Egeltje.

18-12-2012 16:54 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja, zomaar vanmiddag een klein egeltje in de tuin. Ik woon in het bos en dit is niet zo gebruikelijk in december. Prima, hem lekker kattenvoer gegeven en bekeken of hij normaal functioneerde, hij at smakelijk en wandelde een beetje wiebelig naar mijn voordeur. En daar zit hij nu al uren. Zal ik hem in een gekanteld doosje met een doekje in een windvrij hoekje in de tuin zetten? Hotelletje voor de nacht?

Ik heb in het verleden wel egels laten overwinteren, maar die hadden het nodig, maar wat nou als hij de hele nacht op die mat blijft zitten, zielig!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Een dierenopvang bellen anders? Misschien weten zij iets.
Je kunt t klaarzetten toch?
Haaai Fame! Is het een baby? Of een volwassen egel? Een moeder wil haar baby niet meer als er mensen aan hebben gezeten namelijk, je kunt ze dan wel weer tam houden als huisdier
Echt ster? Wist ik niet. Maar ja, stads opgegroeid. Dus totaal geen verstand van wilde dieren.
Semi volwassen, een cm of 15. Ik zet er gewoon een doosje naast, mag hij zelf beslissen.
Ja ik ken mensen met een egeltje als huisdier, echt een dotje!
Egels kan je na gevangenschap gewoon uitzetten. Ze blijven wel in de buurt dan, iets van 400 meter. Ze zijn zo leuk!
Ooh leuk! Al horen ze gewoon in de natuur natuurlijk.
Denk dat hij wakker geworden is uit zijn winterslaap. Slecht nieuws, meestal overleven ze dat niet want te weinig vet en voedsel. Het is ook te koud voor ze nu, ze hebben geen vachtje dat isoleert.

Is er een opvang in de buurt?
quote:tribeca, 9 seconden geleden

Denk dat hij wakker geworden is uit zijn winterslaap. Slecht nieuws, meestal overleven ze dat niet want te weinig vet en voedsel. Het is ook te koud voor ze nu, ze hebben geen vachtje dat isoleert.

Echt?

Arm egeltje.
Een egel onder de 500gram redt het in de winter niet:

http://www.stichtingegelopvangnieuwleus ... 0in%20nood

Daarnaast zijn er in heel nederland egelopvangen;

www.egelopvang.nl
I think you have a new friend for life!
Opvang neemt niet op. Maar ik heb hem ondertussen in een emmertje op zijn kant met een lekkere doek er in gezet, uit de wind. Hij is gewoon heel slaperig. Hij voelde goed qua gewicht, maar had ook flink zitten eten. Ik denk dat hij gewoon voor het hotel gaat. Dus extra kattenvoer inslaan dan maar, Het is ook warm voor de tijd van het jaar.
Ja ze horen zeker in de natuur. Maar beter als huisdier dan verstoten en dood natuurlijk
In de winter scharrelt er wel eens een egel rond, maar dan in het donker. Dit was overdag, dat vond ik raar, en hij is niet zo groot. Gaat wel goed komen. Hij heeft zich geinstalleerd. (ik kan dus naar hem kijken omdat ik hem vlakbij een raam heb gepositioneerd.
quote:Fame schreef op 18 december 2012 @ 17:08:

Opvang neemt niet op. Maar ik heb hem ondertussen in een emmertje op zijn kant met een lekkere doek er in gezet, uit de wind. Hij is gewoon heel slaperig. Hij voelde goed qua gewicht, maar had ook flink zitten eten. Ik denk dat hij gewoon voor het hotel gaat. Dus extra kattenvoer inslaan dan maar, Het is ook warm voor de tijd van het jaar.

Er staan vast wel wat tips op die sites.

Jammer dat de opvang niet opneemt, gelukkig heb jij het beste met 'm voor
Even gegoogeld, ik zie dat veel jonge egels hun winterslaap pas eind december beginnen omdat ze dan pas op gewicht zijn. Dus niet meteen wanhopen! Het advies lijkt toch te zijn: met rust laten tenzij je duidelijk ziet dat er iets aan de hand is. Je kunt wel bellen met dierenopvangcentra voor de zekerheid. Dat hij zo stilzit lijkt me niet zo gezond. Doet hij dat nog steeds nu het donker is?
quote:pyridine schreef op 18 december 2012 @ 17:13:

Even gegoogeld, ik zie dat veel jonge egels hun winterslaap pas eind december beginnen omdat ze dan pas op gewicht zijn. Dus niet meteen wanhopen! Het advies lijkt toch te zijn: met rust laten tenzij je duidelijk ziet dat er iets aan de hand is. Je kunt wel bellen met dierenopvangcentra voor de zekerheid. Dat hij zo stilzit lijkt me niet zo gezond. Doet hij dat nog steeds nu het donker is?Hij slaapt zoals egels slapen. Eten en drinken is in de buurt dus we zien wel wat hij vannacht gaat avonturen.
Doosje aanbieden kan altijd. Verder gewoon het beetje zijn dingetje laten doen.

Egeltjes zijn leuk en niet schuw.

Let er wel op dat egels vaak vlooien en andere parasieten hebben. Want zichzelf wassen is nogal prikkelig.
Ik zou ook een doos met een handdoek en wat bladeren neerzetten en wat water en wat eten en kijken wat die gaat doen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Leuk, een egeltje. Wij hebben net een egelhuisje gekocht om in de tuin te zetten. Ik dacht we al te laat waren ivm de winterslaap. Maar misschien vindt er nog een egeltje zijn weg naar ons huisje.
Egels horen nu in winterslaap te zijn. Als je ze nu ziet rondlopen, zijn ze hongerig en op zoek naar eten. En vaak redden ze het dan niet meer.
Ahhh Fame wat lief...hoe is het nu met hem/haar?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Hij rommelt een beetje rond op zijn handdoekje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven