Buren breiden feest uit naar onze tuin

22-07-2010 16:52 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had het al even opgenoemd in een ander topic, maar omdat ik deze uiteraard niet wil overnemen open ik er toch zelf maar één. Vooral omdat ik daar al wat meelevende reacties heb gehad

Ter inleiding: Ik woon samen met mijn vriend sinds 1,5 in een klein stadje, heel netjes, heel gezellig, autenthiek enzovoort. We wonen in een rij van 4 huizen op de hoek. De buren zijn oké, maar verder hebben we er niet veel mee en dan hoef ik ook niet. Als we buiten zitten en zij ook dan maken we wel een praatje enzo, maar we komen niet bij elkaar over de vloer. Ik ben daar ook helemaal niet van. Desalniettemin ben ik wel een aardige, flexibele buur, al zeg ik het zelf.

Onze tuin bestaat uit twee delen: één deel pal achter het huis, dan loopt er een horizontaal smal paadje (waardoor je naar de andere 3 huizen kunt komen en dan komt het tweede deel van onze tuin. Het ligt, op een rij coniveren na, vrij open. Iedereen zou daar bij kunnen.

Nu wil het dat wij dat tweede deel laatst helemaal opgeknapt hebben, nieuw tuinmeubilair, planten, hangmatje etc.

Tot zover begeleidende info.

Terug naar de buren: Gisteren was de buurman jarig. Wij hebben even onze felicitatie gebracht, maar moesten daarna weg wegens een sterfgeval in mijn familie.

Mijn schoonmoeder zou 'savonds langskomen om voor onze poezen te zorgen en de buitenplanten water te geven.

Vanochtend zegt ze dat ze niet de planten had kunnen doen, want er zaten "feestgangers" in onze tuin (het tweede deel, op het nieuwe meubilair, enzo). Het was erg druk op het feest van de buren en aangezien wij er toch niet waren konden ze ook wel aan onze tafel bbq-en. Wij wisten hier niets van.

Ik ontplofte, logischerwijs, en was in staat om naar ze toe te gaan. Vriend, echter, wil de lieve vrede bewaren en mocht het nou nog een keer gebeuren dan zeggen we er wel wat van. Ik wil ze laten weten dat ik het niet zo heel erg vind, maar wel op prijs had gesteld als het was gevraagd. Er kunnen wel veel gasten zijn, maar hoe had buur dat gedaan als wij wel thuis waren?

Het zijn gewoon nette mensen, een stel met een zoon van een jaar of 20. Nooit geen gedoe mee en des te meer kijk ik er van op dat ze zoiets doen. Ik ben daarom ook ietwat verbouwereerd en weet niet zo goed wat ik met de situatie aan moet.

Lang verhaal, maar hoe zouden jullie reageren?
Hebben ze het netjes achtergelaten?

Dan zou ik het erbij laten en ze er de volgende keer als je ze op "heterdaad" op betrapt op aanspreken.
Wat ik al zei in het andere topic, ik vind het behoorlijk onbehoorlijk en zou wel iets van zeggen. Is gewoon niet netjes. Prima als mensen gebruik maken van je tuin maar óf van te voren toestemming vragen óf achteraf een briefje door de deur dat je gebruik hebt gemaakt van. Hebben ze jouw schoonmoeder ook gezien?

KLinkt trouwens als een fijne tuin
Tja, ik zou er ook niet zo blij mee zijn, denk ik. Maar als je normaliter helemaal geen problemen met ze hebt, zou ik het voor het deze keer maar laten gaan. Misschien was het erg druk op het feestje en zijn die mensen daar gewoon gaan zitten, omdat er nergens anders meer ruimte was. Wel onbeleefd natuurlijk, maar ja. Kan zijn dat jouw buren het niet eens echt door hadden of het een beetje te druk hadden om er goed over na te denken. Als het nog een keer gebeurd, zou ik wel zeggen dat je er niet van gediend bent.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
quote:pruttel schreef op 22 juli 2010 @ 16:55:

Hebben ze het netjes achtergelaten?

Dan zou ik het erbij laten en ze er de volgende keer als je ze op "heterdaad" op betrapt op aanspreken.

Ja, dat wel. Ik heb ook even gekeken en er zitten wel wat vetvlekjes op de tafel, maar geen idee of dat van hen komt. De tafel moet binnenkort behandeld worden dus dat is niet zo'n probleem. Verder geen troep.

ik heb wel zin in een heterdaadje
Kan het niet zijn dat die opmerking van de gasten af kwam ipv de buren, en dat het zo druk was dat het de buren niet eens is opgevallen dat hun gasten in jullie tuin zaten?
quote:Kleintjecool schreef op 22 juli 2010 @ 16:56:

Wat ik al zei in het andere topic, ik vind het behoorlijk onbehoorlijk en zou wel iets van zeggen. Is gewoon niet netjes. Prima als mensen gebruik maken van je tuin maar óf van te voren toestemming vragen óf achteraf een briefje door de deur dat je gebruik hebt gemaakt van. Hebben ze jouw schoonmoeder ook gezien?

KLinkt trouwens als een fijne tuin Schoonma heeft ze gezien en zij haar ook. Ze keek er van op en ging er van uit dat ze het met ons hadden besproken dus ze heeft er niets van gezegd.
quote:Waldorf114 schreef op 22 juli 2010 @ 16:52:

Lang verhaal, maar hoe zouden jullie reageren?Ik zou in elk geval laten weten, dat jullie weten dat ze daar zaten. En dat je toch wel erg verbaasd was.
Ik geloof dat ik me er niet zo druk om zou maken. Misschien kwamen er onverwacht meer mensen dan ze hadden verwacht?

Als je het heel vervelend vindt, kun je het aan ze laten weten, maar ik neem aan dat ze niet elke week zo'n barbecuefeestje hebben. En ze hebben geen troep achtergelaten, dus och, wat maakt het dan uit?

(Als ik jouw buren was zou ik de volgende dag een bloemetje of een lekkere cake of een flesje wijn bij je brengen en vertellen dat we vanwege visite-drukte zijn uitgeweken naar je tuin, zoiets...)
quote:nummerzoveel schreef op 22 juli 2010 @ 16:58:

Kan het niet zijn dat die opmerking van de gasten af kwam ipv de buren, en dat het zo druk was dat het de buren niet eens is opgevallen dat hun gasten in jullie tuin zaten?

Welke opmerking bedoel je? Dat ze daar waren gaan zitten omdat het druk was?

Dat is eerlijk gezegd mijn eigen interpretatie geweest. Een beetje sarcastisch. Het was heel druk dus waren er ook gasten in onze tuin gaan zitten.
quote:loomii schreef op 22 juli 2010 @ 16:59:

[...]

Ik zou in elk geval laten weten, dat jullie weten dat ze daar zaten. En dat je toch wel erg verbaasd was.

Misschien is je verbazing uitspreken wel beter ja! Ikzelf vind het absurd dat mensen zo brutaal zijn om aan jullie tuinmeubilair te gaan zitten!

Maar er zit ook wel wat in de opmerking van nummerzoveel: wisten ze het zelf wel, de buren? Daarom is de verbazing misschien wel de beste
quote:Appelsientje schreef op 22 juli 2010 @ 17:00:

Ik geloof dat ik me er niet zo druk om zou maken. Misschien kwamen er onverwacht meer mensen dan ze hadden verwacht?

Als je het heel vervelend vindt, kun je het aan ze laten weten, maar ik neem aan dat ze niet elke week zo'n barbecuefeestje hebben. En ze hebben geen troep achtergelaten, dus och, wat maakt het dan uit?

(Als ik jouw buren was zou ik de volgende dag een bloemetje of een lekkere cake of een flesje wijn bij je brengen en vertellen dat we vanwege visite-drukte zijn uitgeweken naar je tuin, zoiets...)Nee, ze hebben nooit iets dergelijks! Nooit overlast ofzo. Des te meer verbaas ik me en weet ik ook niet wat ze gedacht moeten hebben. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze denken dat we zo "dik" met elkaar zijn, dat ze wel gebruik kunnen maken van onze tuin. Maar dat wil ik ook niet
quote:Appelsientje schreef op 22 juli 2010 @ 17:00:

(Als ik jouw buren was zou ik de volgende dag een bloemetje of een lekkere cake of een flesje wijn bij je brengen en vertellen dat we vanwege visite-drukte zijn uitgeweken naar je tuin, zoiets...)Dat dus
quote:Kleintjecool schreef op 22 juli 2010 @ 17:01:

[...]

Misschien is je verbazing uitspreken wel beter ja! Ikzelf vind het absurd dat mensen zo brutaal zijn om aan jullie tuinmeubilair te gaan zitten!

Maar er zit ook wel wat in de opmerking van nummerzoveel: wisten ze het zelf wel, de buren? Daarom is de verbazing misschien wel de besteIk denk dat de buren het wel geweten hebben, want je kunt van hun tuin zo in de onze kijken. In het tweede deel dan
Neej, tuurlijk wil je dat niet, het is toch niet voor niets jullie tuin...
.
Druk of niet druk, je gaat toch niet ongevraagd in andermans tuin zitten barbecueën! Zou me rot schamen.
Ik zou echt NOT AMUSED zijn. 1: ik hou er niet van als mensen ongevraagd mijn spullen gebruiken, en al helemaal niet in mijn eigen tuin 2: ik vind dat het wel algemeen bekend is dat dit niet hoort, dus het is ook nog eens lomp brutaal.

Ik zou er zeker wat van zeggen. Kom op hee, dat dóe je toch gewoon niet zomaar? Ze hadden (als de nood echt zo hoog was, wat ik een bullshit reden vindt maar goed) je ook gewoon even mobiel kunnen bellen ofzo.

Neen, ik vind dit niet kunnen.
Wat idioot zeg, Lindy!

Ik denk toch dat als ik de buurvrouw zo zie dat ik zeg dat ik weet dat ze daar gisteravond hebben gezeten. Dat ik het niet erg vind, maar dat ik het op prijs stel als het in het vervolg gevraagd wordt.

We hebben ze notabene een uur daarvoor nog gezien..

Ik wil wel een vriendelijke buur zijn, maar ik wil niet dat ze gaan denken dat ik zo "makkelijk" ben dat ze dit wel even kunnen doen. Net als dat ze bijvoorbeeld zomaar binnen zouden lopen om gebruik te maken van de stofzuiger, ik noem maar wat. Dat doen ze niet, maar voor mij is het wel een soortgelijke situatie.
Meteen je grenzen aangeven en niet tot een volgende keer wachten. Stel je voor, krijg je te horen: "vorige keer hebben jullie ook niets gezegd".
@Lindy

Zo had mijn man ooit 2x ruzie op 1 dag met mensen die hun auto op onze parkeerplaats hadden gezet. Tot 2x toe vraagt hij, gewoon beleefd, 'wilt u de auto ergens anders neerzetten, dit is priveterrein'. En beide heren ('keurige' 50ers) gingen me toch een partij in discussie! Dat maakten ze zelf wel uit en wat dacht hij wel niet enzo. De tweede zei zelfs 'als jij je bek niet houdt, dan zal ik hem in je tuin zetten!' Waarop ik zei 'daar staat ie al en als je hem nu niet heel snel weg haalt dan bel ik de politie'. Echt niet te geloven, dat je discussie krijgt als je een ander vraagt zijn auto uit jouw tuin te halen....
.
Ik zou er zeker even wat van zeggen.. dan weten ze het alvast voor een eventuele volgende keer

Oja... is je tuin helemaal niet afgesloten met een hekje o.i.d.?
.
quote:Waldorf114 schreef op 22 juli 2010 @ 16:52:

Onze tuin bestaat uit twee delen: één deel pal achter het huis, dan loopt er een horizontaal smal paadje (waardoor je naar de andere 3 huizen kunt komen en dan komt het tweede deel van onze tuin. Het ligt, op een rij coniveren na, vrij open. Iedereen zou daar bij kunnen.

Nu wil het dat wij dat tweede deel laatst helemaal opgeknapt hebben, nieuw tuinmeubilair, planten, hangmatje etc.

Lang verhaal, maar hoe zouden jullie reageren?

Hoe zien verticale smalle paadjes eruit?

Had het in het vorige topic ook al even gezegd, ik vind het geen stijl. Je kunt ze natuurlijk vriendelijk vragen of ze in het vervolg even van te voren willen vragen of ze gebruik kunnen maken van jullie tuin. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat je het vervelend vond dat je schoonmoeder nu niet de mogelijkheid had even rustig de planten water te geven, en ze was geschrokken van al die vreemde mensen in de tuin (hoeft niet zo te zijn, maar goed, ik denk dat mijn ouders wel zoiets zouden hebben van: wat is dit nou?). Dat lijkt me niet iets waar zij dan weer boos over zouden kunnen worden (als je het hebt over de lieve vrede bewaren), en het lijkt mij een heel redelijke vraag.

Ik heb een tijdje geleden gehad dat iemand op onze katten paste, en achteraf hebben we gemerkt dat ze in die periode ook onze droger hebben gebruikt. Ze hebben zelf geen droger en wij hadden een 'slimme energiemeter' waardoor we precies konden zien dat er een piek lag in die periode. Ik heb ze toen wel gevraagd wat die piek had veroorzaakt, maar heb ze vervolgens ook gezegd dat ik er helemaal geen problemen mee had. Ze zorgden immers ook voor onze katten, en als ze dan hun beddengoed even wat sneller droog willen hebben heb ik daar weinig problemen mee. Maar hadden ze dit gedaan zonder dat ze hier mijn katten hoefden te verzorgen, dus puur alleen kwamen voor de droger, dan had ik dat een heel ander verhaal gevonden en ze daar ook op aangesproken.

Even vragen van te voren lijkt me niet zo moeilijk, helemaal omdat jullie elkaar ook nog hebben gezien voordat jullie weggingen. Dan is het toch een kleine moeite om even kort te vragen of jullie het vervelend zouden vinden als ze ook gebruik maakten van jullie tuin?
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven