Eenheid qua inrichting woonkamer

30-06-2010 18:09 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg moeilijk om in onze woonkamer een mooi geheel te krijgen. Ik vind het nu een beetje een bij elkaar geraapt leeg zootje. Lees veel woonbladen en heb een aantal interieurboeken maar kom er niet goed uit. Ook omdat bijna in alle boeken/bladen lichte vloeren staan en wij hebben een donkere (bruin, bijna zwarte) houten vloer. De stijl waar we van houden is toch wel een beetje VT wonen stijl.

Wij hebben een L- vormige woonkamer met een donkere vloer en spierwitte muren. Verder hebben we veel wit in huis (bank, tv meubel en eettafel taupe/hout). Ik vind dat ook mooi, alleen bij woonbladen staat het altijd leuk en bij ons dus niet. Wie heeft er tips om onze woonkamer eruit te laten zien alsof het 'klopt'.
quote:Sam32 schreef op 30 juni 2010 @ 18:41:

[...]

Welke kleur raad je aan? Ik heb alleen Noorderlicht in mijn nieuwe woning in de woonkamer. Moet ik het dan niet juist spierwit maken?Nog steeds kleurnr 9001 of 9010, dan geeft het wit een warme gloed.
@Sam, kleed is net weg. Was te goor geworden. We hadden een ecru kleurig kleed.

@ Kussentjes vind ik leuk, lekker knus :-).
De basis is goed, maar inderdaad, de aankleding ontbreekt. Ik denk dat het heel erg mooi zou staan om juist een iets felgekleurder schilderij boven de bank te hangen. 1 zo'n knalding kan echt heel veel toevoegen en een hele ruimte ophalen.
Wij hebben de gordijnen, kussentjes en een tafelloper van dezelfde stof laten maken. Basis is zandkleur met rood, zwart, wit en heel licht geelachtige strepen. Onze huiskamer is zwart, wit, rood en licht hout qua kleur. Bij elkaar geeft het een gezellig geheel.
MILF in the making ;-)
Zal mijn schrijfblok erbij pakken, want jullie hebben goede ideeen. Zal zo ook nog eens alles goed doorlezen (ben ondertussen aan het koken).

Foto's haal ik trouwens zo weer weg ivm privacy .
Wat voor kleur kleed zou mooi zijn, donker of licht?
quote:nummerzoveel schreef op 30 juni 2010 @ 18:54:

[...]

Nog steeds kleurnr 9001 of 9010, dan geeft het wit een warme gloed.Dank je. Ik zal het opschrijven.
quote:Sam32 schreef op 30 juni 2010 @ 19:13:

[...]

Dank je. Ik zal het opschrijven.Wij hebben 9010/9016, is echt vrij wit hoor/spierwit.
quote:Sunny1 schreef op 30 juni 2010 @ 19:10:

Wat voor kleur kleed zou mooi zijn, donker of licht?Ik zou gaan voor een tint die tussen de vloer en de bank in zit.
Ik zou een kleur voor kleed en accesoires (kussens, schalen, vazen e.d.) kiezen die tussen de vloer en de wanden inzit, ecru is al genoemd, tinten grijs lijken me ook mooi (en 'VTwonenstijl' ). Ik hou zelf enorm van minimalisme, maar dan wel met een paar 'objecten' er tussendoor die een statement maken en het 'eigen' maken. Ik denk dat de combinatie die je nu hebt in principe heel mooi en harmonieus is, en wat dat betreft 'klopt', maar nog een beetje anoniem of steriel is. Een markante designlamp, een antiek kastje, een vaasje met een bijzondere bloem, een en ander aan de muren, zo'n marrokaans bord inderdaad, zo eigen je je de ruimte toe.
@Eurydice, het is inderdaad een beetje steriel. Het leeft niet echt.

Heb wel veel ideeen opgedaan dankzij jullie dus dat is wel heel fijn :-).
quote:nummerzoveel schreef op 30 juni 2010 @ 18:54:

[...]

Nog steeds kleurnr 9001 of 9010, dan geeft het wit een warme gloed.

9010 lijkt wit, wanneer je het niet kunt vergelijken met echt wit. Wanneer je bijv. een spierwit plafond hebt, kun je wel iets verschil zien (wel mooi hoor). Je kijkt er gewoon wit op, maar heeft een warmere uitstraling.

In 9001 zit wat meer geel in (en is dus ook warm), iets minder wit dan 9010.

Zijn beide 1 van de meeste gebruikte witten.

Wij hebben trouwens ook een donkere vloer (een soort van antraciet, met lichtere plekken erdoor), wij hebben onze witte muren (9010) gecombineerd met de kleuren forel (deuren) en lei (1 muur). Ik vind het echt super muur. In de muur die lei geschilderd is, zit in een wit (9010) kozijn dat steekt echt super mooi af, zonder echt fel of druk te zijn.

Kijk eens op histor.nl, daar kun je alle kleuren zien de ze hebben en als je er op klikt laat ze ook bijpassende kleuren zien (meerdere mogelijkheden)
9010 is deze kleur zie ik op google:

Als ik een muur heb met 9010 en een spierwitte kast (die heb ik al) staat dat dan wel? Ik vind dit wel een mooie kleur.

En is het mooi om alles in de woonkamer die kleur te doen of juist het plafond wit houden?

De vorige bewoners (ik krijg begin aug. de sleutel) hebben licht gele muren en een wit plafond. Ik vind het een beetje té geel.
Ik heb 9010 op alle muren en plafonds, en verder al het houtwerk (kozijnen, deuren, plafondbalken, boekenkast) spierwit. Ik vind het zelf heel mooi staan! Het wit van het houtwerk springt er echt uit, zonder dat het "te" opvallend is. Ik heb eerst ook getwijfeld over het plafond, maar nu vind ik dat het echt een veel mooier geheel is geworden met het plafond ook in die "kleur".
Ik vind het ook wel een erg mooie kleur moet ik zeggen.

Bedankt voor de tip!!
Heb net even op wat sites gekeken (Histor/Flexa) naar kleurstalen. Zag toevallig ook een foto van een woonkamer met donkere vloer en veel lichte kleuren erbij, erg mooi. Tegen vriend ook gezegd dat er na de zomer weer een kleed in gaat, maar daar was hij het niet helemaal mee eens geloof ik. Maar goed, ik ben de baas .

Aan de muur willen we inderdaad ook wat, maar dat gaat een langer project worden denk ik. Wil niet zomaar wat aan de muur knallen.

Ik vind een koeienvel (in bruin) wel mooi, maar dat wordt misschien te hard bij ons he qua kleur? En anders wordt het denk ik toch een beige achtig kleed.
jammer dat je foto weg is.....heb ik gemist.
Een tip voor aan de muur; een mooi behang papier op een canvas plakken in de kleurstelling die je wenst. Ook makkelijk verwisselbaar als je het moe bent of dingen wil uitproberen.
quote:flatscreen schreef op 01 juli 2010 @ 11:44:

jammer dat je foto weg is.....heb ik gemist.

Kan 'm er nog wel opzetten hoor, maar wil niet dat het er permanent op staat .

Die tip van het behang op canvas vind ik ook leuk. Is ook niet zo duur .
Ik zou met wat grijstinten in kussens en accesoires gaan werken om wat nuance in het contrast tusssen de vloer en meubels te gaan krijgen.

Ik ben zelf niet zo van de kleuren maar hou ook van minimalisme en en gedekte tinten.

Je kan er ook wat warmte in krijgen door wat items in te brengen van natuurlijk materiaal.

Krukjes van onbewerkt hout, Materialen van stof verzachten een hoop( denk aan een stapel grote woonkussens op de grond, een mooi wollen plaid over de leuning van de bank, een poef van bruin leer, of koeienvel, geitenharen krukjes).

Een schilderij aan de muur doet ook veel, je kan ook kiezen voor een mooie grote muursticker, dat breekt een muur maar spring weer niet zo eruit als een vierkant(gekadert dus) schilderij, maar beweegt wat vorm betreft een beetje mee in het interieur.

Een goed lichtplan brengt ook veel sfeer, kijk kritisch naar je lichtpunten en het soort licht wat het geeft. Lichtpunten die vanaf een laag punt komen, geven meer sfeer dan licht dat van bovenaf komt.

Misschien kan het ook liggen aan de manier hoe de meubels geplaatst zijn, harmonie zit hem ook in het goed combineren van de plaatsen van grote meubelstukken, symmetrie geeft meer rust en een kloppend beeld, dan dat het uit elkaar lijnen geplaatst wordt.

Wittinten geven meer leven als je nuanceert in de wittinten en tussen mat en hooglans

Stalen, of alu accesoires geven kilte, maar als je deze combineert met natuurlijk materiaal zwakt dat het af ( bijv. een mooie stalen kandelaar naast een houten schaal)

Probeer niet te veel kleinere dingen in je interieur te brengen, dat kan juist nog rommeliger worden, maar kies voor een paar mooie grotere objecten. Of centreer de kleinere dingen bij elkaar om het toch 1 object te maken. (bv, of 1 hele grote vaas, of een hoop kleine vaasjes op een schaal zetten)

Nou... dit is wat mij een beetje te binnen schiet
Zwart, of harde kleuren tegen wit kan mooi zijn, maar maakt erg hard. Zacht zijn grijstinten, taupe, poederpastels en bruintinten, die uitstekend met wit combineren.
zou nog wel even de foto willen zien :-)
Dank je Iry voor de tips.

Grijs en poeder zijn kleuren die ik erg mooi vind. Taupe ook.

Muurstickers zat ik ook al naar te kijken, maar we hebben prachtig gestucte muren. Denk dat mijn vriend gaat flippen als ik over stickers begin.
Hee leuk!

Vind dat je hele mooie spulletjes hebt staan, lekker luchtig wit!

Je hebt naast je grote witte kast nog iets staan, dat is wat kort op elkaar en lijkt met de bank ernaast tegen de muur allemaal geplakt. Inderdaad boven de bak mag iets leuks hangen.

Verder ben je goed op weg hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven