Bult bij hond

28-11-2012 21:31 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb gisteravond een bult op de borstkas van mijn hond gevoeld.

Hij is zo groot als een ping pong balletje en doordat ik iedere dag uitgebreid kroel met haar weet ik zeker dat het er nog niet lang zit.

Kan een vetbult zo snel ontstaan? En hoe merk je het verschil tussen een vetbult en ergere bulten?

Ik ga uiteraard morgen even langs de dierenarts om het na te laten kijken, want ik maak me wel zorgen. Hoewel het vast een vetbult is, maar met bulten ga ik niet zitten afwachten, vind dat toch enge dingen. Iemand hier ervaring met vetbulten en hoe die aanvoelen? En is het verstandig (ook al is het alleen voor eigen gemoedsrust) om daar een punctie van te laten maken? Kan een dierenarts dat ter plekke doen zonder verdoving?
Hmm.. vind ping pong balletje formaat wel heel groot.

Mijn honden hebben ook wel eens vetbultjes maar die zijn klein.

Zijn de klieren opgezwollen?
Nee, geen opgezwollen klieren.

Ze heeft wel gister nogal ruig gedaan door struikgewas en dacht misschien dat ze daar een flinke kneuzing van heeft opgelopen. Maar dan is het wel een erg rond bultje voor zoiets. Maar een vetbult of tumor ontstaat niet in 1 dag toch?
Vetbulten zien er vaak wat grijzig uit. Ze kunnen wel snel ontstaan maar zijn idd kleiner (alhoewel ik geen DA ben, dus best kans dat ze ook groter kunnen groeien). Of het verstandig is om een punctie te nemen zal de DA kunnen beoordelen nadat deze de bult gezien heeft en deze kan ook adviseren of dat zo kan of met verdoving moet gebeuren. Dat zal oa afhangen van het soort bult en de lokatie.
Hoi pawprint,

Meestal (niet altijd dus) kun je een vetbult redelijk bewegen onder de huid, hij zit wel op een plaats vast maar is redelijk beweegbaar. Vaak zijn vetbulten ook niet erg hard.

Andere bulten als tumoren bijv. Zitten vaak vaster en voelen harder aan. Helaas zijn er hier ook uitzonderingen op! En een tumor hoeft niet per direct kwaadaardig te zijn. Ze kunnen daarentegen wel snel groeien. Maar sommige goedaardige tumoren kunnen dat ook dus daar is zo niks van te zeggen.

De dierenarts kan heel goed een punctie nemen van de bult ( hiervoor gebruikt hij vaak een lange dunne naald waar de hond vrij weinig van merkt) en vrij snel zeggen of het een vetbult is.

Als wij bij ons op de praktij twijfelen over de aard van de bult dan maken we meestal een afspraak om de bult onder narcose te verwijderen en die dan op te sturen naar het lab. Met onderzoek daar kan vastgesteld worden welke cellen de bult bevat, of t goed-of kwaadaardig is en hoe groot de kans is dat de bult eventueel weer terugkomt.

Als je je zorgen maakt zou ik zeker even een afspraak maken bij je dierenarts

Succes!
Nav dat struikgewas zou het ook een ontsteking kunnen zijn door bijv een beet of een klein wondje. Voelt het warmer aan?
@nummerzoveel, er zit geen wondje en voelt ook niet warm aan, de huid is gewoon helemaal gaaf. En over de grote... ik ken toch echt honden die vetbulten hebben de grote van tennisballen. Ze kunnen heel groot worden.

@paraveterinair, bedankt voor je uitleg. Kun je me ook vertellen of een vetbult in de huidlaag zit of eronder?

Deze bult zit namelijk voor mijn gevoel (ik ben maar een leek, maar toch) vrij diep. Ik kan het vel pakken en daar nog eens onder (dus niet in de huid/het vel) zit de bult. Dat vind ik vrij diep.

En juist dat geeft me geen fijn gevoel....
Oh ps, er staat voor morgen een afspraak met de dierenarts gepland.
Geen idee of het bij honden wel kan, maar bij mensen groeien vetbulten niet in één dag naar maatje pingpongbal. Een abces zou wel kunnen, maar de DA kan je pas echt vertellen wat het is.
Een ontsteking kan ook van binnenuit ontstaan, zonder dat daar een wondje aan vooraf gaat. Het kan ook nog een cyste zijn. Vetbulten groeien volgens mij niet zo snel. Ik zou gewoon de dierenarts er eens naar laten kijken. Maak je niet te snel druk. Meestal valt het wel mee.
zijn vaak oudere honden waarbij de cellen zich gaan misdragen.
it's a big club and you ain't in it
@Yvonne77, denk zelf niet aan een abces. Dat zou ik wel herkennen denk ik. Maar misschien ook niet haha.

@iones, moeilijk me niet druk te maken. Tis mijn allessie.

@rionyriony, ze is inmiddels 8, officieel senior dus.
in mijn familie heeft iemand een hond vol met enorme vetbulten. echt hele grote nog groter dan een tennisbal. soms zit er ineens een bij en die groeit heel snel heel groot.

ze zijn al een paar keer bij de dierenarts geweest en ook bij het hondenpension zeggen ze dat het puur vetbulten zijn, omdat de hond al op leeftijd is is het geen goed idee om te opereren en bovendien komen de vetbulten netzo snel weer terug. Dus ze laten het lekker zitten. Ziet er alleen niet uit hehe. Vervelendst zijn nog mensen die walgend naar de hond kijken..

Een vetbult kan echt heel groot zijn dus, alleen deze is zacht. Een tumor is vaak keihard, zo hard als bot. Je kan het natuurlijk altijd even laten checken bij de dierenarts.
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik ben inmiddels terug van de dierenarts en tis inderdaad een vetbult. Hij heeft hem aangeprikt en het weefsel onder de microscoop bekeken. Ik mocht zelf ook kijken. Puur vetcellen.

Gelukkig maar dus.
Hoi pawprint

Late reacties maar vetbulten kunnen zowel in de huisraad zitten als eronder..

Fijn dat het een vetbult is, ik hoop dat je hond er weinig last van heeft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven