Ervaringen dakopbouw en/of uitbouw

05-07-2020 08:02 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
We denken erover na om ons jaren 30 huis uit te breiden met een dakopbouw en/of uitbouw. Hebben jullie hier ervaring mee?

Hoe lang duurde dit proces bij jullie, en konden jullie gewoon in het huis blijven wonen?

Ik ben benieuwd naar ervaringen of tips! Wat zouden de handigste stappen zijn om eerst te nemen? Uit het bestemmingsplan blijkt dat een dakopbouw in principe mogelijk is, maar we zouden hier natuurlijk wel een vergunning voor moeten aanvragen. Hoe hebben jullie dit gedaan qua buren: eerst de buren geïnformeerd (lijkt me wel zo netjes?), of eerst aannemers laten komen? En hoe zit dit met het aanvragen van een tweede hypotheek, waar in het proces begin je daarmee?

Ik zie vooral op tegen de verbouwing an sich/troep en het gezeur wat het met de buren zal opleveren.. Toen we hier jaren terug kwamen wonen hebben we al aardig wat verbouwd, en dat werd ons niet in dank afgenomen.

Kortom, veel vragen. Ik ben benieuwd of jullie tips hebben!
Alle reacties Link kopieren
Overigens kom.je bij belemmering van zicht en licht in het burenrecht terecht en dat is dus niet is bezwaar op een bouwvergunning maar een directe gang naar de rechtbank.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
05-07-2020 19:20
Overigens kom.je bij belemmering van zicht en licht in het burenrecht terecht en dat is dus niet is bezwaar op een bouwvergunning maar een directe gang naar de rechtbank.
Exact. Maar die buren hebben dus gewoon het recht dat te doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
05-07-2020 19:22
Exact. Maar die buren hebben dus gewoon het recht dat te doen.
Ja maar jij zegt dat dit reden is om de bouwvergunning te weigeren of te verbieden en dat is dus niet 1 op 1 met elkaar verbonden.

Belemmering van zicht en licht zit niet in een bouwvergunning, buren zullen dus naar de rechtbank moeten en kunnen niks bij de gemeente als voldaan wordt aan de eerder door mij geplaatste eisen.

Voor mensen is de rechtbank toch vaak een brug te ver, zeker gezien feit dat dit, als je geen rechtsbijstand hebt veel geld kost. Daarnaast is de uitkomst rondom de rechtbank zeer onvoorspelbaar. Er mag best veel licht worden weg gehaald en je zult dus middels onderzoeken moeten aantonen dat het licht zodanig ingeperkt wordt dat het niet meer aan de normen voldoet. Dit is echter best een opgave want er mag best veel op basis hiervan en zeker als je bijvoorbeeld een tuin hebt op het Zuiden, zuidoosten of zuidwesten, is dit al vaak niet aan te tonen. Omdat je toch aan de achterzijde direct zonlicht hebt.

Het is dus niet gekoppeld aan de bouwvergunning.
pejeka schreef:
05-07-2020 19:22
Exact. Maar die buren hebben dus gewoon het recht dat te doen.

Oh je bedoelt dat je gevoeletje gebaseerd is op het recht om naar de rechter te gaan. Ik had kunnen weten dat jij het recht om te zeuren protesteren hoog in het vaandel zou hebben.

En nu is het ook opgelost natuurlijk; de buren hebben mogen protesteren en de rechter bepaalt dat dit gewoon een heel normale standaard gang van zaken is en de buren geen juridische poot hebben om op te staan. Maar protesteren mag natuurlijk :there:
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
05-07-2020 19:29
Oh je bedoelt dat je gevoeletje gebaseerd is op het recht om naar de rechter te gaan. Ik had kunnen weten dat jij het recht om te zeuren protesteren hoog in het vaandel zou hebben.

En nu is het ook opgelost natuurlijk; de buren hebben mogen protesteren en de rechter bepaalt dat dit gewoon een heel normale standaard gang van zaken is en de buren geen juridische poot hebben om op te staan. Maar protesteren mag natuurlijk :there:
Geen flauw idee wat de rechter gaat zeggen. Ik heb geen kristallen bol.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zie ze al aankomen bij de rechter.

Ja wat me nu toch overkomt. Eerst bouwen de buren aan de ene kant een legale uitbouw en nu willen de buren aan de andere kant ook een legale uitbouw. Het moet in dit land niet gekker worden. Voor je het weet denkt iedereen dat ie zomaar legale uitbouwen kan bouwen. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest van de wet. Ik protesteer ten stelligste en eis dat er per straat alleen om en om legaal gebouwd mag worden. Anders vind ik het niet eerlijk. En PJK z'n gevoeletje zegt het ook!
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
05-07-2020 19:26
Ja maar jij zegt dat dit reden is om de bouwvergunning te weigeren of te verbieden en dat is dus niet 1 op 1 met elkaar verbonden.

Belemmering van zicht en licht zit niet in een bouwvergunning, buren zullen dus naar de rechtbank moeten en kunnen niks bij de gemeente als voldaan wordt aan de eerder door mij geplaatste eisen.

Voor mensen is de rechtbank toch vaak een brug te ver, zeker gezien feit dat dit, als je geen rechtsbijstand hebt veel geld kost. Daarnaast is de uitkomst rondom de rechtbank zeer onvoorspelbaar. Er mag best veel licht worden weg gehaald en je zult dus middels onderzoeken moeten aantonen dat het licht zodanig ingeperkt wordt dat het niet meer aan de normen voldoet. Dit is echter best een opgave want er mag best veel op basis hiervan en zeker als je bijvoorbeeld een tuin hebt op het Zuiden, zuidoosten of zuidwesten, is dit al vaak niet aan te tonen. Omdat je toch aan de achterzijde direct zonlicht hebt.

Het is dus niet gekoppeld aan de bouwvergunning.
Dat ligt eraan. Als de rechter oordeelt dat jouw aanbouw onevenredig veel daglicht wegneemt voor je buren, mag je de aanbouw niet plaatsen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
05-07-2020 19:32
Geen flauw idee wat de rechter gaat zeggen. Ik heb geen kristallen bol.

Er ontbreekt wel meer.
Ik heb mijn buren niks gevraagd toen we voor een uitbouw en dakkapel gingen kijken. Persoonlijk zou ik daar geen rekening mee houden bij een verbouwing. Wellicht een biertje met bitterballen als troost voor de geluidsoverlast, maar meer niet...
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
05-07-2020 19:35
Er ontbreekt wel meer.
Dan kunnen we elkaar een hand geven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik beroep me dan direct op de huidige regelgeving dat dit niet de bedoeling is.
pejeka schreef:
05-07-2020 19:35
Dat ligt eraan. Als de rechter oordeelt dat jouw aanbouw onevenredig veel daglicht wegneemt voor je buren, mag je de aanbouw niet plaatsen.
En daarom is vergunningsvrij uitbouwen vastgesteld op een max van 4m. Dat wordt dus geacht als acceptabele max.
Meer uitbouwen heb je een vergunning voor nodig en dan maken buren wel een kans met hun bezwaar over licht en zicht wegnemen.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
05-07-2020 19:39
En daarom is vergunningsvrij uitbouwen vastgesteld op een max van 4m. Dat wordt dus geacht als acceptabele max.
Meer uitbouwen heb je een vergunning voor nodig en dan maken buren wel een kans met hun bezwaar over licht en zicht wegnemen.
Reken jezelf niet te gauw blij: dat zonder vergunning mogen bouwen is ook gebonden aan regels.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
ShaunTheSheep schreef:
05-07-2020 19:39
En daarom is vergunningsvrij uitbouwen vastgesteld op een max van 4m. Dat wordt dus geacht als acceptabele max.
Meer uitbouwen heb je een vergunning voor nodig en dan maken buren wel een kans met hun bezwaar over licht en zicht wegnemen.

En voor zover mij bekend is dat niet gelimiteerd tot 1 stuks buren :biggrin:
pejeka schreef:
05-07-2020 19:41
Reken jezelf niet te gauw blij: dat zonder vergunning mogen bouwen is ook gebonden aan regels.

Ja .. en als je nou aan die regels voldoet dan ... ?
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 05-07-2020 19:42
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
05-07-2020 19:35
Dat ligt eraan. Als de rechter oordeelt dat jouw aanbouw onevenredig veel daglicht wegneemt voor je buren, mag je de aanbouw niet plaatsen.
Eens, maar de kans dat dit bepaald wordt is zeer klein, zoals aangegeven, en Google maar eens, moet er echt bizar veel licht weg genomen worden wil de rechter besluiten dat de bouwvergunning wordt vernietigd of een opbouw moet worden afgebroken.

Overigens is de gang naar de rechtbank vaak eentje die jaren duurt en buren beseffen vaak pas wat er is gebeurd als de opbouw staat dus het is niet zo dat je de aanbouw niet mag plaatsen, vaak staat hij er al en in een uiteindelijk geval.moet hij dus afgebroken worden maar zoals gezegd, dit is echt een lange en kostbare missie met weinig succescijfers dus wat dat betreft loop je nu echt angst en paniek te zaaien voor TO om niks.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
05-07-2020 19:42
Eens, maar de kans dat dit bepaald wordt is zeer klein, zoals aangegeven, en Google maar eens, moet er echt bizar veel licht weg genomen worden wil de rechter besluiten dat de bouwvergunning wordt vernietigd of een opbouw moet worden afgebroken.

Overigens is de gang naar de rechtbank vaak eentje die jaren duurt en buren beseffen vaak pas wat er is gebeurd als de opbouw staat dus het is niet zo dat je de aanbouw niet mag plaatsen, vaak staat hij er al en in een uiteindelijk geval.moet hij dus afgebroken worden maar zoals gezegd, dit is echt een lange en kostbare missie met weinig succescijfers dus wat dat betreft loop je nu echt angst en paniek te zaaien voor TO om niks.
Het gaat erom dat het mij verstandig (en menselijk) lijkt de buren gewoon van tevoren in te lichten over je bouwplannen. Tegenwoordig kan ook heel goed met computeranimaties in 3D worden weergegeven hoe het uiteindelijke resultaat eruit gaat zien en welk effect dat heeft op de tuin van de buren en het uitzicht/daglicht van de buren. Betrek je buren hierbij en laat hen zien hoe het uiteindelijke resultaat wordt en wat dat voor gevolgen heeft voor hun situatie. En communiceer ook welke overlast zij ervan gaan hebben. Als de muur van de uitbouw op de erfgrens komt, kan het zomaar zijn dat de buren een paar dagen lang bouwvakkers in de tuin hebben die jouw uitbouw aan de buitenkant moeten afwerken. Bespreek dat. En ga dan pas aan de slag. Dat is toch gewoon netjes rekening houden met elkaar?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Toen de offerte voor de uitbouw er lag heb ik de buren geïnformeerd. Vonden het geen probleem gelukkig, alleen hadden zij niet verwacht dat de stenen zijmuur zo hoog werd. Maar verder was het ok. Jaren later opbouw 1e etage en dakkapel laten plaatsen. Vergunningstraject doorlopen en de buren geinformeerd dat de vergunning er was en als zij bezwaar hadden nu bezwaar konden maken. Vonden zij allemaal erg netjes dat wij dat zo deden.

Uitbouw werd een complete verbouwing met nieuwe vloer, electra en keuken. Dit duurde 3 maanden (door omstandigheden). We hebben gewoon thuis gewoond. De keuken in stukken gezaagd en boven neer gezet, ging prima. Maar ik was het wel zat na die 3 maanden. Opbouw was binnen een week klaar, daarna nog week vloeren leggen en behangen en was het leed weer geleden.

Helaas is mijn aanbouw nu los aan het scheuren en mag ik weer een renovatie traject in. Ik zie er erg tegen op omdat ook de hele woonkamer opnieuw gestuct moet worden.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
TO, vooraf even een gesprekje dat jullie dit van plan zijn. Misschien valt het allemaal wel mee.
Bij ons vorige huis is ook een aanbouw geplaatst. Tijdens het gesprek met de buren kwam naar voren dat ze de muur graag op de rooilijn wilden zodat ze deze konden gebruiken mochten ze zelf ook uit gaan breiden. Hun andere buren hadden al een aanbouw, dus voor hun scheelde dat kosten.

Het enige wat ze echt niet wilde was een terras op de aanbouw, maar dat was ook nooit de bedoeling.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
pejeka schreef:
05-07-2020 19:41
Reken jezelf niet te gauw blij: dat zonder vergunning mogen bouwen is ook gebonden aan regels.
Uiteraard! En als je daar netjes aan voldoet, kan buurman de bouw niet tegenhouden.
Alle reacties Link kopieren
Voor de duidelijkheid: de buren waar het om gaat hebben zelf een (lange) smalle uitbouw aan een kant van het huis, maar dit is niet 'onze' kant. Vandaar dat ze dus ingebouwd zitten als wij een uitbouw zouden nemen.

Overigens zouden we geen uitbouw van 4 meter nemen, maar ongeveer 2,5 meter. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze hierdoor geen daglicht meer zouden hebben, maar verder heb ik daar ook geen verstand van.
Bruschetta_ schreef:
06-07-2020 11:52
Voor de duidelijkheid: de buren waar het om gaat hebben zelf een (lange) smalle uitbouw aan een kant van het huis, maar dit is niet 'onze' kant. Vandaar dat ze dus ingebouwd zitten als wij een uitbouw zouden nemen.

Overigens zouden we geen uitbouw van 4 meter nemen, maar ongeveer 2,5 meter. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze hierdoor geen daglicht meer zouden hebben, maar verder heb ik daar ook geen verstand van.

De grenzen die bepaald zijn waarbinnen je mag uitbouwen zijn er op gebaseerd dat je binnen redelijke grenzen blijft. Dat zullen de buren dus ook gedaan hebben met hun lange uitbouw. En in dit geval is hun 'ingebouwd zitten' het gevolg van hun eigen uitbouw.

Het mooiste is als je vergunningsvrij kan bouwen (heb je al gekeken of dat kan?). En anders moet je sowieso binnen de grenzen van het bestemmingsplan blijven, maar moet het middels een vergunning wel getoetst worden. Die vergunning moet dan door de gemeente ook verleend worden als je daar aan voldoet.
Alle reacties Link kopieren
Ja voor zover ik kan zien zou een eventuele uitbouw vergunningsvrij zijn, een dakopbouw niet. Ik heb even wat offertes opgevraagd voor nu, wordt vervolgd :)
Bruschetta_ schreef:
06-07-2020 13:30
Ja voor zover ik kan zien zou een eventuele uitbouw vergunningsvrij zijn, een dakopbouw niet. Ik heb even wat offertes opgevraagd voor nu, wordt vervolgd :)

Let op dat je niet alles op 1 hoop gooit maar toch qua vergunning splitst. Je mag (voor zover mij bekend) niet voor de dakopbouw een vergunning vragen en voor de uitbouw niet, als je het tegelijk gaat uitvoeren. Het totaal wordt dan gezien als een niet vergunningsvrije verbouwing dus dan moet ook je uitbouw in de vergunning worden meegenomen. Of je moet één van de twee doen, of je moet ze niet tegelijkertijd doen.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
06-07-2020 14:00
Let op dat je niet alles op 1 hoop gooit maar toch qua vergunning splitst. Je mag (voor zover mij bekend) niet voor de dakopbouw een vergunning vragen en voor de uitbouw niet, als je het tegelijk gaat uitvoeren. Het totaal wordt dan gezien als een niet vergunningsvrije verbouwing dus dan moet ook je uitbouw in de vergunning worden meegenomen. Of je moet één van de twee doen, of je moet ze niet tegelijkertijd doen.
Oh wat apart, goede tip! We zouden de vergunningsaanvraag uitbesteden, maar mochten we beide achter elkaar besluiten te doen dan zal ik hier extra op letten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven