eieren met barstjes, erg?

21-07-2018 20:06 32 berichten
Ik heb gisteren een doosje met 6 eieren gekocht bij de supermarkt, houdbaar tot 3 augustus (data worden steeds korter). Afijn, thuis in de kast gezet en zojuist verwerkt in mijn nasi. Nu zag ik in 1 ei een barst, vlak voordat ik hem zou bakken, bij een ander ei zag ik een barst toen ik er wat poep afwaste. Nu vraag ik me toch af hoe dat met die andere 4 eieren zit. Ik heb geen barstje gezien maar dat zegt ook niet alles natuurlijk. Ik heb de 2 eieren met barstjes niet gebruikt maar die andere 4 dus wel. Ze roken prima tijdens het bakken maar mijn nasikruiden zijn nogal aanwezig. Nu twijfel ik dus. Ik ben eigenlijk bang om er ziek van te worden. Wat denken jullie?
Geen probleem
Alle reacties Link kopieren
Eieren rauw en in hun geheel in een glas water doen. Blijven ze drijven, dan zijn ze bedorven. Zinken ze, dan zijn ze goed. En anders even breken in een glas voor je ze bakt en even je neus laten werken. Dat geeft ook een goede indicatie. Lijkt mij dat het wel in orde is. Zit ook nog een vlies omheen namelijk.
sue-heck wijzigde dit bericht op 21-07-2018 20:13
3.84% gewijzigd
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Och de helft die hier komt reageren zal zeggen dat het geen probleem is, de andere helft vindt juist van wel. (zie andere topics over houdbaarheid en weggooien van ovenschotels) Ik hoor bij de eerste groep, en trouwens als je er ziek van zou worden kun je er nu toch niets meer aan doen, en bedorven eieren daar kan zelfs de lucht van nasikruiden niet tegenop
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Iemand zal in de winkel te ruw met de eieren zijn omgegaan waardoor er een barst in kwam.

De eieren met barst zou ik niet meer eten. Er kunnen dan voor mijn gevoel te makkelijk bacteriën in het ei komen.

De hele eieren kan je natuurlijk gewoon eten.
Alle reacties Link kopieren
Nooit over nagedacht dat dit erg zou kunnen zijn?

Maargoed, ik eet ook altijd eieren die een paar dagen over de datum zijn, nooit ziek van geworden :yes:
Ik controleer altijd op barsten in de supermarkt. Maar zou eieren met barsten niet gebruikem.
Wat poep op een ei van de supermarkt? Ze horen gewassen in de eierdoos te komen.
Ik controleer ook altijd op barstjes, maar deze waren heel klein en ik heb ze over het hoofd gezien waarschijnlijk. Ik heb de kapotte eieren niet gebruikt, ben alleen bang dat in de eieren die ik wel gebruikt heb mogelijk ook barstjes hebben gezeten.

De tip van dat water is goed, dat ga ik in het vervolg eerst doen.

Ik zit nu te eten, het smaakt opzich goed.. beste maar van hopen..
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
21-07-2018 20:13
Iemand zal in de winkel te ruw met de eieren zijn omgegaan waardoor er een barst in kwam.

De eieren met barst zou ik niet meer eten. Er kunnen dan voor mijn gevoel te makkelijk bacteriën in het ei komen.

De hele eieren kan je natuurlijk gewoon eten.
Die gaan met koken en bakken echt wel dood. Er zit ook nog een dubbel vlies om het ei, dus de kans dat er bacteriën in het ei zitten is nihil. Tenzij ook het vlies stuk is, maar dan drupt er wel eiwit uit.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
21-07-2018 20:20
Ik controleer ook altijd op barstjes, maar deze waren heel klein en ik heb ze over het hoofd gezien waarschijnlijk. Ik heb de kapotte eieren niet gebruikt, ben alleen bang dat in de eieren die ik wel gebruikt heb mogelijk ook barstjes hebben gezeten.

De tip van dat water is goed, dat ga ik in het vervolg eerst doen.

Ik zit nu te eten, het smaakt opzich goed.. beste maar van hopen..
Een bedorven ei ruik je ECHT wel. Dus niks aan de hand. Lekker eten
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Als ze bij de controle reeds barstjes hadden gehad waren ze afgekeurd en niet in het schap van de supermarkt gekomen. Die eieren gaan naar de horeca waar ze mayo ed ervan maken.
Ik kijk nooit naar de datum op het doosje, proef je vanzelf wel hoor als ze niet meer goed zijn. Laatst nog lekker eitjes van een week over datum gegeten, ja de Appie had wel liever dat ik nieuwe ging kopen.

Een barstje in een ei is niet erg, zit nog steeds een vlies om het ei heen, als het gelekt had ik het ook niet meet opgegeten.
als ei bedorven is dan ruik je dat wel
Ik bak gebarsten eieren altijd meteen op, voor op de boterham. Ben er nog nooit ziek van geworden.

Ik denk trouwens dat verreweg de meeste gevalletjes eierbarst worden veroorzaakt door onoordeelkundig vervoer vanuit de winkel, dus hoe lang is zo'n ei dan helemaal gebarsten geweest.

En wat iemand anders ook al schreef: als een ei echt niet goed meer is ruik je dat al van een kilometer afstand.
Habbekratz schreef:
21-07-2018 20:19
Wat poep op een ei van de supermarkt? Ze horen gewassen in de eierdoos te komen.
wie wast die eieren dan?
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
21-07-2018 20:19
Wat poep op een ei van de supermarkt? Ze horen gewassen in de eierdoos te komen.

Het is bij wet verboden om eieren te wassen!! En daarna te verkopen.
met het wassen van een ei verwijder je namelijk ook het zgn ei huidje. Als een kip een ei legt is dit nat, glijdt namelijk beter, net als bij mensen ( lol ). Dit huidje beschermt het ei tegen binnendringen van bacteriën.
Daarnaast zitten er nog 2 vliezen in die het eiwit eigeel beschermen tegen binnendringers. en ei bakken is dus geen probleem, en zoals eerder beschreven de test in water, of met je neus is een hele goede.

Ik heb op school ook geleerd dat je eieren beter buiten de koelkast kunt bewaren, omdat het dan geen geuren aanneemt van producten uit je koelkast, en mij leraar dure ons te adviseren dat ze 3 maanden houdbaar zijn buiten de koelkast. Dit doe ik zelf dus niet. maar bewaar ze wel buiten de koelkast.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
21-07-2018 21:05
Het is bij wet verboden om eieren te wassen!! En daarna te verkopen.
met het wassen van een ei verwijder je namelijk ook het zgn ei huidje. Als een kip een ei legt is dit nat, glijdt namelijk beter, net als bij mensen ( lol ). Dit huidje beschermt het ei tegen binnendringen van bacteriën.
Daarnaast zitten er nog 2 vliezen in die het eiwit eigeel beschermen tegen binnendringers. en ei bakken is dus geen probleem, en zoals eerder beschreven de test in water, of met je neus is een hele goede.

Ik heb op school ook geleerd dat je eieren beter buiten de koelkast kunt bewaren, omdat het dan geen geuren aanneemt van producten uit je koelkast, en mij leraar dure ons te adviseren dat ze 3 maanden houdbaar zijn buiten de koelkast. Dit doe ik zelf dus niet. maar bewaar ze wel buiten de koelkast.
Klopt, klopt en klopt. Wij bewaren ze ook gewoon in de kast in een rekje.
Dat er geen poep op een ei zit komt omdat de eieren gelijk bij de kippen weg rollen. Zit er wel poep op, heeft er 1 kans gezien om nog een afscheidscadeau achter te laten.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Lopervanhiernaardaar schreef:
21-07-2018 21:05
Het is bij wet verboden om eieren te wassen!! En daarna te verkopen.
met het wassen van een ei verwijder je namelijk ook het zgn ei huidje. Als een kip een ei legt is dit nat, glijdt namelijk beter, net als bij mensen ( lol ). Dit huidje beschermt het ei tegen binnendringen van bacteriën.
Daarnaast zitten er nog 2 vliezen in die het eiwit eigeel beschermen tegen binnendringers. en ei bakken is dus geen probleem, en zoals eerder beschreven de test in water, of met je neus is een hele goede.
Er zijn eiergekken die zeggen dat je eieren beter helemaal niet schoon kunt maken. Het zou onnodig zijn, of zelfs schadelijk, omdat je door het ei schoon te maken de natuurlijke beschermlaag die voorkomt dat bacteriën de schaal kunnen binnendringen, zou verwijderen.
Dit geldt natuurlijk alleen voor eieren die al helemaal schoon zijn. Als er vuil, veren of poep op de eieren zit, is het hygiënischer om het schoon te maken.
https://nl.wikihow.com/Eieren-schoonmaken
Zo doe je het thuis al. In de groothandel worden eieren ook schoongemaakt als ze vies zijn. In de supermarkt zijn het schone eieren die in de eierdozen zitten.Als er poep op een ei zit neem ik wel een andere eierdoos.
Ik maak me eigenlijk nooit druk om een beetje poep op een ei. Dan tik ik hem wel open aan de poeploze kant, en mocht er toch nog een bacterie over weten te lopen naar de pan dan kookt die tijdens het bakken vast wel dood.
Lopervanhiernaardaar schreef:
21-07-2018 21:05
Het is bij wet verboden om eieren te wassen!! En daarna te verkopen.
met het wassen van een ei verwijder je namelijk ook het zgn ei huidje. Als een kip een ei legt is dit nat, glijdt namelijk beter, net als bij mensen ( lol ). Dit huidje beschermt het ei tegen binnendringen van bacteriën.
Daarnaast zitten er nog 2 vliezen in die het eiwit eigeel beschermen tegen binnendringers. en ei bakken is dus geen probleem, en zoals eerder beschreven de test in water, of met je neus is een hele goede.
Je mag eieren niet chemisch schoon maken zoals ze in Amerika doen dan beschadig je het maar je mag ze wel gewoon met water schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed er mag wel meer niet *kuch* fipronil *kuch*
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Als ik eieren bij de boer haal krijg ik ze altijd schoon mee.Meestal komen die eieren ook gelijk schoon van de kip maar als er veren,poep of weet ik veel waar de kip ze heeft gelegd op zit maar ze zitten altijd brandschoon in de bak.
Ooit bij de groothandel deden ze het in die plastic eibakken,wat een rotdingen zeg,altijd zaten er wel een stuk of 3 vast erin en braken dus al kapot als je ze eruit wilde halen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, er kunnen dan bacteriën inkomen die normaal niet door de schaal komen. Als je de eieren goed doorbakt kan het vermoedelijk geen kwaad.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand en die heeft een apart steelpannetje om eieren in te koken. Zodat de eventuele kippenschijt niet vermengd wordt met de satesaus of soep enzo :hihi:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven