energie verbruik

26-09-2012 11:12 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben even heel benieuwd wat jullie ong. betalen aan eneco (of andere energieleverancier) en wat t gem verbruik is. Ik betaal aan eneco 129 euro p/mnd, voor een zeer klein huisje (geen app). Huisje is goed geïsoleerd. Nu zie ik dat mijn totale verbruik over een jaar ruim 2000 kWh is. Zie dat voor een alleenstaande een gem gebruik geldt van ong 1500 kWh. Ben dus nu bang dat ik best wat moet bijbetalen. Dus ben even benieuwd of mijn verbruik nu echt zo hoog is.

Bedankt alvast
Zo... ik betaal 56 euro per maand voor 2 personen..
Ik verbruik gemiddeld voor 80 euro per maand maar heb het tarief op 110 euro laten zetten. Krijg liever geld terug dan bijbetalen. Oh, hier een grote eengezinswoning, goed geisoleerd, 2 volwassenen en 1 kind. Ik let best behoorlijk op verspilling, dat speelt wellicht ook mee in deze relatieve lage kosten.
Ik betaal ¤ 168 per maand voor mijn zoon en mij.

Het huis is niet goed geisoleerd het is vaak koud valt bijna niet tegen op te stoken
En wat is jullie verbruik dan ongeveer? Ik wilde juist veel betalen ook om bijbetalen te voorkomen
Is die 129 euro per maand voor gas en elektra? Zo ja wat is je gasverbruik dan?

Als het alleen voor elektra is zou 129 euro voldoende moeten zijn voor een verbruik van 2000 kwh per jaar.

Ik verbruik in mijn eentje ongeveer 1200 kwh elektra en 900 m3 gas.
Ik heb het sinds februari bijgehouden en heb sinds dien 967 Kwh elektriciteit gebruikt en 167 m3 aan gas.

Natuurlijk komen er nu wel koude maanden aan.

Ik verbaas me nu over mijn gasverbruik, ik lees overal dat dat gemiddeld een stuk hoger zou moeten zijn. Maar ik kan er niets meer van maken, op 21-2 stond de meter op 38067 en deze week stond hij op 38234.
Zeg maar Spijker.
Oh ja, en ik betaal nu 95 euro per maand en woon alleen in een slecht geïsoleerde woning.
Zeg maar Spijker.
Ik betaalde ¤ 36 per maand, bij de recente wijziging moest ik

¤ 153 bijbetalen en mijn nieuwe maandbedrag is ¤ 42. Mijn verbruik moet ik even nakijken.
@spijk-er: dat je gasverbruik zo laag is, is vrij logisch. In de zomerperiode heb je de verwarming niet aan en dan verbruik je niet zoveel. Nu de koude maanden eraan komen, zal je verbruik harder gaan.

Ik verbruik op jaarbasis zo'n 600 m3 gas en 700 kWh elektriciteit.
Zijn jullie bedragen inclusief of exclusief transportkosten? Ik betaal daarvoor ongeveer ¤ 70 per 2 maanden
quote:mopsie schreef op 26 september 2012 @ 11:33:

@spijk-er: dat je gasverbruik zo laag is, is vrij logisch. In de zomerperiode heb je de verwarming niet aan en dan verbruik je niet zoveel. Nu de koude maanden eraan komen, zal je verbruik harder gaan.

Ik verbruik op jaarbasis zo'n 600 m3 gas.Klopt, maar ik las bijvoorbeeld hier:

http://www.milieucentraal ... ld-energiegebruik-in-huis

dat ze een gemiddeld gasverbruik geven van 2.300 m3 voor mijn soort woning! Nu is dat gebaseerd op 2.2 personen, maar ik zie niet in waarom je meer zou moeten stoken voor twee mensen dan voor een, hooguit wordt er dan vaker gedoucht maar dat kan toch niet zo'n groot verschil verklaren?

Zelfs al ga ik in de tweede helft van het jaar twee keer zo veel verbruiken, dan nog kom ik daar bij lange na niet aan.
Zeg maar Spijker.
Hier voor twee volwassenen en 2 pubers die erg houden van lang douchen, veel tv kijken en computeren / gamen een verbruik van 6500 kWh en zo'n 1800 m3 gas. Dat kost ons een 215 euro per maand.

Vandaar dan ook dat we gisteren bezoek hadden van een zonnepanelen verkopend iemand die nu een offerte daar voor gaat maken. Verdient zich heel snel terug heb ik berekend.
quote:paloma schreef op 26 september 2012 @ 11:37:

Zijn jullie bedragen inclusief of exclusief transportkosten? Ik betaal daarvoor ongeveer ¤ 70 per 2 maandenMijn bedrag is inclusief alles.
Zeg maar Spijker.
Hier staat hij op 150 euro (essent), 2 volwassenen, 1 kind.

1x per 2/3 maanden krijg ik een 'verbruiksmanager' mail met de vraag of ik mijn meterstanden in wil vullen.

Als ik dat dan doe dan zie ik gelijk of ik goed zit en de 'verbruiksmanager' geeft dan ook gelijk een nieuw voorschot aan.

Bij mij gaf hij aan dat ik het voorschot terug kon zetten naar 89 euro.

Maar de koude maanden zitten er nog aan te komen + voor ons is dat een 'extra' spaarcentje dus ik laat hem op 150 euro staan (vaak krijgen we zo'n 300-400 euro terug).

Ons huis is niet heel groot, maar ook weer niet klein. Beneden allemaal super goed HR+++ glas, boven nog enkel glas, zolder is wel helemaal geisoleerd. Zijn van plan de bovenverdieping nog eens onder handen te nemen .
Verbruik op basis van jaarnota van vorig jaar:

2400 kwh

830m3
In totaal is m'n energie verbruik iets meer dan 2000 kWh, het totaal vh dag en nacht tarief. M'n gas verbruik is 800 m3. En dit is over 13 maanden. Lijkt me toch wat veel, snap er niks van ?.
quote:mopsie schreef op 26 september 2012 @ 11:33:

Ik verbruik op jaarbasis zo'n 600 m3 gas en 700 kWh elektriciteit.Dat is echt weinig! Hoe doe je dat? Zonnepanelen? Andere trucs?
Zeg maar Spijker.
Wij betalen ¤ 141 maar als ik hier lees is dat heel veel

Met zijn 2en en best een groot huis (uitbouw en BG, eerste verd, en zolder)

Misschien staat ie ook wel hoog zodat we aan het eind van het jaar wat terugkrijgen...
Goof, je gasverbruik lijkt me niet abnormaal hoog. Je elektriciteitsgebruik is redelijk hoog. Heb je vaak lampen aan, ook overdag? Een grote tv, die ook nog eens op standby blijft staan? Laders en adaptors die in stopcontacten blijven zitten? Heb je spaarlampen, ledlampen, halogeen of gloeilampen?
Zeg maar Spijker.
quote:Annicka schreef op 26 september 2012 @ 11:37:

Hier voor twee volwassenen en 2 pubers die erg houden van lang douchen, veel tv kijken en computeren / gamen een verbruik van 6500 kWh en zo'n 1800 m3 gas. Dat kost ons een 215 euro per maand.

Vandaar dan ook dat we gisteren bezoek hadden van een zonnepanelen verkopend iemand die nu een offerte daar voor gaat maken. Verdient zich heel snel terug heb ik berekend.

Jee, wat een stroom verbruik! Bij jullie zullen de zonnepanelen zich inderdaad snel terugverdienden.

@TO: ik verbruik zo'n 900 kWh en 1100m3 gas.
@spijk-er: Zoals je zelf al aangeeft, de getallen die je noemt zijn gemiddelden. Uiteindelijk hangt het vooral af van hoe jij persoonlijk met je energieverbruik omgaat.

Twee mensen in hetzelfde huis kan bijvoorbeeld wel een ander verbruik opleveren doordat iemand bijvoorbeeld 's avonds op een werkkamer zit te werken en de ander in de woonkamer tv zit te kijken.
Gas = 1266 m3

Stroom = 1100 kwh

Beide zijn gelijk aan mijn postcode verbruik, dus ik zit gemiddeld.

Gas is omhoog geschoten (in 2011 nog 1017 m3) en stroom is nu lager (in 2011 nog 1232 kwh).
60m2, 2 personen en wij betalen 160 per maand!

Wij hebben een oud huis, enkel glas, plafonds van 3,5 meter en overal gaten en kieren (die je niet ziet).

We werken allebei fulltime. We halen na gebruik altijd de stekker uit het stopcontact, of zetten het lampje van de stekkerdoos uit (m.u.v. oven, wasmachine en ijskast, maar die hebben energielabel A+), we hebben als het donker is 1 lampje aan en voor de rest kaarsen, de verwarming gebruiken we niet extreem en dan toch zo een hoog bedrag!!

Als we verhuizen is dat naar een nieuwbouwwoning met dubbel glas en de beste isolatie :P
Mijn lage elektriciteitverbruik (700 kWh) komt doordat ik geen droger en vaatwasser heb, 's avonds niet altijd thuis ben en ik niet van een fel verlichte woonkamer hou (dus alleen tv en 1 lamp ernaast aan).

Ik betaal overigens 50 euro p.m. voor gas/licht inclusief netbeheerkosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven