Ervaringen met hypo allergene kat?

16-08-2019 22:22 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Sinds langere tijd willen ik en mijn dochter een kat.
Mijn vriend is alleen een beetje allergisch voor katten. Ik heb begrepen dat zo’n allergie op kan bouwen.
Daarom ben ik me aan het verdiepen in de aanschaf van een zgn hypo allergene kat (bijv de Devon Rex, Blauwe Rus, Balinees)
Ik weet dat er geen garanties zijn maar ik ben benieuwd naar ervaringen.

Dank alvast ;-)
Frivooltje76 schreef:
16-08-2019 23:33
Een allergie kan ontstaan, toenemen, maar ook afnemen en zelfs verdwijnen door blootstelling.

Dank voor alle reacties, veel meningen maar nog steeds geen inhoudelijke reacties helaas, ervaringen dus.
onzin!! je vriend is volwassen die allergie zal niet afnemen. Kinderen kunnen er overheen groeien, volwassenen niet. Immunotherapie en desensibiliasatietherapie kan alleen wordne toegepast bij pollen er werkt slechts in de helft van de gevallen. Waarom denk je dat iemand met coeliakie zijn hele leven is veroordeeld tot een streng dieet?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
16-08-2019 23:36
onzin!! je vriend is volwassen die allergie zal niet afnemen. Kinderen kunnen er overheen groeien, volwassenen niet. Immunotherapie en desensibiliasatietherapie kan alleen wordne toegepast bij pollen er werkt slechts in de helft van de gevallen. Waarom denk je dat iemand met coeliakie zijn hele leven is veroordeeld tot een streng dieet?
Dank voor je mening en info. Immunotherapie kan overigens ook bij kattenallergie worden ingezet, alleen vereist dit wel veel toewijding.

Ik wacht intussen nog even de echte ervaringen af van mensen die een hypo allergene kat hebben en een milde allergie ;-)
Frivooltje76 schreef:
16-08-2019 23:44
Dank voor je mening en info. Immunotherapie kan overigens ook bij kattenallergie worden ingezet, alleen vereist dit wel veel toewijding.

Ik wacht intussen nog even de echte ervaringen af van mensen die een hypo allergene kat hebben en een milde allergie ;-)
nauwelijks effectief en al helemaal niet al er een kat in huis is

vereniging van allergologen

Immunotherapie is een behandeling van 3 tot 5 jaar met injecties, tabletten of druppels met extracten van huidschilfers met als doel de patiënt minder gevoelig te maken voor dieren. Omdat het effect van immunotherapie voor dieren tegen kan vallen en er vaak bijwerkingen kunnen optreden wordt immunotherapie voor dieren alleen onder bepaalde voorwaarden gegeven. Patiënten die vanwege hun beroep contact met dieren niet kunnen vermijden bijvoorbeeld omdat ze dierenarts zijn of in de thuiszorg werken, omdat ze bijvoorbeeld afhankelijk zijn van een blindbegeleide hond of wanneer veel familieleden of kennissen dieren hebben, komen in aanmerking voor immunotherapie.
Na een injectie is er een zeer kleine kans op een ernstige acute bijwerking. Dit is de reden waarom Immunotherapie met injecties altijd plaats moet vinden onder supervisie van een arts en de patiënt na een injectie 30 minuten moet wachten.
Immunotherapie is in onderzoek alleen effectief gebleken in de vorm van injecties voor de behandeling van kattenallergie.

Immunotherapie kan niet gegeven worden als de de patiënt zeer ernstig astma heeft of als er in huis een dier aanwezig is waarvoor de patient allergisch is.
Er is recent een onderzoek geweest, en daaruit blijkt dat een hyperallergene kat niet bestaat:

Hypoallergene honden en katten worden gefokt en verkocht als oplossing voor mensen met een allergie voor deze huisdieren. Uit onderzoeken blijkt dat deze claim niet waargemaakt kan worden: hypoallergene honden en katten bestaan niet. Baasjes zijn hierdoor de dupe want ze krijgen tóch allergische klachten. Voor honden en katten betekent dit een leven lang leed.

Hypoallergene’ dieren lijden
Kaalheid of niet verharen veroorzaakt veel lijden bij honden en katten. Een vacht beschermt tegen zon en kou; dieren zonder vacht hebben die bescherming niet. Een kale huid raakt daarnaast snel beschadigd. Sommige kale katten hebben helemaal geen snorharen, of hun snorharen breken gemakkelijk af. Kale katten zijn als het ware deels blind en stom.

Vachten die minder of helemaal niet verharen vragen veel meer verzorging. Het ontklitten van zo’n vacht vergt wekelijks uren werk, voor het dier geen pretje. Meerdere keren per jaar moet de vacht geknipt worden; dat betekent urenlang stilstaan in de trimsalon. Bij langharige honden hangt het haar vaak voor de ogen, wat het zicht belemmert. Dit alles betekent onnodig lijden voor de dieren. En ze zijn er ‘geen haartje’ minder allergeen door!

Hieronder het complete artikel:
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... gene-mythe
Er zijn natuurlijk geen ervaringen omdat mensen die hun klachten serieus nemen en van dieren houden het risico gewoon niet aan willen gaan.
Kijk even op de kattenraswijzer, daar kan je lezen hoe het met de gezondheid staat van deze katten. De Devon Rex staat op nummer 2 in de top tien van zieke katten :-(

https://www.raskattenwijzer.nl/raskattenoverzicht
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik waren allebei allergisch voor katten. Wel voor de ene kat meer dan voor de andere, merkten we bij vrienden/familie met katten. We hebben onze kat nu een jaar of 6 en zijn er beiden aan gewend geraakt.
Van te voren had ik me wel verdiept in luchtzuiveraars en anti-histaminica. En we hebben voor een poes gekozen omdat ik een paar keer las dat de kans op allergie bij katers groter is (en ik las ook dat dat onzin is, maar hoop doet leven :$ ).
Ik wilde heel erg graag een kat en had er ook wel wat voor over. We hebben een wat oudere poes uit het asiel gehaald.
De eerste weken hebben we beiden dagelijks antihistaminicum genomen en na een poosje (week of 4) doofde de allergie uit en was dat niet meer nodig.
Toen ik het bij de huisarts een keer noemde, zei hij dat het vaak gebeurt dat mensen met een kattenallergie aan hun eigen kat wennen maar voor andere katten allergisch blijven.
zakdoek wijzigde dit bericht op 17-08-2019 00:16
5.18% gewijzigd
S-Meds schreef:
17-08-2019 00:11
Er zijn natuurlijk geen ervaringen omdat mensen die hun klachten serieus nemen en van dieren houden het risico gewoon niet aan willen gaan.
Iemand die zich verdiept in het ras, die schaft zo'n kat niet aan, die dieren zijn echt ziek
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
17-08-2019 00:11
Kijk even op de kattenraswijzer, daar kan je lezen hoe het met de gezondheid staat van deze katten. De Devon Rex staat op nummer 2 in de top tien van zieke katten :-(

https://www.raskattenwijzer.nl/raskattenoverzicht
"De snorharen van de Devon Rex ontbreken of hebben een afwijkende vorm. Dit is een ernstige handicap, die het welzijn van de kat aantast".

Wat zielig! Waarom fokken mensen dit soort katten? :(
...
.
anoniem_638f50dc2d41e wijzigde dit bericht op 29-11-2020 23:12
99.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja leuk, ga gezellig bij een Devon Rex groep. Het welzijn en de gezondheid van een kat zijn maar bijzaak :sarcastic:
...
.
anoniem_638f50dc2d41e wijzigde dit bericht op 29-11-2020 23:22
99.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk. Droom lekker verder.
...
.
anoniem_638f50dc2d41e wijzigde dit bericht op 29-11-2020 23:26
99.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
17-08-2019 00:35
Tuurlijk. Droom lekker verder.
Dat heet eigenwijs zijn :facepalm:
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Hamlap schreef:
17-08-2019 00:36
Het is duidelijk dat je totaal geen verstand hebt van devons. Ga er eerst maar eens eentje in het echt leven meemaken en kom dan verder praten.
Ik heb drie hele gezellige huis tuin en keukenkatten. Die zonder kwalen, weet je wel.
...
.
anoniem_638f50dc2d41e wijzigde dit bericht op 29-11-2020 23:26
98.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
17-08-2019 00:36
Dat heet eigenwijs zijn :facepalm:
Ah, tuurlijk. Dom van me :@@:
...
Alle reacties Link kopieren
Hamlap schreef:
17-08-2019 00:37
Lieverd heb je überhaupt ooit een Devon gezien?
Wildvreemden die me met lieverd aanspreken neem ik sowieso nooit serieus dus verwacht geen antwoord.
...
Calamitycat schreef:
17-08-2019 00:19
"De snorharen van de Devon Rex ontbreken of hebben een afwijkende vorm. Dit is een ernstige handicap, die het welzijn van de kat aantast".

Wat zielig! Waarom fokken mensen dit soort katten? :(
Geld
Als je echt om dieren geeft dan werk je hier niet aan mee
.
anoniem_638f50dc2d41e wijzigde dit bericht op 29-11-2020 23:27
99.24% gewijzigd
.
anoniem_638f50dc2d41e wijzigde dit bericht op 29-11-2020 23:25
99.29% gewijzigd
Hamlap schreef:
17-08-2019 00:33
En voor iedereen die hier loop te bitchen over devon rexen hebben waarschijnlijk nog nooit in het echt zo'n dier mee gemaakt.

Iedereen die bekend is met het ras en enig verstand en ervaring met katten heeft weet dat die lijst van de raskattenwijzer vreselijk overdreven is. Er is daar dan ook veel kritiek op gekomen.

To bespreekt dit onderwerp liever met mensen die er wel verstand van hebben en niet de roeptoeters hier.
De dierenarts bijvoorbeeld die krijgt ze namelijk regelmatig op zijn spreekuur
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
17-08-2019 00:38
Geld
Als je echt om dieren geeft dan werk je hier niet aan mee
Precies.
...
Alle reacties Link kopieren
Dit is interessant, nooit geweten dat allergie niet in de vacht zit; Allergie zit 'm niet in de vacht
Mensen met een kattenallergie reageren op eiwitten uit het speeksel en andere klieren, maar niet − zoals meestal wordt gedacht − op allergenen uit de vacht. In woningen met zogenaamde hypoallergene dieren werd bij onderzoek net zoveel allergeen in het huisstof aangetroffen als in woningen met een ‘gewoon’ huisdier. Het is daarom zinloos om een dier zonder vacht of met een speciale vacht te kopen, in de hoop dat er geen allergische reactie op volgt.


Bron: https://www.raskattenwijzer.nl/hypoallergene-kat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven