Een schoonen pot
maandag 29 november 2010 om 12:02
Hallo,
Ik heb zoveel geleerd van mijn vraag van vorige week over strijken en niet strijken, dat ik een volgende vraag voelde opkomen.
Hoe vaak maken jullie het toilet schoon en hoe doe je dit? En hoe vaak zou het moeten volgens jullie of volgens 'de huishoudschool'?
Ik neem me altijd voor om hem in ieder geval om de dag te doen en in het weekend als er wat meer volk over de vloer is misschien extra. Maar het komt er niet altijd van.
Verder vind ik het wel makkelijk om het met allesreiniger en toiletpapier te doen (wasbakje ook meteen). Hoef ik ook geen doekjes uit te wassen. Verder even toiletreiniger in de pot en schrobben met de toiletborstel. Daarnaast eens per week stof afnemen en stofzuigen als de rest van het huis ook gebeurt en als ik zin heb dweilen.
Maar goed, ik loop alweer een hele week achter. Lekker voornemen dus...
Hoe gaat het bij jullie?
Ik heb zoveel geleerd van mijn vraag van vorige week over strijken en niet strijken, dat ik een volgende vraag voelde opkomen.
Hoe vaak maken jullie het toilet schoon en hoe doe je dit? En hoe vaak zou het moeten volgens jullie of volgens 'de huishoudschool'?
Ik neem me altijd voor om hem in ieder geval om de dag te doen en in het weekend als er wat meer volk over de vloer is misschien extra. Maar het komt er niet altijd van.
Verder vind ik het wel makkelijk om het met allesreiniger en toiletpapier te doen (wasbakje ook meteen). Hoef ik ook geen doekjes uit te wassen. Verder even toiletreiniger in de pot en schrobben met de toiletborstel. Daarnaast eens per week stof afnemen en stofzuigen als de rest van het huis ook gebeurt en als ik zin heb dweilen.
Maar goed, ik loop alweer een hele week achter. Lekker voornemen dus...
Hoe gaat het bij jullie?
maandag 29 november 2010 om 13:01
Ik maak het toilet elke dag schoon, en als er bezoek is geweest nog vaker. 1x per week doe ik het wat grondiger, de rest van de week met een doekje met allesreiniger, eerst de deur, de wasbak en kranen, knoppen en dan de pot en als laatste de vloer even. Dan een scheut bleek in de pot, eventueel en even met de borstel erdoor.
En 1x per week ook de tegeltjes, de rand achter het toilet waar prulletjes op staan, enzovoorts.
En 1x per week ook de tegeltjes, de rand achter het toilet waar prulletjes op staan, enzovoorts.
maandag 29 november 2010 om 13:04
maandag 29 november 2010 om 13:08
Ik probeer het een keer per week te doen, maar moet eerlijk toegeven dat dat soms ook wel wat minder vaak is. Wel natuurlijk tussendoor even met de borstel eventuele remsporen verwijderen, maar verder ben ik er niet zo precies in. Ik zou niet weten wat ik er elke dag aan zou moeten schoonmaken. Nu hebben wij ook geen kinderen, dat scheelt natuurlijk.
maandag 29 november 2010 om 13:25
Ik doe zeker 1 keer per week een grondige schoonmaakbeurt. En tussendoor nog weleens de bril extra afnemen. Ik doe het altijd met een doekje en bleek. We hebben sinds een tijdje een hangtoilet en het lijkt wel alsof die viezer is als de staande die we hiervoor hadden. Als je voor de wc staat zie je soms zo'n vies bruin randje helemaal onderin. Daar kan je ook niet goed bij met de wc borstel dus moet ik echt met m'n handen in het water (dat is trouwens echt ijskoud!) om dat randje schoon te poetsen. En dat vind ik maar smerig, dat ik er met m'n hand in moet. Maar zo'n vies bruin randje is ook smerig. Iemand hier een oplossing voor?
maandag 29 november 2010 om 13:26
Sinds dochter 'zindelijk' is en ook zowat elke dag met vriendinnetjes hier thuis speelt maak ik de wc toch wel om de dag schoon. Emmer sop (allesreiniger en chloor), eerst glorix in de pot, schrobben en borstel er in laten staan, lichtknop, deurkruk, kraan wasbak, spoelknop en dan de wc. Nog een keer borstelen met de borstel en doortrekken/borstel uitspoelen in het doortrekwater. Nog een keer doekje langs de pot en klaar is kees. Vloer doe ik als laatste. Muren doe ik 1 keer in de week ongeveer ook.
Dan heb ik ook nog van die wegwerp-glorixdoekje die ik gebruik om (vooral na wc-bezoek van kinderen) de bril en vloer na te vegen.
Dan heb ik ook nog van die wegwerp-glorixdoekje die ik gebruik om (vooral na wc-bezoek van kinderen) de bril en vloer na te vegen.
maandag 29 november 2010 om 13:28
Elke dag neem ik in de badkamer het pissoir en de wc af, net als de wc beneden. 1 a 2 keer per week gaat er chloor doorheen, de rest van de tijd allesreiniger (voor 't frisse luchtje). 1 keer per week doe ik m helemaal, dus deur en deurknop, wc-rolhouder, wasbakje, muren, wc zelf en vloer.
Overigens niet met weggooi doekjes, maar met een gewoon vaatdoekje en een flinke emmer heet sop. Het doekje gaat dan gelijk de wasmachine in (of als ik geen was heb, laat ik m buiten drogen onder het afdakje, voordat ie in de wasmachine terecht komt....)
We zijn maar met zijn tweetjes (en een huurder op zolder, die alleen 's avonds en 's ochtends vroeg thuis is...)
Overigens niet met weggooi doekjes, maar met een gewoon vaatdoekje en een flinke emmer heet sop. Het doekje gaat dan gelijk de wasmachine in (of als ik geen was heb, laat ik m buiten drogen onder het afdakje, voordat ie in de wasmachine terecht komt....)
We zijn maar met zijn tweetjes (en een huurder op zolder, die alleen 's avonds en 's ochtends vroeg thuis is...)
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
maandag 29 november 2010 om 13:53
Geen idee eigenlijk hoe vaak de toiletten hier schoongemaakt worden want dat doet onze hulp en die is er 3x per week. Als zij met vakantie is dan doe ik het zelf. Wij gebruiken zelf alleen het toilet in de bijkeuken en in onze badkamer, die maak ik dan een keer of 2 per week schoon tegelijk met de wastafels in de badkamer. De rest niet tenzij we net precies in haar vakantie een feestje of logees hebben die het toilet in de hal of de andere badkamers gebruiken.
Schrobben met bleek doe ik niet meer, dan heb ik toch altijd net 1 lullig spatje dat op mijn kleding terecht komt en die kan ik dan weggooien. Ik heb bij ieder toilet zo'n fles wc-eend van één of ander huismerk staan, daar schrob ik (hulp ook) mee. En dan spuit ik met zo'n fles badkamerreiniger op stukken keukenrol waarmee ik deurklink, lichtknop, fonteintjes/kranen, spoelknop, wc-bril en pot schoonmaak in deze volgorde. Muren doe ik eigenlijk niet of er moet duidelijk iemand tegenaan geplast hebben. Heb ook nog een urinoir in het toilet in de bijkeuken, daar gaat regelmatig zo'n zakje van dat bruisspul in (van wc-eend) want anders krijg je van die vieze gele vlekken.
Schrobben met bleek doe ik niet meer, dan heb ik toch altijd net 1 lullig spatje dat op mijn kleding terecht komt en die kan ik dan weggooien. Ik heb bij ieder toilet zo'n fles wc-eend van één of ander huismerk staan, daar schrob ik (hulp ook) mee. En dan spuit ik met zo'n fles badkamerreiniger op stukken keukenrol waarmee ik deurklink, lichtknop, fonteintjes/kranen, spoelknop, wc-bril en pot schoonmaak in deze volgorde. Muren doe ik eigenlijk niet of er moet duidelijk iemand tegenaan geplast hebben. Heb ook nog een urinoir in het toilet in de bijkeuken, daar gaat regelmatig zo'n zakje van dat bruisspul in (van wc-eend) want anders krijg je van die vieze gele vlekken.
maandag 29 november 2010 om 15:54
quote:shoppen schreef op 29 november 2010 @ 15:47:
Iedere dag grondig
we krijgen kinderen en klanten over de vloer
1x in de week vind ik veels te weinig
lijkt me ook dat je dat kan zien
Hangt er vanaf hoe vaak je thuis bent.
Huisgenoot en ik werken fulltime, daarnaast wordt er 's avonds vaak nog iets buitenhuis gedaan. Er zijn genoeg dagen waarop ik maar twee keer het toilet gebruik; voor ik ga slapen en als ik wakker wordt. Dan loopt het niet zo'n vaart!
Iedere dag grondig
we krijgen kinderen en klanten over de vloer
1x in de week vind ik veels te weinig
lijkt me ook dat je dat kan zien
Hangt er vanaf hoe vaak je thuis bent.
Huisgenoot en ik werken fulltime, daarnaast wordt er 's avonds vaak nog iets buitenhuis gedaan. Er zijn genoeg dagen waarop ik maar twee keer het toilet gebruik; voor ik ga slapen en als ik wakker wordt. Dan loopt het niet zo'n vaart!
We ask ourselves, 'Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?' Actually,who are you not to be?
maandag 29 november 2010 om 17:02
quote:wizziwik schreef op 29 november 2010 @ 13:57:
@Olivia: Ehm... Hoeveel toiletten hebben jullie precies?
5 in totaal (2 los, 3 in de badkamers). Ik hoef in ieder geval nooit met mijn benen over elkaar vanwege hoge nood voor het toilet te gaan staan wachten. Heb trouwens ook nog 3 bidets en een urinoir.
Als de neefjes en nichtjes, vooral de neefjes, geweest zijn dan merk ik dat ook wel. Vooral als het jongste neefje (6 jaar) net als zijn grote broers ook in het urinoir wil plassen. Heb er een knalroze krukje bijgezet dat nog ergens in de garage slingerde, daar gaat meneer alleen niet opstaan want hij is roze en dat is voor meisjes. Pfff...
@Olivia: Ehm... Hoeveel toiletten hebben jullie precies?
5 in totaal (2 los, 3 in de badkamers). Ik hoef in ieder geval nooit met mijn benen over elkaar vanwege hoge nood voor het toilet te gaan staan wachten. Heb trouwens ook nog 3 bidets en een urinoir.
Als de neefjes en nichtjes, vooral de neefjes, geweest zijn dan merk ik dat ook wel. Vooral als het jongste neefje (6 jaar) net als zijn grote broers ook in het urinoir wil plassen. Heb er een knalroze krukje bijgezet dat nog ergens in de garage slingerde, daar gaat meneer alleen niet opstaan want hij is roze en dat is voor meisjes. Pfff...
maandag 29 november 2010 om 17:28
quote:Olivia1975 schreef op 29 november 2010 @ 17:02:
[...]
.
Ja maar als je drie badkamers hebt, dan is je huis vast zo groot dat je als je heel nodig moet, bijna in je broek plast voordat je er bent. Of heb je daarom 3 badkamers op strategische plaatsen?
Ik maak de wc schoon als ie vies is. Of als ik tijd heb. Of als ik bezoek krijg. En als ik wel tijd heb, maar geen zin dan gooi ik er een allesreiniger-doekje doorheen en een scheut chloor. Maar ik ben dan ook een smeerpoets Overgehouden aan mijn studententijd...
[...]
.
Ja maar als je drie badkamers hebt, dan is je huis vast zo groot dat je als je heel nodig moet, bijna in je broek plast voordat je er bent. Of heb je daarom 3 badkamers op strategische plaatsen?
Ik maak de wc schoon als ie vies is. Of als ik tijd heb. Of als ik bezoek krijg. En als ik wel tijd heb, maar geen zin dan gooi ik er een allesreiniger-doekje doorheen en een scheut chloor. Maar ik ben dan ook een smeerpoets Overgehouden aan mijn studententijd...