dierenambulance..

13-08-2011 12:59 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week zaterdag heb ik de dierenambulance gebeld, en daarbij ingesproken wat de situatie was + dat ik graag voor maandagavond terug gebeld wilde worden. (ivm de zorg van een poes die sinds 1.5 rondhing bij ons, erg graag eten wilde, open wonden over der kop had en haar hele rug vol met "kleine korstjes" zat, mijn collega's vertrouwden het niet dus haar na 1.5 meegenomen naar mijn moeder.)

Nu word ik net terug gebeld...... Ja dat heeft nut.

Verder niets te klagen hoor, poes is na nog tig keer bellen naar allerlei andere nummers opgehaald. (maandag)

Helaas was er niets of niemand te bereiken het hele vorige weekend. Vind ik erg jammer.

Ook heb ik wel een goede ervaringen met de dierenambulance van een andere provincie gehad.

Waarom ik dit vertel... was gewoon verbaasd nu terug gebeld te worden..
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar het is nu vakantie en de meeste dierenambulances draaien op vrijwilligers. Misschien waren die wel allemaal weg. Kan, als je in een kleine gemeente woont.
Ik ben ook vrijwilliger bij een Dierenambulance en bij ons wordt de telefoon echt altijd opgenomen. Nu in de vakantieperiode draait iedereen extra diensten om voor elkaar in te vallen.

Maar goed, inderdaad erg raar dat je pas zo laat wordt teruggebeld.

Fijn dat je je over de poes ontfermd hebt!
Op een of andere manier staat op mijn huis "welkom vreemde kat, eet mee en voel je thuis". Ik heb dus met regelmaat vreemde (zwerf)katten die mee-eten.

De dierenambulance bij ons zegt dan kei hard: "hij is niet gewond, katten mogen vrij rondlopen, moet je je kattenluik maar dichthouden, dan verdwijnen ze vanzelf".

Tis dat ik zo'n dierenliefhebster ben, maar bij zo'n opmerking krijg ik de neiging om het pootje van de kat te breken en te zeggen: "nou issie wel gewond, komen jullie 'm nou halen?"

Helaas vind mijn man dat we genoeg katten hebben, en ik heb dus de laatste keer inderdaad het kattenluik een week of 10 dichtgehouden en de kat is uiteindelijk verdwenen. Overigens zag de kat er mager, maar wel gezond uit.

De kat ervoor was echt vies, die hebben we wel op kunnen laten halen omdat wij het vermoeden hadden dat ze was aangereden. We hebben toen ook gezegd dat we bloed hadden gezien.

De kat daarvoor heeft ook lang voor m'n deur gezeten en is ook opgehaald nadat ze ineens mank liep. Ik heb de buren er altijd van verdacht dat ze 't beestje zo geschopt hebben dat de ambulance wel moest komen (pffffffff ben ik blij dat we daar niet meer naast wonen)!!!!
Heb ook dezelfde ervaring met dierenambulance, nemen niet op, bellen niet terug. Oftewel je moet het maar uitzoeken.
This is not kosher!
oh oeps, vergeten te vertellen, dat mijn moeder had vastgesteld dat haar achterlijf gekneusd was, ze sleepte zeg maar met haar kont.

Gelukkig voor de poes krijgt mijn moeder bijna alles voor elkaar..
quote:Wellhello schreef op 13 augustus 2011 @ 13:44:

Heb ook dezelfde ervaring met dierenambulance, nemen niet op, bellen niet terug. Oftewel je moet het maar uitzoeken.En wat nu als ze net een gewonde zwaan aan het vangen zijn? En met zijn 3-en tot hun knieen in het water staan? Moeten ze dan ook verplicht opnemen? Houd er ajb rekening mee dat het vrijwilligers zijn en dat zij ook hun nachtrust nodig hebben. De dierenambulance is een stichting, bij ons krijgen ze 500 euro per jaar van de gemeente en daar moeten ze alles van betalen, zowel benzine, auto kosten, telefoonkosten! en daarom kunnen ze niet zomaar iedereen terug bellen en niet te vergeten dierenartskosten. Vaak rekenen de dierenartsen niet vollege consulten etc, maar ook die moeten betaald worden.
Ik hoor ook heel vaak dat dierenambulances niet te bereiken zijn.
Ik klaag niet dat ze niet te bereiken zijn, maar als het vrijwilligerswerk is, waarom zijn ze (in mijn regio) dan altijd **** onvriendelijk ????
Ik snap dat het voornamelijk vrijwilligers zijn, maar ik vind wel dat een week later terug bellen erg laat is.
Ik heb meerdere malen geprobeerd de ambulance (op een zeer christelijk tijdstip) gebeld. Natuurlijk snap ik dat men zeer druk kan zijn met het een of ander, maar als je zo'n organisatie opzet zorg dan in ieder geval voor een voicemail waar op staat wanneer ze dan wel bereikbaar zijn.
This is not kosher!
quote:tikal schreef op 13 augustus 2011 @ 13:29:

De dierenambulance bij ons zegt dan kei hard: "hij is niet gewond, katten mogen vrij rondlopen, moet je je kattenluik maar dichthouden, dan verdwijnen ze vanzelf".

Bij ons is het probleem vaak dat het asiel waar de dieren heen moeten vol zit en dan kunnen wij er dus ook nergens mee heen. Als een dier gewond is of verwaarloosd/vermagerd brengen we hem/haar altijd naar de dierenarts en zoeken dan opvang maar met de gezonde dieren kunnen we eigenlijk niets doen als het asiel vol zit.

(het wil trouwens ook nog wel eens voorkomen dat mensen als ze hun dier komen halen bij ons of bij het asiel boos worden omdat het dier door de melder of door ons ontvoerd zou zijn ofzoiets)
quote:Draakje29 schreef op 13 augustus 2011 @ 14:02:

[...]

En wat nu als ze net een gewonde zwaan aan het vangen zijn? En met zijn 3-en tot hun knieen in het water staan? Moeten ze dan ook verplicht opnemen? Houd er ajb rekening mee dat het vrijwilligers zijn en dat zij ook hun nachtrust nodig hebben. De dierenambulance is een stichting, bij ons krijgen ze 500 euro per jaar van de gemeente en daar moeten ze alles van betalen, zowel benzine, auto kosten, telefoonkosten! en daarom kunnen ze niet zomaar iedereen terug bellen en niet te vergeten dierenartskosten. Vaak rekenen de dierenartsen niet vollege consulten etc, maar ook die moeten betaald worden.

Bij ons is het zo dat er altijd twee of drie mensen dienst hebben. Meestal twee. Een is er bij de telefoon en bij de dieren die we ter plekke opvangen en de ander rijdt op de ambulance. Er is een ambulance voor de hele regio en die is vaak uren onderweg voor een paar ritten. Het geld komt van donateurs en van mensen die de ambulance bellen als vervoer van en naar de dierenarts of het crematorium.

Het is heel vervelend dat wij niet iedereen altijd onmiddelijk kunnen helpen maar vanwege de beperkte middelen en tijd moeten we prioriteiten stellen en in die gevallen gaat een gewond dier altijd voor.

Even in het algemeen, los van dit topic, ik heb vaak het idee dat mensen niet door hebben dat het gaat om vrijwilligers, dat sommige mensen het idee hebben dat we bij de gemeente ofzoiets horen en een service verlenen waar ze recht op hebben. Ik heb zo vaak mensen aan de lijn die boos worden als we niet komen om een gezonde vogel die toevallig hun huis in is gevlogen te halen, of de meeuw die op hun stoep poept niet komen weghalen.

Ik vind het wel jammer om te horen dat er slechte ervaringen zijn. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de dierenambulance binnen een redelijke tijd te bereiken is. Er kan natuurlijk een keer iets aan de hand zijn maar zo moeilijk te bereiken zijn zoals Welhello zegt vind ik wel vreemd.
Als ze zelf alles moeten betalen zoals telefoon, waarom werken ze dan niet uitsluitend via e-mail? Dat heeft iedereen toch en 'n mailtje meer of minder kost dus helemaal niets.
Hier juist hele goede ervaringen (Haaglanden)

Een gewonde vogel in de tuin kwamen ze direct ophalen.

Mijn lieve kat die helaas was doodgereden hebben ze opgehaald, binnen een uur kreeg ik een telefoontje (kat gechipt)

Ik erheen en ze hadden mijn kat in een aparte kamer gelegd in een mooie mand met kussens en bloemen erbij.

Ik mocht afscheid nemen, kreeg een kop koffie, sigaret, en ze vroegen naar mijn kat en ik mocht zo lang als ik wilde vertellen over hoe een lieve kat het is geweest. Daarna hebben we hem laten cremeren, mocht de as ophalen etc. Superlieve mensen. Uiteraard vragen ze een bijdrage voor het ophalen en cremeren, maar dat lijkt me volkomen normaal. Ze hebben zoveel voor mijn kat gedaan al hielp er niets meer aan.
quote:elninjoo schreef op 13 augustus 2011 @ 15:29:

Als ze zelf alles moeten betalen zoals telefoon, waarom werken ze dan niet uitsluitend via e-mail? Dat heeft iedereen toch en 'n mailtje meer of minder kost dus helemaal niets.Nouja, als iemand naast een aangereden dier op straat staat is een e-mail niet de snelste oplossing.
Hier (Gelderland) ook goede ervaringen. Laatst belde ik voor een gewonde jonge duif, en binnen tien minuten werd ik teruggebeld voor de precieze gegevens, waarna ze er meteen aankwamen. Het beest werd bewaakt door een troepje verdrietige kinderen, aan wie het DA-personeel keurig uitlegde wat er verder met de vogel ging gebeuren.

Overigens betaal je hier extratarief als je de DA belt. Ik neem aan dat ze van die meerkosten hun eigen telefoontjes (deels of mede) bekostigen.

En een week wachten met terugbellen vind ik inderdaad bezopen lang. Daar mag je best wat van zeggen.

@isabon: mooi verhaal! Ik weet natuurlijk niet hoe lang het al geleden is, maar sterkte met het verlies van je poezenvriendje!
Dit was in Flevoland, ik weet niet hoe het normaal gaat, maar hoor vaker dat ze bij ons weinig tot niets doen, lang niet altijd vriendelijk zijn, en dat we maar moeten bellen naar Almere e.d. terwijl dat een stuk verder is.

In Gelderland hebben we ook een positieve ervaring gehad met een gewonde duif. (die kwamen ze met een uurtje ophalen. )
quote:wionn schreef op 13 augustus 2011 @ 15:05:

[...]

Bij ons is het zo dat er altijd twee of drie mensen dienst hebben. Meestal twee. Een is er bij de telefoon en bij de dieren die we ter plekke opvangen en de ander rijdt op de ambulance. Er is een ambulance voor de hele regio en die is vaak uren onderweg voor een paar ritten. Het geld komt van donateurs en van mensen die de ambulance bellen als vervoer van en naar de dierenarts of het crematorium.

Toe maar, 2 of 3 mensen dienst. Bij ons zijn ze alleen, maar bellen in geval van nood een collega of nemen een kennis mee. Woon ook in een klein stadje en de dierenambu doet daarbij de omliggende dorpen/steden ook. Bij ons zijn dus duidelijk vrijwilligers nodig!
Als er iets is met je kat, gewoon heen gaan. En als je niet terug gebeld wordt, zelf terug bellen. Niet afwachten zou ik zeggen.

Had niet willen reageren. Sorry
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Weet iemand hier hoe het zit als er een dier is gevonden?

Iemand vertelde mij dat ze de dierenambulanca hadden gebeld voor een gevonden hond. De dierenambulance heeft hem opgehaald maar volgens de vinder kostte dat 95 euro.

Ik kan me dat bijna niet voorstellen... Kan iemand me daar meer over vertellen??
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
De kosten van de dierenambulance moeten vergoed worden en de kosten van het "asiel". Bij ons kost het ergens in de 40 euro en er zijn ook altijd mensen die daar over klagen. Als je zorgt dat jouw dier gechipt is, ben je veel goedkoper uit, dus eigen schuld zou ik zeggen.
quote:wionn schreef op 13 augustus 2011 @ 15:38:

[...]

Nouja, als iemand naast een aangereden dier op straat staat is een e-mail niet de snelste oplossing.Als je 'n dier aanrijdt kun je 'm 't beste zelf uit z'n lijden verlossen ipv kosten te maken met 'n dierenambulance. Zonde van de middelen terwijl zo'n beestje dan alleen nog maar 'n paar uur extra moet lijden.
quote:biol schreef op 13 augustus 2011 @ 22:06:

Weet iemand hier hoe het zit als er een dier is gevonden?

Iemand vertelde mij dat ze de dierenambulanca hadden gebeld voor een gevonden hond. De dierenambulance heeft hem opgehaald maar volgens de vinder kostte dat 95 euro.

Ik kan me dat bijna niet voorstellen... Kan iemand me daar meer over vertellen??Mag toch hopen dat de melder niet hoeft te betalen?
quote:elninjoo schreef op 13 augustus 2011 @ 23:44:

[...]

Als je 'n dier aanrijdt kun je 'm 't beste zelf uit z'n lijden verlossen ipv kosten te maken met 'n dierenambulance. Zonde van de middelen terwijl zo'n beestje dan alleen nog maar 'n paar uur extra moet lijden.Als mijn kat ooit wordt aangereden hoop ik dat jij met je poten van mijn kat afblijft!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven