kleine tuin. Natuurlijk is het veel werk, maar hey het is maar 50 m2 en als je je ermee kan onderscheiden doe het dan want de huizenmarkt zit helemaal vast
.
Ik zou niet aan gras beginnen als je het huis in de verkoop gaat doen. Wat als het gras niet aanslaat? Ik weet wat voor gedoe gras kan zijn .

Ik zou het bestraten met 'gratis af te halen' tegels en met wat zomerbloeiers in een pot de boel opfleuren.
Ik zou de tuin leeghalen, grond open werken en verrijken met mest, en dan een grasmatje er overheen vleien.
50m2 is helemaal zo slecht nog niet.

Ik zou zeker het terras aan pakken, want mensen die gaan verhuizen willen vooral buiten kunnen zijn. Om uit te rusten of juist om te werken (zagen e.d.). En dat gebeurt beter op een goed ruim en netjes recht terras. Als je geen zand wilt halen, regel dan in elk geval een tripplaat om de boel glad te maken. Als je ergens een stapel gratis grote grindtegels af haalt en die er op zijn kop in legt, ben je helemaal hip! De rest kun je dan met gras en wat planten regelen.

Benadruk ook vooral de ruimte in de tuin. Je creeert rust en ruimte door zoveel mogelijk rechte lijnen en symetrie toe te passen. Optische diepte bereik je bijv. door een doorkijkje te maken. En breedte door de breedte richting te benadrukken.

Is de tuin smal en diep, zoals vaak het geval is in NL? Leg het terras dan direct aan het huis met de tegels in de breedte richting en niet in de lengte. Benadruk de diepte door tussen het terras en de rest van de tuin een border te maken met wat hogere beplanting erin. Aan de zijkanten ook een (smalle) border, maar geen border meer in de breedterichting achterin de tuin, want daarmee verkort je de lengte optisch juist weer.
Misschien als terras een vlonder maken? Kan van hardhout maar evt. ook van vuren. Met de onderliggende balken(waarop je de planken schroeft) kun je al heel wat oneffenheden opvangen. De rest van de tuin misschien wat gras. Ik zou niet te veel gras doen want als het niet aanslaat ziet het er niet uit.
Schaduwgras deed het in onze vorige tuin ook heel slecht. Als er echt weinig zon is, zou ik niet voor gras gaan. Om op te fleuren wat potten met eenjarigen (voor weinig bij de kwekers te koop nu) en verder inderdaad opruimen, tegels schoonmaken en de schutting beitsen.
Zo ik heb net stevig staan spitten in de allerdonkerste hoek van de tuin, het hoekje tussen het schuurtje en twee schuttingen. Dit is nu helemaal vrij van onkruid en omgespit. Randje stenen er langs en in plaats van braakliggende woesternij hebben we een border. Wellicht dat ik er voor de vorm nog wel een schaduwplant in zet, witte hortensia lijkt me wel wat, ook leuk op andere plekken in de tuin en een stuk of 5 kost de wereld niet.
quote:misschicken schreef op 19 juni 2010 @ 14:05:

Ik zou de tuin leeghalen, grond open werken en verrijken met mest, en dan een grasmatje er overheen vleien.Ik zou ook gras leggen. Al die betegelde "tuintjes" zijn voor mij geen echte tuinen.
Zo, vandaag zijn we begonnen. Geklaarde klussen:

-Schutting langs huis geschuurd (morgen verven)

-Een randje oude klinkers langs het bordertje gebaterd

-Langs de hele achterwand (= langste rechte stuk +/- 9 meter) een waterpas rijtje oude grindtegels geplaatst; hier gaan we een iets verhoogde border maken.

-Vier vuilniszakken vol onkruid, afval, wortels en andere troep uit het braakliggende gedeelte verwijderd.

Nu Moe!
Ik lees dit nu pas, wist niet dat jij je tuin wilde verbouwen. Maar verhuizen? Ga je hier weg? Weer naar een ander deel van Nederland of blijf je in de buurt?

Ik had je nog een mail via viva gestuurd, is zeker niet aangekomen?

Sterkte met de tuin, het is een hele klus!
Nope geen mail Ratteke! En yep, het duurt waarschijnlijk nog een half jaartje maar dan gaan we naar het Zuiden des lands.
Als ik het goed begrijp wil je gewoon dat het er presentabel uitziet voor een laag budget?

Allereerst zou ik zorgen dat de eerste indruk schoon en netjes is, dus alle rommel en onkruid weghalen....maar daar waren jullie al aan begonnen toch? Dat en de schutting weer strak in de beits zetten is een goed begin! Zorg dat als er mensen komen kijken, het netjes aangeveegd is en idd de tuinmeubels vrij zijn van die groene aanslagplekken.

Het terras zou ik zelf opnieuw leggen. Tegels eruit, zand eronder, egaliseren, aanstampen en tegels opnieuw leggen.

Om het af te maken zou ik een aantal mooie sierpotten met van die cypres-achtige boompjes neerzetten. Geeft beetje Mediterrane sfeer, zie je veel in Italiaanse stadstuintjes. Deze moeten het goed doen op plekken met minder zon, je schrijft dat de tuin op het noordoosten ligt, da's alleen in de ochtend wat zon toch? Zet vooral geen dure planten neer die volle zon willen (lavendel enzo) want die zullen algauw gaan kwijnen.

Let op de symbooltjes op de labels in het tuincentrum.Voor de oplevering kun je die sierpotten weer weghalen om ze mee te nemen naar je nieuwe huis. Dat geldt niet voor plantjes die je in de borders zet, dat zou ik dus beperkt houden tot een paar bakken viooltjes van de Aldi of iets dergelijks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven