Ervaring met slaapkamers in souterrain?

31-05-2017 11:52 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een woning bezichtigd waarbij de slaapkamers in het souterrain liggen. Het is een stadswoning, dus erboven zijn ook nog twee appartementen. Je hebt je woonkamer op de begane grond, dan een trap naar het souterrain waar de slaapkamers zijn. Het souterrain was voorheen gewoon een kelder, ligt echt aardig onder de grond dus. Wel zijn er grote ramen gemaakt (dat heet een koekoek blijkbaar) die je ook open kunt zetten. Er komt dus in beperkte mate wel daglicht binnen en je kunt ook luchten, al komt er natuurlijk niet echt een windje naar binnen.

Ik heb eigenlijk twee vragen. Weet iemand of zo'n 'kelderruimte' nu altijd vochtproblemen met zich mee brengt of kan dat ook meevallen? Het is goed geisoleerd en een aantal jaar geleden verbouwd van kelder tot slaapkamers, dus met moderne materialen zeg maar. Als alles goed afgewerkt en geisoleerd is, heb je dan nog steeds te maken met een vochtig leefklimaat? Dat lijkt me namelijk niet gezond.

Tweede vraag, de trap naar beneden bevindt zich in de woonkamer. Gaat daardoor veel warmte verloren, oftewel moet je eindeloos stoken? Ik weet wel dat warmte opstijgt maar het is wel een grote open verbinding naar het souterrain waar je in principe de verwarming niet aan hebt.

Ik heb de indruk dat de temperatuur in het souterrain altijd vrij constant is, zomer en winter, kan dat kloppen of hebben jullie andere ervaringen? Derde vraag eigenlijk!

Ik zou heel blij zijn met jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg nog een tip over souterrain-woningen. Je hebt PB!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven