Buurvrouw maakt haar huis niet schoon.

13-10-2017 14:05 114 berichten
Onlangs was de buurvrouw een weekje weg. Ze had ons gevraagd de post van de mat te halen en op de tafel te leggen. Ik was nog nooit bij haar binnen geweest, en schrok nogal van hoe het eruit zag. Dikke laag stof, webben langs het plafond, smerige keuken, muffe lucht, dat soort dingen. Alsof er in geen jaren is schoongemaakt. Ik ben natuurlijk niet gaan snuffelen in ruimtes waar ik niets te zoeken heb, maar waarschijnlijk is de rest van het huis er niet veel beter aan toe. Van wat ik heb gezien was alles vies.

Nu vraag ik me af of ik daar iets mee moet. Zal ik haar vragen of ik misschien ergens mee kan helpen? Het kan zijn dat ze dan boos wordt, zo van bemoei je er niet mee. Ze heeft namelijk ook vrienden die soms bij haar zijn, het lijkt me toch stug dat die nooit eens een poging hebben ondernomen om het over haar woonomstandigheden te hebben en/of ze te verbeteren.
Aan de andere kant wonen wij dus naast haar, en als zij door haar vervuiling ongedierte krijgt loopt dat straks ook door ons huis. En het lijkt me voor haar ook erg ongezond om zo te leven.

Het liefst zou ik het die vrienden vragen, dan weet ik meteen zeker of zij er ooit over zijn begonnen en hoe dat is gegaan. Maar ik heb geen idee waar zij vandaan komen, dus daar kan ik geen contact mee opnemen.
Wat zouden jullie doen?
AlejandraLaura schreef:
16-10-2017 17:59
Een jaar geen huur is denk ik nog van ' vroeger'
Je had er toch net de papieren bijgepakt?
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
16-10-2017 17:57
Het valt me steeds meer op hier dat de eerste 3 reacties hier op het forum de toon zetten voor het verloop van het topic! Zijn die negatief, dan volgt de rest. Want hoe durf je, TO?!?!

Ik vind het juist heel lief dat je je zorgen maakt om je buurvrouw (dat is wat ik lees).
Ga eens een keer op de thee (durf je dat? Ivm viezigheid). Vraag haar, rustig en zonder te veroordelen, of je haar kan helpen met schoonmaken. Ik zie dat u slecht ter been bent, kan ik u misschien helpen met het weghalen van die spinnenwebben? Want een keukentrapje is misschien wat lastig voor u.... Dit vind ik een goeie tip!

In mijn omgeving zie ik het wel eens gebeuren dat ouderen het moeilijk vinden te accepteren dat ze iets niet meer kunnen en hier hulp voor nodig hebben. Een lastig moment... Ik ben zelf huishoudelijke hulp bij ouderen en ze geven zelf allemaal aan dat het verdomde moeilijk is om te accepteren dat ze iets niet meer kunnen en dat ze hier hulp voor nodig hebben, hulp vragen aan kinderen/familie zijn ze vaak te trots voor of ze vragen niks aan hun omdat de kinderen te druk zijn met zichzelf/te ver weg wonen.

Lief dat je je om haar bekommert. Mocht je besluiten niet direct in actie te komen, hou de boel dan een beetje in de gaten!
En dit!
Bruise schreef:
16-10-2017 18:09
Je had er toch net de papieren bijgepakt?
Net alsof dat in het huurcontract staat. Er staat heus niet in als u de huur niet betaald dan...
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
-Red- schreef:
16-10-2017 18:05
Dan had ze ook een lakse verhuurder denk ik eerlijk gezegd. Hier kun je alles keurig betalen, als jij de boel terroriseert en er zijn aangiftes, bewijs, etc, dan ga je eruit. Maar niet iedere verhuurder zet die stap, als je verliest dan wordt de terreur nog veel erger natuurlijk.
Het was een woningbouwhuis geen idee hoeveel verschil daar onderling in zit.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Perzina schreef:
16-10-2017 18:06
Bemoeizorg? Doe even normaal zeg!

Gelukkig kun je die als niet-professional ook niet inschakelen. Het zou wat zijn, iemand leeft anders dan de gemiddelde Nederlander en er kan door Jan en Allemaal Bemoeizorg ingeschakeld worden.

Bemoeizorg is voor zeer schrijnende gevallen waarin werkelijk alles al geprobeerd is en er een serieus gezondheidsrisico bestaat. Echt niet voor de buuf die er gewoon een andere maatstaaf van wat schoon is op nahoudt.

Is dus ook niet iets wat ik ga doen.
kadanz schreef:
16-10-2017 16:32
Nee.
Stof.
Spinnenwebben (hoog aan het plafond nota bene).
En vet-aanslag in de keuken.

Ik lees niks schokkends.
Ik snap dat mensen zeggen een beetje stof is heus niet erg. Maar je hebt daar toch ook gradaties in? Het zijn daar niet zomaar een paar spinnenwebjes en niet zomaar een beetje stof/vet. Je moet echt heel lang niks in huis doen voordat het er zo uitziet. Stel je nou eens voor dat jij 2 jaar niks aan je huis zou doen, hoe het er dan uit zou zien. Stof kan ook heel ongezond zijn in die hoeveelheden.
Merel7 schreef:
16-10-2017 15:45
Nou de buurvrouw zou je wel herkennen hoor.

Je vriend woont er al langer dan jij.
Je vriend is al vaker bij de buurvrouw binnen geweest, jij nog nooit.
Haar kennissen komen ongeveer twee keer per jaar.
Ze is een haar of zestig.
Ze heeft een open keuken met vieze kastjes.
Ze heeft een nieuwe koelkast.
Ze is een weekje weg en heeft jiu gevraagd de post oo tafel te leggen

Hier hoef je geen Peter R de Vries voor te heten om jezelf en jou te herkennen :)
Dat is waar, maar dan moet ze ook maar heel toevallig zelf op dit forum zitten.
Eén van haar vrienden of vriendinnen (of familie) die haar erin herkent en toevallig hier zit kan haar ook tippen.
ñuca schreef:
16-10-2017 19:55
Ik snap dat mensen zeggen een beetje stof is heus niet erg. Maar je hebt daar toch ook gradaties in? Het zijn daar niet zomaar een paar spinnenwebjes en niet zomaar een beetje stof/vet. Je moet echt heel lang niks in huis doen voordat het er zo uitziet. Stel je nou eens voor dat jij 2 jaar niks aan je huis zou doen, hoe het er dan uit zou zien. Stof kan ook heel ongezond zijn in die hoeveelheden.
Dit vind ik dus wel zorgelijk genoeg om bemoeizorg voor te bellen. Maar ik las al dat ik daar alleen in sta.
TO, ik vind dat je het hartstikke goed aanpakt. Iedereen schreeuwt moord en brand als er weer een oudere is waar niemand naar om kijkt. Jij doet dat wel. En ik vind je ook niet bemoeizuchtig; je constateert iets en stelt daar eerst hier vragen over voordat je naar je buurvrouw rent.
Top.

Ik zou gewoon het contact met haar onderhouden en aangeven dat ze (in het algemeen) bij je terecht kan als er iets is. Dat lijkt me op dit moment voldoende. Dan hou jij een oogje in het zeil en weet je buurvrouw dat je er bent, mocht het nodig zijn.
Stefke schreef:
16-10-2017 17:57
Het valt me steeds meer op hier dat de eerste 3 reacties hier op het forum de toon zetten voor het verloop van het topic! Zijn die negatief, dan volgt de rest. Want hoe durf je, TO?!?!

Ik vind het juist heel lief dat je je zorgen maakt om je buurvrouw (dat is wat ik lees).
Ga eens een keer op de thee (durf je dat? Ivm viezigheid). Vraag haar, rustig en zonder te veroordelen, of je haar kan helpen met schoonmaken. Ik zie dat u slecht ter been bent, kan ik u misschien helpen met het weghalen van die spinnenwebben? Want een keukentrapje is misschien wat lastig voor u....

In mijn omgeving zie ik het wel eens gebeuren dat ouderen het moeilijk vinden te accepteren dat ze iets niet meer kunnen en hier hulp voor nodig hebben. Een lastig moment...

Lief dat je je om haar bekommert. Mocht je besluiten niet direct in actie te komen, hou de boel dan een beetje in de gaten!

Inderdaad, daar heb ik ook zeker over nagedacht om het zo aan te pakken, of iets dergelijks. Maar ik durfde toch niet omdat ze alsnog beledigd zou kunnen zijn of zou kunnen vinden dat ik me met haar zaken bemoei. Waarop ik dus dit topic opende.
Maar is er verder iets aan die vrouw te zien of te merken? Iets dat je zorgen baart, los van de stof?
Ze gaat er vaak op uit, ze spreekt jullie geregeld aan, ze durft zelfs om hulp te vragen m.b.t. de post als ze er weer eens op uit gaat.. dat klinkt niet als een triest geval. Hoe oud is ze?
AlejandraLaura schreef:
16-10-2017 19:18
Het was een woningbouwhuis geen idee hoeveel verschil daar onderling in zit.
Heel veel ;)
kadanz schreef:
16-10-2017 20:49
Maar is er verder iets aan die vrouw te zien of te merken? Iets dat je zorgen baart, los van de stof?
Ze gaat er vaak op uit, ze spreekt jullie geregeld aan, ze durft zelfs om hulp te vragen m.b.t. de post als ze er weer eens op uit gaat.. dat klinkt niet als een triest geval. Hoe oud is ze?
Ze is een zestiger en niet heel kwiek. Lopen gaat langzaam, fietsen doet ze nog wel. Ik bedoelde dat ze in ieder geval wel buiten de deur komt, m.u.v. boodschappen. Ik weet natuurlijk niet waar ze precies heen gaat en ik zie haar ook echt niet elke dag (heb zelf werk). Als ze echt weg gaat is het met een georganiseerde reis, dat is hoogstens 1 x per jaar.
Triest geval zou ik ook niet direct zeggen, wel veel alleen in haar huis maar daar kan een mens ook voor kiezen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven