Eiken vloer opknappen

21-03-2012 12:48 12 berichten
Op onze gehele benedenverdieping lag een eikenhouten vloer. Inmiddels hebben we de hal en keuken voorzien van grijze tegels, het hout was slecht geworden en dit is beter schoon te houden.

Het is heel mooi geworden, maar ik zie nu wel duidelijk het contrast met de resterende vloerdelen.

Binnenkort gaan toch alle meubels naar buiten, omdat de vloer aangetikt gaat worden (kieren wegwerken). Ik zit erover te denken om dan misschien de vloer op te schuren en te lakken of verven.

De delen die er liggen zijn nog goed en onbeschadigd.

Zou het heel moeilijk (en tijdrovend) zijn om ze bijvoorbeeld in de whitewash te zetten? Er zit nu een laklaag op die eigenlijk ook al aan vervanging toe was.
Alle reacties Link kopieren
whitewash zelf is absoluut niet tijdrovend. Het schuren van de laklaag wel. whitewash is gewoon een verdunde verf die je er met een hele grote roller/kwast zo op kunt smeren, maar daarvoor moet wal je vloer helemaal geschuurd zijn en stof vrij. Na het whitewashen moet je hem nog in de olie zetten. Geloof dat de whitewash wel twee dagen moet drogen, maar dat weet ik niet zeker meer. Het in de olie zetten ging hier ook super snel. Toen ik het deed was het heel warm, en binnen een half uur droog, dus konden de meubels er weer in.

Wat jij allemaal wil doen, is niet haalbaar in een dag. Maar wel zeker de moeite waard, de vloer knapt er wel super van op!
Nee, in 1 dag lijkt het me ook niet haalbaar. Maar het is dus wel makkelijk zelf te doen?
Waarom kies je voor lak?
Doe ik niet, er zit nu een laklaag op, panadol.

Ik lees her en der dat whitewash een olie met pigmenten is, dus dat lijkt me handig zelf aanbrengen.
Olie heeft ook voor en na delen.

Maar olie is wel gemakkelijk zelf te doen.

Als ik er een nieuwe laag op moet zetten twijfel ik heel erg tussen olie of lak.Olie is gemakkelijk bij te werken maar wel veel meer onderhoud en waterdruppels zie je meteen en lak is niet plaatselijk bij te werken maar makkelijker met dwijlen.
Ik heb dat gedaan toen ik in mijn huidige huis kwam wonen, of mijn vader heeft het gedaan moet ik eigenlijk zeggen. Was een enorm lelijke gele vloer. We hebben een grote schuurmachine gehuurd, vloer kaalgeschuurd en er daarna ook whitewash op gesmeerd. Nu na 5 jaar kan/moet het eigenlijk weer hoor. Waar je geregeld zit of loopt vertoond de vloer slijtageplekken en word er niet mooier op.

Maar om het opnieuw te doen.. Dan zit je idd weer met twee dagen dat je er niet op kan lopen en er niks op kan/mag zetten.

Ik spaar dus maar heel hard voor een nieuwe vloer
We hebben net een deel vervangen, dus een nieuwe vloer gaan we niet doen. Dat kost meteen duizenden euro's.

Hij is inderdaad geel geworden. We hebben de rest van de benedenverdieping al helemaal opgeknapt (muren geschilderd, deel nieuwe vloer, toilet opgeknapt, meubels vervangen), dus ik vind hem nu afsteken.

Ik ben wat voorwerk aan het doen, zodat man niet helemaal schrikt van mijn plannen.
Man net maar even ingelicht, die wil wel mits het geen hele week uit logeren wordt natuurlijk. We hopen het dan in een lang weekend te kunnen doen.
Ik klets gewoon even in mijn eentje door.

Mijn man wil het schuren van de vloer niet zelf doen, hij is bang dat hij met een parketschuurmachine door de vloer heen gaat.

Hij is echter superhandig (net als schoonvader), zou hij dat nu niet makkelijk zelf kunnen?
Door de vloer heengaan? Dat lijkt me wel sterk met een eikenvloer Het verven met whitewash gaat trouwens heel goed, maar je moet wel zorgen dat je het netjes doet en mooi met de nerven meewerkt. Over hoeveel m² gaat het?
Het is 24m2, dus een groot deel van de woonkamer.

We gaan niet verven, maar in de white wash olie zetten. Dat kun je plaatselijk bijwerken heb ik gelezen en is makkelijker aan te brengen.

Hij is bang om met zo'n professionele schuurmachine teveel hout weg te schuren zodat de vloer ongelijk wordt. Het lijkt mij sterk, maar goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven