Ervaring studentenwoning buiten de stad

01-12-2013 14:25 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al vaker topics geopend over uit huis gaan etc. Om meerdere redenen ben ik het thuis zat. Met name het dingen op mijn manier willen doen en dat ik zelf uitmaak wie ik wanneer bij mij thuis uitnodig om te eten of een borrel te drinken.

Nou studeer ik in Amsterdam en woon (ouderlijk huis) in de binnenstad van Utrecht. Bijna om de hoek van de winkels, bioscopen, theaters, restaurants en uitgaansgelegenheden. Heerlijk. Hier hecht ik veel waarde aan. Ik heb een goede band met mijn ouders en zus. Als ik het bij mijn moeder zat ben fiets ik 5 minuten en ben ik bij mijn lieve vader! Ik woon ideaal en heb het goed thuis. De reistijd naar mijn studie is van deur tot deur 45/50 minuten.

Ik heb nu 2 keer gehospiteerd en 2 keer niet geworden. Ik ben in sommige opzichten een einzelganger en ben er dan ook achter dat wonen in een 'echt' studentenhuis en de bijkomende sociale verplichtingen niet mijn ding zijn. Ik ben nu op zoek naar een grote studentenkamer (groot genoeg voor een klein zithoekje en eettafel met 4 stoelen en een koelkastje) van zo'n 25 vierkante meter of een studio. Nu kijk ik regelmatig op studentenwoningweb en er komen vaak genoeg woningen/kamers voorbij die voldoen aan mijn eisen. De kamers in de stad hebben een langere wachttijd dan de kamers buiten de stad. Toen ik net keek stond ik op nummer 1 op een kamer naar mijn wensen! In Diemen. En dat maakt mij zo aan het twijfelen. Ook sta ik op nummer 4 op een studio op IJburg. Als ik bijvoorbeeld uit en geweest wil ik het liefst niet in mijn uppie 8 kilometer naar huis moeten fietsen. Maar aan de andere kant wil ik zo graag op mezelf wonen en ben ik misschien wel iets te verwend, met de luxe van de stad, voor een student.

Wat zouden jullie doen?
Amsterdam is verdomde duur en moeilijk iets fatsoenlijks te vinden. Als je nu middenin het centrum woont dan wordt het wennen om dat niet meer te hebben.
Als je het nog prima naar je zin hebt bij je ouders en niet echt de behoefte voelt om op kamers te gaan, zou ik niet ergens buiten de stad gaan wonen, gezien je nu middenin het centrum woont. Dan kan het alleen maar tegenvallen denk ik. Wil je wel graag op kamers, dan zou ik het gewoon doen. Ik ken mensen die in Diemen wonen (studeren weliswaar aan de UvA, wat natuurlijk niet echt in het centrum van A'dam ligt) en die het daar ook naar hun zin hebben. Wil je dus graag op kamers omdat je het gevoel hebt dat het 'hoort' of wil je het zelf graag? Dat is wel belangrijk om te weten denk ik!
Rosalie, ik wil zelf wel erg graag het huis uit eigenlijk. Niet omdat het hoort maar omdat ik het heel erg zat ben thuis, ondanks dat ik het wel 'goed' heb thuis.
Ik studeer in Amsterdam en woon in Diemen, de afstand is op zich prima te doen, je pakt een sprinter naar de binnenstad of fietst en dan ben je in 35 minuten van deur tot deur. Veel mensen hebben die reistijd als ze in Amsterdam wonen. Diemen is wel wat afgelegen vind ik 's avonds. Ik ga niet in mijn eentje terug met de fiets en als ik wel in mijn eentje terug moet ga ik met het OV en dan moet je je dus houden aan die tijden.

Wat ik wel heerlijk vind is dat het hier zo rustig is, ik woon in het groen maar kan toch genieten van de drukte en de sfeer van de grote stad.

Ik zou in jouw geval denk ik niet verhuizen, niet voor de reistijd oid dan. In Diemen woon je wel eens stuk minder mooi waarschijnlijk en je ligt verder van alles af. Ik zou alleen verhuizen als je echt denkt dat je er op vooruit gaat.
quote:Groen_Druifje schreef op 01 december 2013 @ 14:40:

Ik zou alleen verhuizen als je echt denkt dat je er op vooruit gaat.

Volgens mij gaat geen enkele student erop vooruit als hij/zij op kamers gaat toch?

Als die kamer in Diemen echt naar je wensen is zou ik de stap gewoon maken! Wonen best veel studenten daar en dan kun je evt. van daaruit verder zoeken naar een kamer dichterbij A'dam.
quote:Rosalie91 schreef op 01 december 2013 @ 14:45:

[...]

Volgens mij gaat geen enkele student erop vooruit als hij/zij op kamers gaat toch?

Als die kamer in Diemen echt naar je wensen is zou ik de stap gewoon maken! Wonen best veel studenten daar en dan kun je evt. van daaruit verder zoeken naar een kamer dichterbij A'dam.Dat ligt eraan, als je uit een klein dorpje komt en je vindt een weliswaar kleine maar toch leuk gelegen kamer in de stad, dan is dat een vooruitgang. Het ligt er ook aan waar je op let. TO woont in de binnenstad van Utrecht nu, een kamer in Diemen is qua locatie dus stukken minder. Maar de vooruitgang is zelfstandigheid, mensen kunnen uitnodigen wanneer je wilt, doen en laten wat je wilt. Daarvoor ga je toch op kamers?
quote:Rosalie91 schreef op 01 december 2013 @ 14:33:

Als je het nog prima naar je zin hebt bij je ouders en niet echt de behoefte voelt om op kamers te gaan, zou ik niet ergens buiten de stad gaan wonen, gezien je nu middenin het centrum woont. Dan kan het alleen maar tegenvallen denk ik. Wil je wel graag op kamers, dan zou ik het gewoon doen. Ik ken mensen die in Diemen wonen (studeren weliswaar aan de UvA, wat natuurlijk niet echt in het centrum van A'dam ligt) en die het daar ook naar hun zin hebben. Wil je dus graag op kamers omdat je het gevoel hebt dat het 'hoort' of wil je het zelf graag? Dat is wel belangrijk om te weten denk ik!De UvA is het hartje centrum Amsterdam. De faculteiten zijn verspreid, sciencepark is in oost, geneeskunde in zuid oost (amc) en economie/psych. zit op roeterseiland (vlakbij artis, bij sarphatistraat, ook behoorlijk centraal nog).
Oo, ik dacht dat ik erbij gezet had ze geneeskunde studeren, wat dus bij het AMC is en dus niet echt in het centrum.
Ik zou het niet doen. Zou geen zin hebben in dat heen-en weer gereis. Zeker als je van uitgaan houdt, zou ik dichterbij het centrum gaan wonen.
quote:als je uit een klein dorpje komt en je vindt een weliswaar kleine maar toch leuk gelegen kamer in de stad, dan is dat een vooruitgang

Ik vind de stad t.o.v. een dorp juist 'n enorme achteruitgang.

Als je ergens buiten af kunt wonen, kun je je rijbewijs gaan halen. Dan ben je niet meer afhankelijk van fiets of OV, behalve dan in Amsterdam zelf.
Als je nu bij je ouders in de binnenstad van Utrecht woont zul je niet snel weer zoiets leuks vinden, ook niet na de eeste jaren ba je studie. (Als je het in je eentje op moet hoesten).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik zou vooral mijn prioriteiten even op een rij zetten. Wat je zoekt is gewoon vrijwel onmogelijk te vinden.

Persoonlijk vind ik afstand echt erg belangrijk. En zeker als je voor het eerst op jezelf gaat wonen, kan alleen dan ineens heel erg alleen zijn. Zeker als je voor studiegenoten "uit de richting" woont.

Daarbij; er zijn erg veel studentenhuizen waar het behoorlijk ieder voor zich is en er weinig gezamenlijke dingen verwacht worden.

Maar het is echt zoeken wat voor jou het belangrijkste is. Want vrijwel zelfstandige woonruimte, in een studentenstad, in het centrum en dan ook nog eens op korte termijn. Alleen als je een huis kunt kopen en daarvoor in aanmerking kan komen voor een stevige hypotheek (of deze niet nodig hebt), zijn dit reeële wensen, ben ik bang.

Kijkavonden zijn niet leuk. Hoop dat het niet alleen het rottige van de afwijzing is die je op dit plan hebt gezet. Even doorbijten, er komt er een keer een voor jou voorbij.
Hup, naar Diemen gaan en verder blijven zoeken naar een andere kamer. Je bent met de fiets snel in de stad en het is dichterbij dan Utrecht. Bovendien ben je van je ouders af!
Maak er eens een financieel plaatje bij. Kun je het je veroorloven uit huis te gaan?
Overigens kwam ik er tijdens mijn studententijd achter dat ik minder einzelgänger was dan ik dacht. Je hebt immers zelf ineens veel meer controle over je tijdsbesteding. Dat maakte me een stuk socialer. ;)
Ik zou het niet doen, je zit nu perfect!

Op jezelf in Diemen is redelijk eenzaam en kost je handenvol geld
De meningen zijn erg verdeeld! Evenals mijn gedachten, dus dat schiet niet op, haha.

Iemand schreef over het 'uit de richting wonen'. DAT is eigenlijk mijn grootste probleem. Zoeken vanuit Diemen/IJburg is wel een optie. Maar ergens wil ik, als ik op mezelf woon, niet weer druk zijn met zoeken/netwerken.

Iemand begon over het financiele plaatje. Daar heb ik uiteraard al over nagedacht. Dit is haalbaar/geld is geen probleem.
Ik woon met drie vrienden in Diemen dus dat maakt het al anders, maar er wonen trouwens best veel studenten in Diemen, je hebt sowieso al een paar studentenflats en er is een nieuwe in aanbouw. Toch zou ik echt nog even heel goed kijken naar de situatie zoals je het thuis hebt, wat Meds zegt, het kost echt heel veel geld en het is niet "nodig" dat je uit huis gaat. Heb je dat geld (er voor over)? Ik kan bijv. niet echt goed heen en weer reizen (3 uur heen, 3 uur terug, niet onmogelijk, wel vervelend), maar Utrecht is best redelijk te doen. Ik ken zelfs mensen die in Amsterdam studeren, uit Enschede oid komen en in Utrecht op kamers gaan omdat dat goedkoper is dan Amsterdam. In Amsterdam en omgeving is het echt goed zoeken geblazen, kamers zijn vaak overdreven duur. Kijk ook in de omgeving, Zaandam, Weesp etc. Al vind ik dat wel zonde als je nu in Utrecht woont maar dan gaan we er dus van uit dat het ook echt gaat om dat je op jezelf wil wonen.
Waar in Amsterdam moet je heen voor je studie?
quote:elninjoo schreef op 01 december 2013 @ 15:21:

[...]

Ik vind de stad t.o.v. een dorp juist 'n enorme achteruitgang.

Als je ergens buiten af kunt wonen, kun je je rijbewijs gaan halen. Dan ben je niet meer afhankelijk van fiets of OV, behalve dan in Amsterdam zelf.

Nou, steeds meer mensen wonen in steden, dus de rest van de wereld denkt hier doorgaans wat anders over.

En een mooie omdraaiing gebruik je: in steden heb je vaak helemaal geen rijbewijs nodig en ben je dus niet afhankelijk van een auto, wat vaak eerder het geval is buiten de stad.

Al jaren gebruik ik in Amsterdam alleen maar de fiets. Dat is eerder vrijheid, dan 'afhankelijk zijn van'.
Naar welke locatie moet je elke dag? Ik vind bijv. Diemen - Amsterdam Centrum echt heel goed te doen. Maar een van mijn huisgenoten moet naar de VU en een ander naar het AMC en die zijn toch echt wel 45 min minstens onderweg.
Hoe zit het met je sociale leven, waar wonen je vrienden nu je in Amsterdam studeert en in Utrecht woont?
IJburg is wel minder uit de richting dan Diemen. Er is een goede verbinding met OV en nachtbussen! Zet je standaard je fiets bij Panama. Pak je vanaf daar bus/tram naar IJburg. Dat is sneller dan Diemen.
Ik zou echt dat "alles voor jezelf" loslaten. Heb jaren op kamers gezeten en dingen doen met huisgenoten kwam incidenteel voor. En dan alleen met een huisgenoot die echt leuk was. Eetlijsten, stappen, vast samen boodschappen doen... Het was in mijn omgeving eerder uitzondering dan regel. Ieder had gewoon haar/zijn eigen vrienden. Als je elkaar in huis tegenkomt groet je, maakt een keer een praatje, maar veel meer hoeft dat echt niet te zijn.

Ik was er op een gegeven moment ook klaar mee, maar had het voor geen goud willen missen!

Ik denk echt dat je onderschat hoe alleen je ineens zit, voor het eerst zonder huisgenoten, op een plek waar niet al je medestudenten makkelijk naartoe komen. Dan is een kleiner hokje, gedeeld, in de juiste richting echt een stuk gezelliger en prettiger.

Fijn dat geld geen bezwaar hoeft te zijn. Maakt de keuze weer ruimer!

Maar waar denk je als eerste aan als je denkt aan "het huis uit"? In de zin van "ik ga het huis uit, dan is het fijn.....?"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven