energie verbruik

26-09-2012 11:12 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben even heel benieuwd wat jullie ong. betalen aan eneco (of andere energieleverancier) en wat t gem verbruik is. Ik betaal aan eneco 129 euro p/mnd, voor een zeer klein huisje (geen app). Huisje is goed geïsoleerd. Nu zie ik dat mijn totale verbruik over een jaar ruim 2000 kWh is. Zie dat voor een alleenstaande een gem gebruik geldt van ong 1500 kWh. Ben dus nu bang dat ik best wat moet bijbetalen. Dus ben even benieuwd of mijn verbruik nu echt zo hoog is.

Bedankt alvast
Ik heb vorig jaar 804 kWh stroom en 443m3 gas verbruikt in een slecht geïsoleerde tweekamerwoning van 40m2.

Heb voor dit jaar een extra elektrisch kacheltje gekocht omdat het hier ijs- en ijskoud was in de winter (onder de tien graden) dus dit jaar zal ik wel meer stroom gaan verbruiken.
Ik betaal 200 euro per maand voor 3 personen.

Is veel ,maar ik heb een vaatwasser,wasdroger en 2 zoons die elke dag douchen of in bad liggen.

Verder 3 grote aquariums,en pc's en/of tv's die vrijwel dag en nacht aanstaan.

Ik krijg wel elk jaar rond de 600 euro terug,maar dat is beter als bijbetalen.

Mijn voorschot wordt elk jaar teruggezet naar 135 euro,maar zet het dan zelf weer op 200.

Zit trouwens bij EnergieDirect al jaren heel tevreden mee.

Heb wel sinds kort piek en dal tarief,dwz na van 21.00 tot 06.00 en in het weekend half tarief.

Probeer daar wel gebruik van te maken zo veel mogelijk met vaatwasser en droger.
Ik kan er geen touw aan vastknopen, waarom het bij de ene hoog is en de andere laag . Nou ja, ik ga er op mijn manier toch meer aan doen, dan ik al deed. Plasjes opsparen en na 2 of 3x toilet doorspoelen, elke dag douchen maar om de dag haar wassen, vaat opsparen en maximaal 1x per dag afwassen, stekkers uit het stopcontact en tv en laptop op een aan/uit schakelaar. Wat mijn tekortkoming is, is dat ik vaak de kachel aandeed, terwijl in de slaapkamer de ramen openstaan. Tja, dat is niet slim als je huis gelijkvloers 55m2 is. Dus de ramen staan open en Paloma ligt onder haar dekbed op de bank .
quote:paloma schreef op 26 september 2012 @ 11:59:

Ik kan er geen touw aan vastknopen, waarom het bij de ene hoog is en de andere laag . Nou ja, ik ga er op mijn manier toch meer aan doen, dan ik al deed. Plasjes opsparen en na 2 of 3x toilet doorspoelen, elke dag douchen maar om de dag haar wassen, vaat opsparen en maximaal 1x per dag afwassen, stekkers uit het stopcontact en tv en laptop op een aan/uit schakelaar. Wat mijn tekortkoming is, is dat ik vaak de kachel aandeed, terwijl in de slaapkamer de ramen openstaan. Tja, dat is niet slim als je huis gelijkvloers 55m2 is. Dus de ramen staan open en Paloma ligt onder haar dekbed op de bank .

Zou ik niet doen,krijg je zo'n uitgebeten rand in je pot.

Je kan dan beter een waterspaar knop op je wc zetten.
quote:goof5 schreef op 26 september 2012 @ 11:39:

In totaal is m'n energie verbruik iets meer dan 2000 kWh, het totaal vh dag en nacht tarief. M'n gas verbruik is 800 m3. En dit is over 13 maanden. Lijkt me toch wat veel, snap er niks van ?.

Dat is echt volkomen normaal hoor. Het gemiddelde 1-persoonshuishouden gebruikt 2000 Kwh E en 1400M3 G per jaar. Jij zit er met gas ruim onder en Elektra precies op dat gemiddelde. Dus je doet niet echt iets fout, maar de meeste mensen hier doen iets heel erg goed, of voldoen totaal niet aan gemiddelden

Zelf verbruik ik trouwens ongeveer evenveel als jij. Veel minder gas, maar nog iets meer Elektra. Maar das niet zo raar met mijn gadget verslaving
quote:mopsie schreef op 26 september 2012 @ 11:48:

Mijn lage elektriciteitverbruik (700 kWh) komt doordat ik geen droger en vaatwasser heb, 's avonds niet altijd thuis ben en ik niet van een fel verlichte woonkamer hou (dus alleen tv en 1 lamp ernaast aan).

Ik betaal overigens 50 euro p.m. voor gas/licht inclusief netbeheerkosten.Heb ik ook niet, ben ik ook niet, hou ik ook niet en ik heb geen tv. Ik vind het knap hoor!
Zeg maar Spijker.
ik heb een heel aardig sommetje teruggekregen van Eneco.

Ik gebruik dure windstroom en daar wil ik eigenlijk vanaf maar dat maakt Eneco je erg lastig. Terwijl inschrijven eenvoudig over het internet kon.

Ik heb vanaf de lente heel fanatiek zitten besparen en dat heeft nu geresulteerd in 3109 kilowattuur het laatste jaar. Gas 70 kuub.

Ik denk dat ik het maar zo houd.
it's a big club and you ain't in it
quote:ladytruckster schreef op 26 september 2012 @ 12:04:

[...]

Je kan dan beter een waterspaar knop op je wc zetten.Bovendien bespaart het geen energie, maar water. En water kost al bijna niks. Hoewel het wel beter voor het milieu is, dat dan weer wel
quote:ladytruckster schreef op 26 september 2012 @ 12:04:

[...]

Je kan dan beter een waterspaar knop op je wc zetten.Of bij een oud toilet, een baksteen of een volle frisdrankfles in je stortbak leggen. Dan gebruik je ook minder water. (maar dat heeft weinig te maken met je energieverbruik he Voor energieverbruik kan je beter in het donker gaan zitten plassen )
Zeg maar Spijker.
Ik betaal ongeveer 150 euro per maandvoor gas en electra.

Groene stroom, dus wat duurder dan normaal.

Stroomverbruik is ongeveer 1900 Kwh per jaar. Gas ongeveer 2200 M3.

Dit is voor twee personen en een hoekwoning (eengezinswoning).

We hebben een droger en een vaatwasser en die gebruik ik ook het hele jaar door.

Stroomverbruik is relatief laag omdat we daar heel erg op letten. Heb bijna alleen maar led of spaarlampen. TV staat nauwelijks aan. Stekkers gaan uit het stopcontact als iets niet gebruikt wordt en we hebben zo zuinig mogelijke apperatuur.

Gas verbruik is dan weer wat aan de hoge kant. Huis is matig geisoleerd en ik ben altijd thuis waardoor er dus de hele dag gestookt wordt. En ik ben een koukleum, temperaturen onder de twintig graden trek ik echt niet. Zelfs niet met dikke trui en fleecedekentje helaas. We hebben dus bovengemiddelde stookkosten.
En Zazu, wat betaal jij dan per maand? Sommige gebruiken echt heel weinig zeg, knap hoor!
Hier 2000 elektra en 2100 gas. 1 persoon.

Bij Essent betaal ik 146 euro/mnd.

Vlgs de verbruiksmanager moet dat 158 worden.

Ik houd van een warm huis.

Maar ik vind mijn gasverbruik wel aan de hoge kant.
quote:goof5 schreef op 26 september 2012 @ 13:04:

En Zazu, wat betaal jij dan per maand? Sommige gebruiken echt heel weinig zeg, knap hoor!Er is 84 euro per maand berekend (996m3 gas en 2121KwH Elektra op jaar basis met huidige cijfers geextrapoleerd). Maar ik heb hem op 100 gezet. Dit omdat ik nog niet een heel jaar in dit huis woon. Ik ben niet zo van sparen bij de leverancier zonder rente, vooral omdat de meeste leveranciers al 1 voorschotmaand extra rekenen in de berekening voor extra koude winters en er sowieso met gemiddelde graaddagen gerekend wordt. Maar in dit geval wilde ik het wel eerst voor een heel jaar zien.
quote:zazu_ schreef op 26 september 2012 @ 13:27:

Ik ben niet zo van sparen bij de leverancier zonder rente,

Heel erg mee eens!

Ik snap niet dat mensen zeggen dat ze het maandbedrag expres wat hoger zetten 'als spaarpotje'. Ik spaar liever op een spaarrekening, dan krijg ik er tenminste rente over!
Zeg maar Spijker.
65 voor mij alleen bij nuon
Wat doen jullie om te besparen? Ik trek stekkers eruit.. Lampen uit kaarsen aan dikke trui met deken ipv verwarming hoog
quote:lilyrose2012 schreef op 26 september 2012 @ 19:57:

Wat doen jullie om te besparen? Ik trek stekkers eruit.. Lampen uit kaarsen aan dikke trui met deken ipv verwarming hoog

Heb jij je verwarming al aan dan?

Hier gaat als de CV aangaat,en ik ga bijv om 21.30 uur naar bed(jaja,vroeg maar wekkertje gaat om 05.15uur) de thermostaat om 20.30 uit.Dus een uur voor ik naar bed ga.

S'morgens zet ik hem nooit aan,ook niet in de winter,we zijn allemaal druk met lunch klaarmaken,aankleden enzo.

Wel laat ik hem s'nachts op 13 staan ivm angst voor bevriezen,maar dan moet het al heel koud worden wil hij aanslaan.

En stekkers eruit?

Wat denk je dan te besparen?

Standby uitzetten bespaar je wel op,maar de stekker van een schemerlamp eruit trekken heeft geen nut hoor.

Wel bijv adapters eruit,dat wel.
Ik zie het teveel niet als een spaarpot. Wel als een voorzorgsmaatregel. Ik wil gewoon de verwarming hoog kunnen zetten als ik dat wil. En dochter mag van mij zo nu en dan schandalig lang douchen. Maar ik wil geen bijbetaling aan het einde van het jaar.
Ik vind dat je erg veel betaald TO.

Ik woon in een vrijstaand huis, heb 2 kinderen en betaal ¤ 143 per maand aan gas en electra.

Wat ik wel doe is, 's nachts de vaatwasser aan, 's nachts wassen of in het weekend en ik gebruik zelden de droger.

Alle wc's hebben een waterbesparende knop en we hebben veel spaarlampen. Als hoofdverwarming hebben we vloerverwarming die zuinig staat afgesteld.

Boven staat alleen de radiator in de badkamer aan, bij extreme kou wel voordat de kinderen naar bed gaan in hun kamer ook maar we slapen allemaal 's nachts het liefst met het raam open.
's nachts of in het weekend wassen heeft alleen zin als je een dubbele meter en daltarief hebt he, heb je dat niet dan is stroom 's nachts net zo duur als overdag.

Wat ik doe om te besparen:

- spaarlampen

- licht uit waar ik niet ben

- goed luchten (vochtige lucht warmt namelijk slecht op)

- geen adaptors/laders in stopcontacten laten zitten

- vuur onder pannen/oven al zo'n 5 minuten eerder uit zetten (de warmte is zo snel niet weg en het eten wordt echt wel gaar)

- gordijnen dicht

- trui aan voor de verwarming aan gaat

- niet te heet en niet te lang douchen en waterbesparend douchen (dus de douche op de halfopen stand, niet op de helemaal open stand)
Zeg maar Spijker.
Nog even ter info: net Eneco gebeld. Gasverbruik was inderdaad iets te hoog, stroom verbruik echter niet dus krijg ruim 450 euro terug. Zorgen om niks dus :-). Bedankt allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven