Egel in de tuin

07-06-2023 10:25 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteravond hoorde ik ineens luid geritsel in mijn achtertuin en kwam er een egel tevoorschijn. Het was echt een groot beest, ik denk wel 30 cm lang, en hij liep daar rustig te scharrelen. Ik had nog nooit een levende egel in het wild gezien, dus het was een spannend moment :)
Hebben jullie wel eens egels in je tuin, en moet je daar dan iets mee? Ik vond al googelend het advies om ze te vangen en naar een egelopvang te brengen, maar dat leek me nogal overdreven. Er kruipen en lopen in mijn tuin voldoende insecten om een heel egelweeshuis te voeren (leuk voor hen, minder voor de buren die moeten dealen met mijn ‘woesternij met natuurlijke begroeiing).
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben al jaren een egel paar in de tuin.
Ik voer ze ook regelmatig bij met speciaal egelvoer te koop bij welkoop. Maar in onze tuin is ook genoeg te eten voor hun
Bijvoeren doe ik vooral in de tijd dat ze baby s hebben.
Wegbrengen lijkt me wat overdreven als er niks met de egel aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren Quote
In deze tijd van het jaar hoef je ze niet naar de opvang te brengen, er is genoeg te eten voor ze, en als jij een wilde tuin hebt, heb je ook vast slakken genoeg.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen mijn man voor het eerst een egel zag in een tuin (wij pasten op het huis van mijn zus, die wat landelijker woonde) ging hij op de tafel staan :rofl: ik heb hem heel hard uitgelachen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
o wat tof!
je kan een schuilplaats bouwen als je dat leuk vind maar met een natuurlijke tuin heeft hij/zij die vast al.
vooral van genieten.
Je kan een nachtcamera plaatsen. misschien is t wel een moeder met jongen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker laten scharrelen

Als hij niet ziek oogt, red hij zich wel
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
07-06-2023 10:29
Toen mijn man voor het eerst een egel zag in een tuin (wij pasten op het huis van mijn zus, die wat landelijker woonde) ging hij op de tafel staan :rofl: ik heb hem heel hard uitgelachen.
Ik schrok wel even toen er zo’n groot beest uit de bosjes kwam. In de wijk hierachter hebben ze een rattenprobleem en die kom ik liever niet tegen. Nu direct mijn dochter geroepen die hem ging filmen, heel grappig. Maar ik had dus niet verwacht dat ze zo groot zijn in het echt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zolang ze niet gaan paren in je tuin zijn het hele rustige dieren. :proud:
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Egels zijn heel blij als je een laag bakje met water neerzet, zeker met dit droge weer!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben 2 egelhuisjes in de tuin staan en die worden bewoond, er ligt wat stro in en ik gooi er elke dag wat egelvoer in, vind het hartstikke leuk ze in de tuin te hebben!

Van de week zat ik 's avonds buiten en hoor ik de hond ineens keihard janken. Had z'n snuffert denk ik tegen een egel aan gedrukt, de sukkel, en het natuurlijke pantser van een egel werkt dan natuurlijk goed. De egel lag in een mooi bolletje in de struiken. Zielig voor de egel en ook zielig voor de hond, maar denk dat de egel er het best uit gekomen is. En hond heeft weer wat geleerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt een lage schaal met water neerzetten. Geef alleen water, geen melk, daar kunnen ze slecht tegen. Egels ruimen de slakken op in de tuin. En mocht je een vijver hebben; die afdekken met een net. Leuk hoor, zo'n egeltje. Wij hebben een 'egelhuis' (beschutte plek met een echte ingang onder de onderste plank van een buitenkast) waar ze hun winterslaap houden.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
07-06-2023 10:29
Toen mijn man voor het eerst een egel zag in een tuin (wij pasten op het huis van mijn zus, die wat landelijker woonde) ging hij op de tafel staan :rofl: ik heb hem heel hard uitgelachen.
En je pest hem er nog steeds mee? (zou ik wel doen ;-))

Ik zie af en toe egelpoep in de tuin, maar de egel zelf heb ik helaas nog niet gezien.
Zo leuk! Ik heb ook regelmatig een egel in de tuin. En zie ze in de wijk ook vaak. Ze kunnen inderdaad vrij groot zijn.
Maleficent schreef:
07-06-2023 10:36
Zolang ze niet gaan paren in je tuin zijn het hele rustige dieren. :proud:
Haha jup dat hoor je wel
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.natuurmonumenten.nl/aanvrag ... skQAvD_BwE
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
07-06-2023 10:45
Je kunt een lage schaal met water neerzetten. Geef alleen water, geen melk, daar kunnen ze slecht tegen. Egels ruimen de slakken op in de tuin. En mocht je een vijver hebben; die afdekken met een net. Leuk hoor, zo'n egeltje. Wij hebben een 'egelhuis' (beschutte plek met een echte ingang onder de onderste plank van een buitenkast) waar ze hun winterslaap houden.
Wij hebben geen net over de vijver maar een laddertje (het is geen grote vijver) dat werkt ook goed voor egels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben ook een setje en ze hebben elk jaar een paar kleintjes. Ze krijgen van ons kattenbrokjes (niet de allergoedkoopste, beetje fatsoenlijke, krijgen onze katten ook).

Is heel leuk, dat bakje staat bij een tuindeur en dan zie je soms pa en/of ma met twee of drie kleintjes :heart: Ik heb ook wel een foto met drie kleintjes bij het bakje.
Eksters lusten trouwens ook wel een kattenbrokje, dus die zien we ook regelmatig bij het bakje,

Bijvoeren is niet persé nodig als je tuin wild genoeg is, ze zijn je wel dankbaar voor een bak water. Wij hebben zo'n vogeldrinkbak daarvoor, want als het te hoog is trekken ze de kom gewoon om.

Ze zitten wel tjokvol vlooien, het is dus niet verstandig om ze binnen te halen en als je zelf huisdieren hebt is preventief ontvlooien een heel goed idee.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
tvp
Everything you see I owe to spaghetti!
Ik moet mijzelf corrigeren, blijkbaar kan een fors exemplaar soms 30 cm worden. Weer wat geleerd ;-D.
Als het beest echt 30 cm was, was het geen egel ;-D.



On topic: lekker laten scharrelen. In bij elke tuin zit wel een egel (nou ja, helaas niet meer, het zou wel moeten) en ze kunnen zich uitstekend zelf redden. Omdat ze meestal in het donker op pad zijn, zien de meeste mensen ze nooit (tenzij ze gaan paren: als je het geluid van een stoomlocomotief in je tuin hoort, weet je dat het wellustige egels zijn).
Alle reacties Link kopieren Quote
-Bladora-❤ schreef:
07-06-2023 10:37
Wij hebben 2 egelhuisjes in de tuin staan en die worden bewoond, er ligt wat stro in en ik gooi er elke dag wat egelvoer in, vind het hartstikke leuk ze in de tuin te hebben!

Van de week zat ik 's avonds buiten en hoor ik de hond ineens keihard janken. Had z'n snuffert denk ik tegen een egel aan gedrukt, de sukkel, en het natuurlijke pantser van een egel werkt dan natuurlijk goed. De egel lag in een mooi bolletje in de struiken. Zielig voor de egel en ook zielig voor de hond, maar denk dat de egel er het best uit gekomen is. En hond heeft weer wat geleerd.


Onze hond kwam een keer 1x een uurtje na bedtijd jankend uit de tuin. Sindsdien wordt er wel gesnuffeld aan egels maar met enige afstand. Dus het was vast een egel toen :proud:
We zien er heel vaak 1 (of meer) tijdens de laatste ronde.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een wat kleiner egeltje. En ik ben verliefd! Wat een leuke beestjes zijn het met die nieuwsgierige koppies. We voeren niet en hebben ook geen huisje. Wel genoeg wildernis en stapels takken om zich in te verschuilen. Sinds we de tuin hier natuurlijker hebben gemaakt is er zoveel bij ons komen wonen, de egel was toch wel de kroon op ons werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
07-06-2023 12:47
Onze hond kwam een keer 1x een uurtje na bedtijd jankend uit de tuin. Sindsdien wordt er wel gesnuffeld aan egels maar met enige afstand. Dus het was vast een egel toen :proud:
We zien er heel vaak 1 (of meer) tijdens de laatste ronde.

Onze hond pakt ze in de bek 🙈. Ik weet dat meer honden het doen maar ik blijf het verbazingwekkend vinden hoe ze dat zonder (veel) pijn voor elkaar krijgen. Als ik het door heb bevrijd ik de egel natuurlijk en zet die ergens buiten bereik van de hond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er wordt vaak geroepen dat egels zich prima kunnen redden, maar met de toegenomen droogte en warmte hebben ze het erg zwaar. Ze kunnen in de zomer amper water en eten vinden en daarom zijn ze erg geholpen met een schaal water en wat kattenbrokjes.
Bij mijn ouders ook egels. We hebben er verder nooit speciaal wat voor gedaan. Maar mijn ouders hebben een wilde tuin, met heel veel schuilplaatsen en voeding. Vogels vliegen ook altijd met dikke wormen af en aan.

Wat kunnen die beestjes trouwens poepen zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hérisson schreef:
07-06-2023 13:40
Er wordt vaak geroepen dat egels zich prima kunnen redden, maar met de toegenomen droogte en warmte hebben ze het erg zwaar. Ze kunnen in de zomer amper water en eten vinden en daarom zijn ze erg geholpen met een schaal water en wat kattenbrokjes.

Dit ja, kattenbrokjes en een platte schaal met schoon water. Overigens geen kattenbrokjes waar vis/zalm of zo in zit dat is niet goed voor egels.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven