Dilemma. Kat van de buren.

21-06-2010 16:12 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klein dilemma. De kat van mijn buren komt al tijden bij mij over de vloer. Ik heb zelf een kat van 5, de kat van mijn buren is 13. Buurkat eet en slaapt vaak hier. Komt op schoot en ligt op de bank. Het is een 'pleegkat'.

Met mijn buren heb ik een goed contact, zij weten dat hij vaak hier zit en vinden het prima, mits ik er geen last van heb. Duidelijke afspraken dus.

Nu is buurkat ineens sterk vermagerd. Hij loop slechter en zijn vacht is dof. Er kleeft soms wat poep aan z'n staart. Volgens mij is hij ziek. De buren willen niet met hem naar de dierenarts, want hij eet goed. Ik zou graag zien dat ze wel naar de dierenarts gaan met hem, want ik denk dat het helemaal niet zo goed met hem gaat. Ik ben dus in staat om op mijn kosten (Ik betaal nu ook al voer etc, boeit me trouwens totaal niet), naar mijn dierenarts te gaan met dat beest. Maar dat kan ik dus niet maken. Bovendien is mijn arts niet op de hoogte van zijn geschiedenis.

De kat eet nog wel, maar minimaal. Hij komt de trap slecht op, hij valt soms ineens om omdat hij door de achterpoten zakt. Ik heb het dus al aangegeven bij de buren, maar zij zien het probleem niet zo.

Ze zijn niet vaak thuis en als ze er zijn, is de kat vaak bij mij. Ik ben vaker thuis en mijn kat is echt een soort vriend van buurkat. Die vermaken zich opperbest. Mijn kat wast buurkat nu zo af en toe. Buurkat lijkt het zelf slecht bij te kunnen houden.

Wat zouden jullie in dit geval doen?
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
quote:Poezewoes schreef op 21 juni 2010 @ 16:50:

[...]

Ik zou dat niet doen. Je neemt de verantwoordelijkheid dan over en dat kan je in een moiliijke positie brengen. Wat nu als de dierenarts een dure behandeling nodig vindt? Dan ben jij degene die op dat moment moet zeggen: Nee dank je, dat kan ik niet betalen. Of jij bent degene die dan toch de kosten op je zal moeten nemen. Je manoeuvreert je zelf in een onmogelijke positie als het niet met één pilletje of prikje opgelost kan worden en daar ziet dit wel naar uit!

Wederom helemaal eensch met Poez.

Ik heb 30 jaar katten gehad, ze zijn allemaal harstikke oud geworden, maar gunst wat heb ik Niet meegemaakt.

Blaasgruis, niesziekte, ( 5 weken lang, om de dag een vochtspuit halen, tot op zondag toe.) Wie, wat is sterker, het virus of de poes, we hebben alles overwonnen, maar niet om Kookwekkertje te ontmoedigen, dit klinkt niet als een "wormenkuurtje"..

Nogmaals sterkte KW.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
quote:Starshine schreef op 21 juni 2010 @ 16:53:

[...]

Fijn , want sommigen vinden dat wel raar.

Ik weet dat euthanasie niet heel duur is, maar dan is het de vraag hoe TO daar ethisch in staat.

Stel behandeling is duur en onzeker en de buren willen euthanasie. Ga je dan toch zelf de behandeling betalen of ga je mee in de wens van de buren?

Als ik het zwart-wit zou zien, zou ik zeggen: tuurlijk naar de da en ik betaal alles. De werkelijkheid is dat ik die (fictieve) paar honderd euro hard nodig heb om mijn gezin te voeden (o.a.). Dus dan zeg ik, sorry kat, gezin gaat voor.

Heb ik over nagedacht. Wanneer blijkt dat de buren de kat in willen laten slapen, zal ik daar in meegaan. Ik kan de kosten niet betalen, ik kan hem dus ook niet 'adopteren'. En het blijft hun kat. Mijn kat is ooit aangereden en het heeft me 2000 euro gekost om hem op te lappen. dat deed ik met liefde. Maar om financieel weer een beetje gezond te worden was lastig.

Ik kan me voorstellen dat anderen geen 2000 euro hebben voor een behandeling.

Maar als blijkt dat er dieetvoer aan te pas moet komen, dan haal ik dat voer in huis. Mijn kat heeft ook speciaal voer. Dat staat op een andere plek als het voer dat ik aan de buurkat geef. En geloof het of niet, ze weten precies welk voer voor hun is. Ze hebben een eigen plek en houden zich daar prima aan.

Nogmaals, ik ga niets ondernemen achter de rug van mijn buren om. Stel dat hij echt niet kan lopen en graatmager wordt, dan kan het me eigenlijk geen zak meer schelen of de buren me nog gedag willen zeggen of niet. dan neem ik hem wel mee naar de arts. Op dit moment gaat het nog redelijk met de kat.

Wanneer hij vlooien heeft, geef ik dat door en geven zij hem een middel tegen vlooien. Dan behandelen we onze katten tegelijk. Zij zien de kat minder dan ik. Daarom geef ik zo af en toe wat bijzonderheden door.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
quote:Sarah Scott schreef op 21 juni 2010 @ 17:00:

[...]

Bedenk je dan ook, dat je je buren-relatie wellicht op scherp zet, door dingen achter hun rug om te doen.Daar kan ik mij ook in vinden Sarah, daarom juist is het zo'n moeilijk dilemma.
Komt ineens wat bij me op: wanneer heb je met de buren gesproken? Want als zij hem gewoon niet zo vaak zien, kan het zijn dat ze het echt niet zien. Er bestaat natuurlijk een kans dat ze er nu jij het gezegd hebt ook op gaan letten, of het gewoon toch ineens opvalt. Dat het kwartje nog even moet vallen? En dat ze dus alsnog met het beestje naar de DA gaan?
...
Voor Kookwekkertje,.......

quote:kookwekkertje01 schreef op 21 juni 2010 @ 17:07:

Stel dat hij echt niet kan lopen en graatmager wordt, dan kan het me eigenlijk geen zak meer schelen of de buren me nog gedag willen zeggen of niet. dan neem ik hem wel mee naar de arts. Op dit moment gaat het nog redelijk met de kat.Misschien hebben zij dit standpunt ook wel, en is er dus niet zoveel aan de hand.
Katten die los rond mogen zwerven noem ik geen huisdieren meer. Die gaan vanzelf wel dood als hun tijd gekomen is. Ik zou het aanbod van de buren aannemen het katteluikje te vergoeden waardoor alleen jouw eigen kat nog binnen kan.
quote:elninjoo schreef op 21 juni 2010 @ 17:13:

Katten die los rond mogen zwerven noem ik geen huisdieren meer. Die gaan vanzelf wel dood als hun tijd gekomen is. Ik zou het aanbod van de buren aannemen het katteluikje te vergoeden waardoor alleen jouw eigen kat nog binnen kan.

dat is nou net niet het dilemma waar TO mee worsteld dussss...

Ze WIL het dier juist helpen en NIET laten verkommeren.

er zijn ook mensen die andermans/diers leed wel aantrekken.

Katten die los rond mogen zwerven noem ik geen huisdieren meer. Die gaan vanzelf wel dood als hun tijd gekomen is. Ik zou het aanbod van de buren aannemen het katteluikje te vergoeden waardoor alleen jouw eigen kat nog binnen kan.Ik heb atijd gedacht, dat jij alleen een hekel aan kinderen hebt! .

Katten die los rond mogen zwerven noem ik geen huisdieren meer. Die gaan vanzelf wel dood als hun tijd gekomen is. Ik zou het aanbod van de buren aannemen het katteluikje te vergoeden waardoor alleen jouw eigen kat nog binnen kan.Als een kat opgegroeid is in een huis en niet zelf voor zijn eigen voedsel en veiligheid kan zorgen is het een huiskat.Omdat ze niet wilsbekwaam zijn en eigenmachtig wil dat nog niet zeggen dat ze het verdienen om te sterven. Nogal kromme beredenatie.
quote:Starshine schreef op 21 juni 2010 @ 16:43:

[...]

En jij staat er totaal onbevooroordeeld in? Jij gaat er direct vanuit dat er niks ernstigs aan de hand is, dat de behandeling peanuts kost en dat alle katten minstens 20 worden.

waar lees jij dat? nergens....wederom een aanname

quote:Aan de hand van de OP vraag ik mij af wat ik zou doen en wat mijn opties zouden zijn.

Bij een kat van 13 met genoemde symptomen is er vaak meer dan alleen een wormenkuurtje nodig. Kat van mijn moeder heeft dezelfde symptomen gehad (en was ietsje ouder) en de behandeling was echt niet goedkoop voordat het beetsje ingeslapen werd).

En met die kennis en het feit dat ik geen geld heb voor frivoliteiten als dierenartsconsulten voor andermans kat, zou ik het dus niet doen.

en dat is je goed recht.

Het punt wat ik wilde maken is nogmaals: je weet het niet voor het onderzocht is.

en DAN kun je beslissen hoe en wat....en ja,misschien wel euthenasie....maar misschien ook helemaal niet.

Duidelijker kan ik het niet maken wat ik bedoel.

Als we allemaal een glazen bol zouden hebben zou het heel makkelijk zijn maar tot die tijd is er maar één die kan vertellen hoe ziek het dier is en wat het gaat kosten...de DA
nog een aanname: jij bedenkt je van te voren niet wat er mogelijk kan gebeuren? Jij laat je altijd totaal verrassen?

Lijkt me lastig.
Bij een dierenarts sta je in 99% van de gevallen, voor een verrassing.

En nooit in jouw voordeel.

Of je moet een prik gaan halen.
quote:13 is nog lang niet afgeschreven hoor....per kat verschillend.

en het kan iets heel simpels zijn.

aanname

quote:precies en je bent geen dierenarts hé.........

aanname, tenminste, je zou kunnen weten dat ik geen da ben, maar jij weet niet wat ik in het verleden allemaal gedaan en gestudeerd heb.

quote:jouw glas is vast halfleeg..

aanname

Kortom, jij kunt er ook wat van.
ik ga me eens nuttig maken in huis.
quote:Starshine schreef op 21 juni 2010 @ 17:26:

nog een aanname: jij bedenkt je van te voren niet wat er mogelijk kan gebeuren? Jij laat je altijd totaal verrassen?

Lijkt me lastig.

inderdaad een aanname.....waar haal je ze vandaan.

tuurlijk bedenk ik me wel wat zou kunnen maar wat voor zin heeft het om 38 beren op een weg te zien terwijl het uiteindelijk een cavia blijkt te zijn.

waarom van het slechte uitgaan....

van het beste hoeft ook niet maar alles kan....wat heeft het voor zin om 20 ziektes te googlen als alleen een DA het verlossende antwoord kan geven.

Wat lijkt me dat moeilijk als je alles zo invult voor anderen..
quote:Starshine schreef op 21 juni 2010 @ 17:31:

ik ga me eens nuttig maken in huis.

ik ook,misschien dat dat beter is.

wij gaan elkaar niet snappen nie.
De kat van een vriendin van mij is ingepikt door mensen uit de buurt, omdat ze 'hem extreem mager' vonden. Het beest was oud en kreeg gewoon goed te eten.

Ze hebben de dierenbescherming aan de deur gehad, maar de kat is nog steeds bij die mensen (ze weet niet wie het zijn).

Ik zou toch eerst langs de buren gaan voor je echt langs de DA gaat (als je dat inmiddels hebt gedaan: heb gelezen tot en met een bladzijde of 4)

En het zou heel goed de schildklier kunnen zijn. Had mijn bejaarde kat ook. Die zakte ook door zijn achterpoten zo nu en dan. Pilletjes at ie niet, operatie had ook geen zin. (Toen was ie al 18 ofzo).
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Als je naar de wet kijkt is het simpel.

Het onthouden van medische zorg is verboden.

Het bieden van hulp aan dieren in nood is verplicht.

(Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren)

Voila.

Ofwel: niks met "het is hun kat en ze moeten het zelf weten."

Het is: het is hun kat en ze hebben ermee naar de DA te gaan.

En degene die weet dat die kat wellicht lijdt heeft zich ermee te bemoeien. Mogen de buren niet blij van worden, maar life is tough.
up
Ja , up!
quote:mariona schreef op 22 juni 2010 @ 00:15:

Als je naar de wet kijkt is het simpel.

Het onthouden van medische zorg is verboden.

Het bieden van hulp aan dieren in nood is verplicht.

(Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren)

Voila.

Ofwel: niks met "het is hun kat en ze moeten het zelf weten."

Het is: het is hun kat en ze hebben ermee naar de DA te gaan.

En degene die weet dat die kat wellicht lijdt heeft zich ermee te bemoeien. Mogen de buren niet blij van worden, maar life is tough.Als het zo is, dan is dat een mooie wet. Mariona
Hee Kookwekkertje, hoe is het nu met de zieke kat? En heb je al met je buren gesproken?
Ja, ik ben ook benieuwd!
Ik ook. Zeker met dit warme weer is het belangrijk dat de kat voldoende vocht en voedsel binnen krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven