Buur heeft tuin op openbaar stuk gemaakt en geeft overlast

11-07-2024 16:42 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon sinds een half jaar aan de kust en heb een vervelende situatie met mijn buurvrouw. Onze woningen staan haaks op elkaar met daartussen een stuk grond waar onze beide ramen op uitkomen. Op Google maps kan ik zien dat hier een muurtje van 30 cm hoog stond zodat dit stuk voor onze beide woningen bereikbaar was. Nu heeft zij een heg geplant en een hele tuin aangelegd ( voordat ik hier woonde maar na 2014) Hierdoor kan ik niet bij mijn ramen en heeft ze een zitbank op een anderhalve meter van mijn raam geplaatst. Meteen toen ik hier in de woning trok speelde ze al stommetje door te zeggen dat de tuin wel vreemd geplaatst was en dat zij altijd het raam van mijn woonkamer zeemt omdat het dus voor mij niet bereikbaar is. Nu komt er nog bij dat ook mijn buitenmuur dus in haar tuin valt waar ze een soort houten plank aan mijn muur heeft opgehangen op een muur op het westen aan de kust. Iedere keer als het een beetje waait klapt die houten plank continu tegen mijn gevel aan. Er is nu drie keer iets van gezegd en al drie keer haalt ze het weg met excuses en daarna hangt ze het weer op zodra de wind weg is. Zucht. Ook heeft ze een grote parasol die ze zodra de zon schijnt uitgeklapt als een soort zonwering voor haar ramen zet maar mijn raam staat dan dus ook in de schaduw terwijl ik daar planten heb staan. Mijn woonkamer is lang waardoor het ook veel donkerder is want dat raam zit aan de zijkant van mijn woning ( ik heb een hoekwoning en zij een vrijstaande woning die mijn huis op het uiterste puntje raakt) ook heeft ze een parasol die ze als ze hem niet gebruikt ingeklapt naast mijn raam zet met allemaal pingelende pegels eraan. Als mijn raam openstaat hoor ik dus continu geklapper. Ook die heeft ze eraf gehaald toen mijn vriend het is gaan vragen met harde wind en ook die hangen er inmiddels weer keurig aan. Ze verwacht denk ik dat ik iedere week drie keer langsga om te vragen of ze al die klapperende spullen wil verwijderen. Het hangt me flink de keel uit. Ik woon aan de kust dus het waait hier ook 80 procent van de tijd. Het is sociale en vrije sector huur van de woningbouw. Ik wil geen ruzie maar ze heeft die tuin wel illegaal zelf aangelegd waardoor ik dus niet bij mijn ramen kan, inkijk heb, en al haar spullen continu hoor klapperen tegen mijn gevel en onder mijn raam. Ook het verduisteren van mijn raam dagenlang met een grote parasol vind ik niet prettig. Wat zouden jullie doen? Ik vind dit soort dingen heel lastig. Ik merk ook omdat ik het al drie keer aangeven heb ik op het kookpunt zit nu ik zie dat weer alles bevestigt is en ze blijkbaar verwacht dat ik het continu aangeef zodat ze het een dag verwijderd en weer opnieuw begint.
Alle reacties Link kopieren Quote
De woningbouw bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou dit met de verhuurder bespreken.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je maakt het jezelf ook wel lastig door niet te zeggen wat je daadwerkelijk wil.
Wees duidelijk tegen de buurvrouw voordat je je helemaal kapot ergert, terwijl het misschien in 10 minuten opgelost kan zijn.
Klapperdingen permanent verwijderen want je hebt geen zin om 3x per week aan te bellen en parasol zodanig verplaatsen dat jij zon hebt in de woonkamer.
Gaat ze dan moeilijk doen dan heb je altijd nog achter de hand dat haar tuin illegaal is aangelegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
De woningbouw bellen.
Zij veroorzaakt het conflict. Niet jij.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Woningbouw op laten lossen, 100%.
Alle reacties Link kopieren Quote
Woningbouw bellen en ook bespreken dat zij een stuk grond heeft toegeëigend.

Of het eerst nog een keer bespreekbaar maken en zeggen dat je een permanente oplossing wil, omdat je dit niet wekelijks wil vragen, en helpt dat niet, dan woningbouw informeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie Victor al in zijn handen wrijven.
Ik zou uit laten zoeken van wie die grond is. Of is dat duidelijk? Dan iig proberen dat het wordt toegewezen aan de gene van wie het is of huurt. Ze eigent zich dat gewoon toe, en niemand zegt er iets van? Wat je ook doet, dit wordt geen gezellige buren vriendschap vrees ik.
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet je echt zeker dat dat stuk niet bij haar woning hoort? Hoe kom je aan de informatie dat het illegaal is?
Als je dat echt zeker weet, dan zou je haar dat natuurlijk voor kunnen leggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vervelend!!
Goede tips hierboven, ik zou ook duidelijk wezen in wat je echt veranderd wil zien, blijvend, en doet ze dat niet, woningbouw inschakelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De buurvrouw die de ramen van je woonkamer zeemt, omdat jij er zelf niet bij kunt?
Dat is toch superraar en kan nooit de bedoeling zijn geweest.
Die buurvrouw weet dat ook best en die tuin is niet "vreemd geplaatst", zij heeft de grond gewoon gejat en er een tuin van gemaakt.
Ik zou je aanraden het probleem met wortel en tak proberen uit te roeien en hier officieel melding van maken en het uit laten zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeemeermin84 schreef:
11-07-2024 17:24
Weet je echt zeker dat dat stuk niet bij haar woning hoort? Hoe kom je aan de informatie dat het illegaal is?
Als je dat echt zeker weet, dan zou je haar dat natuurlijk voor kunnen leggen.
Je woonkamerramen in de tuin van een ander zou wel heel bijzonder zijn.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vertellen wat je op Googlemaps hebt gezien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Of neem 's nachts het stuk grond terug en doe net of je van niets weet de volgende dag. Parasol met klepperende frutsels en de plank werp je in de zee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan de percelen opzoeken via
https://kadastralekaart.com/

Als de buurvrouw openbare grond heeft ingepikt kan je dat melden bij de gemeente.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko schreef:
11-07-2024 17:31
Vertellen wat je op Googlemaps hebt gezien.
Ik zou daar ook een screenshot van maken en foto's van hoe het nu is en de woningbouw verwittigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
dolfje schreef:
11-07-2024 17:45
Ik zou daar ook een screenshot van maken en foto's van hoe het nu is en de woningbouw verwittigen.
Is gewoon een kwestie van opvragen bij het kadaster.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou eerst even achterhalen van wie die grond is. Er zijn soms best rare constructies, een vriendin van mij had ook een tuin waarop een raam van de buren uitkeek. Dat er ooit een lager muurtje gestaan heeft waardoor jouw ramen bereikbaar waren, betekent niet dat het openbare of jouw grond is.
Dus eerst zeker weten hoe de situatie hoort te zijn. Als het namelijk wel haar grond is, dan mag ze er ook best een parasol zetten natuurlijk. Dan kun je vragen of ze hem anders neer wil zetten, maar dat is een verzoek. Als het openbare grond is, dan wordt de insteek heel anders.

Wat betreft de klapperende zaken, daarvan zou ik inderdaad wel aangeven dat het fijn is dat ze het verwijderd als je het vraagt, maar dat het steeds opnieuw gebeurt, en jij het niet ziet zitten om drie keer per week te gaan vragen. Dus of dat gewoon permanent weg kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso mag ze niets aan jouw muur vastmaken zonder jouw toestemming.
Dus die plank gaat eraf.

Daarnaast heb je volgens mij recht op omloop vrije ruimte om je huis. Voor onderhoud en schoonmaak.
Zoek bij het kadaster op of de ze het snippergroen van de gemeente aangekocht heeft of niet.
Vraag bij de gemeente na of ze het snippergroen misschien van hen huurt.

Beiden niet: officieel melden. En snel ook, voor je het weet is het verjaard en kunnen ze er niets meer tegen doen.

Bij buur melden dat ze van je buitenmuur afblijven en er niets aan vastmaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
11-07-2024 18:19
Is gewoon een kwestie van opvragen bij het kadaster.
Kan het niet zo zijn dat door verjaring (wat nog niet bekend is bij kadaster) de grond wel anders verdeeld is dan eerst?
Alle reacties Link kopieren Quote
Buur mag niets aan jouw muur hangen hoor, ook niet als het op een erfgrens staat. Ik zou bij de gemeente informeren want dit lijkt me niet ok.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou dit opnemen met de verhuurder. En als die niets wil, en het is idd openbare grond, dan contact opnemen met de gemeente.
Coniglio schreef:
11-07-2024 18:55
Kan het niet zo zijn dat door verjaring (wat nog niet bekend is bij kadaster) de grond wel anders verdeeld is dan eerst?
De verjaringstermijn voor ingepikte gemeentegrond is twintig jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het gemeentegrond is melden bij de gemeente.
Melden bij de woningbouw dat je hinder en welke hinder je ondervindt.
Eventueel juridische bijstand.
Haar vragen op te houden jouw ramen te zemen, want je moet toch echt je eigen ramen kunnen zemen.
Vragen dat ze de klapperende dingen permanent verwijdert.

Verder begrijp ik dus dat die "tuin" er was voordat jij de woning huurde. Je kende de situatie en ondanks dat de woning gehuurd. Die vind ik wel lastig moet ik eerlijk zeggen. De situatie is niet ontstaan toen je er al woonde. Het is geen verwijt,maar dit zal tegen je gebruikt kunnen worden. Het is wel goed om je daar op voor te bereiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Drumstel schreef:
11-07-2024 20:02
..

Verder begrijp ik dus dat die "tuin" er was voordat jij de woning huurde. Je kende de situatie en ondanks dat de woning gehuurd. Die vind ik wel lastig moet ik eerlijk zeggen. De situatie is niet ontstaan toen je er al woonde. Het is geen verwijt,maar dit zal tegen je gebruikt kunnen worden. Het is wel goed om je daar op voor te bereiden.

Nee hoor. Als buuv de tuin zonder toestemming heeft ingenomen dan is dat niet ineens legaal omdat TO de huurwoning zo heeft geaccepteerd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven