Buurvrouw maakt haar huis niet schoon.

13-10-2017 14:05 114 berichten
Onlangs was de buurvrouw een weekje weg. Ze had ons gevraagd de post van de mat te halen en op de tafel te leggen. Ik was nog nooit bij haar binnen geweest, en schrok nogal van hoe het eruit zag. Dikke laag stof, webben langs het plafond, smerige keuken, muffe lucht, dat soort dingen. Alsof er in geen jaren is schoongemaakt. Ik ben natuurlijk niet gaan snuffelen in ruimtes waar ik niets te zoeken heb, maar waarschijnlijk is de rest van het huis er niet veel beter aan toe. Van wat ik heb gezien was alles vies.

Nu vraag ik me af of ik daar iets mee moet. Zal ik haar vragen of ik misschien ergens mee kan helpen? Het kan zijn dat ze dan boos wordt, zo van bemoei je er niet mee. Ze heeft namelijk ook vrienden die soms bij haar zijn, het lijkt me toch stug dat die nooit eens een poging hebben ondernomen om het over haar woonomstandigheden te hebben en/of ze te verbeteren.
Aan de andere kant wonen wij dus naast haar, en als zij door haar vervuiling ongedierte krijgt loopt dat straks ook door ons huis. En het lijkt me voor haar ook erg ongezond om zo te leven.

Het liefst zou ik het die vrienden vragen, dan weet ik meteen zeker of zij er ooit over zijn begonnen en hoe dat is gegaan. Maar ik heb geen idee waar zij vandaan komen, dus daar kan ik geen contact mee opnemen.
Wat zouden jullie doen?
-Red- schreef:
13-10-2017 18:26
Zoals jij het beschrijft snap ik dan weer niet dat je dat al niet gedaan hebt eigenlijk.
Het is niet zo dat er meteen een cordon hulpverleners en schoonmakers voor de deur staat hè, er gaat eerst gekeken worden of ze bekend is, of er meer meldingen zijn, men gaat eens langs om te praten, er komt een plan om samen op te ruimen en schoon te maken...pas als ze niks wil en de ggd het een gezondheidsrisico noemt, dan wordt het een verplicht vervelend gebeuren.
Niet gedaan uit angst.
Volgens mijn vriend is het al heel lang zo, hij is ook al een paar keer bij haar binnen geweest in het verleden.
De woningbouw ga ik hier niet over inlichten, daar zou het veel erger voor moeten zijn en dan zou ik toch echt eerst zelf kijken of ze hulp wil accepteren.

Er liggen geen stapels met spullen in de woonkamer en er zijn gelukkig ook geen huisdieren. Aangezien de meesten hier denken dat ongedierte niet zo snel zal komen laat ik het dan maar even zo.
We blijven in ieder geval in contact met haar, ze spreekt ons ook zelf aan dus dat is niet zo moeilijk. Al met al denk ik dat het haar inderdaad gewoon niet boeit.
Tornacense schreef:
13-10-2017 20:35
Hoe zou je 't overigens vinden als jij volgende keer de buurvrouw je kat laat eten geven en zij smijt achteraf op Viva "hoe smerig die kat wel is" of "dat de lade met het katteneten toch écht nodig gepoetst moet"?
Tja, ik neem natuurlijk het risico dat buurvrouw zichzelf hier op het forum herkent. Zou wel heel toevallig zijn. Andersom denk ik niet dat jullie uit dit verhaal kunnen afleiden wie ik ben of wie zij is, en waar we precies wonen.
Ik kom net terug van vakantie en mijn buurvrouw heeft de post hier op de tafel mogen leggen. :hello:
Bruise schreef:
13-10-2017 21:27
Ik kom net terug van vakantie en mijn buurvrouw heeft de post hier op de tafel mogen leggen. :hello:
Oh jij viespeuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de buurvrouw het helemaal niet zo erg vindt om zo te leven. Als ze zich ervoor zou schamen dan zou ze jou niet vragen de post voor haar op de tafel te leggen. Maar hoe dan ook, hou dit voor jezelf. Zelfs als je denkt dat de buurvrouw er niet mee zit zou het niet chique zijn dit door te vertellen (ik weet niet of je dit uberhaupt van plan was maar ik wilde het even gezegd hebben).
'Cause the sweetest kiss I ever got is the one I've never tasted.
Ik denk niet dat je buurvrouw het belangrijk vindt. Staat er vieze vaat in de keuken en etensresten? Zo niet zou ik niet zo bang zijn voor ongedierte.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Mary-C schreef:
13-10-2017 21:52
Ik denk dat de buurvrouw het helemaal niet zo erg vindt om zo te leven. Als ze zich ervoor zou schamen dan zou ze jou niet vragen de post voor haar op de tafel te leggen. Maar hoe dan ook, hou dit voor jezelf. Zelfs als je denkt dat de buurvrouw er niet mee zit zou het niet chique zijn dit door te vertellen (ik weet niet of je dit uberhaupt van plan was maar ik wilde het even gezegd hebben).
Nee ik ga niet lopen roddelen in de straat. En daarom kwam ik ook hier, dan is het nog anoniem.
Martinimeisje schreef:
13-10-2017 17:53
Vraag het dan recht op de man af, dit soort opmerkingen zou ik echt heel slecht trekken.
Wat een opmerking dat het jammer is dat je huis niet schoon blijft als je weg bent? Tjonge, dan trek jij weinig.
Mag zeker ook geen opmerking maken dat het weer zo slecht lijkt als je net uit een zonnig land komt zeker?
Bruise schreef:
13-10-2017 21:27
Ik wist al dat ze het over jou had. Smeerpijp.
Binnenkort een nieuw fornuis, dus onzin om deze nog schoon te maken.
Bruise schreef:
14-10-2017 22:09
Binnenkort een nieuw fornuis, dus onzin om deze nog schoon te maken.
Pas maar op voor bemoeizorg.
Die van hierboven zeker.
Ik vind het SUPER lief dat je je buurvrouw wil helpen. Want ik zou dat persoonlijk niet eens overwegen. Het klinkt namelijk als onbegonnen werk.

Wedden dat de "niet mee bemoeiers" dat dan weer harteloos en egoïstisch vinden? ;)
Dank je Lotus, helpen is ook mijn intentie, zonder me te willen bemoeien met haar privacy. Maar dat is nou eenmaal lastig als je iemand niet goed genoeg kent.
Ik wist trouwens niet dat Bemoeizorg een bestaand iets is. Dacht eerst dat het een sarcastisch bedoeld woord was toen het hier werd gepost. Via google zag ik dat het echt bestaat. Wat klinkt die naam vervelend zeg, hadden ze dat niet anders kunnen noemen? Sociale buurtzorg oid...
nina1966 schreef:
14-10-2017 17:41
Wat een opmerking dat het jammer is dat je huis niet schoon blijft als je weg bent? Tjonge, dan trek jij weinig.
Mag zeker ook geen opmerking maken dat het weer zo slecht lijkt als je net uit een zonnig land komt zeker?
Als de achterliggende gedachte is 'Jezus wat is het hier goor', zeg dat dan gewoon ipv er omheen te draaien. Weet buurvrouw tenminste ook waar ze aan toe is.

Dat heeft niks met het weer te maken?
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
ñuca schreef:
15-10-2017 12:15
Dank je Lotus, helpen is ook mijn intentie, zonder me te willen bemoeien met haar privacy. Maar dat is nou eenmaal lastig als je iemand niet goed genoeg kent.
Ik wist trouwens niet dat Bemoeizorg een bestaand iets is. Dacht eerst dat het een sarcastisch bedoeld woord was toen het hier werd gepost. Via google zag ik dat het echt bestaat. Wat klinkt die naam vervelend zeg, hadden ze dat niet anders kunnen noemen? Sociale buurtzorg oid...
Ik ook niet. De beschrijving op Wikipedia komt ook vreemd en denigrerend op me over. Beetje respectloos.

Wel lief trouwens dat je haar wilt helpen. Misschien is het een idee om een keer bij haar op de thee te komen oid, en als ze dan bijvoorbeeld klaagt over iets in het huis ('zucht.. ik kan dit even niet vinden' 'ja sorry voor het stof hoor' 'ik zal de rommel even weghalen'), dan kun je je hulp aanbieden. Doet ze dat niet en geeft ze de indruk dat het haar niet boeit, dan zou ik het gewoon laten. Sommige mensen leven prettiger in een vies huis (raar maar waar).
'Cause the sweetest kiss I ever got is the one I've never tasted.
Ik denk inderdaad dat zoiets het beste is Mary-C. Ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen ervoor kiezen om zo te wonen, maar ik moet dat natuurlijk gewoon bij haar laten.
zij laat je toe in haar woning, in goed vertrouwen. Heb je er weleens aan gedacht dat dit misschien haar "standaard" is qua leefomgeving. En dat is niet jouw standaard.

Als zij bv een echte "hoarder" was (overvolle woning al dan niet compleet vervuild) dan had ze uit schaamte echt niet gevraagd of jij haar post wilde doen hoor.
En die vrienden die maar twee keer per jaar komen....misschien is ze graag op zichzelf.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik vind daarom ook je topictitel vrij zwaar aangezet.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
TO waar bemoei jij je mee? Ben jijzelf dan het perfecte huisvrouwtje ofzo? Denk dat je je helemaal geen zorgen maakt om je buurvrouw, maar puur om jezelf omdat jij er toevallig naast woont.
sprokkelientje schreef:
15-10-2017 13:12
Ik vind daarom ook je topictitel vrij zwaar aangezet.
Ja dat vind ik ook. Want hoe vuil is het nou echt? Etensresten vuilniszakken etc? Of gewoon alleen veel stof? Niet iedereen heeftdexelfde standaard van wat leefbaar is.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
De topictitel had ik inderdaad beter anders kunnen formuleren. Het kwam vanuit het idee dat het er uitziet alsof er jaren niet is schoongemaakt. En dat ik dan al verder denk: als er in de toekomst ook niks gebeurt wordt het alleen maar erger.

Geen vuilnis en etensresten. Wel dikke lagen stof en dikke laat vet aanslag in de keuken. En het ruikt er vreemd.

@Kenny B: ik heb me tot nu toe helemaal nergens mee bemoeid. Nee ik ben zelf niet perfect. Hier in huis wordt maximaal 1x per week schoongemaakt, en soms duurt het zelfs nog wat langer.
Dat jij niet gelooft dat ik me zorgen maak om de buurvrouw kan ik ook niks aan doen.
Mensen hier vinden dat je je er te wel mee bemoeit en nu valt het ineens allemaal wel mee. wat is het nou? Flauw om mensen aan te vallen die aan je beginnen te twijfelen.
Toen ik je topictitel las dacht ik aan zo'n programma waarin mensen vervuild in een overvol, vies huis leven. En ja, ik zou er dan wat aan doen.
Maar jij bent hier de enige die dat kan bepalen.
Is het een huurhuis of een koophuis?
Als het een huurhuis is, en het is echt vies, zou ik er toch werk van maken.
Inderdaad zoiets als aanbieden de stofnesten aan het plafond weg te halen en kijken hoe ze reageert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven