Egeltje.
dinsdag 18 december 2012 om 16:54
Tja, zomaar vanmiddag een klein egeltje in de tuin. Ik woon in het bos en dit is niet zo gebruikelijk in december. Prima, hem lekker kattenvoer gegeven en bekeken of hij normaal functioneerde, hij at smakelijk en wandelde een beetje wiebelig naar mijn voordeur. En daar zit hij nu al uren. Zal ik hem in een gekanteld doosje met een doekje in een windvrij hoekje in de tuin zetten? Hotelletje voor de nacht?
Ik heb in het verleden wel egels laten overwinteren, maar die hadden het nodig, maar wat nou als hij de hele nacht op die mat blijft zitten, zielig!
Ik heb in het verleden wel egels laten overwinteren, maar die hadden het nodig, maar wat nou als hij de hele nacht op die mat blijft zitten, zielig!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
dinsdag 18 december 2012 om 17:07
dinsdag 18 december 2012 om 17:07
Een egel onder de 500gram redt het in de winter niet:
http://www.stichtingegelopvangnieuwleus ... 0in%20nood
Daarnaast zijn er in heel nederland egelopvangen;
www.egelopvang.nl
http://www.stichtingegelopvangnieuwleus ... 0in%20nood
Daarnaast zijn er in heel nederland egelopvangen;
www.egelopvang.nl
dinsdag 18 december 2012 om 17:08
Opvang neemt niet op. Maar ik heb hem ondertussen in een emmertje op zijn kant met een lekkere doek er in gezet, uit de wind. Hij is gewoon heel slaperig. Hij voelde goed qua gewicht, maar had ook flink zitten eten. Ik denk dat hij gewoon voor het hotel gaat. Dus extra kattenvoer inslaan dan maar, Het is ook warm voor de tijd van het jaar.
dinsdag 18 december 2012 om 17:10
In de winter scharrelt er wel eens een egel rond, maar dan in het donker. Dit was overdag, dat vond ik raar, en hij is niet zo groot. Gaat wel goed komen. Hij heeft zich geinstalleerd. (ik kan dus naar hem kijken omdat ik hem vlakbij een raam heb gepositioneerd.
dinsdag 18 december 2012 om 17:10
quote:Fame schreef op 18 december 2012 @ 17:08:
Opvang neemt niet op. Maar ik heb hem ondertussen in een emmertje op zijn kant met een lekkere doek er in gezet, uit de wind. Hij is gewoon heel slaperig. Hij voelde goed qua gewicht, maar had ook flink zitten eten. Ik denk dat hij gewoon voor het hotel gaat. Dus extra kattenvoer inslaan dan maar, Het is ook warm voor de tijd van het jaar.
Er staan vast wel wat tips op die sites.
Jammer dat de opvang niet opneemt, gelukkig heb jij het beste met 'm voor
Er staan vast wel wat tips op die sites.
Jammer dat de opvang niet opneemt, gelukkig heb jij het beste met 'm voor
dinsdag 18 december 2012 om 17:13
Even gegoogeld, ik zie dat veel jonge egels hun winterslaap pas eind december beginnen omdat ze dan pas op gewicht zijn. Dus niet meteen wanhopen! Het advies lijkt toch te zijn: met rust laten tenzij je duidelijk ziet dat er iets aan de hand is. Je kunt wel bellen met dierenopvangcentra voor de zekerheid. Dat hij zo stilzit lijkt me niet zo gezond. Doet hij dat nog steeds nu het donker is?
dinsdag 18 december 2012 om 17:15
quote:pyridine schreef op 18 december 2012 @ 17:13:
Even gegoogeld, ik zie dat veel jonge egels hun winterslaap pas eind december beginnen omdat ze dan pas op gewicht zijn. Dus niet meteen wanhopen! Het advies lijkt toch te zijn: met rust laten tenzij je duidelijk ziet dat er iets aan de hand is. Je kunt wel bellen met dierenopvangcentra voor de zekerheid. Dat hij zo stilzit lijkt me niet zo gezond. Doet hij dat nog steeds nu het donker is?Hij slaapt zoals egels slapen. Eten en drinken is in de buurt dus we zien wel wat hij vannacht gaat avonturen.
Even gegoogeld, ik zie dat veel jonge egels hun winterslaap pas eind december beginnen omdat ze dan pas op gewicht zijn. Dus niet meteen wanhopen! Het advies lijkt toch te zijn: met rust laten tenzij je duidelijk ziet dat er iets aan de hand is. Je kunt wel bellen met dierenopvangcentra voor de zekerheid. Dat hij zo stilzit lijkt me niet zo gezond. Doet hij dat nog steeds nu het donker is?Hij slaapt zoals egels slapen. Eten en drinken is in de buurt dus we zien wel wat hij vannacht gaat avonturen.