Energierekening

09-02-2017 19:25 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

wij hebben de jaarrekening van energie binnen en schrokken een beetje. Vorig jaar kregen we nog 105 euro terug, maar dit jaar moeten we 576 terug betalen... Wat ik zelf ook nogal opvallend vind is dat we het jaar dat we geld terugkregen het om 14 mnden ging en nu we moeten betalen over een periode van 12 mnd. Het verbruik is dus behoorlijk gestegen, maar onze situatie is niet drastisch aangepast...

Tijdspad 14 mnd 2015

Stroom

Normaal 1580 kwh

dal 1193 kwh

Gas 1581m3

Tijdspad 2016 12 mnd

Stroom 1455

normaal 1917

Gas 2000m3

Afgelopen jaar hebben we een slimme meter gekregen.. maar is deze alleen slim voor de energiemaatschappij ;)... iemand enig ervaring hiermee of verklaringen hoe dit kan???
Het gasverbruik lijkt me wel de hoogte in gegaan ...

Vroeger had je gemiddeld 100m3, nu heb je ineens 166m3 per maand ...
Je hebt in 2016 geen stroom in het daltarief gebruikt?
Het kan ook zijn dat de oude gasmeter gewoon niet goed werkte...

Gasverbruik is wel veel. Misschien even een tijdje de standen goed bijhouden om te zien of het wel correct werkt?
Hoe was het het jaar ervoor???

Want ze baseren je verbruik/maandelijkse betaling op vorig jaar. Probleem is alleen; als je verhuist in juni, dan verbruik je dus alleen van juni t/m december. Maar je betaalt dan op basis van de vorige bewoner. Als die 100 euro betaalde en geld terug kreeg, zetten ze jou op 80. Of op 100. En jij kreeg ook geld terug. Dus denken zij; mooi, dan kun je maandelijks wel wat minder betalen.

Gevolg; nu betaal je voor 12 maanden wat je vorig jaar dus voor zeven maanden betaalde. En vervolgens krijg je de naheffing gepresenteerd.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik zie een veel hoger verbruik in zowel gas qua stroom, dan lijkt bijbetaling mij logisch
Is er iets veranderd aan je situatie? Vaker thuis, kind gekregen?
Ik kreeg voor het derde jaar op rij geld terug. Dus voor 2017 heb ik het maandbedrag zelf verhoogd. Liever een spaarpotje dan bijbetalen. Een tientje per maand merk je niet, maar ineens 120 euro aftikken voel ik wel.
Als je meer hoog tarief stroom verbruikt dan daltarief, kun je beter kiezen voor 1 tarief ipv hoo/dal.
Was vorig jaar niet een kwakkelwinter?
Vorig jaar was er amper winter.. Heb welgeteld driemaal moeten krabben.. dat haalde ik afgelopen weken wel meer dan eens in 1 week..

Het gasverbruik ik denk ik zo wel te verklaren.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Toen ze bij mij jaren terug de meter hadden vervangen, had de monteur hem per ongeluk ingesteld op enkel tarief terwijl we altijd dubbel tarief hadden. Doordeweeks waren mijn toenmalige vriend en ik amper thuis en verbruikten amper stroom, maar in het weekend (dal) des te meer. Daardoor waren wij toen ineens een stuk duurder uit bij de jaarafrekening! Maar bij ons kwam het door een fout van de monteur bij het vervangen van de meter, waardoor alles met terugwerkende kracht werd omgezet in dubbel tarief en we niet meer zoveel hoefden bij te betalen.

Misschien even kijken of dit bij jullie wel goed geregistreerd is?
Daarom betalen wij royaal te veel. Krijgen we ieder jaar € 1200-1400 terug. Beter dat dan bij betalen. Is altijd een welkom bedrag

Stap je wel ieder jaar over TO? Want alleen dan krijg je korting op je tarieven. Als je na een jaar blijft zitten betaal je de volle mep. Maar je gasverbruik is flink omhoog dus dan is bijbetalen sowieso niet gek natuurlijk.

Verwarming om 9 uur savonds al uit? Koken met deksels op de pannen? Led verlichting?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
was de stand in 2015 geschat?
Tijdspad 14 mnd 2015

Stroom

Normaal 1580 kwh

dal 1193 kwh

Gas 1581m3

Tijdspad 2016 12 mnd

Stroom 1455 bedoel je hier dal?

normaal 1917

Gas 2000m3

Je gas verbruik is van gestegen met 419m3 en je stroom normaal met 337kwh en als je daar dal bedoelt is dal gestegen met 262. Dat vind ik best een forse stijging...
Gas is vele malen duurder dan elektriciteit. Dus die gasstijging speelt zeker een belangrijke rol. Daarnaast had je vorig jr wellicht een actietarief en als je niet bent overgestapt betaal je dit jaar het volle pond. Dat helpt ook niet mee.. 14

Mnd is ook een rare periode.. maar dan heb je vorig jaar dus ook 14 voorschotten betaald. Als die 2 voorschotten teveel in de zomer waren, heb je over die twee extra maanden veel meer betaald dan dat je hebt verbruikt, dat kan ook een deel verklaren.

Dan kom je alles bij elkaar best een eind met verklaren van deze afrekening
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je al die maanden hebt betaald. Dan maakt het niet zoveel uit of het 12 of 14 maanden is. Je maandbedrag wordt ook lager als je geld terug krijgt. En als je dat niet aanpast en dan ook nog meer gaat gebruiken dan zal je bij moeten betalen.
Super bedankt voor de reacties. We wonen er al een aantal jaren.. jaren daarvoor was ongeveer hetzelfde als 2015... nog iets lager. Overstappen doe ik niet maar bel altijd huidige leverancier dat ik het actietarief will en anders overstap. Dus heb gewoon actietarief gekregen ( op nota te zien dat dit goed gaat).

Ik moet eerlijk zeggen dat we geen rekening houden met daltarief dus dat moet ik wellicht eens gaan veranderen en ook checken of dubbeltarrief goed is ingesteld. Verklaring van Miems vind ik ook scherp... de 2 voorschotten die "teveel" zijn betaald waren in dec en januari... maar dan nog heb je wel 2 mnden extra betaald inderdaad...

daarnaast heb ik 2015een houtkachel geplaatst en die hadden we toen bijna elke avond aan ( nieuwigheid). Merk dat we mu wat minder door de week hem aanzetten. Dus dat kan ook iets verklaren... plus de strenge weken van afgelopen maanden...

daarnaast vond mij vrouw het gezelliger om een fluitketel te kopen ipv waterkoker afgelopen jaar. Denken jullie dat dat ook iets kan verklaren? Ze is nogal theeleut.....

Ik ga zeker daltarrief even checken en de komende maanden maar beter bijhouden.
Maandbedrag heb ik hetzelfde gehouden dus niet lager gedaan.
Nee dat ligt in ieder geval niet aan de fluitketel.

Ofwel er zit in de laatste jaren een foute meterstand in, of je bent veel meer gaan stoken. Of beide.
quote:LadyMadonna schreef op 09 februari 2017 @ 20:12:

Nee dat ligt in ieder geval niet aan de fluitketel.

Ofwel er zit in de laatste jaren een foute meterstand in, of je bent veel meer gaan stoken. Of beide.Of je hebt een serieus gas lek... Maar ik denk eerder dat je gewoon een stuk meer bent gaan stoken.
quote:Stormarjootje schreef op 09 februari 2017 @ 20:05:

Super bedankt voor de reacties. We wonen er al een aantal jaren.. jaren daarvoor was ongeveer hetzelfde als 2015... nog iets lager. Overstappen doe ik niet maar bel altijd huidige leverancier dat ik het actietarief will en anders overstap. Dus heb gewoon actietarief gekregen ( op nota te zien dat dit goed gaat).

Ik moet eerlijk zeggen dat we geen rekening houden met daltarief dus dat moet ik wellicht eens gaan veranderen en ook checken of dubbeltarrief goed is ingesteld. Verklaring van Miems vind ik ook scherp... de 2 voorschotten die "teveel" zijn betaald waren in dec en januari... maar dan nog heb je wel 2 mnden extra betaald inderdaad...

daarnaast heb ik 2015een houtkachel geplaatst en die hadden we toen bijna elke avond aan ( nieuwigheid). Merk dat we mu wat minder door de week hem aanzetten. Dus dat kan ook iets verklaren... plus de strenge weken van afgelopen maanden...

daarnaast vond mij vrouw het gezelliger om een fluitketel te kopen ipv waterkoker afgelopen jaar. Denken jullie dat dat ook iets kan verklaren? Ze is nogal theeleut.....

Ik ga zeker daltarrief even checken en de komende maanden maar beter bijhouden.

Dat je meter dal en normaal apart bijhoudt, wil niet zeggen dat je ze ook apart afrekent. Dat kun je op je afrekening van de leverancier terug zien. Je hebt nieuwe slimme meters, dus een aanpassing aan je tarief gaat puur administratief.

Komende maanden meter bijhouden is een goed idee, maar je hebt er weinig aan nu. Meer voor volgend jaar. Je had geen slimme meter en ga er even vanuit dat je vorig jaar niets per maand hebt genoteerd. Je kunt je gemiddelde gasverbruik niet vergelijken met een maand in de winter. Je verbruikt het gros van je gasnota immers in de winter.

Ik zou in gesprek gaan met je leverancier en even alle standen doornemen. Of er geschat is, of alles klopt. En de veranderingen in je verbruik (houtkachel minder vaak aan, strengere winter) doornemen. En je maandbedrag opschroeven .
quote:my-little-appletree schreef op 09 februari 2017 @ 20:14:

[...]

Of je hebt een serieus gas lek... Maar ik denk eerder dat je gewoon een stuk meer bent gaan stoken.Als er 500m3 gas is weggelekt, kon ie 't nu vast niet meer navertellen.
Wij kregen meer dan 500 euro terug dit jaar.

Wel heb ik 250 euro uit mijn zak verloren; en om het draaglijk te maken trek ik dat ervan af, dus toch nog een voordeeltje van 250 euro. Dat noemen ze magisch rekenen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
500 kuub gas meer ten opzichte van vorig jaar a 65 per kuub is 325 euro meer dan het vorige jaar.

Daarbij iets meer stroom verbruikt en je heb het verschil gevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven