Centraal wonen

11-01-2011 22:44 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje denk ik er over na om me in te schrijven voor een centraal wonen project. Het idee van een zelfstandige woning hebben maar toch ook betrokken zijn bij je buren en gezamelijk voor bijvoorbeeld onderhoud aan huizen en tuinen zorgen en leuke dingen ondernemen spreekt me erg aan.

Nu ben ik vanavond bij een informatie avond geweest en viel het me toch op dat de mensen die er wonen toch een behoorlijk "alternatieve" levenswijze hebben. Veel vegetariërs, veel biologisch eten, auto delen etc. Nu heb ik daar absoluuts niets op tegen, maar zelf ben ik niet zo. Heb mijn eigen auto, eet niet biologisch en eet graag een stukje vlees.

Waar ik nu heel erg over twijfel is of de gemiddelde bewoner binnen een Centraal Wonen project open staat voor personen die minder "alternatief" in het leven staan. Dat gevoel kreeg ik vanavond namelijk niet. Heb geprobeerd er naar te vragen maar hier kwam niet echt een duidelijk antwoord op.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Centraal Wonen projecten en hier iets over kunnen zeggen?
Ik denk dat dat per Centraal Wonen project verschilt. Als je bij dit project niet het gevoel hebt dat het klikt met de bewoners, dan zou ik gewoon nog even verder kijken of je iets vindt waarbij het wel klikt met de toekomstige buren. Uit eigen ervaring weet ik dat het wonen in een CW project erg gezellig kan zijn, ook mét auto, vleesetend en al!
Dat verschilt idd. Mijn oma heeft in mijn jeugd bij Centraal wonen gewoond en een vriendin van mij woont daar toevallig nog met haar ouders en die zijn allemaal niet biologisch.

Ze aten ook nooit met de andere bewoners enzo,maar deden wel mee aan de gezamenlijke klusjes en van die feestdagen.
Ik woon zelf in een CW-project en wat hiervoor al gezegd is: het verschilt erg per project (denk ik).

Ik eet niet biologisch, niet vegetarisch, ik heb dan toevallig geen auto, maar dat is geen bewuste keuze.

Ik herken je 'angst', want die had ik ook voordat ik hier kwam wonen, terwijl ik hier al jaren regelmatig meedeed met gezamenlijke activiteiten en dus al wist dat er een prettige sfeer heerste.

Ik woon hier nu ruim een jaar en ik ga hier nooit meer weg. Ik woon hier echt super.

Nu is dit een vrij groot project (ruim 50 volwassenen en iets van 12 kinderen), dat scheelt denk ik wel.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik denk inderdaad dat dat verschilt per project, maar ik denk wel dat de meeste mensen in cw projecten een sociale betrokkenheid hebben. Anders kies je ook niet voor zo'n woonvorm.

Ik denk ook dat dat dan ook snel doorgetrokken kan worden naar betrokkenheid bij de verdere leefomgeving.

Hartstikke mooi lijkt me. Alleen wel fijn als het ook OK is om daar vanaf te wijken. Leven en laten leven toch?

Mijn zus woont in een cw project en vindt het geweldig. Maar inderdaad is het daar ook vrij alternatief. Maar ik zie ook absoluut de voordelen ervan, hoewel ik het zelf niet zou zien zitten.

Ondertussen zit ik opgescheept met een VVE die werkelijk niets voor hun buren willen doen en ondertussen zogenaamd sociaal betrokken zijn.

Dan is dat centraal wonen van mijn zus een stuk echter
Hey bedankt voor jullie reacties! Had zelf inderdaad ook al bedacht dat dit natuurlijk per project verschillend kan zijn. Ga me dus ook nog even verder oriënteren bij andere projecten. Kijken of daar het gevoel anders is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven