Caffèe latte maken

15-06-2011 16:51 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op reis drinken man en ik altijd veel caffè latte, thuis eigenlijk nooit.

Ik zet nog altijd koffie 'met de hand': giet water op een filter.

Met welke ding/apparaat kan ik het gemakkelijkst echt goede caffè latte maken? Niet zo'n apparaat met 80 mogelijkheden, gewoon iets eenvoudigs...
Potverdorie, staat er een fout in mijn topictitel! Caffè latte is het volgens mij, met één e!
Tegewoordig heb je toch van die speciale melk daarvoor?
quote:Waldorf114 schreef op 15 juni 2011 @ 16:55:

Tegewoordig heb je toch van die speciale melk daarvoor?Heb het geprobeerd, commerciële onzin, vond het niks anders dan anders, misschien iets steviger.
Heb je een budget in gedachten?

Ik vind de modellen van Philips Saeco altijd nog wel betaalbaar, en hebben lekkere koffie!
Gewoon melk in een pannetje koken en op de koffie schenken?
Je kunt ook gewone melk warm maken en zo'n opschuimapparaatje kopen..
Ik wou net zeggen. Koffie Verkeerd kan je met alle koffie maken, hoe de koffie ook gemaakt of gezet is. Het enige wat je nodig hebt is gekookte melk en een beetje (sterke) koffie. Opschenken en klaar.
Op een Caffe Latte zit trouwens geen schuim, hoogstens een heel dun laagje, maar dat is meer van de gekookte melk. Iets om de melk mee op te schuimen of speciale melk heb je niet nodig. Hoogstens zou ik zeggen: Gebruik volle melk, dat is wat romiger en smaakvoller.
Ik maak nu zelf koffie met een percolator en kook wat melk in een pan (beetje opkloppen) en vind dat misschien nog wel lekkerder dan koffie uit dure apparaten.
quote:dreamlogic schreef op 15 juni 2011 @ 17:03:

Op een Caffe Latte zit trouwens geen schuim, hoogstens een heel dun laagje, maar dat is meer van de gekookte melk. Iets om de melk mee op te schuimen of speciale melk heb je niet nodig. Hoogstens zou ik zeggen: Gebruik volle melk, dat is wat romiger en smaakvoller.Dat is waar. Ik ga het eens proberen vanavond.
Ik doe een kop halfvol met halfvolle melk (volle kan natuurlijk ook) 50 seconden in de magnetron en dan onder de Nespresso (of Senseo, maar dan niet helemaal door laten lopen).
Heeft TO eigenlijk wel door dat Café Latte een duur woord is voor koffie verkeerd? Café Latte is gewoon half koffie / half warme melk. Wel erg lekker!
TO heeft natuurlijk best door, dat caffè latte gewoon koffie met melk betekent. Maar het klinkt zo leuk.

Dacht altijd, dat er veel schuim op moest zitten, dat vind ik juist zo leuk en zo wordt het mij vrijwel altijd geserveerd. Dat is dus niet goed, begrijp ik nu. Oei!

Dit dus géén caffè latte?

Zoiets krijg ik altijd, als ik caffè latte bestel, namelijk:

Dat krijg ik toch niet, als ik gewoon melk en koffie bij elkaar gooi. Ik wil wel graag schuim.
Tegenwoordig hebben ook Cafe Lattes wel veel opgeschuimde melk. Dat staat chiquer als je het ergens besteld. Prentje van TO hierboven is wel een Cafe Latte. Maar het hoeft niet natuurlijk, veel doet dat schuim niet aan de smaak.
Die speciale melk is gewoon volle melk met een heeeeeel klein beetje suiker.

Caffee latte is gewoon koffie verkeerd.

Ik heb een barista in huis en als hij het makkelijk wil doen (schuimlaag) gebruikt hij een elektrische melkopschuimer. Wij hebben die van nespresso maar andere merken zijn ook goed.
Oké, dan stel ik de vraag anders: hoe schuim ik het best/gemakkeljikst/goedkoopst melk op?
Oh je wil veel schuim?

Ik heb deze van de Ikea:

Ding is 80 cent ofzo.
Het Viva forum is papaja.
Ja ik krijg het eigenlijk ook vaak met een schuimlaagje. Die koffie in de reclame van de speciale melk is ook een koffie verkeerd..

Maar als je toch schuim wilt kun je een opklopapparaatje kopen en je eigen warme melk opschuimen.
Caffe Latte is half melk, half koffie. Voor de show zit er in cafés vaak een laagje melkschuim op.

Is niet zo moeilijk: koop een melkschuimer, kook melk in een pannetje en klop het op.Dit giet je in een kopje wat halfvol koffie zit, en je vult het kopje. Tadaa!
Maar wat is dan het verschil tussen cappuccino(?) en cafe latte? Ik dacht namelijk dat dat het schuim was?

Ok nog meer melk in de latte?
Het Viva forum is papaja.
Toevallig gisteren op TV gezien dat die speciale melk absolute onzin is. Een barista testte die melk (verschillende soorten) en voor een klein beetje suiker er in betaal je dus het dubbele van een normaal pak melk.

Hij adviseerde om volle melk te gebruiken (ging dan wel over cappuccino), dat werkte het beste.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het allersimpelst is melk, steelpannetje en garde. Gewoon zo'n ouderwetse. Of beter nog: een platte klopper. Geen idee alleen waar je die nog meer vindt anders dan in mijn moeders keukenla.
Espresso : known a Caffe in Italy, served in a 3 oz or demitasse cup. Strong in taste with a rich bronze froth known as a crema on top.

Doppio : Simply a double espresso.

Ristretto: More concentrated than a regular espresso that is made with less water.

Lungo or Caffe Americano: An Espresso made with more water - opposite a Ristretto.

Macchiato: Espresso that is "marked" with a dollop of steamed milk on top.

Corretto: Espresso that is "corrected" with grappa, cognac or sambuca.

Cappuccino: Espresso with foamed milk and containing equal parts espresso, steamed milk and foamed milk.

Cappuccino scuro: Cappuccino prepared with less milk and is a darker color.

Cappuccino chiaro: Cappuccino prepared with more milk (but less than a caffe latte) and is lighter in color.

Caffe' latte: Espresso made with more milk than a cappuccino but only a small amount of foam. In Italy it is usually a breakfast drink.

Latte macchiato: Steamed milk that is "marked" (sometimes ornately) with a shot of espresso coffee.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven