Cavia-raad gevraagd

09-02-2016 17:26 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_268349 wijzigde dit bericht op 17-10-2017 22:53
99.94% gewijzigd
Waarom laat je ze niet 'n uurtje per dag onder jouw toezicht bij elkaar spelen zodat ze weer aan elkaar kunnen wennen? En als het goed gaat kun je ze eventueel ook weer samen in het hok zetten.
Shoot first, ask questions later!
Ik zou het zeker proberen om ze weer bij elkaar te zetten.

Cavia's zijn toch groepsdieren en eerst ging het wel goed, dus gewoon bij elkaar en het in de gaten houden. Mocht het niet gaan, kun je ze altijd nog scheiden.
Die zijn elkaar na zes weken inmiddels helemaal ontwend, ik zou ze nu maar gewoon apart houden, misschien alleen de kooitjes wat gezellig dicht bij elkaar zetten.
Ja hoor, de 2 dames kun je weer bij elkaar zetten. Ik zou wel eerst even met z'n tweeën op een kleed onder toezicht van jou kijken hoe ze reageren. Bij mijn twee beren ging het niet goed, maar dat is eigenlijk ook een heel ander koekie. Zeugjes gaan meestal gewoon goed samen.
Maak een grote ren, leg er een dikke oude deken in. Laat ze samen in de ren. Groente er in. Huisjes en dan komt het weer goed.
Super aandoenlijk topic!

Succes met de beestjes!!
Zeugjes zijn heel vaak heel makkelijk te koppelen. Verblijf even goed uitboenen met Dettol en ze dan gewoon met rust laten. Tandenklapperen en naar elkaar happen hoort er een beetje bij. Het klinkt vaak veel erger dan dat het daad werkelijk is. Zolang er geen bloed vloeit er niet mee gaan bemoeien.

Zo nu en dan een uurtje bij elkaar werkt niet. Dan hebben ze nooit de tijd om aan elkaar te wennen.

Wat je ook nog kan overwegen is om er een castraat bij te nemen die zijn mannetje staat. Dat wil de boel ook nog wel eens sussen.

Succes ermee en grijp vooral niet te snel in.
Oja, wat betreft dat ze niet van het aaien zijn, is herkenbaar. Mijn zeugjes willen echt niet geaaid of weet ik wat worden en mijn beren zijn allemaal van de knuffels en moet ik echt van mij afzetten want anders blijven ze gewoon liggen . Mijn zeugjes komen alleen naar mij toe als ze om iets vragen en dat is dan eten, verder moet ik ze met rust laten
Ik zou ze onder toezicht gewoon weer eens bij elkaar zetten en kijlen hoe het gaat. Kan je ze altijd uit elkaar halen als het toch niet gaat. Maar het blijven wel groepsdieren, dus alleen is best zielig.

Bejaard kan trouwens wel meevallen hoor. Genoeg cavia's die de 8 halen en dan zijn ze nu nog niet zo heel bejaard er zijn er die wel 12 worden, dan zijn ze nu nog niet eens op de helft
quote:BassGroove schreef op 09 februari 2016 @ 17:41:

Oja, wat betreft dat ze niet van het aaien zijn, is herkenbaar. Mijn zeugjes willen echt niet geaaid of weet ik wat worden en mijn beren zijn allemaal van de knuffels en moet ik echt van mij afzetten want anders blijven ze gewoon liggen . Mijn zeugjes komen alleen naar mij toe als ze om iets vragen en dat is dan eten, verder moet ik ze met rust laten Herkenbaar. Mijn zeugjes waren ook nooit knuffelkontjes. Ik heb nu een berenduo en de een moet er ook niks van hebben terwijl de andere het liefst de hele dag met mij ligt te kleffen.
quote:Mama-Emeritus schreef op 09 februari 2016 @ 17:43:

[...]

Herkenbaar. Mijn zeugjes waren ook nooit knuffelkontjes. Ik heb nu een berenduo en de een moet er ook niks van hebben terwijl de andere het liefst de hele dag met mij ligt te kleffen. Lief hé als je zo'n knufflbeest hebt Ja moest er ook aan wennen dat er gewoon zo'n verschil tussen de Beertjes en de Zeugjes zitten. Ik was eerst bang dat ik iets niet goed had gedaan bij de dames Ach Cavia's vind ze zo geweldig leuk en lief
Ik heb misschien een vreemde tip, maar bij mij werkte het destijds met konijnen.

Die zouden samen in een (groot) hok gaan, maar omdat ze hun geur kenmerken aan hun eigendom zei de eigenaar van de dierenwinkel dat ik een heel klein beetje parfum op beide konijntjes moest sprayen, zodat hun geur hetzelfde was. Heb ik gedaan en het ging goed samen..

Je bent wel een hele lieve cavia eigenaar hoor!
quote:Joni_de_tweede schreef op 09 februari 2016 @ 18:02:

Ik heb misschien een vreemde tip, maar bij mij werkte het destijds met konijnen.

Die zouden samen in een (groot) hok gaan, maar omdat ze hun geur kenmerken aan hun eigendom zei de eigenaar van de dierenwinkel dat ik een heel klein beetje parfum op beide konijntjes moest sprayen, zodat hun geur hetzelfde was. Heb ik gedaan en het ging goed samen..

Je bent wel een hele lieve cavia eigenaar hoor!Klopt, een beetje lavendel olie of tea tree olie kan heel goed helpen! Of met een handdoek over de ene halen en daarna over de ander. En andersom met een andere handdoek.
weer koppelen natuurlijk

eerst op neutraal terrein, bijv. een badkamer.
quote:Joni_de_tweede schreef op 09 februari 2016 @ 18:02:

Je bent wel een hele lieve cavia eigenaar hoor!dit is een stomme tip. Konijnen hebben hele gevoelige luchtwegen en een gevoelig darmkanaal, je wilt niet dat ze die parfum binnenkrijgen. Voor konijnen geldt ook, koppelen op neutraal terrein. op neutraal terrein is niet 1 konijnen of cavia de baas en is er minder behoefte om te vechten. En dan laten wennen door hokken tegen elkaar te zetten en op gezette tijden samen zetten. Samen eten etc.
Zou het niet doen... Heb hetzelfde meegemaakt maar dan met 2 mannetjes. De jongste van de 2 werd zo dominant dat hij continue de andere beet. En toen zaten zenog niet eens samen in de kooi maar op hun knuffeldeken. Helaas wilde de jongste de oudste aanvallen. Was net op tijd om mijn hand ertussen te steken. Gelukkig voor de oudste helaas voor mij want de jongste beet mij. Was natuurlijk niet de bedoeling... Ik heb nu een flink litteken op mijn hand. Ze hebben sindsdien aparte hokken.
Carpe Diem!
.
anoniem_268349 wijzigde dit bericht op 17-10-2017 22:53
99.33% gewijzigd
Succes, ik ben benieuwd.
Als ik zover ben laat ik even weten hoe het ging.
.
anoniem_268349 wijzigde dit bericht op 17-10-2017 22:50
99.64% gewijzigd
Goed bezig Cordial! Toen ik mijn 2 beertjes ging koppelen, kreeg ik de tip om in hun beide verblijven (de een zat in een hok, de ander in een transporttas) wat keutels van elkaar te leggen, zo kunnen ze alvast wennen aan elkaars geur in hun eigen omgeving. Ook heb ik ze met elkaars geur 'ingesmeerd', dus eerst de een aaien en dan de ander en andersom. Het werkte goed! Succes! Ik vind het fijn om te lezen dat je zoveel overhebt voor het welzijn van je diertjes.
't Is al met al een heel gedoe
Succes! Zorg wel dat je overal even 2 van hebt te staan. 2 bakjes met eten, 2 huisjes, 2 flesjes etc. Dan kunnen ze daar ook niet over bitchen.

Al hoewel, ik heb hier 2 identieke huisjes. Maar mijn sufkutten caviamannen knokken altijd om hetzelfde huisje. Duurt even, dan bedenken ze dat het samen in een huisje best wel gezellig is.

Geef ze vooral lekker veel groenvoer, dan zijn ze ook lekker afgeleid. Maar volgens mij hebben ze dat al hoe ik jouw bericht lees.
Hihi. Mijn mannen hadden ook 2 huisjes. Maar zochten -toen het nog goed ging- elkaar op. 2 dikkerds in een slaapverblijf. Lagen alijd half op elkaar. Was zo lief om te zien.

Hopen dat het zo goed blijft gaan!
Carpe Diem!
Fijn, lief ook dat je zo bezorgd over ze bent!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven