Dingen die je een andere naam geeft

27-10-2021 19:00 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had net een gesprek met een vriendin. Ik noem dingen vaak standaard anders dan ze heten. De waterkoker bijvoorbeeld. Die gebruiken we alleen voor thee dus ‘heet’ dat ding hier thuis het ‘thee apparaat’. Als in ‘schat, kun jij het theeapparaat even een zwengel geven voor me?’

Gebruiken jullie andere namen voor alledaagse dingen?
Alle reacties Link kopieren
De garage noemen we de babykamer, vanwege vriend zijn motor die hier gestald is.
Mijn zachte dekentje voor op de bank is de chinchilla.
Vriend heeft een soort softshell jack oid en noemt dat een buitenvest :P
We keken tot voor kort naar Gomorra op Netflix en zeiden dan wel eens tegen elkaar: gaan we nog napoletanen kijken zometeen?
Verder noemen we kinderen nogal eens mormels, maar dat stellen niet alle ouders op prijs dus dat beperken we tot de mensen die begrijpen dat we geen kinderhaters zijn :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
De rhododendron heet hier de rooierotdonder.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter noemde de magnetron altijd magieton. Wat ook eigenlijk wel klopt, voor een klein kind is dat natuurlijk ook magie.
De oven heet over
Ketchup heet hier rooie mayo
Don't cry, buy a bag and move on.
schorpioentje28 schreef:
08-11-2021 03:24
Trumstel :proud:

Wij hebben voor veel mensen in de buurt bijnamen/namen..dat komt omdat we veel met de hond buiten lopen en zodoende van elkaar begrijpen wie we tegen gekomen zijn..voor iemand anders is er niets van te volgen.

Één buurman van een stukje verderop noemen we bijvoorbeeld Peter, geen idee hoe hij echt heet, maar zijn hondje heet Pan, dus vandaar.
Zo zeggen wij ook vaak 'die dikkop'. Daarmee kunnen we minstens vier verschillende mannen bedoelen die we kennen. Maar afhankelijk van de context weten we van elkaar over welke dikkop het gaat.

We hebben ook iemand die we Blondie noemen. Geen idee waarom. Haar echte naam vergeten we altijd.

En Jaap van Dissel noemen we standaard Paulus (als in: kabouter met baard). Moest tijdens dit typen heel even nadenken wat zijn echte naam ook alweer was. ;)
Alle reacties Link kopieren
Vroeger heette bij ons de afstandsbediening 'de zapper'.

Wij noemen de elektrische tandenborstel 'de vu' naar het geluid dat het maakt.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter heeft ASS, en ze was erg snel met praten. Als kleine uk van een jaar of 2 had ze voor heel veel dingen een andere naam, en ook niet de gemakkelijkste. Ze wist trouwens ook prima de echte naam, maar waarom makkelijk doen? :-D Zo heette onze klok Tondajeniksiton. Onze schuur Assedobbeten. Onze slaapkamer Didinteniek. Haar slaapkamer Sjalona. Haar knuffel Ungibaigenies. En ga zo maar door. Was lastig onthouden :nut:
Alle reacties Link kopieren
Joggingbroek is piemelbroek (bungelt zo lekker).
Ongeboren kind is frummel.
Hond heet Gaya, maar noemen we kajapapaya.
Buurman heet DB ofwel drugsbaron, uitleg overbodig.
Knuffelen is kroelieboelie doen.
En chagrijnig of verdrietig zijn heet hier: petuh zijn. Afhankelijk van de reden is het eten-petuh (vaak als ik een craving heb en het betreffende product niet in huis is) of petuh-moe. Of als ik iets moet doen waar ik geen zin in heb of wat echt moeite kost, dan is het petuh-moeilijk.

Ik ben echt raar.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Wat een prachtige woorden Sjansje!
Schrijf ze op voor je er iets van vergeet.
Zie jij er nog iets van logica in?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
12-11-2021 00:43
Wat een prachtige woorden Sjansje!
Schrijf ze op voor je er iets van vergeet.
Zie jij er nog iets van logica in?
Ik heb inderdaad een hele lijst, want er waren er nog veel meer haha.
Ik (en vele mensen met mij) hebben gepuzzeld, vertaalprogramma's erop losgelaten en natuurlijk later ook aan haarzelf gevraagd hoe ze in vredesnaam op die woorden kwam. Nooit enige mate van logica kunnen ontdekken, zijzelf geeft aan dat het nou eenmaal voor haar zo heette. Oké dan :?:
Alle reacties Link kopieren
Geef dingen geen andere naam alleen de geholpen kater noemen we "zaadloze swiepstengel"
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic!

Katten = haarbollen.
Auto (ford Ka) = Kaatje
Bed = nest
Vingers = tengels
choucy wijzigde dit bericht op 12-11-2021 14:24
Reden: Aanvulling
17.16% gewijzigd
sjansje schreef:
12-11-2021 00:37
Onze dochter heeft ASS, en ze was erg snel met praten. Als kleine uk van een jaar of 2 had ze voor heel veel dingen een andere naam, en ook niet de gemakkelijkste. Ze wist trouwens ook prima de echte naam, maar waarom makkelijk doen? :-D Zo heette onze klok Tondajeniksiton. Onze schuur Assedobbeten. Onze slaapkamer Didinteniek. Haar slaapkamer Sjalona. Haar knuffel Ungibaigenies. En ga zo maar door. Was lastig onthouden :nut:
Geweldig! :D Het klinkt als klanken die in woorden omgezet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Die touwtjes waar je shirts mee ophangt en soms zo charmant uit de hals hangen als je ze draagt noemde wij thuis vagina, op z'n engels. "Hee, je vagina hangt uit je shirt." Geen idee waarom maar het is iig niet handig om dat gedachteloos tegen een collega te zeggen weet ik uit ervaring.. :$ Word er nog mee geplaagd
Alle reacties Link kopieren
choucy schreef:
12-11-2021 07:07
Wat een heerlijk topic!

Katten = haarbollen.
Auto (ford Ka) = Kaatje
Bed = nest
Vingers = tengels
Ow ja, bed = nest, maar niet in positieve zin, het is bed als je er gewoon lekker in bent gaan slapen, maar nest als ‘ik kon mijn nest niet uitkomen’ of ‘ik lag veel te laat in mijn nest’. En tengels heten hier normaal vingers, maar in negatieve zin worden het soms wel tengels ‘blijf er met je tengels vanaf’…

Katten ‘miauwende monstertjes’, maar das altijd liefdevol hier…en mijn auto was tijdenlang ‘die kutkar’, want er was altijd wat mee.
Alle reacties Link kopieren
MissPiglet schreef:
27-10-2021 19:02
De afstandsbediening heet bij ons ‘het bakje’.
Hier heet hij de lange afstandsrelatie.
Kachel ipv verwarming
Alle reacties Link kopieren
Mijn vorige auto was mijn grote groene vriend en deze is de schicht.

Verder heeft alleen de stofzuiger een naam. Die heet de rode hond.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven