Burenoverlast ervaringen, deel 3

08-03-2023 21:03 1760 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En hier weer verder. Helaas is deel 2 ook alweer vol geschreven.
Schrijf hier lekker van je af als je (over)last hebt van de buren of als je gewoon even lekker wil klagen. Lucht hier je hart en vind een luisterend oor :hug:
Redhead70 schreef:
20-07-2025 16:08
. Zou je in ploegen werken en er op zaterdag en zondag om 4.00 uit moeten wordt het heel anders. Eye opener. Treinmachinisten, buschauffeurs, verpleging etcetera. Maar och. Er zijn alleen banen van 9.00 tot 17.00. Edit en iedereen is zaterdag en zondag vrij. Wereldvreemd wat mij betreft.
Ik werk ongeveer van 9-17. Vaak thuis. En als de buurman thuis is kan het raam niet open. Met raam dicht is zijn herrie irritant maar te doen. Ja, ok met een kantoorbaan kunnen buren knap vervelend zijn
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Lady*Voldemort schreef:
20-07-2025 16:12
Ja en toch kan ik daar niks mee. Ik heb wel eens om drie uur 's middags een buurman op de stoep gehad die de politie wilde bellen omdat ik een paar gaatjes boorde, en hij had nachtdienst gehad dus hij wilde graag slapen. Heel begrijpelijk vanuit die man gezien, maar als ik daar mijn oren naar moet laten hangen kan ik nooit meer een gaatje boren natuurlijk. Nog afgezien van het feit dat ie vast verder was gekomen met mij als ie gewoon had gevraagd of ik een paar dagen wilde wachten met die gaatjes, in plaats van meteen te gaan dreigen met de politie.
Het ging mij over het feit dat het in het weekend later mocht zijn. Natuurlijk kun je boren om 15.00. Dat is niet voor iedereen fijn, maar wel de norm. Dat die norm volgens iemand in het weekend anders mag, want kantoor. Dat stoort me.
iceteapeach schreef:
19-07-2025 23:55
Dan een vraag aan degenen die hier posten en ook een gevoelig gehoor hebben: maakt het voor jullie uit tot welk tijdstip dat is? Mijn buurvrouw maakt nl. onderscheid: zondag en maandag t/m donderdag heeft ze er vanaf 22.00 uur last van, vrijdag en zaterdag vanaf 23.00 uur. Ik kan dat eerlijk gezegd, moeilijk begrijpen dat je daar onderscheid in maakt. Hooguit dat je mogelijk wat meer ontspannen bent.
Als ik de hele dag naar Nederlandstalige kwijl muziek moet luisteren vind ik dat irritanter dan goede muziek uit de jaren '80 ofzo. Maar ik heb wel zoiets van 22:00 mag het allemaal wel wat minder al gun ik een ander wel wat langer hun plezier als ik de volgende dag toch niet hoef te werken. Als ik er om 6:00 uit moet zou ik om 22:30 bellen, kan ik uitslapen dan bel ik wat later als ik overlast ervaar. Rond 0:00 of 1:00 in het weekend mits ik niet vroeg op moet de volgende dag. Maar in dat laatste geval heeft vaak iemand anders ook al gebeld.
graze wijzigde dit bericht op 20-07-2025 17:04
2.13% gewijzigd
Redhead70 schreef:
20-07-2025 16:43
Het ging mij over het feit dat het in het weekend later mocht zijn. Natuurlijk kun je boren om 15.00. Dat is niet voor iedereen fijn, maar wel de norm. Dat die norm volgens iemand in het weekend anders mag, want kantoor. Dat stoort me.
Maar zo werkt het toch gewoon?

In het weekend storen de meeste mensen zich minder aan een feestje van de buren. In het weekend zullen mensen zich sneller storen aan buren die om 7 uur 's ochtends beginnen met klussen.

Je zal als je afwijkend werkt (ploegendienst) of te werk gaat (klussen in het weekend op vroege tijden) toch uit moeten gaan van de norm. Dus als je in ploegendienst werkt: zorgen dat je jezelf extra beschermt tegen geluid.

Ik heb zelf ervaring met het vroeg moeten werken op zondag. Het is inderdaad niet prettig als je buren een feestje hebben tot 1 uur 's nachts als je zelf om 5 uur 's ochtends op moet.
Maar het kwam ook niet in mijn hoofd op om naar buren te gaan met de vraag of het wat zachter kan.
Ik heb in het weekend en in de vakanties minder last van mensen die wat langer doorgaan dan 22.00. Hier zijn ze dit weekend ook om 7.00 begonnen met klussen, tja so be it.
Pluviofiel
Dus een feestje op woensdag tot in de nacht is dan ook acceptabel? Want hé ik ben donderdag vrij. Ik vind het kromme logica.
Redhead70 schreef:
20-07-2025 17:10
Dus een feestje op woensdag tot in de nacht is dan ook acceptabel? Want hé ik ben donderdag vrij. Ik vind het kromme logica.
Nee, want dat is doordeweeks.
Pluviofiel
Redhead70 schreef:
De logica is dat mensen feestjes 's nachts extra vervelend vinden als ze moeten slapen. Omdat ze moeten werken.

Niet iedereen staat er zo in, maar het is wel begrijpelijk dat het zo werkt.
Oh ik vind t juist heel vervelend dat die bouwvakkers al om 7 uur beginnen, gruwel….
Waarom kunnen die nou niet ‘gewoon’ van 8 tot 17 werken? Echt heel kut vind ik dat.
Hele tijd van die vrachtwagens voor de deur gehad omdat ze in de straat om 7 uur begonnen. De helft was er al om 6.30 uur en lieten (was winter) hun vrachtwagens stationair draaien…. Grrrr.
En ook ooit een buurman gehad die élk weekend kluste. En élke zaterdag om 7 uur begon ‘want dan had ie daarna ook nog iets aan z’n vrije dag’….

Dat wilden alle buren ook wel, lekker uitslapen op hun vrije dag….
Sorry mijn logica is de Nederlandse overheid.
Redhead70 schreef:
Nee, want de norm is nou eenmaal dat je door de week eerder stil bent. Heel vervelend als je niet de norm bent, maar ja, anders kunnen we helemaal niks meer allemaal. Er zijn ook mensen die met name ‘s nachts werken, dan mag je overdag ook geen feestjes meer houden.
Als je niet aan de norm voldoet, zul je zelf ook een beetje meer moeite moeten doen. Bv door zelf voor meer geluidsisolatie te doen, of door een rustig gesprek aan te gaan. Zoals iemand zei, als mijn buurman aangeeft dat hij deze week nachtdienst heeft, en dus rond de lunch net echt in slaap is, wil ik met alle liefde even tot het avondeten wachten met gaatjes boren. Want dan weet ik dat iemand er last van heeft. Maar ik kan niet nooit meer gaatjes boren omdat er ook mensen zijn die wel eens rare uren slapen, en er dus last van zouden kunnen hebben.
Dat is nou juist niet de norm volgens de overheid. Was het dat wel prima hoor.
In Nederland, zijn er geen strikte, landelijke regels die specifiek geluidsoverlast in het weekend verbieden of beperken. De regels omtrent geluidsoverlast zijn voornamelijk vastgelegd in lokale verordeningen (APV) van gemeenten en kunnen per gemeente verschillen. Over het algemeen wordt aangenomen dat er 's nachts minder geluid gemaakt mag worden dan overdag en dat er op zondag en feestdagen extra rekening gehouden moet worden met de rust.
Algemene richtlijnen en regels:
Nachtrust:
Tussen 22:00 uur en 07:00 uur is er een algemene norm voor het respecteren van de nachtrust, wat inhoudt dat er geen onnodig lawaai gemaakt mag worden dat de buren kan storen.
Zon- en feestdagen:
Op zondag en feestdagen is er vaak een grotere terughoudendheid ten aanzien van geluidsproductie, en wordt aangeraden om extra rekening te houden met de rust van de omgeving.
Klussen:
Voor klussen in huis geldt vaak een tijdslimiet. Overdag mag er meer lawaai gemaakt worden dan 's avonds en 's nachts, en op zaterdag en zondag gelden vaak ruimere tijden dan doordeweeks.
Evenementen:
Voor evenementen zijn er specifieke regels vastgelegd, zoals geluidsnormen en eindtijden, die per gemeente kunnen verschillen.
Bouwlawaai:
Voor bouwwerkzaamheden gelden ook specifieke tijden en geluidsnormen, vaak van maandag t/m zaterdag tussen 07:00 en 19:00 uur.
redhead70 wijzigde dit bericht op 20-07-2025 22:05
Reden: Bron overheid.
0.00% gewijzigd
Redhead70 schreef:
20-07-2025 21:56
Sorry mijn logica is de Nederlandse overheid.
Ik weet echt niet waar je je druk om maakt. Je woont notabene in Spanje.
Pluviofiel
Kidneybean schreef:
20-07-2025 22:08
Ik weet echt niet waar je je druk om maakt. Je woont notabene in Spanje.
Ik maak me inderdaad niet druk over de regels in Spanje, die zijn anders. Ik heb jaren in Nederland gewoond. Maakte me ook niet druk over buren. Ik maak me wel druk over de achteloosheid. Joh het is de norm. Terwijl dat niet zo is. Die maken mensen zelf. Bedenken ze zelf, maar die ligt anders en daar laat ik het bij. Normverval of vervaging is in mijn ogen gevaarlijk. En begint altijd klein.
Het begint uiteindelijk met wederzijds begrip. Mijn man werkt in ploegen en als er in de buurt iets gebeurt qua verbouwen wippen ze altijd even langs om ons te informeren. In hele specifieke overlast kan man dan bij zijn moeder slapen. Ik vind dat erg lief van de buurt. Wij zitten nu in een verbouwing maar ook dat delen wij met de buren.
Redhead70 schreef:
20-07-2025 22:02
Dat is nou juist niet de norm volgens de overheid. Was het dat wel prima hoor.
Dat zijn regels.
De gangbare norm is dat het doordeweeks eerder stil is dan in het weekend.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Redhead70 schreef:
20-07-2025 22:25
Ik maak me inderdaad niet druk over de regels in Spanje, die zijn anders. Ik heb jaren in Nederland gewoond. Maakte me ook niet druk over buren. Ik maak me wel druk over de achteloosheid. Joh het is de norm. Terwijl dat niet zo is. Die maken mensen zelf. Bedenken ze zelf, maar die ligt anders en daar laat ik het bij. Normverval of vervaging is in mijn ogen gevaarlijk. En begint altijd klein.
Er is in dit voorbeeld geen sprake van normverval of normvervaging. Mensen vieren volgens mij al heel lang hun verjaardagen in het weekend. Net zoals mensen al decennia uitslapen op zaterdag en zondag omdat veel mensen dan vrij zijn.

Verder volgt de overheid en wetgeving in dit geval wat de norm is bij mensen.

En dat zie je ook bij actie die politie onderneemt: politie zal in een woonwijk op een doordeweekse dag sneller ingrijpen bij een feestje dan in het weekend. Als mensen klagen.
Inderdaad, er is geen enkele sprake van norm vervaging als mensen aannemen dat je in het weekend minder overlast veroorzaakt met een feestje dan door de week. 1) dat is ook zo (en wat anders dan dat je dus voor niemand overlast veroorzaakt, dat is niet wat ik zeg). En 2) dat is inderdaad al heel lang de norm.

In die geciteerde tekst staat toch zelfs dat in het weekend iets bv minder snel overlast is? Dus zelfs voor zover er regels zijn, geven die dit aan.

Dat er geen harde regels zijn is niet zo gek. Je kunt niet zwart op wit vastleggen dat het na 22 uur stil moet zijn, want er zijn genoeg uitzonderingen op te bedenken. Een auto maakt geluid, de voordeur dichtdoen maakt geluid, dan zou je dus na 22 uur niet meer thuis mogen komen. En nee, natúúrliik bedoelen we dat niet met ‘stil zijn’, maar als je zegt dat een ander geen geluid van je mag horen, staat dat er wel gewoon. Je zou iets van normen kunnen proberen te maken over ‘zoveel decibel voor zoveel tijd’, maar hoe meer je vast probeert te leggen, hoe meer je tegen dingen aan gaat lopen die daar dan weer niet buiten vallen, terwijl iedereen snapt dat iets er juist wel onder zou moeten vallen.
mijn buren die denken dat het een prima idee is om hun 'jenkend jong' om 8 uur in de tuin los te laten.

Wij hebben ook een peuter, maar die mag gewoon voor 10.00 niet de tuin in.

Als je buren avonddienst hebben, of nachtdienst, is het echt een zegen dat je voor 10.00 geen kinderen hoort gillen, krijsen en schreeuwen.

*mochten jouw kinderen helemaal zenn een puzzel maken in de tuin, dikke prima. Maar krijsende en jankende kinderen.. gewoon ff niet door voor 10 uur in de ochtend. (En eigenlijk erna ook niet, maar ja..)
Dus.
Redhead70 schreef:
ergens komende week hebben we een feestje van 1 van onze jong volwassenen.
Ze mogen tot 22.00 'herrie' maken ( praten en muziek op normaal niveau) na 22.00 moet de muziek op zacht en de stemmen ook.

Dat ze buiten blijven is prima, maar geen harde geluiden.
Dus.
boro_ schreef:
20-07-2025 23:27
mijn buren die denken dat het een prima idee is om hun 'jenkend jong' om 8 uur in de tuin los te laten.
8 uur is nog netjes! Hier 7 uur, standaard, vreselijk! En dat al 10 jaar (de oudste is 11 geworden laatst)

Na een uur komt de buurvrouw buiten en zegt luid fluisterend dat ze niet zo'n herrie moeten maken, zij wordt er gek van. Ik vind dat altijd zo bijzonder, wat dacht je van je buurvrouw die weleens wat langer wil slapen? Pppfffff. En dan vertrekken ze naar school.

Ik weet precies wanneer de kids thuis zijn, ze doen alles krijsend, gillend, luid jankend en vol vurige ruzie met fysiek geweld. "Ach, het zijn jongens he?" Tuurlijk buuf.

Ze groeien vanzelf op en dan gaan ze op kamers en keert de rust hier terug toch?

Ik zeg er weinig van, het zijn lieve, vriendelijke buren. Zij zegt weleens dat ze niet kan opvoeden en schaamt zich ontzettend. Ik voel er niet veel voor om daar op in te gaan.
Opvallend, als opa en oma oppassen is er veel minder gekrijs, opa grijpt gelijk in. Kappen met die herrie!

Ze gaan vrijdag voor 2 weken op vakantie! :cheer: :hello: :cheer2:
Arme campinggangers.

Onze overbuurvrouw zei laatst, ik kan die kinderen letterlijk verstaan in mijn achtertuin, dat is toch niet normaal? Tja, ik dacht nog jaren het hoort erbij blijkbaar? Maar onze andere buren hebben ondertussen 2 kids, de oudste 5 jaar maar daar hoor ik denk ik de normale geluiden. Spelen, plezier en soms een fittie van 5 minuten waar dan ook nog gezegd wordt, een beetje minder graag, de buurvrouw wil ook rustig buiten zitten.

Ik droom er weleens van als de zoons van hiernaast in het weekend in de verre toekomst op zondag een gat in de dag willen slapen dat ik ga staan gillen in de tuin! Maar ik verwacht dat het bij dromen blijft. :P
smorre schreef:
20-07-2025 21:43
Oh ik vind t juist heel vervelend dat die bouwvakkers al om 7 uur beginnen, gruwel….
Waarom kunnen die nou niet ‘gewoon’ van 8 tot 17 werken? Echt heel kut vind ik dat.
Hele tijd van die vrachtwagens voor de deur gehad omdat ze in de straat om 7 uur begonnen. De helft was er al om 6.30 uur en lieten (was winter) hun vrachtwagens stationair draaien…. Grrrr.
Om vóór de files ter plaatse te zijn.
boro_ schreef:
20-07-2025 23:30
ergens komende week hebben we een feestje van 1 van onze jong volwassenen.
Ze mogen tot 22.00 'herrie' maken ( praten en muziek op normaal niveau) na 22.00 moet de muziek op zacht en de stemmen ook.

Dat ze buiten blijven is prima, maar geen harde geluiden.
Dat klinkt goed, de jong volwassenen van onze buren zaten om 4 uur ‘s nachts nog om het kampvuur te zingen :cry:
Heb er niks van gezegd, t was te doen omdat ze van te voren een bericht hadden gestuurd en het maar 1x per jaar voorkomt. Van de blowende jong volwassenen bij de andere buren hebben we meer last want ze zitten iedere avond te stinken in de tuin.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven