dilemma verkoop woning

01-05-2011 17:27 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma en hoop op wat objectieve reacties want weet even niet waar ik goed aan doe.

Ik werk al 5 jaar (vast contract) bij een bedrijf waarvan de toekomst op dit moment erg onzeker is. Een aantal weken terug is mij aangegeven dat ik mee zal gaan met het zusterbedrijf maar daarna niets meer gehoord dus erg onzeker allemaal.

Mede hierdoor en omdat ik serieus overweeg binnen nu en 1 jaar alleen een kind te krijgen heb ik besloten mijn huidige appartement te verkopen, ik zit momenteel in de onderhandelingsfase, omdat ik nu nog een vast contract heb en het tegenwoordig ook niet meer zo makkelijk is om een vast contract bij een nieuw bedrijf te krijgen en zonder vast contract het onmogelijk is een huis te kopen. Zoals aangegeven ben ik momenteel in de onderhandelingsfase waarbij het er sterk op lijkt dat ik krijg wat ik voor mijn appartement wil hebben maar doe ik er goed aan? ik wil niet geforceerd iets anders kopen wat wellicht niet 100% mijn keuze is omdat de toekomst van mijn werk onduidelijk is en ik niet de keuze heb om in de tussentijd wat te huren om rustig naar wat anders te kunnen kijken maar tegelijkertijd weet ik niet of ik ooit nog dit bod voor mijn huidige woning zal krijgen, en mocht ik aan een kindje beginnen dan is mijn huidige appartement te klein (2 kamer appartement) en zal ik mijn woning in de toekomst wel makkelijk kunnen verkopen. Dat weet niemand natuurlijk maar als mijn werk niet onzeker was dan had ik voorlopig wat kunnen huren en rustig naar wat anders kunnen kijken maar dat is niet het geval.

Hoop dat het allemaal een beetje duidelijk verwoord is, ben zelf van mening dat het denk ik beter is om mijn opdracht terug te trekken, ook al kost me dat wat geld, om te voorkomen dat ik in een soort van tussen het wal en schip situatie beland.
Hoi Cappi, kan me voorstellen dat je hoofd een beetje tolt.

Een paar vragen:

Voel je je lekker in je appartement, is het een fijne plek om te wonen?

Maak je kans op een prettige huurwoning als je je appartement verkoopt? Sta je ingeschreven bij de woningbouw ofzo, of moet je dan particulier huren?

Nog geen andere leuke koophuizen op het oog dus, die voor jou voorlopig goed betaalbaar zijn en meer ruimte bieden?

Hoe sterk is je kinderwens? En kun je niet meer te weten komen over de toekomst van je baan?
Goede vragen van Puck.

Het lijkt me geen goede gang van zaken als je nu hals over kop dit soort beslissingen neemt omdat je misschien in de toekomst minder kans maakt om een hypotheek te krjgen. Je geeft nu een zekere situatie op voor een onzekere, voor een eventueel ´gevaar´. Niet echt logisch.

Heb je wel al rondgekeken op de huizenmarkt naar eventuele woningen? Heb je al enig idee wat je zou willen hebben en weet je al of je dat kunt betalen? Hoe dicht ben je al bij het vinden van je idelae nieuwe woning?

En misschien nog een gedachte om mee te nemen: voor een kind hoef je niet perse groter te gaan wonen. Dat zou je alleen voor jezelf en je eigen gemak doen. Maar voor een baby maakt een twee- of drie-kamer woning echt niet uit. Je zou ook na het krijgen van een kind naar een nieuwe woning kunnen zoeken. (eventueel huur)
Hoi puck, bedankt

Ik voel me erg lekker in mijn appartement, ook al ben ik er een beetje uitgegroeid na 8 jaar, maar erg leuke locatie.

Sta niet ingeschreven bij woningbouw dus zou dan particulier iets moeten huren maar voor lange termijn huren is voor mij geen optie.

Ik heb andere koopwoningen op het oog 3 in totaal waarbij keuze 3 nu keuze 1 is geworden ivm betaalbaarheid, alle 3 zijn mogelijk maar bij de eerste 2 is er weinig ruimte tot onderhandelingen en zit ik echt tot de limiet en wil ik dat? ik wil natuurlijk ook leuke dingen kunnen blijven doen en het wordt dan wel wat krap qua maandlasten.

Mijn kinderwens is zeer sterk, ook een van de redenen dat ik iets groters wil.

Mbt toekomst baan, heb besloten morgen even met iemand te praten die mij hopelijk wat meer duidelijkheid kan verschaffen, ook al is het voor al mijn collega's onzeker, hoop dat ik wat duidelijkheid krijg gezien mijn dillema qua verkoop appartement.
Je zegt dat het kopen van een woning zonder vast contract onmogelijk is, maar dit is niet waar. Als een eventuele nieuwe werkgever aan jou een werkgeversverklaring wil verstrekken (en meestal is dat geen enkel probleem), dan kan je daar ook een hypotheek mee krijgen. Ik zou dus niet te sterk blijven vasthouden aan het idee dat het misschien nu of nooit is.
Bedankt saphira, dat is ook zo maar zo voelt het momenteel even niet, misschien zie ik teveel beren op de weg, maar ik zit voor mijn gevoel in een catch 22 situatie en weet niet waar ik goed aan doe. Mijn gevoel zegt, hoe graag ik ook wat anders wil, de verkoop terug te trekken en even af te wachten hoe het allemaal verder loopt maar het voelt alsof ik dan voor de veilige optie ga, ben iemand die aan zekerheden vasthoudt en heb soms het gevoel dat ik wat meer risico moet nemen anders blijft het allemaal zo verder voortkabbelen
Inschrijven voor een huurwoning bij een woningbouwvereniging kan sowieso geen kwaad, de jaren bouw je gewoon op als je verlengt, de kosten zijn makkelijk op te brengen, ik geloof dat je er wel bent met max. E.20 per jaar (ken alleen tarief eigen gemeente, dat is lager).

In de meeste steden is het zo dat je 5-10 jaar wachttijd hebt voordat je in aanmerking komt voor toewijzing. Lijkt me geen nodeloze maatregel. Een vangnet voor als er niets (meer) mogelijk is op de koophuizen-markt.

Verder geen idee wat je moet doen, hoe ruim zijn de slaapkamers? Als de 2e slaapkamer ruim is, is die misschien wel te splitsen in een studeerkamer en een babykamer? En, belangrijk, is er een lift in het complex waar je nu woont? Ivm de kinderwagen, mocht je daar je kindje gaan krijgen??
Hoi Carenza,

Ik ga mij idd inschrijven bij woningbouwvereniging, wat je zegt kan sowieso geen kwaad.

Mijn slaapkamer is vrij ruim maar niet op te spliten in 2 aparte ruimtes, daarvoor is het net niet ruim genoeg en ook qua indeling niet mogelijk. Waar ik nu woon heeft inderdaad een lift, gebruik ik nooit aangezien ik maar 1 trap op hoef.
Ikzelf ben gek op verhuizen en zou het echt wel weten als ik, met deze markt, een koper had. Maar goed, ik ben jou dus niet.

Ik zou me alleen niet te veel door de beren omver laten lopen als die je ervan weerhouden een belangrijke wens te vervullen.

Goed dat je even gaat praten op je werk.

Lastig hè, van die grote keuzes!
Ja puck, idd lastig van die grote keuzes, heb er soms weleens de balen van dat ik wat dat betreft single ben dat ik het dan weer alleen moet beslissen maar is een ander verhaal.

Als ik jou zo hoor dan zou jij als jij in deze situatie zat gewoon dorogaan met de verkoop? Ene moment denk ik ik ga ermee door en het andere moment denk ik van ik doe het niet, ik wordt gek van mijzelf. Ik ga in ieder geval dit even morgen op mijn werk aankaarten hopelijk word ik er iets wijzer van.
Cappi, kun je de maandlasten van een woning goed ik je eentje opbrengen ook bij 70% van je huidige salaris? Zeker omdat je het alleen moet doen is het belangrijk om dit ook met een uitkering te kunnen opbrengen.

Wil je met een kind evenveel werken als dat je nu doet?

Het is een hele beslissing, zeker als je alleen bent. Succes!
Hi cappi, ik begrijp dat je besluit om een andere woning te kopen sterk geforceerd wordt door het verplicht moeten hebben van een vaste baan en door je kinderwens.

Beide kan je nog eens checken op validiteit: je zou je werkgever deelgenoot kunnen maken van je verhuiswens en nog eens kunnen polsen wat zijn plannen zijn en je zou je ook op vruchtbaarheid kunnen laten onderzoeken (of alvast beginnen aan je kindje).
quote:saphira schreef op 01 mei 2011 @ 17:58:

Je zegt dat het kopen van een woning zonder vast contract onmogelijk is, maar dit is niet waar. Als een eventuele nieuwe werkgever aan jou een werkgeversverklaring wil verstrekken (en meestal is dat geen enkel probleem), dan kan je daar ook een hypotheek mee krijgen. Ik zou dus niet te sterk blijven vasthouden aan het idee dat het misschien nu of nooit is.

Dit zou ik maar niet te hard schreeuwen. Want het is totaal niet waar wat je schrijft.

Mijn collega krijgt netjes een werkgeversverklaring ondanks 1jarig contract, maar haar vriend/partner geen vast contract en werkt er inmiddels al 2 jaar, krijgt geen werkgeversverklaring van zijn werkgever. En ook zijn loonstrookjes vind de hypotheekverstrekker niet voldoende. Dus koop woning kan niet doorgaan. Want alleen op haar salaris kan de woning niet gekocht worden aangezien ze maar 20 uur per week werkt.

Ze zijn niet zo makkelijk meer tegenwoordig.
Hai,

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Momenteel een appartement samen met vriend. 3,5 jaar geleden gekocht met 125% financiering. Inmiddels ingeloot op nieuwbouwwoning en makelaars langs laten komen om ons app te taxeren. Taxatie valt vies tegen en we moeten waarschijnlijk ons app verkopen met veel verlies (minder dan het bedrag waar we de hypotheek voor hebben afgesloten), als we voor de nieuwbouw gaan. We hebben net besloten om toch voor zekerheid (geen schulden, geen dubbele lasten) te gaan en nog even te wachten met de verkoop van ons app waardoor we de leuke nieuwbouwwoning moeten laten vallen en onze plannetjes een paar jaar moeten opschuiven.

Op een werkgeversverklaring moet inderdaad staan dat je een vast contract hebt, anders verleent de bank geen hypotheek. Ook willen veel banken dat je eerst je huidige woning verkoopt voordat je een nieuwe woning koopt. Daarnaast gaat de bank vanaf aug niet meer tot 125% financieren, maar tot 110% wat het lastig maakt om een woning te kopen en de kosten koper mee te financieren. Kortom het wordt mensen met een huidige koopwoning niet gemakkelijker gemaakt om een andere woning te kopen.

Succes met het nemen van een beslissing en het gesprek dat je morgen met je werkgever hebt om wat meet zekerheid te krijgen.
De eisen voor een hypotheek worden steeds strenger. Kun je jezelf over 5/10 jaar nog zien wonen waar je nu zit? Of wil je sowieso op middellange termijn verhuizen? Je hebt nu een koper voor je appartement èn een ruime keuze in huizen die te koop staan, niet iets van je zin kunnen vinden is met de kopersmarkt momenteel niet waarschijnlijk.
De eisen voor een hypotheek worden steeds strenger. Kun je jezelf over 5/10 jaar nog zien wonen waar je nu zit? Of wil je sowieso op middellange termijn verhuizen? Je hebt nu een koper voor je appartement èn een ruime keuze in huizen die te koop staan, niet iets van je zin kunnen vinden is met de kopersmarkt momenteel niet waarschijnlijk.
Bedankt allemaal voor de reacties tot zover. Ga vandaag in ieder geval even polsen bij mijn werkgever of er al wat meer informatie is.

Bergamot, in principe wel maar als ik aan een kindje wil beginnen dan is het veel te klein (heb maar 1 slaapkamer) en moet ik tzt toch verhuizen maar ja wie weet hoe de huizenmarkt dan in elkaar steekt en of ik ooit weer zo'n bod krijg als wat ik nu heb. Ik wil sowieso wat anders eigenlijk, na 8 jaar ben ik het ontgroeid en wil ik voor mijn gevoel verder. En de hypotheek eisen zijn momenteel al strenger wie weet hoe dit over 5 jaar is.

Ik heb wel iets op het oog, wat groter is en beetje in zelfde buurt (wil ik graag blijven wonen) maar is niet mijn 1e keuze aangezien de andere 2 woningen financieel niet haalbaar zijn.
Even een update, wat meer zekerheid sinds vandaag qua werk en volgens de makelaar kon ik ook niet meer onder het bod uit als verkoper zijnde, weet niet of dat zo is maar het heeft tegelijkertijd de keus voor mij gemaakt en daarnaast heb ik dit niet voor niets in gang gezet, na 3 weken al onder voorbehoud verkocht dus ik ben eigenlijk gewoon blij en heb nu rust en ga in de tussentijd rustig op zoek naar een andere woning.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.
Go cappi go!

Ik wilde nog even toevoegen dat er een verschil is tussen een intentieverklaring en een werkgeversverklaring. Als je werkt op jaarcontracten is een intentieverklaring wel makkelijk te krijgen. Maar ik weet niet of de banken genoeg hebben aan een intentieverklaring. Wij hebben 2,5 jaar geleden nog een huis kunnen kopen op 2 intentieverklaringen.

Nu is dit huis verkocht en hebben we een nieuwbouwhuis gekocht. In de tussentijd gaan we huren. Wees blij dat je in deze tijd je huis verkocht hebt. Kun je vanuit een veilige huurwoning op zoek naar je droomhuis zonder dat je het risico loopt dat je je huidige huis niet kunt verkopen! Succes Cappi met verhuizen!
Bedankt Loeszie, nadat ik beslissing heb genomen en ook beetje voor me gemaakt is omdat ik niet onder verkoop onderuit kon heb ik weer rust, heb inmiddels bod gedaan op andere woning onder voorbehoud van aantal dingen, afgewezen omdat ik verkoper niet wil zakken met de prijs.

Nogmaals iedereen bedankt voor de feedback, altijd handig om objectieve meningen te horen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven