Cavia heeft blaasproblemen
woensdag 25 juni 2014 om 17:38
Om met de deur in huis te vallen, een van mijn caafjes heeft al geruime tijd blaasproblemen, ze schijnt er aanleg voor te hebben. Ze heeft last van steentjes / gruis en ontstekingen en ik vind het echt sneu voor haar. Deze week weer eens een AB behandeling gestart omdat de arme duts terug een ontsteking had.
We laten om de paar maanden haar blaas spoelen wanneer ze terug pijn heeft en moeilijk plast en dit geeft enige tijd verlichting voor haar maar dan begint het weer opnieuw. Volgens de DA ligt het in haar geval ook niet aan de voeding die ze krijgt, we hebben geen likstenen oid, maar blijkbaar domme pech.
Naast het feit dat ze pijn heeft is de geur van haar urine door de ontsteking niet te harden. Heeft iemand ervaring met huisdieren met blaasproblemen en wat hebben jullie toen gedaan? Zijn er trouwens misschien nog tips voor andere bodembedekking? De houtkrullen absorberen de geur niet goed en dat merk je nu wel echt
We laten om de paar maanden haar blaas spoelen wanneer ze terug pijn heeft en moeilijk plast en dit geeft enige tijd verlichting voor haar maar dan begint het weer opnieuw. Volgens de DA ligt het in haar geval ook niet aan de voeding die ze krijgt, we hebben geen likstenen oid, maar blijkbaar domme pech.
Naast het feit dat ze pijn heeft is de geur van haar urine door de ontsteking niet te harden. Heeft iemand ervaring met huisdieren met blaasproblemen en wat hebben jullie toen gedaan? Zijn er trouwens misschien nog tips voor andere bodembedekking? De houtkrullen absorberen de geur niet goed en dat merk je nu wel echt
woensdag 25 juni 2014 om 18:41
Hier 5 cavia's, waarvan 2 skinny's. Laatste Skinny-beer kreeg ineens blaasontsteking, om het half uur een piep wat door merg en been ging, aangezien, een vorig Rex-zeugje is overleden aan een blaasontsteking, was ik al in paniek. Mijn beertje heb ik naar de DA gebracht en hij kreeg daar een injectie met antibiotica + een pijnstiller, daarnaast kreeg ik 2 medicijnen, ik moest dat 10 dagen lang doen, een pijnstiller en antibiotica oraal met spuitje (kreng werkte niet mee!) Beestje is helemaal beter geworden. Qua voeding care + en qua bodembedekking: kattenkorrels met een laag plosplan en flink veel hooi, verder water en veel groenten.
Die van mij krijgen ook vitamine c tabletjes en dat is ook meteen hun highlight of the Day
Succes met je Guinea pig!
Die van mij krijgen ook vitamine c tabletjes en dat is ook meteen hun highlight of the Day
Succes met je Guinea pig!
woensdag 25 juni 2014 om 19:18
Mijn beertje heeft lange tijd getobt met zijn blaas, maar sinds ik hem urologist aid geef, is dat voorbij. Ook krijgen beide beertjes Timothy-hooi in plaats van gewoon hooi, want dat is calciumarm en calcium veroorzaakt stenen. En ze krijgen geen venkel en nauwelijks peterselie meer, ook daar zit veel calcium in.
't Is al met al een heel gedoe
woensdag 25 juni 2014 om 19:40
woensdag 25 juni 2014 om 19:57
hallo,
mijn beertje had ook steeds bloed in zijn urine, geen stenen wel klein beetje gruis. DA wist niet anders als telkens bij bloed plassen met AB te starten maar heb op internet eurologist gevonden, gebruik dit nu een jaar en het werkt echt goed. heel soms kwam er nog wat bloed in zijn urine maar dan gaf ik hem een extra dosis en was het na een uur of 5 weer over!
mijn beertje had ook steeds bloed in zijn urine, geen stenen wel klein beetje gruis. DA wist niet anders als telkens bij bloed plassen met AB te starten maar heb op internet eurologist gevonden, gebruik dit nu een jaar en het werkt echt goed. heel soms kwam er nog wat bloed in zijn urine maar dan gaf ik hem een extra dosis en was het na een uur of 5 weer over!
woensdag 25 juni 2014 om 20:10
Ik zal eens in de dierenspeciaalzaak hier kijken bedankt! Nee ben nog niet getrouwd, over anderhalve maand pas We zijn de laatste dingen nog aan het regelen en dan is dat ook weer gefixt.
Ik ga met de DA overleggen ivm eurologist, ben benieuwd wat hij daar over zegt
Nogmaals dank voor beterschapswensen, ze ligt even fijn te knorren bij de rest
Ik ga met de DA overleggen ivm eurologist, ben benieuwd wat hij daar over zegt
Nogmaals dank voor beterschapswensen, ze ligt even fijn te knorren bij de rest
woensdag 25 juni 2014 om 22:30
Eurologist helpt om de urinebuis wijder te maken zodat de cavia het gruis makkelijker uitplast. Je hebt ook lysium dat blaassteentjes oplost/verkleint zodat deze ook uitgeplast kunnen worden. Ik heb 2 cavia's met blaasproblemen en dit zijn echt wondermiddelen! Je kunt ze online besyellen bij de huisdierendokter.nl. Kijk verder ook eens op het "enige echte caviaforum". Daar vind je heel veel adviezen en tips. Beterschap voor je caafje!