ervaringen huizen plat dak-2 verdiepingen

16-07-2013 11:05 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een huis en hebben vanochtend een bezichtiging gehad in een erg leuk mooi ruim huis! Alleen het heeft een plat dak, en geen zolder, dus de woonlaag waar alle slaapkamers op zijn, is ook meteen de bovenste woonlaag.

Nu heeft mijn vader altijd gezegd: koop geen huis met plat dak! Aangezien dat heel warm wordt in de zomer.

De makelaar zei dat dit een beetje achterhaald was, met de huidige isolatiematerialen (huis heeft geen dubbele ramen en geen moderne isolatie-maar dat laten we dan wel doen/maken als we er gaan wonen!) is dat allemaal niet meer zo'n probleem. Hij zei dat de meeste warmte echt door ramen komt, ook bij huizen zonder plat dak en dat het belangrijkste is iets voor de ramen te hangen wat zonlicht tegengaat, als je een kamer koel wil hebben.

Wij hebben er beiden geen verstand van...wie wel? En wie heeft hier ervaring mee, woont bv zelf in een huis met plat dak-zonder zolder?

Groetjes
Geen ervaring met plat dak, maar lijkt me geen verstandige aankoop. Huis kopen is een grote investering, doe het dan in één keer goed, met 3 slaapkamers en een zolder met mogelijkheden! Succes met bezichtigen!
Ik heb in zo'n huis gewoond. Gebouwd in 1910 en geen tot weinig isolatie. In de kamer waar in de zomer de zon op stond werd het ruim 35 graden. Ramen open zetten hielp niks.

Ik vond het op zich geen probleem, het is toch geen heel jaar bloedheet. Voordeel overigens was wel dat in de winter als de zon erop stond het huis ook opwarmde, scheelde weer in de stookkosten.
En zoals Carenza zegt, bergruimte is wel heel fijn!! Dat miste ik in ons vorige huis absoluut.
Ik woon in zo'n huis, wel uit deze eeuw. Heb geen last van enorme warmte boven. Ons huis is wel prima geisoleerd dus.
Ik heb in een huis gewoond met een plat dak en ik heb altijd gezegd dat ik dat nooit meer wil! Wat een hitte. Bovendien miste ik echt een zolder, maar dat is een ander punt.
Wij wonen sinds 6 jaar in een huis met plat dak. Begaande grond 1 ste verdieping met 2 slaapkamers en 1 erboven met 1 slaapkamer en een opslagruimte/ cv ruimte. Bij ons op slaapkamer is het vele malen koeler dan in ons vorige huis met normaal dak. Daar sliepen we ook op zolder en was het niet uit te houden in de zomer.

Onze slaapkamer loopt wel door ( dus voorzijde naar achterzijde en dus aan beide kanten ramen)

Ook opslagruimte viel mee. Is maar kleine ruimte maar door alles beter in te delen ( lees alles in curverbakken waar het kan) staat het netter en kunnen we zelfs veel meer kwijt dan op die grote zolder met schuin dak ( de ruimte is ongeveer 2x 2,5 m)
Geen last van hitte gehad in een huis met plat dak.

Was wel een modern huis.
Nou maak deze week een afspraak voor een bezichtiging zou ik zeggen, dan voel je het vanzelf wel.

De makelaar kan wel zeggen dat hetgeen jouw vader zegt achterhaald is met de huidige isolatiematerialen, maar het huis heeft dus helemaal geen huidige isolatiematerialen.

Dubbel glas aanbrengen en moderne isolatie aanbrengen (kan dat bij een plat dak, dat waarschijnlijk niet erg hoog is?) kost allejezus veel geld, denk daar wel even aan. Goede zonwering voor de ramen kost ook echt veel geld.
Huis is overigens uit 1992.
Ik heb in een appartement gewoond met een plat dak en inderdaad wordt dat in de zomer bloedje heet. Er komt veel warmte binnen via het dak.

Op de verdiepingen onder mij werd het een stuk minder warm.

Maar.....

nu woon ik in een super geïsoleerd huis met driedubbel glas en een hele grote ruime zolder. Ook daar wordt het bloedje heet.

Warmte komt inderdaad binnen door de ramen en door de goede isolatie van het huis kan de warmte er niet meer uit.

Wat dat betreft kan je beter een minder goed geïsoleerd huis hebben. .

Maar hoe vaak is het nou super warm in Nederland?

Als je dit huis verder goed bij je past dan zou ik het hierom absoluut niet laten schieten.
Verkijk je overigens niet op de kosten van alles laten isoleren. Dat kan nog flink in de papieren gaan lopen en je krijgt het niet meegefinancierd.

Je hebt het in deze tijd echt voor het uitkiezen, dus ik zou zoeken naar een huis waar je (bijna) niks aan hoeft te doen.
Bij een modern huis (het mijne is uit 2008) maakt het niks uit. Het feit dat er ongeveer 50m2 bergruimte ontbreekt wegens geen zolder, maakt dat ik nooit een huis met een plat dak meer zou kiezen, wanneer ik iets te kiezen zou hebben.
Mijn huis komt uit 1910 en heeft een plat dak.

Ik mis de berging ENORM. De reden waarom we momenteel uit ons huis groeien. Moet wel zeggen dat jij meer kamers hebt. Ik heb slechts 2 slaapkamers.

Maar van de warmte; het is bij mij boven echt niet warmer/kouder als bij een punt dak.
quote:sugarmiss schreef op 16 juli 2013 @ 11:14:

Maar hoe vaak is het nou super warm in Nederland?

Als je dit huis verder goed bij je past dan zou ik het hierom absoluut niet laten schieten.

Een slecht geisoleerd huis is ook enorm koud in de winter, dan heb je dus heel hoge stookkosten om het behaaglijk te maken. En we hebben wel net 8 maanden winter achter de rug.

Een huis met enkele beglazing uit 1992? Dan verwacht ik eigenlijk ook niet al te veel kwaliteit mbt de rest.
Niet kopen voor je deze week op een middag binnen bent geweest. Neem een thermometer mee!

Bij mijn bovenburen is het 6 graden warmer dan bij mij.
quote:Carenza schreef op 16 juli 2013 @ 11:09:

Geen ervaring met plat dak, maar lijkt me geen verstandige aankoop. Huis kopen is een grote investering, doe het dan in één keer goed, met 3 slaapkamers en een zolder met mogelijkheden! Succes met bezichtigen!Dat is vind ik een wel erg kortzichtig advies. Alsof iedereen per se zo'n type huis wil. Er zijn nog heel veel andere soorten huizen waar mensen voor kunnen kiezen hoor.
Wij hebben een huis met ook maar twee verdiepingen. .. maar wel evenveel m2 woonoppervlakte als bij een drie verdiepingen huis. En we hebben ruimte zat!! Slapen nu net als in ons vorige huis onder een schuin dak... maar dit huis is veel koeler. Zon pas laat op de avond op onze slaapkamer en dan wordt het echt niet meer tropisch warm hoor.

Dus kijk even van welke kant de zon komt...
quote:PlofKipje84 schreef op 16 juli 2013 @ 11:49:

Wij hebben een huis met ook maar twee verdiepingen. .. maar wel evenveel m2 woonoppervlakte als bij een drie verdiepingen huis. En we hebben ruimte zat!! Slapen nu net als in ons vorige huis onder een schuin dak... maar dit huis is veel koeler. Zon pas laat op de avond op onze slaapkamer en dan wordt het echt niet meer tropisch warm hoor.

Dus kijk even van welke kant de zon komt...Twee verdiepingen die extra groot zijn, maar zonder zolder, scheelt een hele hoop traplopen en er kan minder warmte naar boven gaan. In de nieuwbouwwijk hier vlakbij zijn vrij veel woningen zonder zolder en ik snap wel dat hier vaak bewust voor gekozen wordt.
Ik heb een plat dak (huis uit 2001) en geen last van overmatige warmte boven.
Je moet sowieso airco laten aanleggen op de slaapverdieping waar gelijk dat platte dak boven is. Het is niet om uit te houden anders.

Verder moet je zien of het huis verder wel groot genoeg is als het geen zolder heeft. Heeft het bijvoorbeeld 'n grote garage of 'n kelder voor je opslag?
Hier een plat dak. Huis (erg modern! heeft twee verdiepingen en 210m2 woonoppervlak. Veel grote open ruimtes en een vide. De woonkamer staat dus in verbinding met de bovenverdieping. Vanaf de woonkamer kijken we naar een lichtkoepel in het dak. Mooi. Maar inderdaad.... Warm (ook door de lichtkoepel, maar dat is nu opgelost door een automatische zonnewering binnen die de koepel afsluit

Wij hebben geen airco, wel in elke ruimte boven een design plafond ventilator en dat helpt prima. Daarbij, ach, het is hooguit drie weken echt warm. Het is dus niet iets wat me echt in de wegzit en zou geen ander huis willen hebben.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Echt snikheet wordt het trouwens niet binnen hoor. Ik hou overdag alles dicht op dit soort dagen. In hoogtijdagen is het 24 soms 25 graden binnen.
Ik woon in zo'n huis. Tenminste,woonde, want inmiddels hebben wij wel een zolderverdieping.

Het scheelt idd flink in de warmte op de slaapverdieping. Wij hadden wel airco in de slaapkamer, was hard nodig, anders werd het er 's zomers makkelijk 30 graden of warmer.

Maar het grootste probleem vond ik de bergruimte, we hadden totaal geen bergruimte en met inmiddels 3 kinderen heb je dat gewoon hard nodig. Denk alleen al aan al het te kleine speelgoed en kleding die je nog voor de volgende wilt bewaren. Ik ben erg blij met onze zolder met 2 slaapkamers en een washok, hoewel de indeling ervan niet naar onze zin is, maar daar was met de gemeente verder niet over te onderhandelen (maar dat is een ander verhaal, haha).
Wij hebben gelukkig wel erg veel bergruimte ondanks het platte dak. Meerdere bergruimtes op de bovenverdieping en een grote garage

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven